Ik schrijf dit berichtje voor mijn moeder, zij heeft al 30 jaar ernstige reuma. Vroeger (lees 10 jaar geleden) hebben meerdere artsen en mensen met reuma haar aangeraden om te gaan paardrijden op een comfortabel braaf paard, bij voorkeur veel stap en anders vlakke gangen. Nu heeft mijn moeder in haar tienerjaren wel gereden maar dat is dus al 40 jaar geleden inmiddels. 10 jaar geleden wilde ze dus ook heel graag weer paardrijden maar vond het wel heel spannend, het punt is namelijk natuurlijk als ze valt, zal ze geheid wat breken en daarom kon ze het geschikte brave paard ook niet vinden. Na een tijdje zoeken begon de reuma zo erg te worden dat ze meerdere kunstgewrichten kreeg; 2 ellebogen, en 2 heupen. Nu is ze al meer als een jaar stabiel en een half jaar geleden had ze het er weer eens over.... wat zou ze graag weer eens op een paard zitten. En dan niet zomaar een paard; nee mijn paard !
Het zit namelijk zo; 4 jaar geleden kocht ik mijn eerste IJslander, lekker dicht bij de grond (volgens mijn moeder) en dood en dood braaf, en dan bedoel ik ook echt heeeeeeeel braaf. En sinds dat moment ging het kriebelen; ja ik wil graag nog eens op Sleipnir ! Uhh ja prima... maar toen kreeg ze weer een nieuwe heup en raakte het plan in de vergetelheid.
Sorry ik kom even bij mijn vraag; Ze is nu dus een jaar stabiel (laatste operatie was kunstheup) en ik wil haar dus op de een of andere manier op mijn paard krijgen ! Het punt is; ze kan zichzelf niet optrekken aan haar armen ivm die kunstellebogen (mag maar 2 kilo gewicht hebben) en haar been eroverheen slaan zal ook niet heel soepel gaan maar zal onmogelijk zijn vanaf de grond of een krukje... Nu zat ik dus te denken aan een lader, je weet wel zo'n stabiele met 4 treden. We zullen met 3 man zijn om haar erop te helpen. Maar nu vroeg ik me eigenlijk gewoon af: weten jullie niet nog een beter plan om haar op der paard te krijgen? Iets waar ik niet aan denk ? En dan natuurlijk ook weer eraf...
Ze wil dus enkel en alleen op mijn IJslander, want ik had ook al zitten denken aan zo'n plek waar mensen met een beperking kunnen rijden, echter zit er niks hier in de buurt om mijn paard eventueel mee naartoe te nemen. Dus mocht het zo niet gaan moeten we gewoon eens een uitstap plannen met de trailer maar ik dacht; laten we eens kijken of bokkers met een heel goed idee komen. Even voor de duidelijkheid; ze wil dit dus echt heel graag, ik dwing haar niet

Heel veel respect als je dit gelezen heb !