draftraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

draftraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 07:30

Hallo allemaal

Ik wil graag draftraining erbij gaan pakken, ik wou de conditie van mijn pony (fjord) verbeteren en laten afvallen. Ik had eerst een schema gevonden van 13 weken en neergezet in onze app groep van kamp. Hier zit Muurp ook in. Na wat wikken en wegen toen besloten ipv schema galoptraining erbij te pakken, Muurp zij toen dat draftraining efficiënter is dan galoptraining.

Dus gisteren begonnen om te kijken hoe lang ze draf kan volhouden na 13 min draven was ze wat buitenadem nog niet zo erg dat ik meeging met de beweging van de ademhaling. Na een half uur was ze nog niet op adem. Heb een filmpje gemaakt. filmpje
Ik ben toen maar nog een stukje gaan draven en een galopje, met het gevoel dat ik iets fout had gedaan en dus het niet meer uitmaakte.

Heb ik iets fouts gedaan of heeft mijn pony gewoon geen conditie?
Hoe kan ik het beste beginnen?

Djilna

Re: draftraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:59

Ik kan het filmpje nu even niet zien, maar zal combinatie conditie zijn (wat is de geschiedenis kwa inspanning?) en warmte niet kwijt kunnen (door (te)veel vet.).

Galop is zwaarder dan draf, maar wel ook blessuregevoeliger. En bij een paard met 0 conditie is het sowieso verstandig om eerst met draf te gaan opbouwen.

Ik ben dus vooral nieuwsgierig naar wat je tot nu toe met je fjord hebt gedaan?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 18:35

Ik heb nu voornamelijk buiten gereden.
Af en toe in de bak dressuur en springen. En les dressuur en springen.

Als ik buitenrijd ia dat ong 5 tot 10 km met uitschieters naa 20 km. Buiten stap ik veel draf klein stukje en galop ook klein stukje.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:37

Djilna schreef:
Galop is zwaarder dan draf, maar wel ook blessuregevoeliger.

Galop is makkelijk voor een paard dan draf. Van galopperen, wordt de draf ook beter.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:53

Denk niet dat dat voor elk paard geld. Niet alle paarden hebben zo'n goede galop. Ik zou heg maar even bij draf houden. En paardje goede graaskorf om bijv greenguard. Zodat hij minder gras binnen krijgt

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:57

Ik deed juist galop en draf training met mijn fjord Fjordy afwisselen. Dit vanwege de endurance en de sgw. Natuurlijk moet je opbouwen, ik begon met vaak draf 10 min en dan 5 min stappen.

Uiteindelijk konden we dik 40min draven of galoperen en dan was hij niet eens buiten adem. Zweten deed hij heeeeeel veel, schuimend ook snel :j. Maar dat was prima. Dat zei DA ook altijs, zijn hartslag was altijd binnen 5 min prima.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:02

Zweten deed mij haflinger ook altijd als een gek. Als ik vijf km had gereden was hij van de oren tot de staart nat.
maar ik denk als je paard zo weinig conditie heeft en nog wat gewicht in de weg heeft zitten dat ik het lekker ff bij draf zou houden. En miss een mini stukje galop

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 20:23

We gaan van zomer sws anders doen. We hebben een paddock gemaakt en saar staan ze 's avonds op en overdag op de wei.
Bij ons staat momenteel bijna niks aan gras. Ik ga morgen eens 5 min draven en dan weer stappen en dat ee paar keer doen en per week minuut draf verlengen of stap verkorten of kan het allebei?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 07:01

Ik zou eens volgende week bijv.
5 x 1 min draf
volgende week 5 x 2
enz. En als je op 5 x 10 zit richting 3 x 20 gaan werken.
dus dan ga je een keer 2 x 10 en 3 x 12 min draf en zo maar door gaan.
zo bouw ik met me jonkie ook de draf op.

Verder vergeet niet dat als hij op een wei staat waar bijna niks meer staat. Het gras wat er nog staat nogal veel fructaan bevat. Vooral met de koude nachten en zo warm overdag

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 07:08

koetjeboe schreef:
Ik zou eens volgende week bijv.
5 x 1 min draf
volgende week 5 x 2
enz. En als je op 5 x 10 zit richting 3 x 20 gaan werken.
dus dan ga je een keer 2 x 10 en 3 x 12 min draf en zo maar door gaan.
zo bouw ik met me jonkie ook de draf op.

Verder vergeet niet dat als hij op een wei staat waar bijna niks meer staat. Het gras wat er nog staat nogal veel fructaan bevat. Vooral met de koude nachten en zo warm overdag

Ik snap ee niet zoveel van eigenlijk van het bovenste gedeelte.

Edit: ooh volgens mij valt het kwartje. Ik ga 5x op een rit 1 minuut draven. Tijdens zo'n rit kan je dan een galopje ee ook bij pakken. (Net wakker)

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 07:13

ik denk dat je paard meer conditie opbouwt als je een stuk gaat draven, dan ongeveer 100 meter snel draven, dan weer langzamer, dan weer snel enz.. bij mensen werkt dit wel beter voor de conditie.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 08:12

Dat gaat niet werken ( zijn bezig met middendraf) als ik middendraf doe gaat ze in galop. Dit is al als ik iets versnel.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:15

Ik zou iets ruimer nemen als 1 minuut draven. Als ik zelf begin met hard lopen pak ik ook iets meer. Dan zou ik 5 minuten draven, stappen, 5 min draven

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 08:33

Amber_ schreef:
Ik zou iets ruimer nemen als 1 minuut draven. Als ik zelf begin met hard lopen pak ik ook iets meer. Dan zou ik 5 minuten draven, stappen, 5 min draven

Dus eerste beginnen met 2x per week 5x5 min draven. Of kan zo'n training een paar keer per week

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:45

Ik doe dit drie keer per week. Let wel op dat hij na die vijf min draf niet al helemaal staat te pompen. En tussen door eerst weer ff op adem stappen voor je weer gaat.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:47

Balthazar3 schreef:
ik denk dat je paard meer conditie opbouwt als je een stuk gaat draven, dan ongeveer 100 meter snel draven, dan weer langzamer, dan weer snel enz.. bij mensen werkt dit wel beter voor de conditie.

Wat op opnoem noemen ze interval training word veel gedaan in de endurance. Zo leer je het ook op de clinics

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:04

Kijk anderd een in het traings schema topic. Daar kan je met andere endurance ruiters schema's vergelijken

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:41

Interval training wordt niet heel veel gedaan, maar af en toe ter afwisseling van de LSD (long slow distance).
Met LSD versterk je beengestel, pezen, banden ed en bouw je ook een heel stuk conditie op. Met interval versterk je die conditie verder.

Nu valt in eerste instantie 5 min stap, 5 minuten draf, enz ook onder interval, maar dat bouw je uit naar straks gewoon een uur of langer kunnen draven zonder stap. En dan ga je ook galop erbij pakken. Of ter afwisseling.

En vergeet niet de warmtehuishouding! Bij warm weer kan een koudbloed (zeker met overgewicht) het echt zwaar krijgen en oa zo lang nahijgen puur omdat hij het zo warm heeft. Dus even lekker afsponsen met koel water helpt dan ook de ademhaling weer sneller normaliseren.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:28

Ow ik meende dat interval juist heel veel werd gedaan in de endurance wereld. Maar wat je bij tonkie leert in de clincs van klasse 0 en 1. Das toch in princiepe interval training

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:47

Interval is normaal groot verschil in tempo of incl bergachtig terrein. Dus niet verschil stap-draf, maar echt stap, fikse galop, stap, fikse galop (of helling, stappen, helling, stappen, enz. Hartslag moet echt fiks omhoog, meer dan met een gewoon draftempo.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:17

ow oke weer wat geleerd, nee dat doen wij nog maar eens niet.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:45

Bij mijn clinics en trainingsritten leer je ook niet dat je interval training moet doen, Inderdaad zoals Djilan zegt: afstanden op/uitbouwen.

Ik ga binnenkort weer data prikken voor clinics en trainingsritten, voor ieder niveau en op locatie: misschien een idee :)*

Ik heb hier mijn eigen topic over ;)