[WN] Western en Working Equitation

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barenurgent

Western en Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:21

Zoals sommige van jullie misschien wel weten hebben Western en Working Equitation wel wat overeenkomsten.

Ik ben met mijn paard begonnen met Working Equitation en wil daar uiteindelijk wel een wedstrijdje in rijden. Ik woon in Noord-Holland. Daar kan ik het dressuurmatige van WE wel goed trainen en lessen, maar qua trail is hier vrij weinig aan leslocatie / instructie. Volgens mij zitten er in Noord-Holland best wel wat Westernstallen.

Is het wat en kan het op een Westernstal trail les te volgen? Of zeg ik nou iets geks? Ik wil dan mijn paard goed gewend raakt aan bijvoorbeeld zo'n bruggetje.. Het op de juiste manier openen van een hek.. En voor ons samen om ook eens hele parcours/trails te leren rijden, dus verschillende onderdelen achter elkaar. Dat we daar ook een beetje routine in krijgen.

Ik wil graag weten wat jullie denken, en misschien hebben jullie ook wel tips.

moniquemi

Re: Western en Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:57

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:55

Oh dat kan heel erg goed! De hindernissen zijn vrijwel gelijk. Ik rij ook wel trail en toen ik een keer een WE clinic ging volgen deed mijn paard het parcours met twee hoeven in dr neus :D bij wijze van spreken haha! Ze vond het geweldig! Zeker toen we in galop mochten.
Misschien dat ze bij Starnmeer ook traillessen geven?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:35

Ik denk wel dat je daar wat aan kunt hebben. Het zou kunnen dat sommige dingen in de reglementen net anders zijn, dus check dat goed voordat je zou starten. Veel plezier!!

nicolewel76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:22

Google Peggy de kraa zij kan jou goed helpen met je trail

www.allround western.nl

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:39

Je zou ook TREC / PTV trainingen kunnen doen, daarbij kom je verschillende elementen tegen die je bij WE ook hebt. De poort, een bruggetje, smalle doorgang, achterwaarts, slalom, op- en afstijgen en een klein sprongetje, bijvoorbeeld.

Verder zou je in de buurt Christel Provaas eens kunnen vragen. Zij heeft verschillende WE obstakels en kan leuk les geven. Als je een aantal liefhebbers hebt komt ze ook bij jou op stal. En als je niet genoeg gegadigden weet mag je mij ook vragen, ik weet nog wel een paar enthousiastelingen tussen Hoorn en Medemblik.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:36

Trec is gaaf, maar ik vind trail en we meer lijken dan trail en Trec. :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:44

Dat is ook zo TurdusMerula, maar bij een PTV training kom je wel veel dingen tegen waar TS bij WE tekort schiet bij alleen dressuur.

Barenurgent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 10:23

Bedankt voor de tips! Ik volg al clinics bij Christel Provaas, maar zou graag met wat meer regelmaat willen lessen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:30

Ik heb precies dezelfde behoefte Barenurgent.
Het zou mooi zijn als er WE les is waar je bijv. elke maand een keer kan aanhaken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:59

Ik zou ook bij Jos van Dijk informeren. Zit in Beets. Zij doet WE en haar zoon western.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:45

Idd bij Jos van Dijk in Beets. Is niet ver bij jou vandaan.
Ik rij er ook WE en er zijn meer mensen op stal die het rijden. Alle hindernissen zijn ook aanwezig.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:51

Om het te leren zou het moeten kunnen. maar de grote verschillen in WE en western is dat er in de westerntrail het tempo eruit gereden wordt. Terwijl in de WE juist een vereiste is om wel voorwaarts te blijven rijden. Juist het verzamelde in de WE is belangrijk om dat goed te leren. Daar is de dressuurmatige kant het belangrijkste in. Een trail is enkel een truc als ze het eenmaal kennen. Het werkelijke geheim van WE is echt je paard dressuurmatig sterk te maken en te houden. (en ik kan het weten.. inmiddels al jaren er mee bezig....en vorige week in het A kader toegelaten...)

Barenurgent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 20:52

@ Jesser: Bedankt voor de tip .. Het gaat mij ook erom dat m'n paard vertrouwt en geroutineerd raakt met bepaalde onderdelen zodat hij er zonder twijfel overheen gaat. En ik mij naast hem alleen op het rijden kan richten. Dat we samen ook een goed beeld van vertrouwen in elkaar uitstralen. Een brug bijv. zal hij uiteindelijk wel overheen gaan voor mij, maar wil niet het risico nemen dat het te lang duurt in een wedstrijd.

Heb net je profiel gezien, wanneer je weer een clinic in NH geeft zou ik het wel leuk vinden om mee te doen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:35

Ook bij de trail is het dressuurmatig sterk maken en verzamelen belangrijk! Echt wel wat meer dan een trucje.

Bij trail gaat het niet om het tempo. Je proef moet zo beheersd mogelijk gaan en zonder aarzelen gaan maar zeker niet zo snel of langzaam mogelijk. In de pleasure misschien ligt het tempo lager maar dan ga je je paard pas terugrijden als het verzameld kan lopen. En daarvoor moet je paard juist dressuurmatig goed gereden worden.

Overigens geeft Alice Zijlstra heel goed les in trail maar ook in dressuurmatig (western) rijden. Komt ook eens in de maand in de regio (ten noorden van Hoorn)
Barenurgent schreef:
@ Jesser: Bedankt voor de tip .. Het gaat mij ook erom dat m'n paard vertrouwt en geroutineerd raakt met bepaalde onderdelen zodat hij er zonder twijfel overheen gaat. En ik mij naast hem alleen op het rijden kan richten. Dat we samen ook een goed beeld van vertrouwen in elkaar uitstralen. Een brug bijv. zal hij uiteindelijk wel overheen gaan voor mij, maar wil niet het risico nemen dat het te lang duurt in een wedstrijd.

Heb net je profiel gezien, wanneer je weer een clinic in NH geeft zou ik het wel leuk vinden om mee te doen.