[SGW] Hoogte sgw paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Hoogte sgw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 12:31

Hoi allemaal..

ik ben op het moment aan het rond kijken voor een leuk paardje met ook als doen wat vaker een sgw wedstrijd te kunnen doen.
Nu zal dit niet naar top niveau gaan maar hobbymatige sport.
Daarnaast gewoon spring en dressuur wedstrijden.

Nu hebben we een leuk paard gezien alleen het is een flinke van +- 1,75
Nu zeggen mensen om mij heen dat dit te groot is voor de cross.

Ik heb gezocht of ik ergens niet kon vinden over wat een fijne hoogte is hiervoor maar dat vond ik niet.

Hoe zijn jullie ervaringen met grote paarden in deze tak van de sport.

Joki

Re: Hoogte sgw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:58

Ligt aan het paard niet aan de hoogte. Mijn vorige was 1.81m. Die had geen moeite met haar schofthoogte met sgw (haar karakter maakte haar minder geschikt).

Nu rijd ik met eentje van 1.67m en die heeft veel meer talent ervoor. Dus dat maakt het wel makkelijker. Ook vind ik deze maat makkelijker aan elkaar te rijden. Maar de stokmaat specifiek maakt haar niet meer sgw getalenteerd dat is het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:33

Voor de basis (B of L) zal dit geen probleem zijn. Daarna ga je er misschien "last" van krijgen.

Maat niet alleen de hoogte heeft invloed. Ik denk dat je beter af bent met een volbloed type van 175cm dan een buffel van 165cm.
En voor een goed eventing paard hangt uiteindelijk voornamelijk af van karakter...

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:35

Hoezo is dat lastig als ik vragen mag? (Sorry heb niet zoveel verstand van sgw maar wil er wel graag meer te weten over komen :o)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:55

ejikas schreef:
Hoezo is dat lastig als ik vragen mag? (Sorry heb niet zoveel verstand van sgw maar wil er wel graag meer te weten over komen :o)

Een groot zwaar paard heeft meer moeite met lang galloperen dan een lichter klein paard.
Net als dat sprinters vaak ook niet heel groot en breed gebouwd zijn.

Maar een goede instellingen is belangrijker dan de ideale bouw

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:58

Ik denk dat dit soort details pas echt uit gaan maken op hoog niveau, en dat je in de basissport prima met elke hoogte paard mee kan draaien, als de motivatie er maar van beide kanten is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:01

Er zijn er zat rond die hoogte die internationaal lopen, ook 3*. Ze doen er vaak iets langer over om in verhouding te komen maar dan zijn ze even goed of slecht als een kleiner paard.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:04

Anoniem schreef:
ejikas schreef:

Een groot zwaar paard heeft meer moeite met lang galloperen dan een lichter klein paard.
Net als dat sprinters vaak ook niet heel groot en breed gebouwd zijn.

Maar een goede instellingen is belangrijker dan de ideale bouw

Maar aan de andere kant hoeft een groter paard toch weer minder hoog te springen dan een kleintje in verhouding? Dat balanceert zich toch weer uit zou je denken? En grote paarden maken ook grotere stappen dus hoeven in verhouding minder te galopperen toch.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:58

Hangt helemaal van de bouw af. Ons paard is ook geen kleintje, maar wel compact. Ik heb ook jachtpaarden gekend die met gemak 1* liepen. Die halen geen toptijd, maar lopen wel een keurig rondje.

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:10

Mijn paard is 1.75 en heeft nergens moeite mee. Hij is trouwens te koop dus als je interesse hebt haha. :D