[WN] wanneer beginnen met western rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hvmpaardje

wanneer beginnen met western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 20:47

Hallo allemaal,

Ik wil al heel lang heel graag western leren rijden. Ik ben nu 15 jaar en rijd 5 jaar. Ik vroeg me af of ik nu al zou kunnen beginnen of beter eerst wat meer rijervaring op moet doen of dat ik iets ouder moet zijn.

Nala

Re: wanneer beginnen met western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:50

Western leren rijden is precies hetzelfde als Engels leren rijden. Je kunt op iedere leeftijd met welke ervaring dan ook beginnen, je moet je alleen realiseren dat je waarschijnlijk weer bij de basis zult moeten beginnen, aangezien er duidelijke verschillen zijn tussen de twee disciplines.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:52

Je kunt altijd beginnen met western rijden, daar hoef je niet zoveel jaar ervaring voor te hebben of een bepaalde leeftijd voor te hebben. Ik heb wel eens gehoord dat dressuurruiters een betere zit hebben, omdat de zadels gladder zijn en smaller moet je meer balans hebben (heb ik gehoord).

Verschillen vallen trouwens best mee hoor, basis is wel ongeveer het zelfde alleen het teugelcontact is anders (ook dit is mij verteld, en vind het zelf ook wel kloppen)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:53

Hmm daar ben ik het niet direct mee eens, dat de zadels anders zijn is wel zeker, dus daar zul je aan moeten wennen! Bij western is het ook een groot verschil dat je veel meer moet leren loslaten van voren dan in de Engelse rijstijl.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:33

de basis van engels en western is al heel anders. het zeker niet alleen met een lossere teugel rijden...
je sturen is anders, manier van nageven is anders, beengebruik en het geven van hulpen is anders.

dus naar mijn mening, hoe sneller je begint met western hoe beter! dan hoef je minder 'af te leren'. gewoon doen dus!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:55

Goede instructie zoeken en het komt helemaal goed. Je kan op elke leeftijd beginnen. Ook western heeft jeugdruiters.
De verschillen zullen voor iedereen anders zijn. Dat hangt af van je dressuur ervaring, op welke manier je daarin les hebt gehad en wat voor instructie je nu zal krijgen.
Western is ook hard werken en je paard correct rijden. Paarden gaan niet vanzelf alles doen aan een los teugeltje zoals je zult begrijpen.
Succes en have fun!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:59

Dressuurruiters hebben vooral moeite met het leren loslaten. Ik kan nu na 3 jaar western rijden en daarvoor reed ik recreatief, niet eens rijden met korte teugels :') voelt niet goed :') dus ik zou zeggen begin met lessen!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:05

xxdomiixx schreef:
Je kunt altijd beginnen met western rijden, daar hoef je niet zoveel jaar ervaring voor te hebben of een bepaalde leeftijd voor te hebben. Ik heb wel eens gehoord dat dressuurruiters een betere zit hebben, omdat de zadels gladder zijn en smaller moet je meer balans hebben (heb ik gehoord).

Verschillen vallen trouwens best mee hoor, basis is wel ongeveer het zelfde alleen het teugelcontact is anders (ook dit is mij verteld, en vind het zelf ook wel kloppen)

http://www.bitmagazine.nl/algemeen/tip- ... iter/2077/

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:26

xxdomiixx schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat dressuurruiters een betere zit hebben, omdat de zadels gladder zijn en smaller moet je meer balans hebben (heb ik gehoord).

Ik heb pas leren zitten toen ik western ging rijden, en zo hoor ik het veel om mij heen. Ik ben het eens dat een westernzadel steviger zit, maar omdat je op een heel andere manier moet zitten, krijg je veel meer balans.

Na een aantal Jaren westernrijden ben ik een keer op een hunterzadel gestapt om te kijken of mijn paard daar minder onder zou bokken. Ik verwachtte er bij de eerste bok af te liggen omdat ik inderdaad op een gladde postzegel zat. Maar nee, ik had nog nooit zo goed gezeten op een " dressuurzadel".
En zoals in het linkje hierboven staat, ook ik ben pas onafhankelijk gaan zitten bij het western rijden.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:43

Ik had totaal geen moeite met het loslaten en ik heb echt helemaal niks af moeten leren toen ik op western over ging. Oke ik reed nog maar kort dressuur (2,5 jaar ofzo). Maar toch, ik heb tot nu toe nergens aan gemerkt dat ik hiervoor dressuur heb gereden. Ik denk hoe verder je komt qua niveau hoe meer verschil er in zit. Maar daar zijn de meningen over verdeelt :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:46

Ik reed sowieso altijd al met een los teugeltje :p maar als ik een gemiddelde dressuur ruiter even op een westernpaard zie stappen en je uitlegd dat de teugels een stuk langer moeten, hebben ze er vaak moeite mee.

Leuk feitje, als ik op een dressuurpaard stap, dan krijg je bijna het idee dat het een westernpaard is xD heb nog wel ergens een foto van ik op een haflinger die dressuur gereden word. Ik stap er op en het is meteen een ander beeld xD niet dat dressuur slecht is, maar dat laat wel zien dat het rijden heel anders is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 00:44

Maar het gaat er niet om of je rondhobbelt met een los teugeltje. Zelfde als mensen hun pony omtrekken en zeggen dat ze ook weleens hebben gespint. Of dat ze racen leuk vinden, net als cowboys. Ik race buiten ook nog altijd graag, maar dat heeft helemaal niks meer met western te maken. Het is hooguit dat ik in rengalop wat meer blijf zitten, waar anderen gaan staan.

Ik sta op een engelse stal en heb voorheen ook vaker op engelse stallen gestaan. Ik heb juist de ervaring dat mensen die GOED dressuur rijden, de western veel beter begrijpen. Ze vinden het moeilijk, maar begrijpen het wel.
De meeste vooroordelen en stomme opmerkingen krijg ik van mensen die echt niet kunnen rijden.

Daarnaast zit er veelal nog een heel groot verschil in de omgang en benadering. Niet alle!!!! maar veel engelse ruiters lopen rond en rijden met veel spanning en angst. Niks kan, alles is eng en 100 smoesjes waar het paard de schuld krijgt.

Ik zie toch ook dat western ruiters wel op een engels gereden paard goed wegkomen en andersom dit veel moeizamer gaat. Dat gaat niet alleen om techniek, maar ook om het begrijpen van het hele paard.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 00:49

quarterH schreef:
de basis van engels en western is al heel anders. het zeker niet alleen met een lossere teugel rijden...
je sturen is anders, manier van nageven is anders, beengebruik en het geven van hulpen is anders.

dus naar mijn mening, hoe sneller je begint met western hoe beter! dan hoef je minder 'af te leren'. gewoon doen dus!

Ik vind de basis juist weinig verschillend... :)

Ligt er maar net aan hoe je dressuur hebt gereden. ;)