Ongeveer een jaar geleden plaatste ik een topic met videos van een reiningcursus op een lespaard hier waarop ik als feedback vooral te horen kreeg dat het paard niet lekker over de rug liep en dingen als spins, stops en rollbacks voor zowel paard als mij eigenlijk nog niet aan de orde was. Ik reed toen nog geen half jaar western. Naar aanleiding daarvan heb ik nog eens kritisch naar de lessen gekeken en vastgesteld dat de feedback inderaad klopte. Deze manege was vooral bezig mensen "kunstjes" te leren en sloeg de basis en leren zitten helemaal over.
Ik ben toen naar een andere manege overgestapt die helaas ook niet veel beter bleek. November vorig jaar heb ik toen eindelijk een goede manege gevonden. Wel een stukje rijden, maar met de paarden in een grote Hit actief stal en goede les.
Er zijn zeker nog punten om aan te werken, zo heb ik bij de eerste manege bijvoorbeeld geleerd bij het sturen beide handen over de manenkam te "trekken" en het is nogal lastig dat soort aangeleerde dingen er weer uit te krijgen
Ook heb ik mijn handen nogal vaak ongelijk, dus de een voor de ander. Ook trek ik mijn knieen nog te vaak op (al is het al ontzettend verbeterd de laatste maanden) Feedback is van harte welkom, graag zelfs, maar wees lief, ik ben maar een manegelesser 
Wat betreft de (gruwelijk overgedimensioneerde) zweep: Ik heb soms wat problemen met kracht in mijn benen en dan is het soms beter even de zweep erbij te pakken in plaats van beenhulpen te proberen te geven die voor mij pijnlijk zijn en voor het paard onduidelijk.
Dan de foto's. We zijn in de lessen de laatste maanden eigenlijk voornamelijk bezig geweest met leren zitten in alle gangen, overgangen rijden zonder in de teugels te hangen, stelling en buiging en zijn inmiddels ook een beetje begonnen met Sidepass en zijgangen.
Evita is een 15-jarige criollo merrie en mijn vaste lespaard.