[WN] bont en blauw door zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

bont en blauw door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 08:45

Hallo,

Op het moment zit ik "in between horses" mijn paard twee weken geleden afgegeven en nog niks nieuws.nu heb ik de mogelijkheid om een quarter Te rijden alleen dat zadel is echt afzien. Linkerkant randje waar de fenders onderhangen bont en blauw en ook mn billen vinden het niet zo grappig. Ik reed eerst met gewoon mijn rijlaarzen en rijbroek. Laarzen Schoot ik uit de beugel dus nu rijd ik met outdoor laarzen. Ik heb ook ergens Lange chaps kunnen regelen. Zou dit schelen of is het gewoon even doorbijten?

Maureen95

Re: bont en blauw door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:48

Heb je misschien een foto dat jij op het zadel zit? Misschien ben je te groot of te klein voor het zadel dat je teveel schuifruimte hebt?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:53

Ieder laagje tussen jou en het zadel zal een beetje helpen, maar ik vermoed dat je ook totaal niet in het zadel past. Ik zie nu een zadel voor me van een grote vrij zware man en jou als kleine slanke dame maar iedere variatie daar op kan hetzelfde effect hebben natuurlijk :)

Bedoel je met rijbroek trouwens wel een spijkerbroek of een 'dressuurrijbroek'? Want dat je met die laatste last krijgt kan ik begrijpen, dat zijn vaak veel dunnere stofjes.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 08:55

Nee dat heb ik niet, kan ik wel even laten maken. Te groot is heel waarschijnlijk er rijdt normaal een volwassen kerel op en ik ben zelf 1,62 en vrij smal dus jouw beeld klopt helemaal! Met dressuurrijbroek heb ik gereden, dacht inderdaad al dat de stof misschien Te dun was voor zulke zadels. Dan toch maar spijkerbroek? Maakt dat niet uit dat het een gewone jeans is?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:39

Ik zou het eens met een (gewone) jeans proberen al.
Met een gewone dressuurrijbroek op een westernzadel gaan zitten was bij mij een hel. Overal doorgeschuurd met de nodige pijn als gevolg. Met een normale, oude, afgedragen jeans te dragen was dat meteen opgelost. Dat waren wel gewone 16" zadels, als het zadel veel te groot is, heb je natuurlijk een ander probleem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:42

Oew, is dat niet zo'n hoekig zadel dat je echt een soort van hoekje voelt onder je been....dat zijn gemeneriken. Ik ben ook 1m60 en heb dat ook wel eens gehad op een (ook nog keihard en spekglad) westernzadel, dat is echt afzien :(:)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 10:01

Nou heb ik natuurlijk een verwend dressuurkontje pmarena maar het klinkt hetzelfde..binnenkant van m'n been boven m'n knie echt een gemene plek. Vandaag even niet rijden. Morgen met spijkerbroek en hopelijk lange chaps. En ik maar denken dat die zadel Super comfi waren. Als je hier toch uren in zou moeten zitten. Morgen heb ik weer een lesje, maandag ook een gehad. Eigenaren zijn twee weken op vakantie dus wel leuke kans om weer wat anders te leren :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:06

Nou net zoals niet alle Engelse zadels dat zijn, zijn ook niet alle westernzadels comfortabel, dat heb je nu wel ervaren :P

Ik weet wel dat dat zadel waar ik toen een paar uur mee het bos in ben gegaan, niet iets is dat ik zou "overleven" meerdere dagen achter elkaar :=

Dan krijg je idd. hele gemene blauwe plekken. Ik zat vooral ook te hopen dat het paard geen rare noodstop of sprong opzij zou maken ofzo want ik had echt nergens grip door dat vierkante gevoel door die brede bars van het zadel :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:09

Zie hier een tekening van de boom in een westernzadel, als die bars vrij vlak / wijd staan dan kunnen ze heel gemeen in je bovenbeen prikken als dat er niet mooi overheen valt.

Door te korte pootjes / te smalle heupen bijvoorbeeld :)

Afbeelding

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 10:10

Dat gevoel dat ik eraf kiep valt gelukkig mee haha. Voor de rest is het even behelpen. Vandaag lijf maar even rust geven hihi. Dan hopen lessen morgen gaat. Ben druk aan het smeren met m'n traumeelgel.

Dir bars hangen natuurlijk die flapjes overheen. Dan zal dat idd het geval zijn want ik ben vrij smal. Zal eens vragen of iemand een foto kan maken morgen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:20

Haha niet alle westerzadels zijn comfortabel inderdaad, en dan heb je nog het 'probleem' dat weinig (of misschien wel bijna geen) zadels voor iedereen comfortabel zijn. Mijn zadel vind ik zelf fantastisch, maar ik ben ook vrij smal dus een groter/breder iemand zal misschien compleet klem zitten. En die lekker zachte zitting die ik heb is misschien niet zo fijn als je 120kg weegt ipv 60 want dan zit je alsnog op de boom ;)

Voor nu succes met smeren, ik hoop dat de plekken morgen een beetje weggetrokken zijn en je minder last hebt met broek en chaps!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:26

Ik had een dressuurzadel waarbij ik blauwe plekken op mijn benen kreeg en het deed na 10 min rijden super zeer. Ik heb toen maar even niet gereden tot mijn eigen zadel aangepast was. Anders had ik iets anders gekocht, dit is geen lol zeg maar....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 10:35

Dressuurzadel ja? Dat heb ik gelukkig nog niet mee gemaakt. Yessy klinkt alsof ik die van jou beter kan lenen haha. Ach ja twee weken is vast wel te overzien :). Kan altijd nog m'n dressuurzadel erop gooien maar dat vind hij vast niet grappig.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:37

Ja er zaten twee bobbels bij de boom en dat was verre van fijn :+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 10:39

Oehhh. Dat is bijzonder. Voor paard ook niet fijn denk ik?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:29

Je bent duidelijk te klein voor dit zadel. Als de zitting te groot is schuif je naar achter en kom je op het voor jou te brede deel terecht.
Je kunt proberen een simpele seatreducer te maken, dit kan het probleem verbeteren/oplossen.

Afbeelding

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 12:35

Aah kijk. Eens even opzoeken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:39

In NL zul je die niet vinden, maar hier wel
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=&_ ... sacat=3161

Alleen er komen nog wel kosten bij voor verzending en invoer en of het dan de aankoop waard is gezien de tijdelijkheid van dit zadelgebruik kun je alleen zelf inschatten.
Persoonlijk zou ik eerst met een kussentje/stukje hardschuim en een riem/touw/ductape proberen of het echt effect heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:41

Hier een duidelijk beeld van hoe het ding vastzit

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:27

Tijdelijk een ( passend) dressuurzadel gebruiken op het paard? Misschien kan je ergens iets lenen? Als je niet in het zadel past is de lol van het rijden er snel af!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 09:22

Gisteren les gehad van instructeur van eigenaren paard en die heeft nog een zadel meegenomen. Dat zat een heeeesl stuk beter. In combinatie met de chaps goed te doen geen extra blauwe plekken gekregen. Deze mag ik nu zolang lenen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:00

vencedor schreef:
Gisteren les gehad van instructeur van eigenaren paard en die heeft nog een zadel meegenomen. Dat zat een heeeesl stuk beter. In combinatie met de chaps goed te doen geen extra blauwe plekken gekregen. Deze mag ik nu zolang lenen.

Dat is natuurlijk een betere oplossing dan een dressuurzadel :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 09:37

Ja dat maakt het rijden weer een stuk leuker :+