Paard is sinds trainen voor endurance te fanatiek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Paard is sinds trainen voor endurance te fanatiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 08:27

Hallo,
Ik ben benieuwd of mensen dit misschien herkennen. Mijn paard is van zichzelf gewoon lekker voorwaarts en heeft veel looplust. We reden altijd al veel buiten en dat was heerlijk met het haar omdat je haar nooit zou hoeven aansporen, maar ook altijd op je zit en stem op eigen tempo kon rijden. Hoo stap was netjes terug, ruuuustig draven was al een versnelling lager etc etc. Vorig jaar zijn we begonnen met trainen voor endurance en rijden we dus vaker, langer en intensiever. De eerste endurance wedstrijd had ik maar weinig getraind en ging ik gewoon proberen. Ze deed het toen heel goed. Ze was ook wel fanatiek maar bleef netjes bij mij, gaf niks om voorbij galopperende paarden of paarden in de verte etc. Nu de laatste wedstrijd in maart was ze dus niet te houden. Het was alleen maar hard harder hardst en ze negeerde mijn hulpen volledig. Ik had haar nog nooit zo meegemaakt. Nu merk ik dat ze er ook een handje van begint te krijgen tijdens buitenritten. Ze probeert eigenlijk constant iets harder te gaan en het liefst springt ze over in galop. Ze heeft gewoon een enorme looplust maar ze wordt nu een beetje teveel voor mij om te houden. Ik ben er nu constant mee bezig dat ze in mijn tempo loopt, dus constant ophoudingen, terug nemen, even stil zetten etc. Hierdoor gaat de lol van het rijden er wel een beetje vanaf. Gister heb ik haar even in galop gezet en ben ik is een flinke tijd door gegaan, ik dacht misschien is het echt een overschot aan energie omdat ze al maanden alleen op de paddock staan en niet het weiland. Dan kan ze dus echt door lang door blijven galopperen en daarna was ze nog totaal niet moe en zelfs nog heter. Ik alleen met een enkelgebroken bitje heb er soms te weinig meer over te zeggen en ik weet niet hoe ik het t beste kan oplossen. Ik heb haar alleen nog op nature's best gemengd met wat luzerne en voordroog de hele dag door. Ze krijgt geen krachtvoer of dingen waar ze extra heet van kan worden. Ik krijg de tips om er een strenger bit in te hangen maar dit is niet mijn eerste keuze. Is het misschien herkenbaar of hebben jullie tips?

groetjes!

keona

Re: Paard is sinds trainen voor endurance te fanatiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:37

Ik zou weer terug gaan naar de basis en weer gaan oefenen en rijden hoe jij het wilt.ik heb ook een paard dat enkel hard wil gaan en ben je steeds mee ingevecht(heb ik wel zelf veroorzaakt).als ze harder wilt steeds terug langzaam.denk dat ze het leuk vind en fanatiek word,het heter worden na een galopje ken ik en dat moet je zeker niet willen tips terug oefenen op de commando,s.succes strenger bit is geen oplossing,enkel geboken is al streng want prikt in gehemelte en heeft een notenkrakers effect.zelf rij ik nooit meer met enkelgebroken.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:06

Denk dat een strenger bit inderdaad niet de beste oplossing is. Misschien helpt dat wel eventjes maar na verloop van tijd moet je dan weer zwaarder omdat de oorzaak niet opgelost is en ze uitiendelijk ook door dit bit heen loopt.

Terug gaan naar de basis zoals Keona zegt lijkt me een beter idee. Misschien zelfs ernaast aan een longeerlijntje de stemcommando's weer erin. Tempowisselingen oefenen in de rijbak en wanneer dat goed gaat ook buiten veel tempowisselingen rijden.

Wat verder zou kunnen helpen is wat meer van haar vragen als ze zo druk wordt. Je zou haar aandacht en energie kunnen opleiden door haar wat meer op de loodlijn te lopen of door haar te laten slalommen om boompjes in het bos.

Ik kan me ook voorstellen dat je er nu zelf wat onrustiger op zit, omdat je in je achterhoofd het idee hebt dat ze zo meteen vast weer te hard gaat draven. Ik zing graag liedjes op het paard in het ritme van de draf die ik wil zien. Onbewust stuur ik dan schijnbaar met mijn lichaam zo dat het paard ook makkelijker in die maat gaat lopen. (gelukkig woon ik in relatief dunbevolkt gebied en kom ik vaak geen kip tegen onderweg).

Succes

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:09

Heeft ze geen last van je zadel? Dat ze onder je vandaan wil lopen als het ware?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:21

bij mijn paard werkte het niet als ik haar stil ging zetten, dat was echt een straf en raakte ze nog meer gefrustreerd.
Wel nam ik haar steeds terug in tempo, en uiteindelijk heb ik toch een ander bitje er in gedaan. bij ons werkte dit goed

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 17:47

Bedankt voor de reacties!
Stilzetten lijkt idd niet heel goed te helpen, ze wordt dan idd extra gefrustreerd. Het ligt niet aan het zadel, althans ze loopt niet alsof ze onder me uit rent, in de bak is er niks aan de hand. In de bak is de basis ook gewoon erg goed, dan is ze weer fijn op zit terug te rijden en op stemhulpen etc. Dus daarvoor oefenen is best moeilijk als ze het in de bak perfect doet maar buiten dan de hulpen begint te negeren. Ze komt gewoon in zo een fanatieke modus dat het moeilijk is daar mee te werken. Nu is het op buitenrit echt niet constant heel erg, het is vooral in het midden van de rit, alsof ze een dieseltje is die opgewarmt is. Hoe langer we rijden, hoe meer energie ze krijgt, dus je rijd haar ook echt nooit moe. Ik ga wat tips van jullie uitproberen, morgen heb ik les van nieuwe instructie dus ik ga haar ook vragen wat ik ermee kan doen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 18:00

Een paar keer de trainingsrondjes doen in stap. Hopelijk krijgt ze dan door dat ze helemaal niet hard hoeft. Dan langzaam af en toe een drafje. Zo deden we dan met 1 van onze draver na het koersen ook. Die was op het strand getraind en wilde op het strand standaard veel te hard. Door veel te stappen over de stukken waar hij hard wilde, was het er zo uit.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 18:02

Milkberry schreef:
Een paar keer de trainingsrondjes doen in stap. Hopelijk krijgt ze dan door dat ze helemaal niet hard hoeft. Dan langzaam af en toe een drafje. Zo deden we dan met 1 van onze draver na het koersen ook. Die was op het strand getraind en wilde op het strand standaard veel te hard. Door veel te stappen over de stukken waar hij hard wilde, was het er zo uit.

Dat heb ik nog niet geprobeerd! Ga ik volgende week uitproberen. Hoelang duurde het voordat het paard dit doorkreeg?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:33

Bij mijn paard een maand of 2. Succes ts. :+

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:55

TS: Is jouw paard een draver?

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:12

Wat bij mijn te fanatieke warmbloed goed heeft geholpen is wanneer ze het tempo overnam dat ik haar liet stappen en liet omdraaien. Wanneer ze rustig was, en dat duurde in het begin wel een half uur, dan liet ik haar aandraven. Nam ze het tempo weer over dan herhaalde ik de handeling. Heeft een klein maandje geduurd voordat ze het spelletje doorhad.

Af en toe wordt ze weer te fanatiek. Alleen al mijn hand naar boven brengen betekent nu direct luisteren. Brengt mij veel rijplezier.

Verandering van bit lost niets op. Gedragsverandering d.m.v. consequent optreden wel.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 22:23

Bedankt voor de tips! Mijn paard is geen draver maar een dressuurgefokte Oldenburger. Ze zit redelijk hoog in het bloed en ik heb het idee dat ik door deze trainingen iets bij haar aanwakker. Er komt dan ineens een fanatiek sportpaard naar boven ofzo :+

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:08

Mijn paard had het na 3 keer staptraining op het strand door. Daarna zijn we steeds gaan opbouwen met kleine stukjes draf en net voordat hij pittig werd, terug naar stap. En dit kun je daarna met de galop ook uitbreiden

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 13:34

Ik ben vandaag op buitenrit geweest en vanaf het begin heel bewust bezig geweest met haar tempo. Gek genoeg besef ik me dat ik haar best veel haar eigen ding heb laten doen, juist omdat ik zelf ook van doorlopen hield heeft ze toch best haar eigen tempo mogen bepalen. Ik heb met haar geoefend door heel rustig te draven. Doorzitten is bij haar ruime gangen best een uitdaging dus ze moest perse in zoverre rustig draven dat ik makkelijk kon blijven zitten. :D Ook in stap heb ik haar meer opgepakt, dus in plaats van een lang teugeltje en een vlotte, ruime stap, heb ik haar meer bij elkaar gereden en echt in een heel rustig tempo laten stappen. Ze vond dit duidelijk helemaal niet leuk, maar begon het redelijk snel te snappen. Ik had nu ook veel meer het idee dat ik de controle had. Bijv bij een bocht in draf, niet erdoorheen scheuren onder me uit, maar eerst terug in tempo, echt netjes onder mij en met beleid de bocht door. Ik dacht altijd dat ze onder me liep, maar dit valt denk ik flink tegen. Ik ga vanaf nu heel bewust rijden en hoop snel op verbetering!