Hi! Een tijd geleden had ik hier ook een topic over geopend. Er zijn aardig wat bokkers die hetzelfde hebben, dus wellicht kan je daar ook tips terugvinden! Bij mij is het nu enkele jaren geleden dat het is geconstateerd. Ik heb een periode echt continu met flinke pijn en de bijbehorende vermoeidheid moeten stoeien. Ook bij paardrijden had ik er last van. Last bij de knieën of als een paard wat zwaarder loopt door het zoeken naar aanleuning (rijd soms ook jonge paarden, die daarin zoekend kunnen zijn), dan last van mijn polsen of schouders. Mijn heup kon voorheen in het zadel ‘op slot’ schieten, waarbij ik hem echt niet meer kon bewegen. Dat ging alleen over als ik wat strekoefeningen op de grond deed, maar eraf komen was dan een hele uitdaging
Bij mij hebben oefeningen naast het paard echt geholpen. Langzaam opbouwen, zodat je spieren sterker worden en iets meer kunnen opvangen.
Gelukkig is de pijn bij mij nu een stuk minder. De pijn is minder overheersend en mijn energie gelukkig weer aardig op peil. Desondanks merk ik dat ik wel meer slaap nodig heb en rustiger aan moet doen dan iemand zonder HMS. Hersteltijd is goud waard!
Ik kreeg zwemmen juist ontzettend afgeraden. Bij zwemmen maak je snel overstrekkende bewegingen, waardoor je sneller blessures oploopt. Dat heb ik zelf helaas ook ervaren. Hetzelfde geldt voor balsporten, waarbij je veel onverwachte bewegingen maakt. Ik heb daarvoor te weinig ‘rem’ in mijn lijf en merk vaak pas achteraf dat ik veel te veel heb overstrekt.
Bij mij hielp fysiotherapie en het regelmatig trainen van de ‘kleine’ spieren. Bijvoorbeeld: liggen op de bank/bed en je buikspieren eerst 10% aanspannen, dan 20%, dan 30% enzovoort. Dit regelmatig afwisselen. Dit kan je ook staand of zittend oefenen. Elke dag even vijf minuutjes, zodat je kleine buikspieren aan het werk moeten (wat veelal wordt vergeten in een reguliere sportschool). Ditzelfde kan je doen met been- en bilspieren.
Intensief sporten werkt bij mij juist averechts en veroorzaken veel pijn, dus liever lichte oefeningen heel vaak. Ik merk zelf dat dit voor mij heel goed werkt en voor verbetering heeft gezorgd.
Inmiddels hoef ik alleen incidenteel naar de fysio en rijd ik vier keer per week paard. Ik heb mijn leven wel aangepast doordat ik vaker/sneller ga zitten of juist even ga lopen zodra ik lang gezeten heb. Daarnaast slaap ik dus meer dan gemiddeld. Dit soort dingen helpen mij om de pijn te voorkomen of verminderen!
Laatst bijgewerkt door miramii op 24-10-17 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt