[WN] Les op Lucky boy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_mandy

Les op Lucky boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 21:08

Hallo,
Vandaag heb ik alweer mijn 4e westernles gehad op Lucky boy, vandaag heeft mijn moeder ook wat foto's gemaakt.
Dingen die ik zelf zie, handen hoog, man man hoe vaak word dat wel niet tegen me gezegd, en hoe vaak blijf ik mijn handen achterlijk laag houden en niet rechtop :n . Hakken mogen ook veel meer uitgedrukt. Paard moet lager lopen, hier zijn we nog druk mee bezig ik vind het erg moeilijk hem zo te laten en houden.
Maargoed hier wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achteruit proberen, dit is erg moeilijk aangezien hij het bit tussen zijn kiezen pakt en gewoon niet of na heel lang drukhouden gaat. Hij word op deze manege ook dressuur gereden, de lesgever zegt dat hij daardoor veel te hard in zijn mond is geworden. Het ging deze keer al beter als voorgaande lessen.

Afbeelding

Volgende week gaat mijn moeder weer foto's maken. Ik ga er dus echt op letten dat ik mijn handen hoger en rechtop ga houden, want dit is te erg voor woorden.. |o

Als iemand tips of opmerkingen heeft zeg het maar wees wel een beetje lief

Anoniem

Re: Les op Lucky boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:14

Je hebt een heel mooi paard onder je kont, maar ook als je niet kijkt blijft ie daar wel hoor! Oftewel; kijk vooruit! :D
Goed kijken waar je heen wilt.
Ik zie voor zo ver ik kan zien niet zo'n actief paard. Moet je halthouden en hem dan 'aan de teugel' krijgen of doet hij het gewoon alleen als je stilstaat? Liever een paard dat een beetje met zijn hoofd omhoog loopt maar wel actief is (want dan komt dat vanzelf wel) dan andersom!

Voor de rest ziet het er erg leuk uit!

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 21:17

Danique schreef:
Je hebt een heel mooi paard onder je kont, maar ook als je niet kijkt blijft ie daar wel hoor! Oftewel; kijk vooruit! :D
Goed kijken waar je heen wilt.
Ik zie voor zo ver ik kan zien niet zo'n actief paard. Moet je halthouden en hem dan 'aan de teugel' krijgen of doet hij het gewoon alleen als je stilstaat? Liever een paard dat een beetje met zijn hoofd omhoog loopt maar wel actief is (want dan komt dat vanzelf wel) dan andersom!

Voor de rest ziet het er erg leuk uit!

Oja, dat is ook nog een puntje.. vooruit kijken.
Hij loopt toch vrij het (moet zeggen dit was wel het begin van de les) dus hij liep in het begin was slofferig, maar daarna juist te hard. Ik moet hem eigenlijk eerst naar beneden rijden, dan druk houden dan halthouden dan zorgen dat hij daar blijft en gelijk achteruit, maar als ik halthoud gooit hij gelijk zijn kop omhoog als ik er druk op houd omdat hij achteruit moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:20

Hoe rijd je hem precies naar beneden? Volgens mij doe jij je handen zo laag om hem naar beneden te doen, hij is vrij sterk klopt dat?
Als je hem goed actief rijdt (van achter naar voren, dus proberen goed de achterhand eronder te houden. Hij moet zijn achterbeen eronder zetten en zijn pas vergroten, niet harder gaan rennen) en je handen goed stil houdt op licht contact, dan zou hij vanzelf moeten gaan zoeken. Dat is niet iets wat in 1 les lukt.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 21:26

Danique schreef:
Hoe rijd je hem precies naar beneden? Volgens mij doe jij je handen zo laag om hem naar beneden te doen, hij is vrij sterk klopt dat?
Als je hem goed actief rijdt (van achter naar voren, dus proberen goed de achterhand eronder te houden. Hij moet zijn achterbeen eronder zetten en zijn pas vergroten, niet harder gaan rennen) en je handen goed stil houdt op licht contact, dan zou hij vanzelf moeten gaan zoeken. Dat is niet iets wat in 1 les lukt.

Klopt, dit heeft mijn lesgever ook al gezegd, dat ik mijn handen laag doe om hem naar beneden te laten komen maar dat dat nu niet niet de bedoeling is. Hij is inderdaad sterk en hard in zijn mond. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij actiever loopt? Ik doe al onwijs veel figuren, cirkels klein en groot hoofd naar binnen hoofd recht etc stoppen, jog,stap, harder en zachter. In stap krijg ik hem redelijk waar hij zijn moet met een ophouding en been tegelijk. Maar in draf/jog wil de lesgever dat ik ga zagen om hem naar beneden te krijgen 1 dit werkt niet 2 ik krijg pijn in mijn handen 3 ik wil helemaal niet hoeven zagen om hem naar beneden te krijgen.
Denk je ook dat het een kwestie is van aan elkaar wennen en elkaar een beetje ontdekken?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:30

Aan de hand van de foto's kreeg ik al het gevoel alsof je lesgever het zelf niet helemaal goed door heeft.. Ik zie verkeerde hulpen (bijv. sturen geen buitenkant erbij, achterwaarts enkel teugelhulp) en een verkeerde manier van rijden. Je laatste berichtje bevestigd dit. Je hebt helemaal gelijk in je drie punten. Knap dat je dit zelf beseft. Als ik jou was zou ik een andere lesgever nemen!

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 21:34

Geryon schreef:
Aan de hand van de foto's kreeg ik al het gevoel alsof je lesgever het zelf niet helemaal goed door heeft.. Ik zie verkeerde hulpen (bijv. sturen geen buitenkant erbij, achterwaarts enkel teugelhulp) en een verkeerde manier van rijden. Je laatste berichtje bevestigd dit. Je hebt helemaal gelijk in je drie punten. Knap dat je dit zelf beseft. Als ik jou was zou ik een andere lesgever nemen!

Ik gebruik juist wel mijn buitenteugel (misschien niet op deze foto's, maar ik doe het echt) misschien mag dit nog wel meer, maar dat is dan weer iets om op te letten en dit word ook altijd gezegd, en met achteruit moet ik ook mijn benen gebruiken. Hier zijn we nog druk mee bezig. Enkel het naar beneden rijden gaat niet op de manier waarop ik dat wil. Daarbij komt, ik kan niet op zoek naar een andere lesgever want hier in de buurt is het de enige westernles die word gegeven + ik heb al mazzel dat ik tussen de volwasenen mag rijden als kind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:53

Ik heb 2 jaar op een haflinger gereden die een karrenmond had (dus een hele harde mond omdat hij ook voor de kar had gelopen) en ook nog eens traag was en ik ben 2 jaar lang bezig geweest met actief rijden. Op een goeie dag kreeg ik hem wel eens 'naar beneden' maar zelfs dan maar een paar pasjes. Dit is echt niet iets wat je met 1 x per week lessen op gaat lossen. Om die reden zou ik het loslaten en op jezelf focussen (je houding bijvoorbeeld).

Naar mijn mening rijd je op de manege om te leren paardrijden en rijd je op je eigen paard om het paard wat te leren/samen beter te worden. Dat is (bijna) onmogelijk op een manegepaard waar iedere dag 2/3 anderen ook nog op rijden.

Ik zie manegepaarden altijd een beetje als 'gebruiksvoorwerpen' omdat ik niet aan mijn houding op een paard kan werken zonder paard. Niet iedereen zal het met mij eens zijn maar ik ben nog geen manegepaard tegengekomen waar we samen beter van werden. Hooguit leerde ik het paard kennen en wist ik wat ik bij dat paard moest doen, maar dan deed ik dus wat hij moest, en hij deed niet wat ik moest.

Ik zou ook op zoek naar een andere lesgever gaan, of diegene duidelijk maken dat wat zij wilt niet voor jou is weggelegd en dat je liever wilt focussen op je houding (tenen naar binnen, rechtop zitten, handen hoog en rechtop, balans zoeken) dan aan het paard zijn houding (wat je dus nu de hele les aan het doen bent; aan de teugel rijden, aan het been maken).

Paard moet uiteraard wel luisteren maar een uur erna zit er weer iemand op die het heel anders doet...

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 22:03

Danique schreef:
Ik heb 2 jaar op een haflinger gereden die een karrenmond had (dus een hele harde mond omdat hij ook voor de kar had gelopen) en ook nog eens traag was en ik ben 2 jaar lang bezig geweest met actief rijden. Op een goeie dag kreeg ik hem wel eens 'naar beneden' maar zelfs dan maar een paar pasjes. Dit is echt niet iets wat je met 1 x per week lessen op gaat lossen. Om die reden zou ik het loslaten en op jezelf focussen (je houding bijvoorbeeld).

Naar mijn mening rijd je op de manege om te leren paardrijden en rijd je op je eigen paard om het paard wat te leren/samen beter te worden. Dat is (bijna) onmogelijk op een manegepaard waar iedere dag 2/3 anderen ook nog op rijden.

Ik zie manegepaarden altijd een beetje als 'gebruiksvoorwerpen' omdat ik niet aan mijn houding op een paard kan werken zonder paard. Niet iedereen zal het met mij eens zijn maar ik ben nog geen manegepaard tegengekomen waar we samen beter van werden. Hooguit leerde ik het paard kennen en wist ik wat ik bij dat paard moest doen, maar dan deed ik dus wat hij moest, en hij deed niet wat ik moest.

Ik zou ook op zoek naar een andere lesgever gaan, of diegene duidelijk maken dat wat zij wilt niet voor jou is weggelegd en dat je liever wilt focussen op je houding (tenen naar binnen, rechtop zitten, handen hoog en rechtop, balans zoeken) dan aan het paard zijn houding (wat je dus nu de hele les aan het doen bent; aan de teugel rijden, aan het been maken).

Paard moet uiteraard wel luisteren maar een uur erna zit er weer iemand op die het heel anders doet...

Ik kom daar voor mijn lol, en die heb ik ook best wel hoor, ik kom er ook voor mezelf en zodat ik van het paard kan leren dat het paard mij laat zien wat wel en niet kan. Dit paard word overigens op vrijdag alleen door mij gereden. Er is 1 westernles in de week, en op die dag heeft hij dan ook nog niemand anders op zijn rug gehad. Maar volgende week ga ik dus een lesje beter op mijn houding letten ipv van op het paard, dat komt vanzelf wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:09

Precies, je komt daar voor je lol en een paard in de krul zagen is geen lol. Ik heb persoonlijk meer lol met een paard dat actief maar ontspannen loopt waar ik gewoon plezier van kan hebben dan dat ik een uur bezig ben met hem 'aan de teugel rijden' en dan weer naar huis ga. Daarom vind ik het ook goed dat je dat paard niet in de krul probeert te zagen.

Je zal vast niet de enige zijn die er in een week op rijdt en zij rijden ook vast niet allemaal hetzelfde als jij. Vandaar dat ik zei dat het lastig is om 'verder te gaan met waar je gebleven was' omdat je dus steeds weer vanaf het begin begint omdat dat paard niet de hele week op dezelfde manier is gereden.

Als je eenmaal weet hoe dat paard reageert etc. dan zal het steeds sneller gaan en kan je weer naar stap 2, maar dat duurt gewoon heel lang op een manegepaard waar iedere keer een ander op rijdt. Daarom; niet te overhaast gaan en eerst de basis erin, dan kan je eens kijken of hij misschien wat wilt zakken.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:29

Leuk om te zien! En maak je niet zo druk ;) je leert alles vanzelf! Ik vind al je aandachtspunten wel meevallen.
Ik weet dat het bij het gewone rij-itp 'normaal' is om jezelf 'af te kraken' voor je de foto's laat zien, maar dat vind ik helemaal niet nodig :) Iedereen moet leren!
Ik zou gewoon zeggen; lekker zo doorgaan en maak vooral heel veel plezier :D

Edit: ik moet van mijn instructrice mijn handen bij mijn benen houden, ook laag dus :) voor voorbeeldje, zie mijn onderschrift. Bij western hoeven je handen niet hoog en rechtop..

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 12:38

Hij vind mijn hanl houding te laag. Onbewust doe ik dit om hem lager te laten lopen,daarom moet ik mijn handen hoger houden. Ga aan de slag met de tips, meer op mijn houding Letten en hem actiever en voorwaarden houden :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:13

love__mandy schreef:
Hij vind mijn hanl houding te laag. Onbewust doe ik dit om hem lager te laten lopen,daarom moet ik mijn handen hoger houden. Ga aan de slag met de tips, meer op mijn houding Letten en hem actiever en voorwaarden houden :)

ik vind je handen ook te laag :j

als ik mijn paard wil laten zakken til ik mijn handen op en geef kuitdruk [ bump ] en hij zakt direct
zou ik mijn handen doen waar jij ze hebt komt er teveel druk in de mond en gaat hij ertegenin en gooit hij zijn hoofd omhoog
en zagen in de western?????

ik vind het wel een mooi paard , en fijn dat je plezier in westernrijden hebt. :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:53

als jij als commentaar krigjt dat je hakken verer uitgedrukt moeten worden, je handen hoger en achterwaarts door teugeldruk krijg ik het idee dat je lesgever meer engels ruiter is dan western ruiter ;-)

handen hoeven niet hoog in de western maar mogen juist, zeker in de training zo laag als jij ze gebruikt. of je het op de goede manier doet of niet kan ik niet beoordelen vanaf een foto maar alleen 'handen hoger' is zeker niet de juiste.

hakken laag is ook echt iets uit de engels sport en wordt bij western niet zo gedaan. sterker nog, als ik mijn hakken uitdruk staat mijn paard stil, want druk in de beugel is 'whoa' bij een westernpaard.

achteruit gaan ze op je zit en benen, niet op je teugel. als ze jong zijn moet ze het nog moeten leren moet je soms teugel gebruiken zodat ze het snappen, maar dat zit meer in het blokkeren van vooruit dan in naar achter trekken.

kortom, wil je echt western leren, zou ik een andere lesgever gaan zoeken :-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:05

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:08

ik hoop dat je nog veel plezier gaat beleven!, verbeteren komt met iedere keer les wat dichterbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:13

Waarom zou die hand omhoog moeten? Je rijdt op een snaffle, en er zijn voor dit moment echt belangrijkere dingen dan dat dat paard al keurig in frame komt.
Ik zou eerst op mezelf gaan focussen, eerst zelf maar weer eens meer balans vinden in het zadel, paard activeren, en dán eens gaan kijken naar in welke houding hij loopt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:22

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:54

jouw filmpje is ook nog eens een 1-handige pleasure. 1 handig en 2 handig is heel anders.

in de pleasure zijn de handne op show wat hoger (bij/voor de knop) maar in de training is dat nog altijd wat anders. volgens mij zijn dit fotos van een les, en niet van een show :-)

punt is gewoon, wat mij betreft, dat handen hoog tipisch engelse opmerking is. iets wat bij engelse sport heel belangrijk is: je handen zijn dicht bij elkaar op een plek en daar blijven ze. ook tijdens training is dat he tdoel.

dat is bij western anders en daarom snap ik die opmerking niet, omdat er idd zoals sonja zegt, vele belangrijkere dingen zijn om aan te werken dan een perfect wedstrijd plaatje creeeren ;-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:02

voorbeeld filmpje van een winnende pleasure trainer. zie waar hij zijn handen heeft in de training.
https://www.youtube.com/watch?v=vxLDUWOQmHY

en dit filmpje is niet bedoeld als discussie over hoe hard hij rijd en wat hij allemaal met de teugels doet, maar puur als voorbeeld van waar de handen, ook van een pleasure ruiter/trainer zijn tijdens de training.
probeer dus aub even puur daarnaar te kijken en niet naar alle andere dingen die jullie zien. (om niet off topic te gaan).

dus meid, geen zorgen maken over lage handen! zolang je z eop de juiste manier en momenten laag gebruikt!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:09

quarterH schreef:
voorbeeld filmpje van een winnende pleasure trainer. zie waar hij zijn handen heeft in de training.
https://www.youtube.com/watch?v=vxLDUWOQmHY

en dit filmpje is niet bedoeld als discussie over hoe hard hij rijd en wat hij allemaal met de teugels doet, maar puur als voorbeeld van waar de handen, ook van een pleasure ruiter/trainer zijn tijdens de training.
probeer dus aub even puur daarnaar te kijken en niet naar alle andere dingen die jullie zien. (om niet off topic te gaan).

dus meid, geen zorgen maken over lage handen! zolang je z eop de juiste manier en momenten laag gebruikt!

ik doel meer op de laatste foto van TS daar heeft ze haar handen erg laag en probeert ze het paard in de krul te trekken....
zo heb ik dat niet geleerd, ik heb in die paar lessen die ik genomen heb geleerd om je paard neerwaarts te krijgen je handen omhoog gaan en bumpen zodat het paard zonder veel druk op de lagen en te trekken zakt
iedereen zal het anders leren denk ik, ik heb dit bij Bo van Kasbergen geleerd
en mijn paard word dwars als je de teugels en vooral eraan trekt zoals op de laatste foto van TS
misschien heeft mijn paard het anders geleerd [ ingereden door Jurgen Pouls ] want zodra ik mijn teugels optil zakt hij

maar ik ga verder geen discussie aan ik doe het op mijn [ zachte ] manier en een ander op haar manier :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:34

met de laatste foto ben ik het helemaal met je eens, daar probeert ze hem in de achterwaarts te trekken. dat is niet de juiste manier.

ik zeg ook alleen dat het niet zo zwart wit is als 'je handen moeten hoog' want zo is het bij western niet.
maar, zoals ik ook zegt (en wat jij denk ik ook bedoeld) het ligt er wel helemaal aan HOE je dit doet. proberen met stijve lage handen een paard op die plek te drukken/trekken is imo ook zeker niet de juiste manier.
maar, zeker bij een jong/onervaren paard kun je hem wel helpen door je handen wat lager te nemen en te spelen.

en allerbelangrijkste (en als jou paard door Jurgen is gereden zul je dat zeker herkennen) is veel beengebruik om op die manier de buik/rug omhoog te krijgen en een natuurlijke nageeflijkheid te creëren. nageven komt vanuit de benen/rug, niet vanuit de teugels/hoofd :-)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:36

quarterH schreef:
met de laatste foto ben ik het helemaal met je eens, daar probeert ze hem in de achterwaarts te trekken. dat is niet de juiste manier.

ik zeg ook alleen dat het niet zo zwart wit is als 'je handen moeten hoog' want zo is het bij western niet.
maar, zoals ik ook zegt (en wat jij denk ik ook bedoeld) het ligt er wel helemaal aan HOE je dit doet. proberen met stijve lage handen een paard op die plek te drukken/trekken is imo ook zeker niet de juiste manier.
maar, zeker bij een jong/onervaren paard kun je hem wel helpen door je handen wat lager te nemen en te spelen.

en allerbelangrijkste (en als jou paard door Jurgen is gereden zul je dat zeker herkennen) is veel beengebruik om op die manier de buik/rug omhoog te krijgen en een natuurlijke nageeflijkheid te creëren. nageven komt vanuit de benen/rug, niet vanuit de teugels/hoofd :-)

:j we zitten op 1 lijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:59

TS, van wie heb je les? Ik heb ook op die manege gereden namelijk (geen western) en ik heb al zo'n vermoeden van wie je les hebt... Als het is wie ik denk dat het is dan raad ik je echt heel sterk aan om ergens anders te lessen. Ik ken een héél goed adres daar in de buurt waar je western kan leren rijden, heb het daar ook geleerd en de kwaliteit daar is echt hoog ondanks dat je op een lespaard rijdt :j
Verder is Lucky Boy wel echt een heel leuk paard :D Toen ik er nog reed was hij echt goed onder het zadel, kende alle knopjes dus wat dat betreft kan je wel echt veel van hem leren. Maar die tijd was nog voordat hij werd ingezet in de lessen, hij is daarna erg achteruitgegaan helaas :(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-15 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 15:47

Mensen mensen wat een discussie , met handen hoger bedoeld hij natuurlijk niet zo hoog als in de dresuur maar hoger dan dat ik ze nu heb. Dat hakken uitdrukken heeft hij ook niet gezegd, dat heb ik zelf als commentaar gegeven (want ik ben als de dood dat ik er met mijn sporen in prik)
Verder dat achteruit, dit paard word ook dressuur gereden, ik probeer hem ook meer op been te doen (aan het einde van de les, dit was aan het begin) maar in het begin kan je proberen wat je wilt met achteruit kan je leuk met je benen gaan doen, maar dan doet hij het gewoon niet. Als hij het kunstje een paar keer heeft gedaan gaat hij veel meer naar achter op been ipv op teugel ;)
Hier zijn we elke les weer opnieuw mee bezig, het is nu eenmaal niet zijn favoriete ding.

Eefj33, je kan me anders wel ff een pb sturen als je een vermoeden hebt wie mij lesgeeft en evt adres van die andere manege doorsturen :) Ik weet dat er hier ergens eentje is, maar dat is geloof ik een half uur rijden en daar hebben mijn ouders denk niet elke keer zin in en dat snap ik natuurlijk.