Laat ik beginnen bij het begin. Paardlief (5-jarige Arabische ruin) staat overdag in de paddock en 's nachts op stal. Hij heeft ten allen tijde beschikking over ruwvoer. Hij wordt zetmeel/suiker arm en vetrijk gevoerd en krijgt een vitaminekorrel. We trainen rustig aan voor de endurance.
Een week voor het bezoek van de dierenarts is hij de wei op gegaan. Dit heb ik met een uurtje per dag opgebouwd. Zijn mest was gedurende de hele week prima, niet dun geweest. Op maandag heb ik een strandrit gemaakt en voor het eerst sinds lange tijd weer de zware klucht genomen. De rit zelf op het strand was met een hogere gemiddelde snelheid. Na zo'n grensverleggende training geef ik standaard 72 uur vrij. Dinsdag is hij weer de wei op gegaan zonder deken, aangezien het erg benauwd was. Het weer sloeg echter om en hij heeft wat hoosbuien op z'n dak gehad in combinatie met een best windje. Hij stond te bibberen, maar was immers al nat waardoor ik geen deken meer op kon leggen. Na een uurtje werd het droog.
Woensdag haalde ik paardlief met enigszins warme hoeven en enorm stijf van het land af. Hoefbevangen was mijn eerste ingeving. Donderdagochtend gelijk de dierenarts laten komen. Warme hoeven waren verdwenen, er was geen duidelijke digitale pols voelbaar en op visitatie/palpatie was geen reactie. Bloed afgenomen voor onderzoek en tot de uitslag verder gaan met rust houden.
Eergisteren kreeg ik de uitslag. Algemeen bloedbeeld was goed, echter waren de spierenzymen wel iets verhoogd. Conclusie; hij is verzuurd en zit tegen spierbevangen aan. Helaas is hij een paar dagen terug finaal in elkaar geslagen op het land, een beste klap op z'n spieren
Deze zomer gaat hij dan ook niet meer het land op, het risico is me te groot. Advies van de dierenarts is nog 1,5 week rust en stappen aan de hand, daarna rustig onder het zadel opbouwen.

Nu heb ik zelf een opbouwschemaatje gemaakt. Tips en op-/aanmerkingen zijn welkom, evenals ervaringen met een dergelijk probleem