[WN] Help! Pasvorm/maten westernhoed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Help! Pasvorm/maten westernhoed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 19:30

Ik heb zojuist mijn westernhoed binnen gekregen, maar ik ben bang dat hij niet past.
Ik zat bij het opmeten tussen maat 58 en 59 in, en ging voor maat 59 omdat te strak erger is dan te los.
Nu is het echter zo dat ik twijfel of de hoed écht te groot is, of dat ik gewoon eraan moet wennen.
Bij de test die een vriendin me doorgaf (met je vinger tegen de bovenkant tikken) maakte de westernhoed wel een hupje, en als ik vrij grof met mijn hoofd knik ligt de hoed op mijn neus... Ik ben er dus vrij zeker van dat ie te groot is, maar ik wil me ook niet vergissen en dalijk met een te kleine hoed hier zitten.

belletjhee

Re: Help! Pasvorm/maten westernhoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:43

Je kan ook een stukje papier of iets in de binnenrand doen. Zo wordt ie ook iets kleiner. Werkt perfect! :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 12:15

Ik vind ook dat de hoed wel heel erg hard aanvoelt... Is dat normaal?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:31

Wat voor soort hoed is het?

Een hoed past eigenlijk nooit zomaar op je hoofd, in principe koop je hem best bij iemand die hem ook ineens shaped (geen idee of het de juiste vervoeging is) naar de vorm van jouw hoofd.
Zo ben je zeker dat die past. Maar dat kan meestal alleen met duurdere hoeden.

In goedkopere (plastieke) hoeden kan je idd papier insteken.. Maar wrs gaat die niet lang op je hoofd staan tijdens het rijden of bij een beetje wind..
Alles hangt er vanaf wat je er mee wilt natuurlijk.

Een hoed bestellen via internet is natuurlijk lastig, als je niet zeker bent zou ik hem terug sturen en ergens op zijn minst gaan passen..

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:31

Wij weten toch niet welke hoed jij hebt en of het normaal is voor jouw type hoed? Er zijn hoeden te koop in alle soorten en maten (en prijscategorieen). En vast ook van hard tot zacht.

Waar je op kunt letten is dat je geen pannenkoek koopt. Dwz een hoed waarvan de zijkanten plat zijn. Dat ziet er werkelijk niet uit en heeft ook weinig met western te maken (let maar op, westernruiters hebben op show een nette hoed op met een randen die aan weerszijden omhoog staan).
En waar je ook op kunt letten is de hoeveelheid beverhaar die in een hoed zit. Ik geloof dat dat aangegeven staat met X-en. Hoe meer x-en, hoe meer beverhaar, des te beter de kwaliteit van je hoed. Maar dan heb je het over de betere hoeden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 12:39

Ik heb er eentje van 25 euro gekocht, de "Tucson" van stars&stripes. Dat het geen topkwaliteit zou zijn wist ik wel maar hij lijkt wel heel erg hard.

Is er een plaats waar ik zou kunnen passen in zuid Limburg?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:42

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 12:43

Maar zo stijf dat ie een bijna blikken geluid maakt als je er tegenaan tikt?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:44

Ik vrees dat je niet veel (meer) kan verwachten voor €25.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:44

Dat weet ik toch niet :+ jij hebt de hoed, ik niet. Als jij dat ervaart is dat zo. En waar je kunt passen in jouw omgeving weet ik ook niet, misschien even googlen of anders een tripje naar Vorstenbosch (Arthur) organiseren lijkt mij :) succes!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 12:46

Wat is dan de minimum prijs voor een beetje redelijke western hoed?

Ryder, ik bedoel alleen of het over het algemeen normaal is dat zoiets het geval is.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:06

Ik heb er een vilten Wrangler gekocht bij Arthur voor 100 euro, die is echt schitterend! Krijg overal complimentjes :) Hij past nog niet perfect, dus binnenkort even terug om hem te laten shapen. Het voordeel bij Arthur is ook dat het shapen van je hoed 'inbegrepen' is :) Dus mag nog gewoon gratis terug ondanks dat ik mijn hoed al bijna een jaar heb hihi.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:13

Mijn hoeden zitten al +200euro en hebben nog helemaal niet zoveel x's.
Via Phil Western.

Maar ik zou het ook jammer vinden om zo'n dure hoed te kopen zonder hem degelijk te laten shapen voor je hoofd.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:17

Mijne heeft 4 x's :) heb deze destijds gekocht omdat ik beginnend ben, maar toch een goede hoed wilde. Deze valt er mooi tussenin denk ik :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:19

Ik rijd echt voornamelijk met cap, dus deze hoed is meer voor foto's (het western fotoshoot topic is ook van mij) en misschien als zonwering bij stalwerk.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:23

Een hoed om mee te rijden wil je denk ik niet op hebben als je aan het werk bent :')
De mijne is expres een maat te klein, anders ben ik hem na het opstappen al kwijt. Maar dan ben ik na een half uur altijd heel blij dat hij weer af kan! Ik ken iemand die reining wedstrijden jureert en die heeft naar eigen zeggen 2 hoeden, een kleine om mee te rijden en 1 van haar eigen maat die ze de hele dag draagt als ze gaat jureren haha.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:25

Okay dan haha, ik heb nu eentje die sowieso al een hele maat te groot is, dus dan zou ik twee maten kleiner moeten om ermee te kunnen rijden?
Laatst bijgewerkt door Nala op 20-05-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:25

Kan je dan geen 58 bestellen om te kijken welk best past?

Ik kan mijn hoed een hele dag dragen en die is destijds speciaal gemaakt voor de barrelrace, dus die moet op volle snelheid in buitenwind blijven staan en dat doet die ook.
Ik ben echt super tevreden over Phill Western, die laat je hoed echt passen zonder pijn te worden doen.

Maar dat is niet echt nodig voor jou geval.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:26

Ik zie het ook niet zitten om er meer dan 50-75 euro aan uit te geven eerlijk gezegd, haha.

Ik zou wel een 58 kunnen bestellen, maar omdat ik niet zeker weet of de kwaliteit überhaupt redelijk is...

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:32

Kirsten: Dat is voor mij wel een goede om te onthouden dan :) (als ik later groot ben wil ik wedstrijden gaan rijden)

Morgane: Bij ons op stal word er ook wel eens duct tape of dubbelzijdige tape gebruikt (op voorhoofd) om er voor te zorgen dat ze de hoed niet kwijt raken :P

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:34

Hahaha die trucjes kan ik pas proberen als ik ook werkelijk een redelijk passende hoed heb, helaas.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 14:17

Problem solved, ik ga binnenkort met iemand die verstand heeft van western naar een westernstore hier in de buurt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:19

Een goede hoed vind je niet onder de 200 euro.....

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:30

Arthur heeft fijne hoeden voor € 25,- (ik heb hem wel in de sale gekocht) die een binnenvoering hebben waardoor deze op je hoofd blijft. Voor de wedstrijden heb ik een andere (veel duurdere :o ) hoed, maar voor "gewoon" vind ik het zonde om hem te gebruiken en heb ik dus de goedkopere aangeschaft.