[WN] Spieren opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lissie_zigor

Spieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:34

Hey

Wij zijn er ff tussen uit geweest vanwege mijn paard zn rug. Nu ben ik alweer een tijdje aan het opbouwen.

Van de week bij de zadelpasser geweest en een goed zadel gekocht dus we kunen er weer tegen aan! :)

Ik heb hem laten nakijken en zijn rug is helemaal in orde wel zijn zijn bil en buikspieren aan de slappe kant.

Nu is mijn vraag hoevaak per week en hoe lang moet ik per keer rijden om zijn spieren sterker te maken; hoevaak per week en hoelang rijden jullie? Hoe ziet jullie mormale trainingsweek eruit?

Zijn er nog tips voor de bil en buikspieren behalve balkjes draven en tempowisselingen (dat doe ik nl al)

Ps. Mijn paard heeft een goede conditie, hij is al sinds september weer aan het werk met grondwerk en sinds november onder het zadel(3 keer per week half uur, is dit te weinig om iets op te bouwen of juist veel?) het is dus niet dat ik weer helemaal bij nul moet beginnen xD

Alvast super bedankt!

justkid

Re: Spieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:00

Dat is wel lastig te beantwoorden, wat doe je in dat half uur? Welke richting train je en wat kan hij al.

Ik vind de basis altijd het belangrijkste, los door het lijf laten lopen en alle kanten opbuigen.
Ik rij ook veel overgangen stap/galop etc. Ik zou niet me richten op buik en bilspieren maar op het geheel.
Zijgangen, recht maken, achterwaarts. Ik kom altijd wel iets tegen waar ik aan kan werken als ik erop stap.

Een half uur intensief is genoeg maar dat is niet te beoordelen van een scherm. Heb je geen trainer die je tips kan geven?

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:21

Een vriendin van mijn ging met haar quarter steeds naar een recreatieplas om door het water te stappen. Aquatraining. Dit kan alleen buiten het recreatieseizoen. Volgens ging ze naar het Holtingenzand. 1x per week.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:11

Verdiep je eens in het principe van supercompensatie bij spieropbouw. Is genoeg over te vinden.

Komt er sowieso op neer dat 3 a 4 keer per week intensief beter is dan dagelijks belasten. Andere dagen dan lichte hersteltraining - stappen aan de hand; niet bijgezet longeren etc.

Ik zou bij buik- en bil spieren sowieso ook achterwaarts meenemen.

Iemand die je helpt vanaf de grond is wel aan te raden, het is soms maar een klein verschil tussen de spieren wel goed gebruiken of ze juist ontzien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:07

Sinds september? Dan zou ik nu zeker 5 x per week goed gaan trainen en langer dan een half uurtje. Half uur is erg weinig. Ben je net goed opgewarmd.
Spieren trainen doe je door net even steeds wat meer te gaan vragen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:33

Ligt er ook aan of je je training juist doet. Je kan een uur trainen zonder de spieren op een juiste manier op te bouwen. Bij een goede basis en consequent juiste oefeningen, kun je verder.
Wil je paardje een beetje netjes op eigen benen lopen? Kan hij al wat correct buigen? Hoe loopt ie op ee cirkel, groot en kleiner?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 21:07

Hoi bedankt nu al zo veel goede tips!

Ja klopt ik heb een trainer maar vind het nooit verkeerd van meerdere mensen tips te krijgen

Ik ben bezig met zijn balans, recht richten, lang laag, tempowisselingen, roll back, vanuit stilstand in galop en andersom.

Achteruit is inderdaad een goede! Heb ik nog niet veel aandacht aan besteed...
En wat leuk om het met water of zand te trainen! Zal eens kijken voor een geschikte locatie daarvoor in de buurt (omgeving utrecht)

Oh ja dat wilde ik inderdaad weten! 3 a 4 keer per week intensief is dus wel beter dan elke dag? De andere dagen stap ik op het harde (ben zelf gek op wandelen en het is super goed voor zijn doirbloeding en hoeven) en longeer ik hem los (NH)

Oke dus een half uur is eigenlijk te kort om echt iets op te bouwen klopt dat?

Blijf vooral tips geven en verschillende perspectieven krijg ik misschien gelijk inspiratie nieuwe dingen te proberen!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 21:08

Oja en mij toekomstplannen zijn om ooit een trail wedstrijdje te doen maar zo ver zijn we nog niet hoor eerst maar eens beetje spieren kweken hihi