[WN] Skips Dainty Diamond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MallyBelly

Skips Dainty Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:45

Spoiler:
Verkoop foto :)

Afbeelding

Dainty dr eerste eigen topic <3

Naam : Skips Dainty Diamond
Roep naam : Dainty
Afstamming : Pressure Treated x Skips Fonda Bay
Leeftijd : 15jr.

Spoiler:
bij ons

Afbeelding

Afbeelding

Sinds oktober dit jaar zijn mijn vriend en ik, eigenaren van Dainty. Dainty is een geweldige lieve, bloed eerlijke merrie van 15 jaar.
Ze heel netjes en goed reining gereden, goed op de hulpen en heerlijk op neck-reining gereden.

Vooral rij ik haar zelf maar vandaag heeft mijn vriend haar uitgestapt!

We hebben nog regelmatig miscommunicaties maar het gaat steeds beter, ze is gelukkig heel vergevingsgezind en eerlijk!

Normaal rijden we met Hackamore, maar ik merk dat ze negatieve ervaringen heeft op de kinketting (van uit het rijden met shanks). Dus ben ik over op enkel een neusriem met teugel bevestiging en simpel two ears hoofdstel.
Hoe meer tuig hoe vervelender ze wordt, ze kan niet zo veel om dr hoofd hebben.

Vandaag was ze zo op mijn gefocussed en relax dat ik wel eens met alleen een hals ring wilde rijden.

:evaw: :evaw: Dit was Daintys eerste topic :)

Wees een beetje lief voor ons, ik rijd nog niet zo lang western en nog niet zo lang met haar ;)

Spoiler:

(oja cap is eigen keus, bla bla bla,,,, enzovoort)
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 29-12-15 18:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Dainty At Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:54

Wat fijn dat je weer een fijn paard hebt om te rijden. Bij Wendy vandaan? Ze ziet er lief uit en wat doet ze het al braaf!

Wat ik minder vind is dat je af en toe de neckrope omhoog haalt via haar hals. Vooral bij het achterwaarts viel het me op. Ik zou haar aanleren dat ze op je zit, stem en been achterwaarts gaat, want die neckrope zo bij haar luchtpijp is niet echt lekker voor haar.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:56

Rije schreef:
Wat fijn dat je weer een fijn paard hebt om te rijden. Bij Wendy vandaan? Ze ziet er lief uit en wat doet ze het al braaf!

Wat ik minder vind is dat je af en toe de neckrope omhoog haalt via haar hals. Vooral bij het achterwaarts viel het me op. Ik zou haar aanleren dat ze op je zit, stem en been achterwaarts gaat, want die neckrope zo bij haar luchtpijp is niet echt lekker voor haar.

Hij moet idd ook lager blijven, het is nog een stukje vertrouwen wat moet uit bouwen :)

Oja en dr hals zat onder de glans en anti klit spray.. Ook niet heel handig :P

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:01

Vetrouwen zit al wel goed volgens mij +:)+ maar gewoon (bij bijvoorbeeld dat achterwaarts) zelf niet zo die neckrope omhoog halen. Niet nodig, ze doet het wel :)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:09

Wat een leuk paardje <3 en merries die Dainty heten zijn de allerleukste :D
zie topic in mijn onderschrift 8-)

simodi

Re: Skips Dainty Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:16

Leuke buckskin hoor!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:25

Die heb ik te koop zien staan :) Leuk paard!

Fijn dat je al zoveel vertrouwen hebt. Voor het serieus trainen heb je al les? Als je paard niks aan dr mond mankeert, komt het vaak goed met meer voorwaarts rijden en het lichaam trainen. Als mensen te hard aan de voorkant oppakken zonder het lichaam erbij te rijden, krijg je vaak wat protest aan de voorkant. Komt met lessen wel goed. Ik zou eerder een simpele snaffle of sidepull nemen ipv een hackamore. Een mechanische hackamore is ook niet erg vriendelijk.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 15:02

superpony schreef:
Die heb ik te koop zien staan :) Leuk paard!

Fijn dat je al zoveel vertrouwen hebt. Voor het serieus trainen heb je al les? Als je paard niks aan dr mond mankeert, komt het vaak goed met meer voorwaarts rijden en het lichaam trainen. Als mensen te hard aan de voorkant oppakken zonder het lichaam erbij te rijden, krijg je vaak wat protest aan de voorkant. Komt met lessen wel goed. Ik zou eerder een simpele snaffle of sidepull nemen ipv een hackamore. Een mechanische hackamore is ook niet erg vriendelijk.

Ze heeft niiet voor niks geen bit, maar dat wil ik even in het midden laten. Ik vind het dat je z'n fijn gereden paard, ook zo fijn mogelijk moet rijden...
Dat ze moeite heeft met de druk is niet bij gekomen maar al ver hier voor. Ze is gereden met Shank Snaffle of dergelijke en ik vermoed in combinatie samen het geen wat ze heeft gehad/heeft, dat dat er voor heeft gezorgd dat ze een reactie geeft op de druk van de ketting/riempje.

Ze wordt bij mij alleen Recreatie western gereden, op mijn stage rijd ik wel serieuzer met de paarden (western) en ik pak wel stukjes van de training over in mijn training van dainty. Maar ik wil me eerst een aantal maanden (min. half jaar) focussen op de knopjes leren kennen en het paard zelf. We werken ook wel eens vanaf de grond en ik wil lekker gaan buiten rijden.
Uit eindelijk is mijn doel, om met haar fanatiek te gaan buiten rijden en richting de TREC te gaan denken.

komt het vaak goed met meer voorwaarts rijden en het lichaam trainen. Als mensen te hard aan de voorkant oppakken zonder het lichaam erbij te rijden, krijg je vaak wat protest aan de voorkant. Komt met lessen wel goed.

Ik snap niet zo goed waar je dit op doelt, Ik vind namelijk niet dat ze protesteert, ze heeft voorheen pijn of vervelende situatie gehad (Druk=Pijn=stress). Ik heb de druk weggehaald en nu moet ze langzaam leren dat het geen pijn meer doet. Wat elke dag beter gaat. Ze ontspant 80% van de tijd dat we samen bezig zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:49

Kan best dat ze ooit te hard is gepakt. Maar het gevoelige waar jij het over hebt kan meer redenen hebben. Ik neem aan dat ze tot ze bij jou kwam nog wel met bit is gereden.

Als je een probleem voelt aan de voorkant,komt dat vaak uit het lijf. Daarom zei ik dat je eerst voorwaarts moet rijden en veel oefeningen doen voor het lijf. Je hoeft niet hard te worden met je hand.
Als het lijf oke is,is een paard makkelijker en zachter in je handen.

Mensen die aan de voorkant beginnen krijgen weerstand of protest. Meestal worden ze dan nog harder. Er zijn paarden die dan nageven om van de pijn af te zijn.

Als je begint met veel voorwaarts rijden en slangevoltes in alle maten maak je het lichaam klaar. Met je hand kun je heel subtiel zijn in sluiten en geven.

Een mechanische hackamore zit niet in de mond,maar is niet vriendelijk en moet je ook goed mee kunnen omgaan. Het is de shank van het bitloos rijden.

Persoonlijk zou ik echt een sidepull kiezen of rijhalster met neusbontje om te beginnen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 20:55

superpony schreef:
Kan best dat ze ooit te hard is gepakt. Maar het gevoelige waar jij het over hebt kan meer redenen hebben. Ik neem aan dat ze tot ze bij jou kwam nog wel met bit is gereden.

Als je een probleem voelt aan de voorkant,komt dat vaak uit het lijf. Daarom zei ik dat je eerst voorwaarts moet rijden en veel oefeningen doen voor het lijf. Je hoeft niet hard te worden met je hand.
Als het lijf oke is,is een paard makkelijker en zachter in je handen.

Mensen die aan de voorkant beginnen krijgen weerstand of protest. Meestal worden ze dan nog harder. Er zijn paarden die dan nageven om van de pijn af te zijn.

Als je begint met veel voorwaarts rijden en slangevoltes in alle maten maak je het lichaam klaar. Met je hand kun je heel subtiel zijn in sluiten en geven.

Een mechanische hackamore zit niet in de mond,maar is niet vriendelijk en moet je ook goed mee kunnen omgaan. Het is de shank van het bitloos rijden.

Persoonlijk zou ik echt een sidepull kiezen of rijhalster met neusbontje om te beginnen.

Ik heb helemaal niet gesproken over protest of weigering van iets..
Daarom snap ik niet goed waar je op doelt. Ik kan mij dan ook niet vinden in jou post.

Er staat een filmpje van neckrope rijden voor de eerste keer. En jij hebt het over protesten en voorwaarts, ik rij gewoon spelenderwijs met haar om alles uit te proberen en oefenen.
Ze hoeft helemaal nog boeg de sterren van de hemel te lopen, laat haar eerst maar eens wennen.

Ik snap het voor de toekomst, ik neem je post wel mee naar de toekomst maar voor nu vind ik hem nog tevroeg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:55

Je zegt dat ze gevoelig is in dr mond en jullie regelmatig miscommunicatie hebben. Kinketting werkt pas in als je de teugels oppakt, dus als ze daar op reageert, pak je de teugels op.

Kan ook best dat een paard slechte ervaring heeft opgedaan ooit of last heeft etc.

Ik zeg alleen dat een mechanische hackamore echt niet vriendelijk rijden is.

Qua rijden is het zo dat mensen soms aand e voorkant te hard zijn. Als een paard daar op reageert, door dus bijv protest/gevoelige reactie etc, heb je vaak ergens anders een probleem. Heel veel mensen gaan voor nog harder pakken tot een paard opgeeft. Dat kan best gebeurt zijn.
Maar als je nu alleen voorwaarts rijdt en veel cirkels en slangevolte's maak je het lichaam goed klaar om na te geven. Je kan dan genuanceerd met je handen werken.

Voorwaarts rijden en linksom/rechtsom buigen, omzetten, overgangen etc is sowieso je basis.

Met neckrope rijden is super. Maar je gaf zelf aan dat ze in dr mond dus reageert en daar zul je aan moeten werken. Je vraagt nu ook dingen aan haar. Dus altijd het lichaam klaar maken voor het werk.