Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
gaucho schreef:Ik vind dat heel lastig om te beoordelen zonder er een video van te zien.
Het klinkt een beetje alsof je haar te veel opsluit met je buitenteugel om haar pivotbeen te laten staan. Als haar voorbeentechniek nog niet goed genoeg is komt ze dan in de knoop met zichzelf, wat zich uit in blokkeren en dus omhoog springen.
Zet ze haar binnenvoorbeen schuin naar achteren of alleen opzij? Bij alleen opzij zou ik het probleem daar gaan zoeken.
Vanuit een cirkel met stelling naar binnen binnenteugel paar passen laten volgen, en doormiddel van een ophouding op het juiste moment zorgen dat ze binnenvoorbeen naar achteren gaat zetten op moment dat ze deze optilt.
Als je probleem is dat ze de buitenschouder naar buiten gooit gaat dit juist averechts werken. Belangrijk is dus om eerst goed te weten waar je probleem zit.
gaucho schreef:Als je probleem in de buitenschouder zit, zit je met de oefeningen die je nu doet op zich goed. Belangrijk dat je dan zorgt dat ze met inspinnen recht blijft tussen je teugels en been.
Goede oefening kan zijn: Linkercirkel, neusje naar binnen vragen, op het moment dat je dit doet met je binnenbeen naar buiten zetten en zorgen dat ze daar duidelijk voor opzij gaat. Zodra ze dit doet druk weg en rustig rechtuit laten stappen.
Dat een paar keer doen, totdat ze heel licht is op je binnenbeen. Dan doe je de zelfde oefening, 1 stapje er uit om recht te maken en dan naar rechts spinnen. Idee is dat ze dan lichter is op je linkerbeen en ribbenkast + schouder rechter houdt met inspinnen.
Andere kant om werkt hetzelfde![]()
Belangrijk is in alle gevallen dat je zelf wel goed gaat zitten. Gewicht op je binnenzitbeenknobbel, benen rustig langs het paard zodat je kan voelen als ze ergens tegen aan hangt.
dus met les doen we veel van dit soort oefeningen. 
Sizzle schreef:Zou niet moeten, appuyementen brengen juist rust erin omdat het veel concentratie vergt voor beide, daarom zijn ze zo goed in de voorbereiding voor de spin of pirouette die in jullie geval veel sneller is, maar je moet desalnietemin toch tempo en ritme controle houden.
In de appuyementen kun je richten op regelmast, ritme en spronggrootte.
quarterH schreef:je mag mij ook filmpje per pb sturen als je wilt.
kan het zo lastig zeggen maar ik denk juist veel in kleine circels werken waarmee ze leert haar binnenvoorbeen naar achter te zetten (door binnenteugel naar binnen/achter te doen) en buitenbeen ruim om te zetten (door te zorgen dat ze goed van je buitenteugel af gaat). eigenlijk kleine circeltjes stappen en vooral ook draven (voorbenen maken eigenlijk een draf beweging in de spin, vandaag dat veel spintrainingen in draf zijn) waarbij je hierop let. en dan bedoel ik echt klein, dus eigenlijk net geen spin waarbij je vooral let op voorbeengebruik en na paar goede pasjes steeds een beetje eruit gaat en dan weer opnieuw vraagt.
het blijft heel lastig rijtechinische dingen via papier op te lossen.
ik zou zorgen voor een goede lesgever, als je huidige je hier niet mee kan helpen (wat toch wel redelijk basis probleem is met de spin/reining) misschien eens een andere lesgever zoeken die hier wel meer ervaring mee heeft...