[SGW] Is Eventing slecht voor het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is Eventing slecht voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:06

Hallo,

De Eventing lijkt mij een erg leuke sport! Ik wil misschien ook nog ooit een keer een cross les met mijn fries gaan doen. :D

Naast dat er mensen zijn die vinden dat je niet moet springen en crossen met een fries, merk ik dat er ook veel mensen zijn die het crossen niet zo op prijs stellen. Of je nu een kwpner hebt of een fries.
Zelfs wordt het hier dierenmishandeling genoemd.
Het is hier in Drenthe ook niet zo intrek. Wat opzich jammer is.

Aan de ene kant snap ik het ook wel, als je ziet wat een sprongen ze moeten maken. Dan heb ik het over de top sport. Een mis stap en z'n paard is dood denk ik.
Maar aan de andere kant, het zullen vast ook super goed getrainde paarden zijn. Die precies weten wat ze moeten doen.

Wat vindt bokt hier van?

Sim

Re: Is Eventing slecht voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:11

Ongeluk zit in een klein hoekje. Dat kan met alle facetten van de paardensport gebeuren. Zelfs in de wei kan een paard verongelukken.
Eventing op hoog niveau vergt veel van ruiter en paard. Maar de paarden vinden het geweldig! Dat kan ik je verzekeren. Het is wel aan de ruiter om het hele manangement rondom de training, verzorging, voer etc. Meer dan goed voor elkaar te hebben en het paard veilig door de cross te kunnen begeleiden. Dat een misstap heel verkeerd afloopt kan, maar is niet per definitie altijd zo. Paarden kunnen flink vallen oid maar hoeft geen dodelijke afloop te hebben hoor.
Dierenmishandeling? Nee, zeker niet. Wat ze doen met de tennessee walking horses, dat is pas dierenmishandeling.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:15

Ook in deze tak van sport word er eerst getraind en heb je ook gewoon nivo van beginner tot gevorderde dus je bent echt niet meteen klaar om Boekelo te rijden. Gewoon eens meedoen aan een training en dan zie je vanzelf of jij en je paard het leuk vinden. Ik krijg wel de indruk dat er steeds meer mensen deze kant op gaan en ook steeds meer kinderen, prima ontwikkeling.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:22

Ik vind het een prachtige tak van de sport, ik heb voor iemand op hoog niveau gegroomd.
Het hele management rondom zo'n paard gaat menig echt boven de pet.
En de trainingen, voedsel, DA, lessen. Er wordt echt wel goed voor zulke dieren gezorgd. De paarden met wie ik gewerkt heb liepen altijd met de oren naar voren de cross uit, op het lagere niveau als in de 4*.
Op zo'n hoog niveau moet je ook wel een beetje goed in de slappe was zitten, want is echt een pittige dure aangelegenheid. :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:23

Het gevaarlijke aan eventing vind ik dat de hindernissen niet meegeven, en het paard en ruiter bij elke sprong volledig de concentratie erbij moet houden, anders heb je al snel een ongeluk.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:59

JudArthos schreef:
Het gevaarlijke aan eventing vind ik dat de hindernissen niet meegeven, en het paard en ruiter bij elke sprong volledig de concentratie erbij moet houden, anders heb je al snel een ongeluk.

Dat is nou juist een van de voordelen van eventing hindernissen! Verdiep je er eens in voor je zulke dingen roept. Deze hindernissen worden in een veel hoger tempo genomen dan de hindernissen in een springparcours. Juist op een vaste hindernis kan een paard zich nog afzetten of herstellen bij een misser. Je moet er niet aan denken dat ie in zo'n snelheid een losse paal tussen de benen krijgt, dan kan hij zich 9 van de 10 keer niet meer herstellen. Daarnaast zijn er breekbomen en safety pins die de eventing hindernissen een hogere veiligheidsgraad geven.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:10

Iigt aan de situatie of het een voordeel is lijkt me. In zo'n geval wil je inderdaad lievet een vaste hindernis hebben, maar heb vorig jaar bij badminton een aantal vallen gezien die er beter vanaf waren gekomen als er balken hadden gezeten. Heb ik waarschijnlijk allemaal net de verkeerde gevallen gezien.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:15

Ik weet er het fijne niet van, maar vind wel dat er in het bokt-nieuws op de voorpagina opvallend veel berichten staan dat er zowel eventingpaarden als -ruiters overleden zijn (in het harnas, dus niet na hun pensioen). Geen idee dus hoe dat komt, maar het valt me op en ik krijg de indruk dat het daardoor wel een wat gevaarlijkere tak van sport is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:19

Ga bij een springparcour zitten en je ziet ook nare vallen, hartstilstanden of gescheurde aorta's.
Paardrijden is een sport met een hoog risico, in alle takken. Zelfs het paard in een weiland zetten heeft een risico.
Bij hogere inspanningen moet je je paard anders voeren en verzorgen, zowel bij dressuur, springen en eventing. Bij paardrijden moet je aan jezelf denken maar ook aan je paard. Dat verlaagt het risico.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:22

Het is zeker een sport met een risico. En er zijn zeker nare ongelukken. Maar ik lees de laatste tijd ook heel veel over veulens en/of merries die bij de bevalling of vlak er na overlijden. Dat was eerder niet zo veel. Dus tja wat is de oorzaak van zoiets? Alles in de sport heeeft een (groot) risico.

Judarthos, misschien. Maar de sport heeft in de loop der jaren zoveel (negatieve) aandacht gekregen dat er echt wel is gekeken naar de veiligheid, de sport in zijn algemeen en hoe het zo safe mogelijk gemaakt kan worden voor paard EN ruiter. Als dat losse hindernissen waren geweest, hadden die er wel gestaan ipv vaste.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:27

In Westerbork heb je jaarlijks een erg leuke cross. Er zijn in Drenthe gewoon niet veel ruiterpaden geschikt genoeg voor een cross of er zijn geen mensen/verenigingen die het geld, de mogelijkheden of de wettelijke toestemming hebben om een cross te mogen organiseren.
In Pesse heb je een prima trainingsterrein, dus er is in Drenthe echt wel wat, maar je hebt er dan ook wel wat meer voor nodig dan een grasveld, waarop je wat ringen uit kunt zetten.

Ik rijd sinds kort zelf een Fries en zou niet weten waarom je, mits je paard leuk springt, niet een keer een crossles zou kunnen rijden.
Voor de daadwerkelijke wedstrijden vind ik ze absoluut niet geschikt. Hun galoppade past er gewoon niet goed bij.
Verder zit er natuurlijk een risico aan de cross, maar dat zit aan iedere tak van paardrijden. Je moet het vertrouwen hebben en realistisch over jullie kunnen nadenken, controle hebben over je paard en je moet een redelijk gevorderde ruiter zijn, wil je met je paard gaan crossen. Er zijn niet voor niets eisen aan verbonden.
Bezitten jij en je paard deze kwaliteiten, dan hoeft een cross echt niet gevaarlijk te zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:28

Sim schreef:
Het is zeker een sport met een risico. En er zijn zeker nare ongelukken. Maar ik lees de laatste tijd ook heel veel over veulens en/of merries die bij de bevalling of vlak er na overlijden. Dat was eerder niet zo veel. Dus tja wat is de oorzaak van zoiets? Alles in de sport heeeft een (groot) risico.

Judarthos, misschien. Maar de sport heeft in de loop der jaren zoveel (negatieve) aandacht gekregen dat er echt wel is gekeken naar de veiligheid, de sport in zijn algemeen en hoe het zo safe mogelijk gemaakt kan worden voor paard EN ruiter. Als dat losse hindernissen waren geweest, hadden die er wel gestaan ipv vaste.

Vroeger overleden er net zoveel veulens/merries als nu, maar door social media lees je het gewoon vaker. Zo gaat dat ook met de sport.

Chyennevd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:32

ikzelf vind cross niet gevaarlijker als springen. Op internationaal vind ik het een ander verhaal. Maar een B crossje vind ik nog niks echt gevaarlijks aan. De hindernissen zijn een stuk lager als de de hindernissen in een b spring parcours. En het paard zelf gaat ook veel beter opletten bij het crossen want die weet donders goed dat die hindernissen niet meegeven.

Sowieso vind een een cross lesje al helemaal geen kwaad kunnen. Als je goede instructie hebt weet die wel wat jij en je paard kunnen springen.

Wat ik zelf meestal ook heel leuk vind zijn tripatlons. Die cross hindernissen zijn meestal gewoon balken. Is ook leuk om mee te beginnen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:49

Ik heb ook gecrosst met een paard wat er misschien niet ideaal voor was, maar het enthousiasme wat een simpel B-crossje bij hem losmaakte terwijl het een echte angsthaas was compenseerde dat volledig. :D

Ik zou gewoon een paar crosstrainingen nemen, kun je vanzelf zien hoe je paard het oppakt. :)

xmarije84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:37

Cross en eventing is iets aparts. Het is super en de paarden ondergaan een zeer grondige veterinaire check up voordat ze aan start mogen. Daarnaast word er heel erg veel met deze paarden getraind en kennen ze hun werk. Ook is meestal te zien dat menig paard het super vind om te doen. En idd zoals meerderen hier aangeven elke sport heeft zo zijn eigen gevaren. Ik hbe zelfs met dressuur kreupele paarden de ring uit zien gaan en zelfs een enkele die is ingeslapen in de ring. Soms is een misstap voldoende maar gelukkig hoeft dat niet altijd zo te gaan.

Doe gewoon wat trainingen als je dat zou willen maar begin niet onbezonnen aan een of ander parcours. Volg goed op wat de instructrice zegt dan komt het helemaal goed