De dag begon vroeg, 4:30 ging de wekker. Gelukkig had ik de dag ervoor de trailer ingepakt en alles klaar gezet, dus het was een kwestie van stalletje uitmesten, paard laden en gaan. Om 6:15 zaten we in de auto onderweg naar Etten-Leur.
Rond 8:00 draaiden we het terrein op, ging ik mij aanmelden en hebben mijn grooms Dayem het terrein laten zien. Hij was erg druk en gespannen en keek z'n ogen uit. Hij begon gelukkig vrij snel met gras kanen. Heel rustig richting de voorkeuring gelopen en met lood in m'n schoenen gewacht op zijn hartslag. Fjiew, 52 en de rest helemaal goed, we mochten van start!

Na nog een uurtje te hebben gerelaxt (hoewel Dayem relaxen wat ander intepreteerde...) gezadeld en wat losgestapt. Het terrein was gigantisch nat, dat zou wat beloven voor de route. Nog gauw even Endomondo met de route aangezet zodat mijn grooms me konden volgen en we konden van start.

De eerste 5 kilometer heb ik een gigantische discussie gevoerd met meneertje die het nodig vond als een debiel te draven en zich uit te sloven. Na een paar kilometer kwamen een aantal ruiters achterop waar we een klein stukje mee hebben gereden. Helaas lag dat tempo wat te hoog dus ben ik gaan stappen waarna nog een gigantische discussie volgde

Na een tijdje kreeg hij een lekker steady tempo te pakken en kachelde we vrolijk verder. Helaas was de route gigantisch slecht door het vele water waardoor ik niet heel veel van de route heb gezien. Het was letterlijk beide handen aan het stuur en Dayem zo goed mogelijk door het terrein loodsen. Hij mocht zelf tempo bepalen en daarmee hadden we een fijne samenwerking

Onderweg toch nog een kleine glimp op kunnen vangen van dit prachtige gebied toen het pad wat beter werd.

Al snel zaten de 22 km erop en kwam ik met een nog superfit paard over de finish. Na 4 minuten aan kunnen bieden met een hartslag van 40. Na een half uurtje de gevreesde nakeuring. Zou hij nog goed lopen na dit uitdagende parcours waarbij hij soms toch lelijk weg gleed? Maar al gauw kregen we onze vetkaart in handen met een prachtige A voor locomotie

Met een snelheid van 10 km/h zijn we uiteindelijk 11e geworden van de 20 deelnemer. Wat ben ik apetrots op mijn vriendje. Dit hadden we een jaar geleden niet durven dromen, toen was ik eigenlijk al afscheid aan het nemen... Dit smaakt naar meer!!