[WN] hoe/wat met niveaus ruiter/paard bij cutting/reining/trail

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

hoe/wat met niveaus ruiter/paard bij cutting/reining/trail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 18:05

ik probeer me meer te verdiepen in western. vooral dan cutting/reining en eventueel trail.
in de engelse stijl weet ik wel het een ander van de niveaus van paard en ruiter omdat engels gewoon veel gereden word. Western is in nederland wat minder gangbaar en daar weet ik eigenlijk niet veel van.

Ik heb nu wel al gelezen op de bokt wiki over WRAN en ben nu in zoverre al wijzer (mits ik het goed begrepen heb) dat je voor de ruiter L5 t/m L1 hebt en je tot en met L3 geen hengsten mag uitbrengen.
echter meen ik dat dit dus het wedstrijd niveau is van de ruiter en niet van het paard.
Hoe gaat dit dan in zijn werk?

Verder las ik dat als een ruiter een jaar geen winstpunten heeft gemaakt hij -10 kreeg en eventueel een niveau omlaag ging. Betekend dit dan dat je na he behalen van een niveau perse elk jaar mee moet doen om niet achteruit te gaan? of telt het alleen als je daadwerkelijk actief bent geweest dat jaar bij officiële wedstrijden?

verder gaat dit over onder andere reining maar zag ik daar geen cutting in staan. hoe zit het daar met regels van hengsten, niveau beoordeling paard en ruiter en hoe zit het in het algemeen met niveaus.

hoe het in de trail zit weet ik helemaal niet, even kwijt of dat ook bij de bokt wiki stond van wran.

en als laatste: is er een mogelijkheid om toch met een hengst te starten door bijvoorbeeld bij een andere vereniging te rijden en je erna bij het wran hoger te laten plaatsen?? (las dat je hoger kan komen dan het begin als je kan aantonen dat je punten behaald hebt bij een andere vereniging.

het zijn wellicht stomme vragen maar ik vind gewoon niet veel meer. wellicht tik ik verkeerde dingen in of komt het omdat ik in het nederlands zoek .Daarom vraag ik het hier en hoop ik dat iemand mij weizer kan maken of een site heeft waar dit allemaal uitgelegd word.

quarterH

Re: hoe/wat met niveaus ruiter/paard bij cutting/reining/trail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:01

bij de DRHA/NRHA mag je hengsten showen. dat is wel alleen reining.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:03

Wat voor een ras is het paard at je wil gaan starten?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:54

AlexandraM schreef:
Ik heb nu wel al gelezen op de bokt wiki over WRAN en ben nu in zoverre al wijzer (mits ik het goed begrepen heb) dat je voor de ruiter L5 t/m L1 hebt en je tot en met L3 geen hengsten mag uitbrengen.
echter meen ik dat dit dus het wedstrijd niveau is van de ruiter en niet van het paard.
Hoe gaat dit dan in zijn werk?

De boktwiki klopt niet meer: Dit wel: http://www.wran-eu.nl/home/wran-wedstrijd-levels/
En hier is het regelboek: http://www.wran-eu.nl/home/regelboek/
Het klopt wel dat het het niveau van de ruiter is en niet het paard, maar dat is bij de alle verenigingen zo in westernland als ik me niet vergis.

AlexandraM schreef:
Verder las ik dat als een ruiter een jaar geen winstpunten heeft gemaakt hij -10 kreeg en eventueel een niveau omlaag ging. Betekend dit dan dat je na he behalen van een niveau perse elk jaar mee moet doen om niet achteruit te gaan? of telt het alleen als je daadwerkelijk actief bent geweest dat jaar bij officiële wedstrijden?

Klopt ook niet. Bij de wran zijn er geen degradatiepunten, je kunt dus niet meer degraderen.
De enige manier om te degraderen is 2 jaar niet starten op een wranwedstrijd. Zie regel 137 van bovengenoemd regelboek.

AlexandraM schreef:
verder gaat dit over onder andere reining maar zag ik daar geen cutting in staan. hoe zit het daar met regels van hengsten, niveau beoordeling paard en ruiter en hoe zit het in het algemeen met niveaus.

De wran heeft geen onderdelen met vee.

AlexandraM schreef:
en als laatste: is er een mogelijkheid om toch met een hengst te starten door bijvoorbeeld bij een andere vereniging te rijden en je erna bij het wran hoger te laten plaatsen?? (las dat je hoger kan komen dan het begin als je kan aantonen dat je punten behaald hebt bij een andere vereniging.

Hengsten mogen vanaf L2 als je volwassen bent (op 1 januari 19 of ouders). Je kunt wel ergens anders eerst beginnen en dan met resultaten aankomen om te vragen of je L2 mag:
http://www.wran-eu.nl/home/wran-wedstri ... klasse-l2/

Als je een reining wilt, zou ik naar de DRHA gaan.
Als je een QH, Paint of Appaloosa hebt zou ik naar de rassenvereniging gaan.
De wran zou ik links laten liggen, maar dat is puur persoonlijk en misschien vind jij het wel erg leuk. Ik zou eens op een wedstrijd gaan kijken.
Denk eraan dat je instroomt op L4 niveau, daar is geen reining voor. Dat is pas vanaf L3.
Wil je meteen reining, dan zou ik naar de DRHA gaan: www.drha.nl

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 12:19

Dankje voor het uitgebreide antwoord romkabouter! Ga daar eens neuzen dalijk :)

Turdus: ik heb nu geen. Als dan Is het hoogstwaarschijnlijk een quarter. Andere rassen (geen appie, paint of quarter) zou meer voor de fun zijn Denk ik.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 13:29

o vergeten: met welk onderdeel moet je dan starten aangezien reining pas vanaf l3 is.
ik wist dat het wran geen cutting heeft maar ik heb ook geen idee waar je daarvoor moet zijn en hoe het daar zit met de niveau's etc

Ik ben btw nu niet bezig met wedstrijden maar naar algemene info of iets voor in de toekomst rekening te houden als ik wel ooit zou willen starten in de reining of cutting. Ik ken echter totaal NIKS wat verenigingen betreft, regels, niveau's en wat ik eventueel nog vergeet :)
De niveaus bij dressuur zijn bijvoorbeeld meer gangbaar en door de jaren weet ik ondertussen zonder ooit een wedstrijd te hebben gereden wel enigsins hoe het zit al ken ik wel alleen het knhs (of zeg ik het nou fout) Het enige waar ik op uit kwam toen ik zocht naar algemene info was de wiki van bokt die dus niet meer blijkt te kloppen :)

ik heb de links btw al gelijk opgeslagen bij mijn favorieten om ze niet kwijt te raken :)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:22

Trail, pleasure, horsemanship kun je wel l4 starten en de onderdelen aan de hand

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 21:33

_Cindy schreef:
Trail, pleasure, horsemanship kun je wel l4 starten en de onderdelen aan de hand

Ik dus als ik het goed begrijp zul je een van die dingen moeten doen tot je l3 bereikt hebt als je reining wilt doen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:58

Cutting is toch wel een dure tak vd westernsport vanwege de cattle fee. Er moeten koeien worden geregeld voor een wedstrijd en daar moet best veel voor geregeld worden. Je bent dus al best een hoop geld kwijt voor een start.
Cutting wedstrijden zijn er niet veel in NL, ook trainingsmogelijkheden zijn er weinig.
Je moet wel een paard hebben wat geschikt is en je moet ook wel stevig in het zadel zitten als je echt mee wilt kunnen komen op wedstrijden, het kan er heftig aan toe gaan qua snelheid vd bewegingen.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:01

AlexandraM schreef:
_Cindy schreef:

Ik dus als ik het goed begrijp zul je een van die dingen moeten doen tot je l3 bereikt hebt als je reining wilt doen?

Je kan ook een verklaring op laten stellen door je trainer, dat je op L3 niveau zit en alleen reining wilt starten, daarna moet je dan 1 wedstrijd buiten mededingen mee rijden zodat de jury jou niveau vast kan stellen en als zij zeggen dat je inderdaad op L3 niveau zit dan mag je meteen L3 reining gaan starten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:56

Of je gaat gewoon drha starten (voor jou ook meer in de buurt) dan heb je al dat gezeik niet :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 11:07

Ok dus bij die andere kun je wel in begin reining doen? :)

Ga de site straks even opzoeken

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:29

Drha is alleen reining :) dus ja. (dutch reining horse)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:20

Ondertussen zijn er toch wel wat mogelijkheden om cutting te rijden in NL, BE en DUI
Trainingsmogelijkheden zijn er genoeg, je moet alleen even in het milieu geraken en er ook wat wat voor over hebben. Maar dat geldt voor het hele cutting gebeuren.

Je hebt sowieso elk jaar de lowland cutting tour. Daarnaast zijn er vaak nog losse wedstrijden ook (bijvoorbeeld op flaming star of in Arendonk (ben de naam kwijt)) vaak in combi met teampenning. Bij die laatste zijn er ook regelmatig clinics.

DE LLCT kan je volgen via http://nchacutting.nl/.
Hier vind je ook regels, datums, foto's, informatie..

Cutting wedstrijden voor beginners zijn er niet echt. Vaak zijn er minder ervaren ruiter bij de 'any horse any rider' klasse. Maar ook daar ligt het niveau al hoog. En gaat het vaak om ervaren paarden met minde ervaren ruiters.
Soms is er ook wel Ranch cutting, dit kan je als beginnende klasse zien.
In praktijk zijn dat vaak ervaren teampenners die komen mee rijden.

Lijkt me makkelijker als je eerst even uitzoekt welke kant je eventueel zou op willen en dan eerst daar je wat in gaat verdiepen.

Een onderling reining wedstrijdje starten kan je altijd overal.
Even een cutting wedstrijdje meenemen voor de fun doe je niet. De mensen die daarop aanwezig zijn komen voor 90% via een trainer die in het circuit zit.
Die wereld is enorm klein. Cutting doe je ook niet even bij, alleen al om de prijzen.

Angelique_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:19

Bij WRAN wedstrijden mag je inderdaad t/m L3 geen hengsten uitbrengen (L3 geloof ik alleen in bepaalde onderdelen en vanaf 18 jaar). Je wordt ingedeeld op niveau van de ruiter, op dat niveau start je met alle paarden waar je wedstrijden mee rijd. Voor elke ruiter die onder jou eindigd krijg je een punt, plus 1 punt voor jezelf. Bij 75 punten ga je bij ingang van het nieuwe seizoen over naar een hogere klasse. Bij alle onderdelen is dit hetzelfde.
Je kan je wel hoger laten plaatsen, dan moet je contact opnemen met de WRAN. Dan rij je een wedstrijd mee zonder dat je zelf op niveau bent ingedeeld, en dan oordelen zij of je daadwerkelijk in de klasse behoort.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 14:02

Dankje :) Ik ben alweer wat verder, buiten dat staan op de sites de niveaus. Helaas vind ik nog steeds niet veel over klasses Etc over de Cutting.

Dan had ik wel nog een vraag.
Aangezien hier een paard niet op niveau beoordeelt word (zoals volgensmij wel in dressuur,springen etc) hoe weet je wat het niveau van het paard Is?

Kirr: dankje verder weet ik dat cutting prijzig Is. Ik weet zelf niet eens of ik ooit wel wedstrijden wil rijden Of beter nog, kan rijden. Als je wilt weten waarom dan stuur ik het via privé bericht (houd het gewoon liever privé en zet het niet op het openbare forum)

Mij interesses liggen echter bij alle 2. Altijd al zo geweest. Verder ken ik weinig disciplines en heb ik ook de mogelijkheid niet alle eens te proberen.

Ik weet ook niet alles van dressuur en springen echter maar van western helemaal niks (bedoel ik niet rijtechnisch maar de niveaus paard/ruiter etc)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:30

Om een indruk te krijgen van de disciplines kun je het beste eens naar een wedstrijd gaan.

Niveau waar je op start is onafhankelijk van het niveau van het paard (bij de wran). Maar zolang je zelf geen wedstrijden wilt starten maakt het niveau van het paard ook niet zoveel uit. Zou dan een paard zoeken wat goed aan de hulpen is, niet al te jong en de reining manoeuvres kent.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 17:00

Ik ben nu niet opzoek naar een pAard. Maar mijn voorkeur gaat eigenlijk wel naar een jong paard. Al heeft op stal een paard dat ik rijd mijn hart gestolen. Dus als een paard op het juiste moment in mijn leven Is, de klik heel goed Is en hij/zij Is toevallig goedkoop dan zwicht ik ook voor een 10 jarige mits gezond.

Het Is puur interesse. Ik wil niet onwetend zijn

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:29

De Dutch Teampenning Association heeft op het NK cutting. In Hamont worden cuttinglessen gegeven.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 10:57

zal dat na kijken,dankje.
waar lessen gegeven worden is niet zo van belang aangezien ik geen cuttinglessen volg nu en er 2 stallen in de directe omgeving zitten en dat hamont toch zeker een uur rijden zal zijn vanaf hier

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:51

Ik vermoed dat een uur rijden voor cutting (les, wedstrijd, enz.) heel gewoon (of weinig) is hoor... :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:13

Een uur rijden of langer voor les in welke discipline in de western dan ook is heel normaal! Evenals een fatsoenlijke stal waar je kan staan met je reiner/cutter/pleasure enz..enz..paarden!!