Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
spatter schreef:Overnemen in de zin van kopen?
Is hij 5 panel getest, aners dat eerst laten doen anders zit je straks met een ziek paard.
Zitten er papieren bij zodat je kunt zien welke bloedlijnen er in zitten?
Het maakt nogal uit of je een pleasure gefokte Quarter hebt of een cutting gefokte.
Je moet het Quarter stamboek zien als een ras net als het KWPN, er zijn vele verschillende richtingen waarin gefokt wordt.
Heb je bij het KWPN dressuur en spring gefokt, zo heb je bij de Quarters nog veel meer richtingen waarin het gefokt wordt met de daarbij zeer verschillende karakters en grote.
Als je geen ervaring en ook geen goede begeleiding hebt, is het opleren van ieder jong paard erg moeilijk.
Daphneeeej schreef:Quarters staan er wel om bekend om vroeg rijp te zijn. Als ze een goed karakter hebben en al de basis opvoeding hebben gehad binnen de western tak dan zijn het vaak goede brave paarden ondanks dat ze jong zijn. Zolang je er altijd goede hulp bij hebt zou het prima kunnen slagen ookal heb je niet echt ervaring met jonge paarden (ooit moet je ervaring op doen toch?).
_Bianca schreef:Hoeveel ervaring heb je zelf? Een driejarige is niet zomaar wat. Hij kan nog niets (bijna niets), dus jij zult hem dat allemaal moeten gaan leren. En dan, met een beetje pech, gaat hij ook nog flink puberen.
Of het verantwoord is op een driejarige te rijden, daar zijn de meningen heel erg over verdeeld. M.i. is het heel erg afhankelijk van het paard. De ene zou ik nog 2 jaar op de wei zetten, de ander kan het met 3 al wel aan. Ik vind dat je best heel voorzichtig met een driejarige kunt gaan rijden, mits gedoseerd (niet meer dan 2x per week 10 minuten) EN mits de ruiter weet wat hij doet (stil en licht zitten). Vooral dat laatste is van heel groot belang als je het mij vraagt. Is het paard zadelmak of ruitermak? Als in: heeft hij alleen een zadel op gehad, of heeft er al iemand op gezeten?
Ik weet niet hoe lang quarters doorgroeien, maar mijn Lusitano groeit nog tot zijn 7e.
DubbelDun schreef:Dit is een recente foto van een 3-jarige ??
Natuurlijk kun je niet zien of het dier op een vlakke ondergrond staat, maar hij toont nu zó overbouwd dat dit niet meer helemaal gaat recht trekken.
Hou dus rekening met onbalans tijdens het rijden (naar voren vallen). Zadels die moeilijker op hun plek blijven liggen. Teveel op de voorhand lopen, dus eerder slijtage op de voorbenen. Etc....