[WN] Wel of geen (baby)plates?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Wel of geen (baby)plates?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 12:32

Ik kom er gewoon niet uit.
Ik ga dit nog met onze trainer overleggen, maar ben ook wel benieuwd naar jullie visie, advies en meedenken. :)

Dit jaar ga ik voor het eerst shows rijden bij de WRAN. Uiteraard beginnen we in de L4. Het plan was: trail, IHT, horsemanship beginnen en dan in de L3 eens denken aan reining en plates. Als we daar ooit zouden komen :+
Maar nu zijn er ook reiningpatterns voor de L4 en is dat idee ineens anders.

Mijn haf pakt de reining ontzettend leuk op, wat dat betreft zouden we zeker in de L4 en L3 prima mee kunnen komen.
Maar.... We rijden maar 5/6 shows per jaar en ik vermoed dat niet elke show reining uitschrijft ivm de bodem. Moeten we ons niet gewoon beperken tot andere onderdelen?
Daarnaast rijd ik graag buiten en hier in het polderlandschap ontkom je niet aan asfalt als er geen berm is. Wordt dat niet veel te glad?
Verder heeft hij ontzettend mooie voeten en zou ik hem echt alleen achter op plates willen en voor gewoon blote voeten, kan dat?
Wij hebben zelf overigens ook geen geschikte bodem, maar trailer is er wel en we kunnen naar een geschikte locatie. Behalve stoppen en spinnen kunnen we alles thuis trainen.

Kortom, toch wel aardig wat tegens. Maar voor mij te weinig ervaring om echt een goede keuze te kunnen maken. Wie kan mij helpen met wat ervaring en advies?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:49

Zogauw je stops gaat oefenen moet je er plates onder doen.
Dat heeft dus niks met wedstrijden te maken maar met de training.

En als je reining gaat starten, neem ik aan dat je dus ook reining traint en als je dat al doet, snap ik niet dat je trainer niet al gezegd heeft dat je sliding ijzers moet plaatsen.

Daihyo

Re: Wel of geen (baby)plates?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:53

Er is toch meer in de reining dan alleen maar stops :+
Waar in mijn post staat dat ik stops trains?
Dat gaat nu niet verder dan correct stoppen (halthouden) vanuit 3 gangen, maar zeker niet doorglijden.

Het gaat nu juist om dat stapje verder. Dus inderdaad, gaan trainen op de slidingstops en spins naar shows.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:14

Ik heb zelf nooit officieel gestart maar wel jarenlang plates onder m'n paard gehad, puur voor de stops tijdens de training. Dus heel simpel: wil je stops trainen (ongeacht hoe vaak je wil starten), dan plates, anders niet. Voor buitenrijden vond ik ze inderdaad nadelen hebben, vooral op glad asfalt en gladde bruggen. Paard is ooit op d'r kont van een brug gegleden en het heeft een tijdje fysiotherapie gekost voor we weer aan de slag konden.. Voor geen ijzers kan trouwens prima, dat komt veel voor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:19

Ja dat is dus precies het dilemma. Ik train de stops nu niet omdat ik geen plates heb en ook nog geen wedstrijden in het vooruitzicht had in de reining. Verder kun je alles prima trainen natuurlijk.
Doordat de reining toegevoegd is aan de L4 ben ik er toch weer over na gaan denken.

Maar ik wil ook nog gewoon buiten rijden zonder onderuit te gaan. Hier in de polder zijn geen zandpaden en veel asfalt. Ook wel veel berm, maar lang niet overal. En dan zijn plates volgens mij geen aanrader.

Zou makkelijk zijn als er een alternatief zou zijn dat je er onder kunt doen als je gaat trainen of op show gaat en het er de rest van de tijd niet op hoeft :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:35

wat eerder al gezegt is, als je stops wil gaan trainen, heb je plates nodig.
maar, ook in de spin en op de snelle circel voelt de plate anders aan voor je paard en is het dus zinvol deze op tijd eronder te doen zodat het paard eraan went en op de juiste manier mee omgaat.

heb niet de illusie dat je voor de show plates erop kunt doen en je paard dan ineens gaat glijden. de stop trainen gaat veel tijd in zitten, en het paard moet vertrouwd raken met de beweging en daarmee de plate.
wil je dus seriues met de reining aan de gang, neem een goede reining trainer (waar je naartoe kunt om op een goede bodem te trainen) en begin nu al met de training. anders gaat er echt dit jaar geen sliding stop uitkomen op een show...

Naast de WRAN wedstrijden zijn er ook genoeg DRHA wedstrijden waar je reining kunt showen. dat kan ook met een haf.
er zijn 4 grote shows per jaar, waar ook beginners klassen worden uitgeschreven (rookie 1, green reiner, en ook de any horse any rider is voor iedereen geschikt doordat je 2 handig met ieder bit mag showen) en er zijn 4 DRHA On Tour wedstrijden door het land heen die de Green As Grass uitschrijven en ook de any horse any rider.

en dan zijn er nog verschillende onderlinge/oefen wedstrijden door het land heen, denk bv aan de Schietberg wedstrijden.

kortom, als je echt reining wil gaan rijden en showen zijn er mogelijkheden genoeg! maar zorg wel dat je paard op tijd plates heeft en je de stop kunt gaan oefenen.

en ja, alleen achter plates en voren bloot kan, geen probleem. hebben veel reiners.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:42

Bedankt voor de info +:)+

Ik had ook niet de illusie dat ik dan dit jaar al goed mee kon rijden hoor. Maar ik had ook niet de illusie dat ik dit jaar de L4 uit zou zijn met 5/6 shows per jaar :D
Gaat dus in tijd inderdaad om dit jaar trainen en volgend jaar showen.

Met mijn trainer ga ik het er ook zeker eens over hebben. Maar ik heb pas weer 7 februari les, dus vandaar vast een topic. Ik doe graag informatie op :j

De DRHA ben ik eigenlijk niet bekend mee. Ja, wel als shows, maar nooit in verdiept om zelf te gaan showen. Ik ging er een beetje vanuit dat dat toch meer voor de reininggefokte paarden was en voor mij vooral een keer als toeschouwer :o

Maar hoe zit het nu met buitenrijden en plates? Aan te raden of niet?
Ik heb er namelijk echt moeite mee om het buitenrijden te moeten laten schieten voor het reinen.
Overigens zou ik wel alleen voor het weideseizoen voor plates gaan (april t/m okt). In de winter staan ze deels op een bestraatte uitloop en dat lijkt me ook wat riskant.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:52

als paarden altijd op plates staan weten ze daar prima mee om te gaan. zeker als ze buiten staan.
als er echt ijs is, of sneeuw, dan is het oppassen, dan kunnen ze het moeilijk inschatten.
maar als ze er een tijdje op lopen wete ze prima ermee om te gaan op beton/bestrating/in de modder enz. dat is mijn ervaring..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:54

owja, en de DRHA heeft juist voor de beginnende reining ruiter de DRHA On Tour wedstrijden in het leven geroepen, om beginnende reining/wedstrijd ruiters ervaring te laten opdoen met de DRHA en reining.
en ook op de reguliere DRHA shows is er speciaal de Green Reiner klasse voor de beginnende starters.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 16:01

Die laatste klasse mag ook op 2 handen gereden worden zie ik. Dat is ook wel fijn om mee te beginnen. Op snaffle of shanks?
Ik ga eens verder lezen. Het biedt zeker weer mogelijkheden.

Ontzettend bedankt voor de info. Ik wil wel een goed doordachte keuze maken :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:12

Ik heb altijd zonder problemen buiten gereden met plates, zeker met baby plates is dat geen probleem.
Natuurlijk hebben ze achter iets minder grip maar als je daar rekening mee houdt, hoeft dat geen belemmering te zijn.
Reed gewoon ritten van 25 km.

Wel kan ik hier de bermen in, dus dat scheelt wel een stuk.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:37

je mag 2 handig op ieder gewenst (legaal) bit (dus zowel snaffle als shanks) in de Green Reiner (reguliere DRHA shows), de Green as Grass (DRHA on Tour) en de Any Horse Any Rider (zowel reguliere shows als On Tour).

genoeg mogelijkheden om te starten dus als je niet klaar bent op 1 hand.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:09

+:)+
Ik neem 1 hand wel mee in de trainingen, zowel op snaffle als shanks (ik wissel af), maar zo de 1e shows is 2 handen wel prettig met alle spanning die er al bij komt kijken. Misschien is het niet nodig, maar voor de zekerheid...

Fijn om te horen Spatter :j
Dat maakt het des te interessanter.

Wat adviseren jullie qua lengte van de ijzers? Eerst korte takken om te wennen? Of maakt dat helemaal niets uit?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:45

Mijn paard staat sinds zijn derde (is nu vier) op plates. Ik rijd via het asfalt naar mijn trainingsplaats en oefen alleen de stops als ik met trailer naar een binnenaccomodatie ga. Kortom, ik rijd veel buiten en ook in het bos. Mijn paard kan zich prima houden. Zelfs een ontspannen galop op kort nat gras lukt (is voorgekomen op buitenrit). Hij is het wel gewend en kan er echt prima mee om. Zie paarden om mij heen die met gewoon beslag meer glijders maken. Die hebben dan ook minder balans.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:45

Als je reining wil starten zou ik bij de wran wel even naar de lokatie kijken. Niet overal is echt een goede bodem aanwezig.

De DRHA en Schietberg zijn zoals genoemd goede shows om te starten.

Om te trainen kun je ook clinics of oefenwedstrijd pakken op een leuke lokatie.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:24

Ik rijd zelf zonder problemen (veel) buiten op plates. Ik zou er wel rekening mee houden dat ze erg snel slijten op asfalt, dan kun je er na 4 weken een paar nieuwe nageltjes in doen.

Welke locaties denk je aan qua wran? Zeist, Goldenway en Wennekers hebben allen een hele goede reining bodem, beter dan bij bv de Schietberg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 08:34

Locaties die voor mij goed aan te rijden zijn, zijn Woubrugge, Zeist, Woudenberg en Bergschenhoek.
Daar wil ik me op gaan richten wat WRAN betreft. DRHA zie ik de agenda van 2016 nog niet staan.
Maar goed, eerst maar eens plates, dan lessen op een goede bodem om goed te leren stoppen en dan aan shows denken. :+

Wel goed om te horen dat jullie zonder problemen asfalt kunnen rijden. Het meeste is hier wel goed in de berm te doen, maar er zijn wat weggetjes waar dat niet kan en dan is het wel fijn om die gewoon mee te kunnen pakken zonder onderuit te gaan inderdaad :D

Clinics ben ik inderdaad ook van plan. :j
Oefenwedstrijden kan ik niet altijd vinden. Hoe kom ik er achter waar er 1 is op een fatsoenlijke bodem?
Ik ben al lid geworden van wat FB pagina's van stallen en daar komt wel eens wat voorbij.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:57

Woubrugge (goldenway) heeft heel regelmatig oefenwedstrijden, de Schietberg ook.

Locaties van de DRHA on tour moeten volgensmij nog bekend gemaakt worden. Daarvan weet je iig zeker dat de bodem goed is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:57

Ook heel belangrijk, een smid die verstand en ervaring heeft met Plates!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 11:07

Ja ook dat is wel een spannende. Mijn smid heeft wel ervaring met plates. Maar hoe weet ik of hij ze er ook daadwerkelijk goed onder kan slaan?
Hij gaf al wel aan dat hij in ieder geval geen standaard quarter maatje onder mijn haf kon slaan.

Schietberg is wel weer een eindje uit de richting zie ik. Maar Goldenway is wel goed te doen. Ik zie ook regelmatig interessante clinics voorbijkomen op FB.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:49

Ik zou eerst les gaan nemen bij een reining-gerichte trainer en me door hem/haar laten adviseren over plates :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 20:52

:)

Amanda schreef:
Met mijn trainer ga ik het er ook zeker eens over hebben. Maar ik heb pas weer 7 februari les, dus vandaar vast een topic. Ik doe graag informatie op

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:33

Amanda plates heb je ook in grotere maten, mijn welsh cob had ook een groter maatje nodig.
Mochten de takken dan te lang worden en geen baby plates meer zijn ,kan hij een stukje van de takken afhalen en afronden.

Mijn ervaring is wel dat als het ijzer groter wordt, het fijner glijdt als de voorkant van het ijzer breder is.
Weet even niet meer welk merk ik toen had want er zit wel wat verschil in type sliding ijzers per merk.
Eene past kwa vorm ook al gelijk een stuk beter terwijl van een ander merk erg veel aanpassing is.

Durf dus ook uit te proberen welke type ijzer voor jou paard het prettigste is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:01

Waarom ga je niet eerst fanatieker starten op de andere klasses en dan zien of dat haalbaar en leuk blijft, en dan evt. je echt fanatiek richten op reining?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:56

Interessant topic!

In Nistelrode is deze maand een oefenwedstrijd. En in Escharen zijn ze dr ook.