ik heb voor Valentijn een hartslagmeter cadeau gekregen van manlief, eindelijk het perfecte cadeau
.Ik heb hem gisteren even uitgetest en heb er wel wat vraagjes over.
Het is een Polar type 1 denk ik, kostte €116 dus de eenvoudige meter zeg maar.
Het paard waarmee ik het geprobeerd heb, is een bijna 10-jarige merrie met wel een medische voorgeschiedenis die ik graag kort vertel omdat het misschien van invloed is op mijn verdere vragen.
Ze is al 2x spierbevangen geweest, 1x op 5-jarige leeftijd, we hebben toen enkele weken rust gegeven en nadien geen problemen tot afgelopen herfst. We hebben toen niets veranderd op vlak van eten of training (behalve dan die enkele weken rust). Oktober 2014 terug spierbevangen, hoewel er niets veranderd was aan voeding, werk...
Sindsdien geef ik een voeder (Aveve sport mix zero) dat speciaal ontworpen is voor paarden die gevoelig zijn aan spierbevangenheid. Ze krijgt ook hooi en loopt in principe altijd buiten met schuilstal. Ze krijgt ook dagelijks vitamine E en elektrolyten als ze hard gewerkt heeft.
We hebben afgelopen winter steeds 4x per week dressuurmatig getraind, af en toe een springtraining of jumping ertussen, dus basisconditie is er zeker. De merrie loopt eventing L niveau (België) en we gaan komend jaar over naar M en 1*. We zijn sinds enkele weken dan ook weer wat galoptraining aan het doen, nu met de hartslagmeter is wel mijn bedoeling om dit gerichter te doen (regelmatige basis).
Ik heb 2 weken terug een bloedtest laten doen, die is perfect in orde, maar mijn gevoel zegt dat ze toch niet helemaal ok is. Ik heb de indruk dat ze snel moe is en kortademig. Ook is ze vermagerd. Volgens de veearts komt dit wellicht omdat dit voeder weinig vet voorziet, dus ik geef nu energy mix erbij omdat dit een hoog vetgehalte heeft. Ik hoop met de hartslagmeter dus wat meer info te krijgen over haar conditie en/of toestand.
Mijn vraagjes:
- gisteren galoptraining gedaan, 4 blokjes van 3 minuten galop met tussendoor telkens 3 minuten stap. Haar hoogste hartslag tijdens de galop was 205. Dit lijkt me heel hoog te zijn? Ze had dit al in 2e galopblokje. In 3e en 4e blokje bleef de max rond 200.
- in stap blijft haar hartslag rond de 100, dus ook na 3 minuten stap en zelfs in het uitstappen richting huis bleef ze tussen de 90-95 zitten. Ik heb in een ouder topic op bokt gevonden dat ze toch al rond de 80 zou moeten zitten dan?
- specifiek over de hartslagmeter: als ik indruk om het blokje galop te starten, dan zie ik de stopwatch, maar van zodra ze aan de hartslag komt die ik heb ingesteld om te piepen (180), zie ik alleen nog de hartslag en niet meer de stopwatch. Ligt dit aan het model of doe ik iets fout? Hoewel er maar 1 knop is, dus zoveel mogelijkheden zijn er denk ik niet? In het boekje staat ook quasi geen uitleg.
- In het uitstappen ben ik naast het paard gaan stappen en toen kon ik haar hartslag niet meer aflezen. Kan dit zijn omdat het horloge dan lager is dan de 'meetmodule' of doe ik iets fout?
Moet ik uit die meetgegevens concluderen dat ze gewoon veel minder conditie heeft dan ik dacht of moet ik dit verder met een veearts bekijken?
Ik ga het morgen eens mijn bijna 5-jarige proberen om eens te zien wat dit geeft.
Komende zaterdag ga ik met de 5-jaar naar Nederland op indoor cross, dus daar kan ik ook eens de hartslag horen, want in België is er geen veterinaire controle, dus ik weet van mijn paarden niet aan welke hartslag ze normaal de cross ingaan en buitenkomen...
)