En wat zag ik er toch tegen op zeg. De reden heb ik al een beetje omschreven in mijn vorige blog bericht (klik). Op zaterdag voelde ik mij helemaal niet goed, erg last van mijn darmen helaas (al langere periode met erge ups and downs) en viel daardoor al bijna flauw. Zaterdag goed eten, op tijd slapen, alles klaar maken in de hoop mij zondag een stuk beter te voelen. Dit allemaal voor ons eerste klasse 2, 46 km.
De wekker ging vroeg, ik bedoel alles voor 08:00 in het weekend is vroeg, aankleden, nogmaals alle spullen checken en hup naar stal. Buik voelde matig, alles ingeladen, trailer aangekoppeld en Dyonne ging Carwyn vast vangen en vlechten. Wat later dan gepland reden we weg, klein stukje verkeerd gereden maar we kwam nog wel op tijd aan. Eerst auto + trailer parkeren en een paddockje maken voor Carwyn. Echter staat hij niet zo goed achter draadjes zonder stroom en hij was redelijk enthousiast dus Dyonne ging maar met hem op zoek naar lekker gras en ik naar de voorbespreking. Ondertussen nog naar de WC, terrein verkennen en weer eens wat eten in hoop mij snel beter te voelen.
Carwyn was ondertussen nog lekker enthousiast en ging graag mee naar de voor keuring, HR van 36 (paar slagen hoger dan thuis, maar het is gewoon een mooi lage HR) verder alles gecheckt en goed bevonden. Toen het voor draven, dit hebben we geoefend want Carwyn zet hierbij niet zijn beste beentje voor, hij vind het stom, maar nu schoot hij in galop weg. De dierenarts grapte nog dat het gewoon in draf mag, aan einde keren in stap en weer wilde hij vlot in galop vertrekken maar ging toch mooi draven, hij kreeg een A.
Wij weer terug, Carwyn mag eten, ik mag eten en wachten, moeilijk. Al die tijd was ik nog aan het bedenken, dadelijk val ik flauw, moet ik in de groep starten of alleen? Of, of of... Yup, ik had last van wedstrijdstress. Nou ja we hebben mooi op tijd opgezadeld en hop naar het losrijterrein. Ik ontdekte nog 2 ruiters die later wilde starten en vroeg of ik bij hen mocht aansluiten, dit werd een groepje van 4. En zo gingen we een minuutje later dan de rest, met z'n 4'n op pad. Carwyn eerst aan kop, toen er achter en later weer aan kop.

Het begin was lastig, hij raasde maar door en wilde graag voorop. Carwyn en 'zijn' witte maatje wilde beide graag voorop en uiteindelijk liep dit ook gewoon. Voor de 5 km werd Carwyn al relaxed en was hij weer op een los teugeltje te rijden, gingen we door wat plassen heen of konden deze keurig passeren. Geen sprongen, geen gekkigheid maar gewoon een fijne partner. De maatjes van Carwyn zijn arabieren, Carwyn is een Welsh Cob, qua bouw en stokmaat in dit geval een groot verschil. Maar ook qua gangen, wij draafden, zij in een mooi hand galopje, ik werd een milkshake

Wat kan die gekke kleine pony dan draven joh, soms ook een galopje maar dat gaat dan net te langzaam voor hem om er goed in te blijven. Bij de heide kwamen we 'de groep' tegen. Deze haalden we in en we reden nog lekker door met z'n 4.

Foto van Sandra Band
Het 'witte maatje' en ik wilde eigenlijk langzamer dus besloten wij achter te blijven, voor beide was het de eerste klasse 2 en beide hadden het plan rustig te rijden ( en dat reden we niet

Helaas moesten we zonder ons maatje verder, intussen had Carwyn zijn schoenen aangekregen omdat er op sommige plekken wel wat nare stenen lagen en ik liever geen risico wilde nemen. We gingen vlot van start, in galop reden we weg en gingen we weer op pad. Nu was het moeilijker zei Carwyn, dat had ik wel verwacht. Maar door het succesvolle eerste ronde kon ik echt een leider zijn voor hem. Ik besloot gewoon zijn handje vast te houden, hem overal naar te laten kijken en hem gewoon constant aan te moedigen en te vertellen hoe knap die wel niet is.

En zo reden we weer, we vlogen over de paden, snelle draf, rustige draf, galopje of stappen. Alles op mijn vraag

Foto van Sandra Band

Foto van Sandra Band
Voor de finish heel wat ruiters ingehaald die helaas middenop besloten te koelen (helaas mogen ze daar ook niet stil staan) wat trouwens gewoon zonder problemen gaat, dat inhalen. Knap vind ik dat van hem. We komen het pad op voor de finish en wilde heel graag in galop finishen, dat leek mij nou zo gaaf. Ik vroeg Carwyn of hij nog een sprintje wilde trekken en dat wilde hij wel. Met gemak spring hij aan in galop, loopt door op de menigte (wat mij best spannend lijkt voor een paard) en we finishen in galop. En vlak erna gewoon stil staan he

Bij de nakeuring bleek zijn HR 40 te zijn (nakeuring is 30 minuten na finishen) en dat vind ik een hele mooie waarde, zeker gezien hij bij eerdere wedstrijden vaker een HR van 44/48 had en dat finishten we in stap

Na de rit hebben we Carwyn in zijn paddockje gezet, die vermaakte zich met het uitzicht op de start/finish, leuk vond die dat joh! Rond 18:00 weer naar huis en thuis kwam hij lekker fit de trailer af, op deze manier is zo'n wedstrijd wel voor herhaling vatbaar