[WN] Spinnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ratties4life

Spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 19:28

Beste mensen,
Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb een vraag betreft spinnen.

Mijn paard wordt niet in wedstrijden geshowd dus zit er geen vaart achter en we doen alles graag op zijn (leer)tempo.
Nu het probleem. Buck gaat als hij wil gaan spinnen op zijn verkeerde achterbeen draaien. In plaats van op zijn binnenbeen draait hij op zijn buitenbeen. Ik heb al verschillende manieren geprobeerd, maar hij blijft verkeerd gaan. Zo kunnen we niet meer dan driekwart spin fatsoenlijk maken. Hij valt telkens zowat om. Is dit af te leren?

Kan iemand mij en Buck hierbij helpen?
Alvast bedankt,
Janneke

Jennifuur

Re: Spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:17

Heb je les?
En wat heb je al geprobeerd?

Mijn paard ging ook makkelijk over op het verkeerde been, hij leunde iets te veel op zijn achterhand en ik moest hem actiever maken en dus meer naar voren richten tijdens het draaien. Dan kan het wel dat je iets meer verplaatst door de bak, maar bij hem hielp het wel om hem op het goede been te leren draaien.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:09

Kan heel veel verschillende redenen hebben, zou er niet zomaar mee gaan knoeien. Op zoek naar een goede reiningtrainer. Bij mijn merrie was het op 5minuten opgelost.

Wel vreemd dat hij opvalt.. Dan is er wel meer mis dan op het verkeerde been draaien, want op zich moet hij op het verkeerde been ook gewoon kunnen spinnen. Problemen komen vaak boven als je sneller wil gaan.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:15

doet hij dit bij een andere ruiter ook? Doet hij dit zowel links om als rechtsom verkeerd?

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 15:38

mystery1980 schreef:
doet hij dit bij een andere ruiter ook? Doet hij dit zowel links om als rechtsom verkeerd?

Ja, hoewel hij het heel af en toe rechtsom wel goed doet.

Kirrr schreef:
Kan heel veel verschillende redenen hebben, zou er niet zomaar mee gaan knoeien. Op zoek naar een goede reiningtrainer. Bij mijn merrie was het op 5 minuten opgelost.

Wel vreemd dat hij omvalt.. Dan is er wel meer mis dan op het verkeerde been draaien, want op zich moet hij op het verkeerde been ook gewoon kunnen spinnen. Problemen komen vaak boven als je sneller wil gaan.

Mijn vorige instructeur was zo'n persoon die hem dan idd juist sneller liet gaan, dit doe ik niet meer. Nu heb ik een fijne instructeur, maar we zijn nu meer bezig met tempo dan spinnen in de lessen. ik ben al trots op hem dat hij al draait, dat deed hij eerst niet. Hij staat op een gegeven moment in een soort x met zijn benen en dan raakt hij verstrikt. hij laat dan zijn been niet op tijd los zeg maar.

Jennifuur schreef:
Heb je les?
En wat heb je al geprobeerd?

Mijn paard ging ook makkelijk over op het verkeerde been, hij leunde iets te veel op zijn achterhand en ik moest hem actiever maken en dus meer naar voren richten tijdens het draaien. Dan kan het wel dat je iets meer verplaatst door de bak, maar bij hem hielp het wel om hem op het goede been te leren draaien.

Ja ik heb les,
ik heb geprobeerd hem een stukje naar voren te laten gaan en dan weer te draaien, een stukje achteruit, vanuit stilstand/stap/draf, na een kleine cirkel actief lopen en nog meer van dat soort dingen. Buck leunt niet heel erg op zijn achterhand, eerder iets te veel op de voorhand (maar dat is het ook niet want dat doet hij niet meer)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:11

Met alle respect maar een lesgever zou dit toch moeten kunnen oplossen..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:48

Ik dacht dat het een topic was over een spinnenfobie :o?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:57

Denk dat een juiste trainer dit zo heeft opgelost. Je zegt in het laatste stuk dat ze op de voorhand gaat. Maar dan zou ze haar been niet zo neerzetten. Ik zou de beweging ook altijd voorwaarts op willen lossen in dit geval en zeker niet door maar achter te gaan. Waarschijnlijk gaat ze dan direct haar achtereen blokkeren. Ik zou inderdaad vanuit een circel de spin inwerken. Zodra ze haar verkeerde been laat staan eruit en direct weer inzetten. Dat je dan veel meer plaats gaat gebruiken en niet meer op een plaats blijft maakt even niet uit. Je paard moet een linkje gaan leggen om wel over te stappen maar niet het verkeerde been moet laten staan.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 20:34

Kirrr schreef:
Met alle respect maar een lesgever zou dit toch moeten kunnen oplossen..

Aankomende les zullen we er ons best op doen!

Britta31 schreef:
Ik dacht dat het een topic was over een spinnenfobie :o?

Hahaha begrijp de verwarring

Popke schreef:
Denk dat een juiste trainer dit zo heeft opgelost. Je zegt in het laatste stuk dat ze op de voorhand gaat. Maar dan zou ze haar been niet zo neerzetten. Ik zou de beweging ook altijd voorwaarts op willen lossen in dit geval en zeker niet door maar achter te gaan. Waarschijnlijk gaat ze dan direct haar achtereen blokkeren. Ik zou inderdaad vanuit een circel de spin inwerken. Zodra ze haar verkeerde been laat staan eruit en direct weer inzetten. Dat je dan veel meer plaats gaat gebruiken en niet meer op een plaats blijft maakt even niet uit. Je paard moet een linkje gaan leggen om wel over te stappen maar niet het verkeerde been moet laten staan.

Ten eerste: Het is een ruin :P
Ten tweede: Ik ga het nu met mijn instructeur samen verder oplossen en zelf niet meer aan pielen. Maar achteruit gaan heeft idd geen nut gehad, maar helaas ook vanuit een cirkel erin ook niet. We gaan eraan werken.

Bedankt voor de reacties allemaal!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:05

denk stukje niet recht genoeg, niet goed genoeg van je teugel en been weg gaan.
en meer snelheid kan het zeker oplossen als het goed gedaan wordt, als ze echt sneller gaan kunnen ze namelijk niet meer op het verkeerde been staan en gaan ze vanzelf goed.
MAAR dat werkt alleen als de rest allemaal goed is (beenwerk voorbenen, recht genoeg in lijf, ruiter die juist zit en paard niet in de weg zit, geen lichamelijke problemen paard enz).

kortom: goede (misschien andere/betere dan je nu hebt) trainer zoeken en het probleem zal zo opgelost zijn.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 20:57

Ik heb pas zaterdag tijd om les te krijgen, mijn trainer heeft voldoende kunde dit op te lossen. Hij heeft het al eerder gedaan.