Vraagjes, uitslagen lezen en keuringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Vraagjes, uitslagen lezen en keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 15:29

Als dressuur/springruiter de overstap maken naar endurance is toch nog een beetje wennen, en hoewel ik de grootste gang van zaken snap heb ik toch nog twee kleine vraagjes.
Deze vragen kon ik niet vinden, maar mocht ik er helemaal overheen hebben gekeken dan sorry :o

Ten eerste probeer ik uitslagen te lezen, gewoon om een beetje te begrijpen hoe het klassement in elkaar zit. De meeste dingen begrijp ik, degene met de hoogste snelheid (onder de 13 bij klasse 1) wint, tenzij de hartslag niet gelijk goed is. Echter zie ik in de startlijsten wel eens iemand met een hogere snelheid onder iemand met een lagere snelheid staan (zonder dat ze over die 13 grens gaan).
Deze persoon heeft dan wel minder score punten gehaald, maar waar zit hem dat dan in? Ik denk dat het te maken heeft met de recov. punten (van recover neem ik aan). Grote vraag is... wat zijn deze recover punten?
Is dat het aantal minuten dat iemand na de finish wacht met aanbieden?

Volgende puntje gaat over de keuringen, en dan met name de locomotie keuring. Nou heb ik een gevoelig (lichtelijk aanstellerig) paard dat een hekel heeft aan steentjes en zooi onder zijn voeten. Vandaar dat ik rij met hoefschoenen, dan stapt hij zelfverzekerd overal heen, maar zonder die schoenen loopt hij altijd een beetje voorzichtig en als er dan een klein steentje/dennen appel/dennennaald ligt dan is het gelijk kreupelen alsof hij een ver gevorderde hoefzweer heeft. Voor die ene pas dan, daarna is er niks aan de hand natuurlijk.
Nou is dat een klein probleem bij een keuring op harde ondergrond, want het is dus echt gewoon afhankelijk van de hoeveelheid kleine stiekeme steentjes die er liggen. Mag je in zo'n geval voorbrengen met hoefschoenen?
Op een zachte ondergrond is dit natuurlijk geen probleem.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen en dan kan ik met gerust hard starten tijdens onze eerste echte wedstrijd in Ermelo :)

Chouchou

Re: Vraagjes, uitslagen lezen en keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:42

In de klasse I wordt het klassement opgemaakt dmv wedstrijdpunten. Voor snelheid kan je maximaal 10 punten halen (waarbij 12-13 km/u 10 punten oplevert, elke categorie lager is 2 punten minder) en voor de tijd die je nodig hebt voor je kan aanbieden voor de hartslagmeting zijn ook 10 punten te verdienen. Als je direct na de finish aanbiedt krijg je de volle 10 punten, daarna is elke minuut die je wacht een punt aftrek. Biedt je bijvoorbeeld binnen 1 minuut aan, dus van 1 tot 59 seconde, krijg je een 1 bij recovery en dat levert je 9 wedstrijdpunten op. Zo kan het dat iemand die 11-12 km/u rijdt (8 punten) en direct aanbiedt (10 punten) boven iemand geklasseerd wordt die 12-13 km/u rijdt (10 punten) en pas binnen 3 minuten aanbiedt (7 punten). Dit geldt echter alleen in de eerste klasse, daarboven geldt dat degene met de hoogste snelheid wint, mits paard goedgekeurd wordt.

Hoefschoenen mogen gewoon gedragen worden, zeker als je er ook mee rijdt is het juist goed om ze ook tijdens de keuringen te dragen; dat is immers waar je paard de wedstrijd ook op loopt. Alleen weet ik niet hoe het zit als je ze speciaal voor de voor- en nakeuring aan doet en er verder niet mee rijdt... Het geeft dan niet zo'n representatief beeld voor hoe je paard de rest van de wedstrijd zou lopen zonder hoefschoenen dus ik kan me voorstellen dat dat niet echt de bedoeling is, maar ik weet er niks concreets over.

Veel plezier in Ermelo!