[WN] Waarom op 2 handen met shank?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Risje1988

Waarom op 2 handen met shank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 20:05

Hallo.

Ten eerste hoop ik dat het hier goed staat.

Maar ik vroeg me iets af. Ik ben vandaag gaan kijken bij een oefen reining wedstrijd en het viel me daarbij op dat er erg veel mensen waren die met een (flinke) shank op twee handen reden.
Nu hoorde ik al dat dit zou mogen op zo een wedstrijd, maar ik vraag me nu af waarom ze dat doen en niet met een snaffle starten?

Is dat omdat ze hun paard nog niet (goed genoeg) voor elkaar hebben? Of blijken die paarden op wedstrijd ineens zo lastig dat ze toch besluiten om met 2 handen te rijden?

Mij is namelijk verteld dat je pas met shank 'mag' rijden als je op één hand kan rijden en je paard ook.

Wat me daarbij ook nog opviel was dat de buitenhand van de hals af kwam in veel gevallen, dit leek mij juist het omgekeerde als wat een paard leert als deze op een hand gereden wordt.

Is daar ook een reden voor?

Dit is overigens een oprecht intresse vraag en ik wil hier niemand mee beledigen maar puur snappen waarom ze dat zo doen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:43

Ik denk dat het in veel gevallen geen kwaad zou kunnen om wat verder te trainen voor te starten. Ik ben persoonlijk van mening dat er veel te makkelijk met veel druk op 2 handen met shank wordt gereden. Dat maakt het niet gemakkelijker om in een later stadium op 1 hand een 'willingly guided' paard te showen.

Voor een paard wat wat 'showsmart' is, of bijvoorbeeld in de wedstrijd de spin niet goed indraait, kan het een goede training zijn om dan in een oefenwedstrijd op 2 handen te rijden.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Waarom op 2 handen met shank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:48

Vaak bij oefen wexdtrijden komen onervaren ruiters (in het showen dan) of paarden die weinig geshowt zijn. Dan is het soms net wat fijner om toch het paard op twee handen te kunnen pakken als paardlief nerveus word. Daarom ook dat het een oefenwedstrijd is.

Risje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 12:52

Wat is dan de reden dat er voor een shank op twee handen gekozen word in plaats van een snaffle op twee handen?
Het leek mij dat je paard bijna steeds strengere hulpen nodig heeft zo als je er wat streng in komt met shank, in plaats van dat een shank is voor de verfijning van de hulpen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:58

Ik ben geen expert op dit vlak maar weet wel dat een shank niet alleen een strengere manier van rijden is. Het is geen 'snaffle met bekrachtiging'. Het werkt namelijk fundamenteel anders. Het geeft druk op andere plekken en vraagt dus het lichaam op een andere manier te reageren, het geeft het paard bijvoorbeeld eerder signalen door voor er daadwerkelijk contact is met de hand en je kunt er veel directer bijv een schouder mee liften. Je kunt dus niet zomaar van snaffle over op shank daar gaat een trainingsfase aan vooraf.
Ik kan me zo voorstellen dat het gebruik van shank op twee handen een tussenfase is voor zowel paard als ruiter in het aanleren van de hulpen compleet tweehandig, en niet zozeer bedoeld is om strenger te kunnen zijn.

Maar zoals gezegd ik ben geen expert en hoor het graag als ik het fout zie!

Ik heb ooit een topic op het tack subforum geopend met daarin 2 youtube filmpjes (nou ja, films, ze zijn niet zo kort :o ) over de werking van shanks en snaffles. Ontzettend leerzaam!

Edit: Topic gevonden: troi @ [WN-TR] Bitten!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:37

Risje1988 schreef:
Wat is dan de reden dat er voor een shank op twee handen gekozen word in plaats van een snaffle op twee handen?
Het leek mij dat je paard bijna steeds strengere hulpen nodig heeft zo als je er wat streng in komt met shank, in plaats van dat een shank is voor de verfijning van de hulpen.

Een shank heeft een totaal andere inwerking dan een snaffle. De snaffle is niet per direct minder streng dan een shank. Het bit is zo scherp als dat de ruiter het maakt. De snaffle is volgens mij zelfs het meest misbruikte bit dat er is. Puur omdat men redeneert dat deze minder scherp is.

Sommige paarden vinden de hefboom werking van een shank duidelijker/fijner dan een snaffle.je krijgt bij bepaalde types shank een net wat duidelijke ronde beweging met het naar beneden plaatsen van het hoofd. Bij een s-shank heb je weer een andere inwerking. Dus dan kiest men een shank omdat deze duidelijker/fijner is voor het paard. Daarom zijn er zoveel types shanks. Zoveel voor keuren voor zo veel verschillende paarden

Andere paarden zitten misschien in de overgang fase snaffle/twee handen naar shank/een hand. Wanneer ik bezig ben met naar een hand rijden pak ik ook een paard soms op met twee als het paard iets niet helemaal begrijpt of net wat duidelijker hulp nodig heeft. Daarna natuurlijk weer op een hand. Mijn hulp is dan net zo licht als op snaffle/een hand maar het is net even iets verduidelijken als ik dan met twee op pak.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:41

ik denk dat troi het redelijk goed heeft verwoord :-)

je begint bij een jong paard met een snaffle. als hij daarop bevestigd is ga je over op een (baby) shank/correctional. 2 handig.
een snaffle is niet gemaakt om 1 handig mee te rijden en het is dus lastig 1 handig te gaan training als je nog op een snaffle rijd.
je gaat dus eerst 2 handig naar shank/correctional en vanuit daar werk je naar 1 handig toe.

op dit soort wedstrijden zie je vaak ruiters die 1. de snaffle fase voorbij zijn, maar nog niet klaar zijn om 1 handig een proef te rijden (ongeacht of het paard 1 handig klaar is)
of 2 mensen die hun ervarene paard schoolen en daarbij de 2e hand erbij pakken om net wat beter te kunnen corrigeren.

Risje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 22:38

Bedankt voor de uitleg. Dat maakt het al veel duidelijker.
Wat ik me nu alleen nog af vraag, waarom er dan hier zo veel gehamerd word op bokt (bij bv foto topics) dat mensen met een hand op shank moeten rijden en anders terug moeten op snaffle.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:40

omdat dit bokt is en niet de echte wereld :p

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:44

Omdat er ook wannabee cowboys/girls zijn die denken dat een shank hoort bij westernrijden en dat ze er een westernzadel op gooien en er een shank inhangen en dan ook 'western' rijden.
Het is echter niet zo makkelijk als het lijkt en er gaat een brok training aan vooraf die ze dan voor het gemak overslaan.
Of mensen die te vroeg overstappen naar shank terwijl ze hun paard op snaffle nog niet voor elkaar hebben.