[SGW] Een ex-renpaard, een geboren eventer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Een ex-renpaard, een geboren eventer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 22:02

Vorige topics:
[RIJ-ITP] Een ex-renpaard, een gigantisch verschil!
[RIJ-ITP] Een ex-renpaard, een nieuwe carrière als allrounder!

Dag bokkers! :wave:

Jaren geleden niet durven denken dat ik ooit een eventing-topic zou kunnen openen! :):) (SGW is een woord die we niet gebruiken in BE. :) )
Heel blij dat ik dat nu wel kan doen! :D

Stel ik jullie voor aan Shuddy (officiële naam: Shuttling's Pride), engelse volbloedruin van nu 17 jaartjes. :) Voor de geïnteresseerden: hij is kleinzoon van het bekende renpaard Northern Dancer. :)

Laten we beginnen bij het prille begin van een vaste hindernis. :)

In april 2014 in de paasvakantie heb ik een eventingkamp gevolgd in Waregem.
De allereerste kennismaking van vaste hindernissen liep niet altijd geheel vlekkeloos. :+ De waterbak wou hij écht niet in! En toen instructeur wou helpen, beet hij. :o Niet zo flink! De bute/piano deed hij het liefst! :j Op het einde van het kamp hadden we een minicross, en die was niet succesvol. 2 keer gevallen op de zelfde sprong. :+ Op de foto zie je de 'beruchte' sprong, links van de gewone hindernis. ;)
Afbeelding

Later in 2014 heb ik in september eventingstage gevolgd van een ruiter die in het B-kader zit in België. Die was succesvoller! Tijdens het inrijden gevallen tijdens een heel gemene weigering op een laag oxertje. :+ Die blauwe op de foto. :')
Afbeelding

Maar wel een superdag gehad! :j
Afbeelding

Dan maken we een grote sprong naar maart, eind maart naderde de eerste cross al! Eentje van 80cm op de terreinen waar ik m'n eventingkamp had. Heel die tijd geen vaste hindernissen gezien. :+
En aan het springen moest ook geschaafd worden, officieel nog geen parcours foutloos gereden.
Dus op zoek naar goede privéles springen! Want heb nooit privélessen gevolgd, enkel maar groepslessen in de manege en niet zo veel. En die heb ik gelukkig gevonden! :) En hebben we in de week van de cross nog een springles gevolgd. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel wat werkpuntjes mee gekregen maar heel erg leerrijk! Ik zal blijven lessen bij deze persoon. :)

En toen was het zover. Onze eerste cross! Een korte van 1500m en alles op 1 veld. Springparcours was aansluitend met de cross. En het weer was sleeeeeecht! := Heel de dag keihard geregend, parcours lag nat, gelukkig regende het niet toen ik moest rijden maar een loeiharde wind! Oxer uit het springparcours gehaald omdat de staanders bleven omvallen van de wind, ook al legden ze er zandzakjes op. :+
Springparcours 3 balkjes door slordig springen, maar de cross meteen al foutloos! :D
En ik wil jullie een helaas wazige maar stoere foto tonen van deze cross! :D
Afbeelding

Dressuur was trouwens ook best ok met de aantal werkpuntjes! :)

Dus het eventingseizoen was al top gestart! :D

De tweede cross kwam er ook al snel weer aan, deze was eergisteren zondag 12 april! :D Dit maal in Gavere. Dressuur was op een aardeveld, Shuddy was heel erg happy. :+ Dit resulteerde ook in spanning tijdens de proef, maar de punten waren best nog ok. Vooral 7's en vijf 6'jes ofzo. :) Werkpuntjes vooral impuls en op sommige momenten mooier op de loodlijn houden.
Springen wederom 3 balkjes. 2 omdat hij in kruisgalop zat (1x net voor sprong vooraan gewisseld toen ik de lijn naar sprong wou corrigeren omdat hij wat uitweek) en 1 aangetikt door slordigheid van zijn achterbenen. Aan die puntjes valt nog te werken! :)
Afbeelding

Tussen het springen en de cross was er meer dan voldoende tijd om het parcours te verkennen. Het was een heel tof parcours met 2 waterbakken en andere uitdagende dingetjes! Zoals onder andere een coffin wat we nog nooit hebben gedaan, en 2 (voor mij toch :o ) dikke opsprongen wat we ook nog nooit gedaan hebben. Enkel zo lage trapjes. :j Afstand van 2810m aan snelheid van 400m/min. Maar boven verwachting opnieuw foutloos! *\%/* *\%/* in de tijd van 6m58s. Dus zeer netjes binnen tijd! :D

En dankzij de aanwezige fotografen mooie plaatjes! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:D
Afbeelding

Onze volgende cross wordt al een kampioenschap, spannend! :D Winnen zal ik toch niet doen met al dat talent in de buurt. :+ Een ereplaats zou ik al mégastoer vinden! :D Maar het belangrijkste is blijven genieten en een 3e foutloze cross zou ik al helemaal te gek vinden! :D

Maar ik heb nu ondervonden, dat hij wel een geboren eventer blijkt te zijn! :D

Sunneva

Re: Een ex-renpaard, een geboren eventer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:11

Wat cool! In het Engels is er een woord voor wat jouw paardje nu is: een OTTB oftewel Of the Track Thouroughbred. Het wordt erg veel gedaan overzee's, zoveel bloed heeft een groot voordeel in de eventing.

T lijkt jullie al goed af te gaan, veel succes in de toekomst :D

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:13

Heerlijk topicje! Je hebt ondanks alle medische tegenslagen al 2x een héél mooi resultaat kunnen neerzetten en dat zal alleen maar in stijgende lijn gaan :D En das grotendeels door jouw doorzettingsvermogen! Super trouwens om te zien hoe Shuddy zich 100% smijt in de cross, hopelijk kunnen er nog heel veel zo'n momentjes volgen en kunnen wij meegenieten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:13

Je weet wat ik over jullie denk:

Topteam! +:)+

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:16

Mooi topic Hanne, hopelijk volgende keer minstens even goed!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:53

Jaaa had 1 foto al langs zien komen, maar wat stoer!!! En mooie foto's! Ooit hoop ik dit ook te doen. Mijn eigenwijze volbloed kennende zal dat ook niet zonder slag of stoot gaan. Heel veel succes en plezier zo samen! Ik ben fan

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:05

Tof dat je iets gevonden hebt waar jullie je allebei heel goed bij voelen.
Ik blijf fan van de waterbakfoto en de laatste! :))

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:01

Wat gaan jullie goed vooruit! Geniet ervan!!!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 17:46

@Sunneva: Inderdaad ik ken dat woord OTTB. Ben er helemaal aan verkocht! :D
Heel erg herkenbaar dit plaatje. :')
Afbeelding

@jolienvdb: Dankjewel! :D Onlangs was het blijkbaar een koliekperiode (vriendin moest naar kliniek met haar paard voor iets en veel koliekgevallen blijkbaar!) en Shuddy was daar gelukkig geen deel van! *\o/*

@Varekaj: Dankje, dat is lief! :D

@Nordique: En hopelijk jij ook eens een cross starten! +:)+

@dittaswart: Welke foto was dat dan, of ik heb iets heel hard gemist. :+ Dankjewel! Mijn volbloed was in zijn beginjaren bij mij behóórlijk eigenwijs, heb m'n werk gehad! Maar blijven doorzetten en alles komt goed! :j

@Babbelkous: Dat zal moeilijk kiezen zijn om foto's te bestellen op het einde van het seizoen! :D

Dancertesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:07

Aaah wat leuk om te zien dit!
Ik heb een ook een ex renpaard op stal staan , is nu 15. Merk dat hij het crossen ook fantastisch vind maar wij houden het nog even bij de privé lessen op stal , ben niet zo'n held met springen :o

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:38

Toevallig dit topic gevonden, hele leuke foto's! Jullie plezier samen spat er echt vanaf!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 22:15

Dankjewel! Heerlijk rijden zo een paard die als een trein door het crossparcours gaat! :D

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:17

Leuke foto's Hanne, jullie gaan echt goed!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 16:22

Dankje! :)