[WN] Pony voorwaartser

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neuz

Pony voorwaartser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 12:04

Hi Bokkers,

Sinds 2 weken ongeveer rijd ik mijn pony met western zadel en hoofdstel.
Het valt me op dat hij hiermee veel voorwaartser is dan met het engelse tuig, daarbij was ie bijna niet vooruit te krijgen en nu met western is ie bijna niet te stoppen.
Zelf heb ik het idee dat hij het misschien fijner vind met western, hij lijkt me meer ontspannen ook.

Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee?

Tessabo

Re: Pony voorwaartser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:12

Heb geen ervaring maar ben wel benieuwd.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:25

Zou het niet kunnen dat je ander zadel te klein was en haar in haar bewegingen blokkeerde.
En nu merkt dat ze ruimere passen weer kan maken.

Ik zou dus eens naar je andere zadel laten kijken of deze wel nog past.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:33

Een paard wordt niet meer voorwaarts van een ander zadel of hoofdstel.

Dus het moet een andere reden hebben, jij die anders zit/rijdt, slecht passend zadel,..

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:35

Ik heb nog geen westerntack, ik rijd dus nog met engels spul. En mijn paard is ook voorwaartser geworden, door de andere manier van rijden. Het ligt bij ons dus niet aan de spullen maar echt aan de rijstijl

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:47

Nu ik er over nadenk het zou ook kunnen dat hij voorwaartser is geworden omdat ik NH ben gaan doen met hem, en dat vind hij echt ontzettend leuk dus misschien is zijn motivatie daardoor weer terug :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:03

Ik volg even mee, want overweeg ook de overstap naar western (zonder daarom van zadel te veranderen).

Mss ook omdat er in western met lossere teugel gereden wordt, dus paard heeft meer ruimte om te bewegen? Kan je altijd es uittesten door met je oude zadel op de western manier te rijden en te zien hoe die dan reageert.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:42

Een westernpaard wordt ook alleen maar met losse teugels gereden als ze 'af' zijn.

Als je wil overstappen raad jullie toch les aan.
Uiteindelijk is de basis gewoon hetzelfde hoor. Zoveel verschil zit er niet tussen.

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:08

Ik rij nog gewoon op de zelfde manier als met Engels tuig, heb echt alleen een ander zadel en hoofdstel. En juist omdat hij nu bijna niet te houden is heb ik dus ook m'n teugels niet losser als anders.
Misschien dat hij westerntuig prettiger vind zitten dan Engels ofzo.. Heb hem namelijk zelf ingereden met Engels tuig en hij is nooit voorwaarts geweest.
Vandaar dat ik het apart vond en ik me af vroeg of iemand een soortgelijk iets heeft.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:13

Is het wel 'positief' voorwaarts? Je hebt natuurlijk lekker fanatiek aan het werk willen voorwaarts en vluchtgedrag doordat jij bijvoorbeeld uit evenwicht bent of het zadel niet goed zit. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt bij een overstap van Engels naar Westerntuig (of andersom) dat een paard zin anders ging gedragen.

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:35

Ik denk zelf dat het positief voorwaarts is. Aangezien hij bij m'n bijrijdster gewoon z'n oude zelf is en bij mij door loopt. Met het zelfde zadel..

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:39

Ga vandaag maar eens het engelse zadel er op leggen en kijken hoe hij dan is..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:12

Inderdaad, past je westernzadel wel? En wat voor hoofdstel en bit heb je gekocht? Hard gaan zie ik niet als positief. Paard moet voorwaarts lopen, maar dat heeft niks met hard gaan te maken. Slecht passend tuig is het grootste probleem bij mensen die wat western spul voor ''erbij'' kopen. Kun je je paard nog goed en correct! verzamelen en rondrijden? Zit je zelf niet opeens overdreven in stoelzit met je benen afgestoken? Dat zie je helaas ook heel veel.
Zonder beeld kan niemand oordelen.

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 12:16

Ik heb gisteren gereden met het engelse zadel en daarbij was hij precies hetzelfde. Denk dus niet dat het aan het zadel ligt.
Superpony, wat betreft het hoofdstel en het bit, het hoofdstel heeft een normale frontriem zoals je die bij engels ook ziet en geen neusriem. Het bit is hetzelfde bit als waar ik altijd mee gereden heb (enkel gebroken d-trens).
Denk dus dat het een andere oorzaak heeft dan het nieuwe zadel en hoofdstel.. Als paarden nou eens konden praten met woorden, zou een stuk makkelijker zijn. ;p

Ohja, verzamelen en rondrijden gaat prima na ongeveer 10 minuten gereden te hebben en het 'snel willen' er een beetje af is. M'n zit is volgens mensen hier op stal hetzelfde, steek m'n benen niet af en zit niet in stoelzit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:26

Oke, dan zou je het moeten filmen onder beide zadels en iemand laten kijken of je trainer laten kijken...Voor voowaarts moet het achterbeen meer onder komen. Hij kan zijn rug bollen en moet genoeg schoudervrijheid hebben om het voorbeen naar voren te plaatsen. Hard is meestal als paarden niet sterk genoeg zijn om te verzamelen hun oplossing. Daar moet je goed het verschil in zien.

Als hij nu beter loopt en jij zit goed etc, past je engelse zadel misschien minder. Of jij geeft hem meer ruimte om te lopen? Het kan zoveel zijn, dat is echt niet te beoordelen zo.

Maar in principe kan elk paard onder een goed passend zadel netjes lopen. OOk een quarter kan onder een dressuurzadel prima lopen als die past.

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 12:31

Ja precies, ben ik het helemaal mee eens. Ga als m'n instructrice terug is van vakantie snel weer les nemen en het aan haar voorleggen. Ben zo benieuwd wat het is, haha..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:35

Hoe is de huisvesting? is hij van stal naar de wei gegaan nu? Ander voer? Andere smid? Er zijn nog zoveel redenen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:10

Een paard weet niet welk zadel er op zijn rug ligt, en de basis western/dressuur zijn ongeveer hetzelfde. Dit moet dus een totaal andere oorzaak hebben.