[SGW] Internationaal starten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TypicalDutch

Internationaal starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:52

Hallo allen, ga dit jaar voor het eerst internationaal (CIC*) starten, waarschijnlijk bij NNHT, manege Beukers voor het eerst. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden die erg verschillen van de gewone SGW's? Ik weet dat het over meerdere dagen verdeeld is en dat het paard voor het evenement gekeurd wordt door de dierenarts(en?). Verder sta ik er helemaal blanco in. Ik weet ook dat het inschrijfgeld een stuk hoger ligt :=
Ik sta open voor alle tips dus ik zou zeggen, brand los! Alvast bedankt!

Afbeelding
Dit zijn wij :D

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:27

Wie is je instructeur? Die kan je vast al met veel vragen verder helpen en begeleiden. :)
Je moet je paard door een FEI dierenarts laten intekenen in je paspoort en hij moet juist zijn geënt. Vaak betekent dit basis enting opnieuw en daarna elk half jaar.
Wat wil je verder allemaal weten?

TypicalDutch

Re: Internationaal starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 15:24

@ Sannnn: Train een paar keer per jaar bij Rob Janssen, maar dat is altijd een hele onderneming omdat ik op Texel woon en hij aan de andere kant van het land. Vandaar ook dat ik de vraag hier stel. De laatste keer dat ik bij Rob heb getraind hadden we de punten voor het Z nog niet binnen en ben ik er dus niet over begonnen. Bedankt voor de input in ieder geval!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:30

Sowieso de organisatie (organiserende club/ secretariaat) mailen met je vragen, zij gaan je het best kunnen helpen. Er zijn algemene regels maar kleine dingen kunnen verschillen van wedstrijd tot wedstrijd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:33

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:38

Leuk leuk wel ontzettend verslavend ;) Bij mij begon het ook zo en ik ben inmiddels ook in Portugal, duitsland, frankrijk etc. aan de start verschenen.

Het inschrijven is tegenwoordig heel simpel via mijnknhs.nl. Je zoekt het vraagprogramma op en je klikt daar de rubriek aan die je wil starten. Vervolgens selecteer je het paard waarmee je wil rijden en kun je bij de opmerkingen zetten of je wel of geen stroom nodig hebt voor je vrachtwagen/trailer/tent. En of je paard op stro of op zaagsel mag.

Het is raadzaam om de eerste keer tijdig te vertrekken zodat je paard alle tijd heeft om aan de entourage gewend te raken. Bij NHHT was het vorige keer zo dat je bij aankomst eerst binnen moest melden/betalen bij het secretariaat. Vervolgens had je bandjes om de stallen in te komen en kun je de stal in orde maken. Er lagen wel balen stro/zaagsel maar die moet je meestal zelf opstrooien. Dan kun je je paard halen en laten checken door de dierenarts en mag hij de stallen in.

Verder is het niet veel anders, je weet maar kort van te voren wanneer je mag starten. De ring mag te paard of aan de hand verkend worden in stap op de aangegeven tijden. Cross verkennen pas nadat deze vrijgegeven is anders kost het je een gele kaart en paard altijd de box uit met een hoofdstelnummer.

Als je nog meer vragen hebt roep je maar!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:40

Je hoeft voor 1* je paard alleen maar te laten intekenen door een erkend FEI dierenarts, online te vinden. Dan moet hij inderdaad elk halfjaar geënt zijn.

Keuring is alleen nodig voor landen buiten de BENELUX maar dan heb je ook een FEI paspoort nodig ;)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:02

Spannend hoor!
Ik hoop dit jaar ook de punten voor het Z bij elkaar te rijden, en volgend jaar * te starten.
Dus een heel interessant topic!

Succes!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:35

1 tip ga een paar keer trainen op een andere terrein dan je normaal doet.

Zorg dat je paard echt fit is. Doe serieus conditietraining. Een korte 1* op vlak terrein zoals NHHT kan een paard dat simpel M loopt ook zo lopen, maar andere wedstrijden zijn net wat langer of afwisselender qua terrein.

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 14:30

Iedereen bedankt voor de input, heel nuttig!

nicootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:35

Hoi Hoi,

Mag ik vragen waarom iedereen liever * start dan gewoon Z??
Met die van mij start ik in de M (al heeft ze er vorig jaar een heel jaar uit gelegen door een blessure en we zijn pas net weer in de opbouw).
Waarop maken jullie de keus Z of * mij lijkt het Z namelijk meer haalbaar als amateur? Vanwege kosten en het vaak doordeweeks al van huis moeten.?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:29

Is absoluut zo dat Z veel betaalbaarder is. Maar de 1* crossen zijn gewoon veel mooier dan een landelijke Z cross (op bijv barchem na).
Daarnaast wil ik ook wel verder kijken dan alleen 1* en vind ik juist het van verder van huis weggaan en meerdere dagen een leuk aspect van het 1* rijden.
Vorig jaar ben ik in Arville geweest en dat was van woensdag tot zondag. Ben woensdag vroeg vertrokken en was zondagavond laat thuis. Dat houdt in dat ik vanaf dinsdag vrij moest nemen en de maandag na terug komst ook.
Dat kost naast het startgeld van 300,- je ook veel vrije dagen en je verblijf daar. Al met al heeft dat weekend gauw 750,- gekost. En dan heb ik de kosten van mijn fei paspoort niet meegerekend.

Maar ik heb daarom ook bijv een baan van slechts 3 dagen en financieel kunnen wij het bekostigen. Als dat allemaal wat moeizamer was zou ik het een stuk minder leuk vinden en zou het echt bij 1x per jaar blijven.

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:32

Ben van plan om een aantal 1* crossen te gaan starten dit jaar en de rest gewoon Z. Het lijkt me gaaf om mee te maken en ik krijg nu de kans, dus die grijp ik met beide handen aan! Heb een sponsor gevonden die in ieder geval 3 1* wedstrijden wil sponsoren (startgeld). Kan het zelf anders ook niet bekostigen inderdaad. Maar het lijkt me een mooie ervaring.

nicootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:40

Ja kwa ervaring zal het geweldig zijn, en ik denk dat ik het zelf ook wel een keer wil doen hoor. Maar dan zal ik inderdaad in vakanties of iets dergelijks moeten gaan en goed sparen haha.
Het verder van huis gaan doen wij nu al een beetje weekendje texel tijdens de cross daar etc.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:43

Ik hoorde altijd dat het Z in NL niet fair stond en daarom veel 1* rijden ipv Z.
Ik heb zelf 2 jaar terug barchem in het Z gereden en dat vond ik een prima cross, was toen ook het NK. Afgelopen jaar heb ik Chaam gereden in het Z en die rijd ik niet meer. Ben hierna ook niet meer van plan om Z te starten in NL op Barchem en misschien een enkele andere na. Vaak zoeken ze de moeilijkheid in aparte hoeken... Ik zal zelf denk ik op meeste Nederlandse crossen eerder M HC rijden dan Z.
1* crossen hebben ook qua terrein natuurlijk veel meer mogelijkheden. Maar ook daar heb je weer mooie en minder mooie.
Het is voor mij vooral hetgeen ik gehoord heb en ook deels mijn (beperkte) eigen ervaring.

Ik ga idd ook niet op vakantie, maar een 1* rijden is mijn vakantie! :)

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:35

De Hattemse Z cross vind ik persoonlijk ook erg mooi om te rijden en te kijken! Misschien een tip ;)

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:06

Is er bij een internationale wedstrijd ook ruimte om een caravan of tent of zo neer te zetten of slaapt iedereen in de vrachtwagen?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:07

Kruidenpotje, ja, dat kan bijna altijd. Staat ook in het vraagprogramma, vrachtwagens en caravans iig. Tent mag naar mijn weten ook gewoon.

Hoe zit het met het inschrijven? Ik wil graag 1* starten later in het seizoen, maar heb op dit moment mijn winstpunten nog niet. Stel ik schrijf nu in, en schrijf om waat voor reden dan ook weer uit voor de sluitingsdatum. Is het dan net zo als op nationale wedstrijden dat je dan niks verschuldigd bent?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 06:20

Als je voor de sluitingsdatum uitschrijft is er niks aan de hand. Na die tijd kost het je veel geld :P
Nu inschrijven heeft eigenlijk weinig nut. Je krijgt in principe altijd wel een plekje, als je maar de sluitingsdatum bent. Als je, je punten hebt is het vroeg genoeg :)