[SGW] galoptraining met hartslagmeter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

galoptraining met hartslagmeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:26

Hallo,

ik heb voor Valentijn een hartslagmeter cadeau gekregen van manlief, eindelijk het perfecte cadeau :+ .
Ik heb hem gisteren even uitgetest en heb er wel wat vraagjes over.
Het is een Polar type 1 denk ik, kostte €116 dus de eenvoudige meter zeg maar.

Het paard waarmee ik het geprobeerd heb, is een bijna 10-jarige merrie met wel een medische voorgeschiedenis die ik graag kort vertel omdat het misschien van invloed is op mijn verdere vragen.
Ze is al 2x spierbevangen geweest, 1x op 5-jarige leeftijd, we hebben toen enkele weken rust gegeven en nadien geen problemen tot afgelopen herfst. We hebben toen niets veranderd op vlak van eten of training (behalve dan die enkele weken rust). Oktober 2014 terug spierbevangen, hoewel er niets veranderd was aan voeding, werk...
Sindsdien geef ik een voeder (Aveve sport mix zero) dat speciaal ontworpen is voor paarden die gevoelig zijn aan spierbevangenheid. Ze krijgt ook hooi en loopt in principe altijd buiten met schuilstal. Ze krijgt ook dagelijks vitamine E en elektrolyten als ze hard gewerkt heeft.
We hebben afgelopen winter steeds 4x per week dressuurmatig getraind, af en toe een springtraining of jumping ertussen, dus basisconditie is er zeker. De merrie loopt eventing L niveau (België) en we gaan komend jaar over naar M en 1*. We zijn sinds enkele weken dan ook weer wat galoptraining aan het doen, nu met de hartslagmeter is wel mijn bedoeling om dit gerichter te doen (regelmatige basis).

Ik heb 2 weken terug een bloedtest laten doen, die is perfect in orde, maar mijn gevoel zegt dat ze toch niet helemaal ok is. Ik heb de indruk dat ze snel moe is en kortademig. Ook is ze vermagerd. Volgens de veearts komt dit wellicht omdat dit voeder weinig vet voorziet, dus ik geef nu energy mix erbij omdat dit een hoog vetgehalte heeft. Ik hoop met de hartslagmeter dus wat meer info te krijgen over haar conditie en/of toestand.

Mijn vraagjes:
- gisteren galoptraining gedaan, 4 blokjes van 3 minuten galop met tussendoor telkens 3 minuten stap. Haar hoogste hartslag tijdens de galop was 205. Dit lijkt me heel hoog te zijn? Ze had dit al in 2e galopblokje. In 3e en 4e blokje bleef de max rond 200.
- in stap blijft haar hartslag rond de 100, dus ook na 3 minuten stap en zelfs in het uitstappen richting huis bleef ze tussen de 90-95 zitten. Ik heb in een ouder topic op bokt gevonden dat ze toch al rond de 80 zou moeten zitten dan?
- specifiek over de hartslagmeter: als ik indruk om het blokje galop te starten, dan zie ik de stopwatch, maar van zodra ze aan de hartslag komt die ik heb ingesteld om te piepen (180), zie ik alleen nog de hartslag en niet meer de stopwatch. Ligt dit aan het model of doe ik iets fout? Hoewel er maar 1 knop is, dus zoveel mogelijkheden zijn er denk ik niet? In het boekje staat ook quasi geen uitleg.
- In het uitstappen ben ik naast het paard gaan stappen en toen kon ik haar hartslag niet meer aflezen. Kan dit zijn omdat het horloge dan lager is dan de 'meetmodule' of doe ik iets fout?

Moet ik uit die meetgegevens concluderen dat ze gewoon veel minder conditie heeft dan ik dacht of moet ik dit verder met een veearts bekijken?
Ik ga het morgen eens mijn bijna 5-jarige proberen om eens te zien wat dit geeft.
Komende zaterdag ga ik met de 5-jaar naar Nederland op indoor cross, dus daar kan ik ook eens de hartslag horen, want in België is er geen veterinaire controle, dus ik weet van mijn paarden niet aan welke hartslag ze normaal de cross ingaan en buitenkomen...

M_i_R

Re: galoptraining met hartslagmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:33

Ik volg jouw topic even. Ik ben ook weer begonnen met galoptraining met hartslagmeter (ook Polar maar dan degene die je ook op de PC kan uitlezen). Mijn merrie heeft ook hoge basiswaarden. Bij het opzadelen is de hartslag gewoon rond de 33 maar zodra je er op zit is de hartslag zo boven de 80 en ook boven de 90 is geen uitzondering. Galopperen hangt erg af van de snelheid die ze maakt of hoe kwaad ze zich maakt dat ze niet harder mag. Bij een blokje van ongeveer 3 minuten met een snelheid van ongeveer 28 km.u zaten we rond de 180 hsm. Aan het eind mocht ze van mij een blokje naar eigen inzicht, en zaten we met een snelheid van ongeveer 38 km.u op 197 hsm.

Mij is ook altijd geleerd dat rond de 200 wel fors is, maar anderzijds kan het ook erg verschillen per paard. Wat zijn de waarden in rust en stap in de bak? De mindset van een paard kan immers ook een boel verschil maken.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:47

Ik ga vanavond dressuurtraining doen met de meter om dan eens te kijken wat haar waarden zijn.
Alleen, mij lukt het niet om die waarden af te lezen, tot het moment dat we op het 'piep'moment zitten omdat ze boven die bepaalde waarde van 180 gaat. Dus bij het losstappen en draven gisteren krijg ik geen waarde te zien. Doe ik nu iets verkeerd of is die meter te beperkt?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:52

Heb je de sensoren wel goed op de natte huid geplaatst? de sensoren hebben door de vacht heen geleiding nodig. Als je merrie dus droog is mij het instappen en draven en pas gaat zweten bij het galopperen is het best mogelijk dat je eerst nog geen registratie krijgt. Ik maak altijd met een natte borstel te plek van de sensoren kletsnat, werkt als een tierelier en heb vanaf het begin meetresultaten.

Ik krijg zulke resultaten aan het eind:
https://www.polarpersonaltrainer.com/sh ... ba994386cc

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 09:58

Aha, goeie tip!!
Ik heb gisteren wel de elektrode nat gemaakt, maar haar huid was niet nat, dus dit kan wel de reden zijn. Vanavond eens natter maken.

Oh die grafiek ziet er wel zeer bruikbaar uit! Dat heb ik helaas niet. Maar dat vond ik nu ook te duur, was wel cadeau, maar hij moet nu niet overdrijven ook :P
Ik probeer na het rijden wel wat dingen op te schrijven die ik me herinner om dan zelf wat te gaan vergelijken.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:34

hahaha ja het is echt idioot duur maar aan de andere kant vind ik het echt wel een behoorlijke meerwaarde hebben dus ben toch wel blij dat ik destijds deze gekocht heb (wel met forse sponsoring van vrienden en familie ivm verjaardag ;))

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:47

Volgens mij is het eerst belangrijk om te weten wat normaal is voor je paard voor je een oordeel kunt hangen aan de waarden die jij hier noemt.
Ik heb ooit een hartslagtraining gevolgd en weet dus wel voor mijn paard waar ik op let:
- is de hartslag tijdens het opwarmen zoals ik gewend ben? Is hij hoger dan is dat een signaal dat er iets niet goed zit
- bij het galop stuk probeer ik boven de 160 te komen maar niet te ver er boven. Dan neem ik de snelheid wat terug.
- tijdens het stap stuk wil ik dat deze zo snel mogelijk weer omder de 80 komt maar houdt hierbij wel rekening met de gemoedstoestand van mijn paard. Als hij zich erg opwind baart een hogere hartslag mij geen zorgen en ga ik verder.
- ik begin mijn galopstukje na de winter op 2 minuten en bouw dat uit.

Elektroden inderdaad op een goed natte huid en goed aansingelen. Eventueel met aloe vera gel insmeren. Bij de goedkopere modellen is het bereik van het horloge inderdaad klein. Er op en er naast stappen gaan net maar daarna ben je het signaal gelijk kwijt.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:03

Hoe ziet jullie galoptraining er dan uit?
Pol013: ik lees dat jij begint met 2 minuten, is dat dan 2 min galop, 2 min stap? Hoeveel keer doe je dat na elkaar? Schakel je in die stukjes of hou je tijdens een blokje dezelfde snelheid aan?

Aha, dus wel goed mogelijk dat ik geen waarden tijdens uitstappen kreeg, omdat ik er naast stapte... Ook eens checken vanavond.
De elektrode aan de singel heb ik trouwens vrij hoog bevestigd, ongeveer 5 cm onder het zadeldek. Is dat de goede plaats of moet die verder naar onder naar de buik toe?

Ik zou heel graag zo een training volgen, maar in België heb ik nog niet gezien dat ze deze organiseren.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:20

Ik heb de sensor meer richting de oksel zitten qua hoogte.

Afgelopen keer was mijn eerste rondje sinds de winter dus nog geen concrete training, meer eens polsen wat de conditie ongeveer is. Hopelijk morgenochtend weer en dan wil ik beginnen met blokjes van drie minuten waarbij ik het tempo bepaal aan de hand van de hartslag. Rond de 160 is een waarde waar ik erg blij mee zou zijn bij een snelheid van 28 km/u.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:19

De sensors moeten inderdaad goed nat zijn anders is de verbinding slecht. Wij bevestigen de onderste sensor ook eerder richting de oksel.

Bij een informatie sessie heb ik horen zeggen dat als je bv een cross van 9 min hebt,deze moet je dan verdelen in 3x3 min, als dit goed gaat naar 2x 5 min en zo opbouwen. Er werd ook gezegt dat tussen je stukjes galop je de hartslag terug moet laten komen rond de 80.

Wij hebben ook zo een curve waar we zien hoe het tempo en de hartslag zit. als je wilt kan ik je die wel eens doorsturen als je er iets aan zou hebben.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 12:58

Ja grafiekje vind ik zeker interessant!

Die hartslag van 80 na galop is dus echt een probleem... Ik zeg het, nu bleef ze rond de 100 hangen zelfs na 3,4 minuten stap. Vandaar ook dat ik toch twijfel of er geen medisch probleem is, aangezien ze ook zo snel zwaar ademt.
Maar ja, als bloedbeeld volledig goed is... Misschien toch eens veearts bellen om die hartslag te bespreken?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:51

Wij hebben sinds kort ook een lactaatmeter, nog niet gebruikt, maar misschien kan je zo een test eens doen om te kijken wat daar uitkomt.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:17

Oeh dat is interessant! Wij kunnen wel een lactaatmeting laten verrichten door een VA (sportbegeleider) in de buurt maar dat is behoorlijk prijzig. Ik ga eens speuren. Is het makkelijk zelf uit te voeren voor een leek?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:40

Ja hoor, is ongeveer hetzelfde als suikerprikken bij een mens.

Je moet een druppeltje bloed hebben,dan op de strip en dan in het machientje. En dan krijg je je waarde.
Heb het nog niet zelf geprobeerd, maar zo staat het in de omschrijving van het boekje

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 14:41

Interessant! Waar koop je dat?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:45

In een medische winkel. Het was wel niet goedkoop. Ik geloof dat ik met het appartaat , teststrips en prikkers 273 euro kwijt was.
Maar als je met je paard naar de universiteit rijdt om het daar te laten meten dan kost het een 250 euro..

Dat aparaat heb je natuurlijk wel je hele leven lang, terwijl zo een ritje naar de unif jaarlijks zou zijn

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 14:58

Vraag me nu eigenlijk af of je dat niet zou kunnen ontlenen bij de mutualiteit...
Eens informeren.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:04

Dat is misschien ook wel een goede oplossing

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:36

Is de software van de polar die je gebruikt wel geschikt voor een paard?
Ik zou eerst gewoon een paar keer met je hartslagmeter rijden, dressuur, springen en alles. Zo krijg je een beetje een idee van de normale waarden van je paard. Doe daarna eens een 'nulmeting', 3 in stap li + re, 30 sec halt, 3 min draf li + re, 30 sec halt, 3 min galop li + re en 10 min uitstapen. De basis. :)
Daarna zou ik nog eens een keer een galop training doen zoals je die normaal doet en kijken wat de hartslag dan doet. Het is vooral belangrijk dat de hartslag snel daalt...
Ik heb ooit eens deze gemiddelde waarden gekregen:
Rustige draf 80 -130 slagen per minuut (250 m/minuut)
Snellere draf 100- 150 slagen per minuut (300 m/minuut)
Arbeidsgalop 120- 160 slagen per minuut (350 m/minuut)
Terreingalop 150 - 200 slagen per minuut (500 m/minuut)
Misschien heb je er wat aan. :)
En idd alles goed nat maken anders krijg je hele rare waarden. :)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:15

Geen eventing hier, maar misschien heb je ook wat aan mijn galopje tijdens een (endurance)training:

Afbeelding

Dit is ruim 1,5 km galop, tussen de 35 en 40 km/u, daarna nog een paar honderd meter draven en vervolgens stappen. Voor dit galopje had ik al wel 7 km gedraafd, is misschien ook handig om te weten. Tijdens galop tikt de hartslag de 205 ook wel aan, om tijdens het drafje al redelijk vlot te zakken naar 135, en dan na 2 minuten stap 100, na ongeveer 8 minuten stappen was de hartslag 75 en ben ik weer gaan draven.

In ieder geval duurt het bij mij dus ook zeker wel langer dan 3 minuten voordat de hartslag weer onder de 80 is en ik denk niet dat er dan iets mis is. Maar hij hoort bij het uitstappen wel gewoon goed te zakken. Ik wil een goede hartslag bij aankomst op stal, dus ik ga expres niet nog heel lang galopperen net voor het uitstappen. Vaak nog wel een paar honderd meter op het laatste pad en dan 10 minuten uitstappen. In principe is de hartslag dan altijd weer onder de 60 als ik op stal kom. Hoe lang stap jij uit? Als je bij het uitstappen naast je paard loopt, hou het horloge dan omhoog richting de transmitter, dan pakt hij het signaal wel weer op. Afhankelijk van hoe hard en lang je hebt gegaloppeerd, zou ik na ongeveer 20 minuten uitstappen zeker wel een hartslag van om en nabij de 60 willen zien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:20

Ts, ik gok dat je dan je intervallen moet verkorten of je snelheid moet verlagen. Daar waar voor jou paard de grens ligt om wel haar hartslag voldoende te laten dalen tijdens het stap stukje.
Vandaar dat ik ook begin met 2 minuten x 3. Als dat goed gaat de keer er op 2,5 en dan 3 etc. Langer dan 3 of 3,5 doe ik niet. Als dat fijn gaat ga ik de snelheid opvoeren. Maar dan ben ik dus weer een paar weken verder.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 08:51

Gisteren dressuurtraining met de hartslagmeter gedaan en hierbij wel normale waarden, heb de plaatsen onder de elektroden met de spons nat gemaakt en dit werkte zeer goed!
Ik denk wel dat de merrie van haarzelf al een vrij 'hoge' hartslag heeft, kan dat?
Ze had 37 in de stal in rust (hooi aan het eten).
66-78 in stap (ik moet over straat stappen tot aan de binnenpiste, 10 minuutjes)
100-117 bij los draven (10 minuutjes)
nadien 80 bij het stappen
125 handgalop
nadien 80 na 2 min stappen
175 bij sprintje galop van 100m
81 na 3 minuten uitstappen over straat, nadien wel nog 10 minuutjes gestapt)
vrijdag nog eens galoptraining, ga eens korte intervalstukjes proberen en kijken wat de hartslag dan doet.
Vanavond galoptraining met de 5-jaar doen, ook eens benieuwd!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:42

Dit zijn nette waardes! Het verschil in training is natuurlijk heel groot, een galoptraining is nou eenmaal zwaarder dus ook logisch dat je dan meer hersteltijd nodig hebt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:36

Dat zijn voor mij herkenbare waardes. Al daalt bij die van mij de hartslag meteen na draven of galopperen. Maar dat kan ook temperament (of het ontbreken daar van :+ ) zijn denk ik.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 10:39

De merrie is half volbloed, dus enerzijds heeft ze zeker veel temperament wat de hogere waarde kan verklaren bij het stappen, anderzijds dacht ik dat de hartslagwaardes bij volbloeden net wat lager liggen?