Ik heb nu 6 maanden geleden te horen gekregen dat ik HMS heb (hypermobiliteitssyndroom, je gewrichten kunnen veeel overstrekken hierbij, uit de komschieten.. je spieren moeten harder werken zodat die gewrichten op de plaats blijven en je fatsoenlijk kan bewegen tot zo ver dat eigenlijk lukt..), ik heb er ook erg veel last van en dat uitzich in spierpijn, moeheid en uitdekom vliegende vingers of knieen.. en natuurlijk enkels waar je lekker onverwachts doorheen gaat.
Ik zit al sinds mijn 7e op paardrijden (ben nu bijna 17) en gelukkig wilt mijn arts dat ik dit blijf doen, zo blijven mijn spieren en gewrichten wel sterk want dat is dus belangrijk, ook word zwemmen aangeraden.. de rest? Tja.. mag verder niet veel van de arts, maar goed.. begrijpelijk als wat is dat ik na een uur goed rijden flink moe ben, het is ook lastig om het lichtrijden vol te houden. Herkent iemand dit? Ook bij het afstappen heb ik dat ik vaak wat te hard op de grond kom en whoppa door me enkel heen.. iemand tips er voor zodat dit minder zal kunnen gebeuren?
. Heeft er verder nog iemand aanpassingen bij het rijden, zo ja welke zijn dat?Ik zou het fijn vinden ervaringen te lezen ! Ook zou het leuk zijn om te weten of jullie oefeningen doen op het paard zodat jullie het beter volhouden of gewoon voor de spieren/gewrichten?
Groetjesss,
Sylvana!
Bij mij hebben oefeningen naast het paard echt geholpen. Langzaam opbouwen, zodat je spieren sterker worden en iets meer kunnen opvangen. 
.