[WN] Western gaan rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aalstreep

Western gaan rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 10:00

Goede morgen bokkers,

Na lang twijfelen zou ik heel graag met mijn nieuwe fjord western gaan rijden. Nu was alleen de vraag welk onderdeel?

Ik sta op een dressuur stal waar ik het erg naar mijn zin heb, alleen denk ik niet dat zij zitten te wachten op sliding stops en snelle wendingen in de bak.
Mijn stalgenoot kwam met een pleasure instructeur aan, maar ik weet niet of dat wel bij een fjord past.

Ik heb ooit één lesje gehad op Lone Star en daar houd mijn ervaring met western eigenlijk op. We moeten dus nog de gehele basis leren. Mijn fjord is nu ongeveer 3/4 jaar onder het zadel en ik heb alleen dressuur ervaring. Welke onderdeel zouden jullie ons aanraden? en weten jullie misschien nog mensen die voor een niet te groot bedrag een beginners les op stal willen geven? We staan in omgeving Rijpwetering.

Bedankt alvast voor het meedenken!
groetjes

xDenies

Re: Western gaan rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:04

Om je paard heel te houden word jij ook niet vrolijk van sliding stops in een dressuurbodem :)

Ga eerst eens lekker beginnen met de basis! Zoek een instructeur/instructrice en begin bij het begin. Als die knopjes en alles er op zitten kan je zelf gaan kijken welke tak je het meeste aanspreekt.

Iemand in jouw buurt weet ik even niet, maar je kan wel even de lijst van trainers er op na checken.

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 10:09

ja dat dacht ik ook al. Maar toen ik vroeg aan mensen om eens rond te kijken voor een instructeur werd me direct gevraagd voor welk onderdeel, van daar de vraag.

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 10:10

Iemand in jouw buurt weet ik even niet, maar je kan wel even de lijst van trainers er op na checken.[/quote]

Als je dat zou willen doen erg graag! :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:12

aalstreep schreef:
Iemand in jouw buurt weet ik even niet, maar je kan wel even de lijst van trainers er op na checken.

Als je dat zou willen doen erg graag! :D[/quote]

Sorry, ik bedoelde dat je dat zelf wel even kon doen :) Ben topografisch niet zo sterk aan gelegd. En je weet zelf beter wat ver en niet ver is.

[WN-AM] Western trainers en maneges

Gewoon naar iemand op zoek gaan en aangeven dat je basis wilt.
Ik ben zelf een reiner maar kreeg de basis van een pleasure trainer. Hoeft niets uit te maken :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:20

Leuk, een buurtgenoot.

Western met een fjord is prima te doen, reining is dan alleen niet het meest aangewezen onderdeel. De disciplines pleasure, horsemanship, showmanship en trail liggen meer voor de hand. Voor een trainer aan huis kan ik je Iris van Collem of Peggy de Kraa aanraden.

Ga op 17 oktober eens kijken in Woubrugge, daar vindt een westernwedstrijd plaats waar alle deze disciplines aan bod komen.

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 10:29

xDenies schreef:
aalstreep schreef:

Als je dat zou willen doen erg graag! :D

Sorry, ik bedoelde dat je dat zelf wel even kon doen :) Ben topografisch niet zo sterk aan gelegd. En je weet zelf beter wat ver en niet ver is.

[WN-AM] Western trainers en maneges

Gewoon naar iemand op zoek gaan en aangeven dat je basis wilt.
Ik ben zelf een reiner maar kreeg de basis van een pleasure trainer. Hoeft niets uit te maken :)[/quote]

is ook goed hoor ben ik al enorm mee geholpen :D
oké dus als die instructeur de basis wil aanleren maat het niet uit welke discipline hij/zij rijd.

bedankt voor het meedenken!

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 10:30

Maflinger_S schreef:
Leuk, een buurtgenoot.

Western met een fjord is prima te doen, reining is dan alleen niet het meest aangewezen onderdeel. De disciplines pleasure, horsemanship, showmanship en trail liggen meer voor de hand. Voor een trainer aan huis kan ik je Iris van Collem of Peggy de Kraa aanraden.

Ga op 17 oktober eens kijken in Woubrugge, daar vindt een westernwedstrijd plaats waar alle deze disciplines aan bod komen.

Ow top daar heb ik echt wat aan super bedankt!!!
Heb jij soms contact gegeven voor mij van die 2 instructeurs? en waar is die demonstratie precies?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:45

17 oktober is op Goldenway Stables, Kruisweg 18 in Woubrugge :) is een WRAN wedstrijd, dat zou je dan ook gaan starten met je fjord.

3 en 4 oktober organiseren ze daar ook een bootcamp met reining, pleasure, horsemanship en trail, zou je misschien ook eens kunnen gaan kijken.

Mijn ervaring is dat rassen als fjorden en haflingers trail vaak heel leuk vinden en er vaak ook goed in zijn! Haflinger die ik gereden heb was daar keigoed in, ook wel in horsemanship trouwens.
Maar de basis is toch wel hetzelfde dus daar zou ik eerst mee beginnen.

Peggy de Kraa haar website is deze: http://all-around-western.nl/wordpress/

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:50

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 11:01

leuk ik ga zeker kijken!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:08

In Woubrugge zit ook Michel Sandijck .. echt een top trainer in mijn ogen. Toen mijn Beeb nog hier in Rotterdam stond was Woubrugge helaas te ver. Heb er één keer kunnen lessen. Vond de les erg fijn!

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 11:16

bedankt voor je tip, maar voor een beginners les in mijn ogen wel wat prijzig.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:17

Ik weet niet meer wat ik betaalde. Voor goed les moet je iets neerleggen natuurlijk :P En dat is ook afhankelijk van hoe goed de ruiter is die je les geeft.(niet altijd hoor..)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:05

Michel is 35 euro per les. Minimaal een half uur maar meestal zit ik er wel minstens 45 minuten op... Hij geeft heel fijn les in alle niveaus wel.
Les om de week bij 'm met m'n bijrijdpaard, maar heb dan ook de luxe dat we op 3 km van Goldenway staan (en tot een paar weken geleden op GWS) :+

Je hebt ook Angelique Ferdinandus op GWS, ook hele leuke instructrice!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:10

Wat leuk dat je western wilt gaan rijden!

Op 1 november houdt de DAWRA een Snuffeldag. Precies gericht op ruiters zoals jij: lekker ongedwongen snuffelen aan allerlei onderdelen binnen de westernsport onder leiding van trainer én westernjury Paulette Zorn. Kijk hier maar eens: [WN-EV] [SNUFFEL] 1 november 2015 Western Snuffeldag

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 22:41

bedankt voor je link

Judith1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:18

Jammer ik kan 1 november niet. Wanneer is er een volgende snuffeldag want zie dat de meeste wedstrijden of evenementen al geweest zijn om te kijken. Heb in het verleden een poosje westernles gehad maar heb er geen leuke herinneringen aan. Maar wil het graag een nieuwe kans geven. Heb geen eigen paard of een paard waarmee ik les zou kunnen nemen. En ik weet ook niet welke richting of discipline ik leuk vind. En financieel heb ik ook niet veel ruimte dus. Zou graag een dagje willen meelopen of zo iets dergelijks maar begrijp ook dat niet iedereen daarop zit te wachten. Iemand ideeën soms alvast bedankt

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:22

Judith1983 schreef:
Jammer ik kan 1 november niet. Wanneer is er een volgende snuffeldag want zie dat de meeste wedstrijden of evenementen al geweest zijn om te kijken. Heb in het verleden een poosje westernles gehad maar heb er geen leuke herinneringen aan. Maar wil het graag een nieuwe kans geven. Heb geen eigen paard of een paard waarmee ik les zou kunnen nemen. En ik weet ook niet welke richting of discipline ik leuk vind. En financieel heb ik ook niet veel ruimte dus. Zou graag een dagje willen meelopen of zo iets dergelijks maar begrijp ook dat niet iedereen daarop zit te wachten. Iemand ideeën soms alvast bedankt

In het najaar zijn er nog wel wat wedstrijden maar in de winter meestal niet (paar onderlinge misschien). Kijk anders even op de site van de WRAN voor wedstrijden, clinics staan vaak hier op het forum bij WN-EV.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:30

@Judith1983: waar in Nederland zit je? Misschien kunnen streekgenoten wat tips geven? De westernwedstrijden vinden overal in Nederland plaats, check inderdaad de WRAN site (www.wran.eu)eens. Er komen er nog een paar.

Judith1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:04

Ik woon in Barneveld. Oké bedankt voor de link

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:09

Ik krijg zelf ook les van Iris van Collum en kan haar zeker aanraden :)

Judith1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:27

De eerste volgende show die ik zou kunnen bezoeken is op 28 november in Ermelo maar kon niet vinden op de wran site waar in Ermelo en hoe laat en verdere info of komt die nog. ( hoop niet dat ik de topic hier over gemist heb)

@Sanne geeft zij les in de buurt van Barneveld en lest u met uw eigen paard of heeft u een lespaard van haar of van de stal waar u les heeft.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:49

Die info over Ermelo komt nog wel op de site.

Iris geeft les in Zuid-Holland, ruime regio Leiden. Ik heb ook les van haar.

Judith1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:59

Dat is een beetje te ver voor mij. Niet dat ik het er niet voor over zou hebben maar mijn auto loopt niet op water en elke week op en neer naar Leiden. Gaat niet goed komen. Maar bedankt voor de opties