[SGW] Waar de waterbak oefenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Waar de waterbak oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 12:01

In november heb ik eens een beginnerscrossles gedaan. Dit was geen succes: mijn paard wilde niet door de waterbak en vanaf het moment dat we de waterbak hebben geprobeerd, ging ze overal in de staak en na de les kregen we het advies om voortaan weg te blijven van de crossles :+ Ik wil toch ooit eens in staat zijn wel op beginnersniveau crosshindernissen te doen. Het liefst oefen ik in alle rust alleen met mijn paard, zodat ik haar aan de hand aan de waterbak kan laten wennen.
Weet iemand of dit ergens mogelijk is? Ik kan natuurlijk een gat graven in de bak en daar water in doen, maar ik denk niet dat mijn stal daar blij mee is :+ Heb je bijv. in renswoude toegang tot het crossterrein als je een bijdrage betaalt, of mag je er alleen met instructie gebruik van maken? Ik zou me kunnen voorstellen dat dat het geval is vanwege de veiligheid. En mag je dan aan de hand lopen, of moet je ivm anderen op het terrein alles onder het zadel doen?
Hopelijk weet iemand dit :)
Laatst bijgewerkt door Hinke op 08-02-15 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:06

In het dijkgatbos bij Wieringerwerf. Daar liggen een aantal natuurlijke hindernissen en kun je op je dooie gemak uren oefenen op de natuurlijke waterbak ;) .

In de zomer wordt daar ook altijd de oefencross en echte cross gehouden (in augustus).

Veel succes.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:26

Wat stom dat de instructie (tenminste, ik neem aan dat dat door de instructie werd gezegd?) je adviseerde weg te blijven. Bij diegene zou ik never nooit meer gaan trainen. Een goede instructeur gaat juist met je aan het werk ipv je zo te behandelen. Wat een sukkel diegene....
Renswoude moet je even gert bellen om te vragen of je daar alleen mag oefenen. Terreinvergoeding moet je wel betalen. Dijkgatbos is ook een optie.
Laatst bijgewerkt door Sim op 08-02-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 12:28

@sim tsjah het is nooit zo leuk om te horen. Maar uiteindelijk heeft zelfs de beste instructeur wel zijn grenzen wat geduld betreft :) Ik zal contact opnemen met Renswoude van de week, thnx!

@Ikaw: Bedankt voor je reactie :) Dijkgatbos is alleen wel een eind rijden. Daarnaast zou een crossterrein mijn voorkeur hebben, omdat dat vaak min of meer afgesloten terreinen zijn.
Hoe diep is de waterbak daar?

Sim

Re: Waar de waterbak oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:29

Maar het was je eerste les..... Als iemand dan al het bijltje er bij neer gooit.... Als je het nu al een jaar aan het proberen bent en helemaal geen vooruitgang boekt, wordt het een ander verhaal.

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:50

Hinke schreef:
@sim tsjah het is nooit zo leuk om te horen. Maar uiteindelijk heeft zelfs de beste instructeur wel zijn grenzen wat geduld betreft :) Ik zal contact opnemen met Renswoude van de week, thnx!

@Ikaw: Bedankt voor je reactie :) Dijkgatbos is alleen wel een eind rijden. Daarnaast zou een crossterrein mijn voorkeur hebben, omdat dat vaak min of meer afgesloten terreinen zijn.
Hoe diep is de waterbak daar?

De diepte van de waterbak is afhankelijk van het regenwater... ;) .. Als het veel geregend heeft, is het iets dieper. Ik heb nog niet meegemaakt dat het hoger dan kniediep was (voor het paard..en ik heb een ukkie) Voor jou is het misschien wel een stukje rijden, maar je kunt er ook meteen een korte buitenrit maken. Verdwalen is onmogelijk en het is een veilig rondje... :D
En wat vooral leuk is, je kunt alles ook aan de hand doen. Het rondje is zo'n 6 km en je komt onderweg van alles tegen om te oefenen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:00

In het Amsterdamse Bos is ook een waterbak, dat is vast dichterbij voor je. En in recreatiegebied Spaarnwoude is er ook een, aan de noordkant. Beiden kun je ook omheen, maar dus ook doorheen.
En het strand, door de plassen en het ondiepe?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:05

Bij ons op het verenigingsterrein. Drie keer per jaar hebben wij oefendag en er worden dan hindernissen, een vaardigheid en de waterbak uitgezet. Je mag onbeperkt oefenen.

Het is bij Zoetermeer, erg leuk en gezellig!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:09

idd het amsterdamse bos.. en anders gewoon met natuur water oefenen.. het is immers toch niet het kunstmatige karakter waar ze bang voor is (toch) maar gewoon het water an sich.

Gewoon kijken waar menvijvers te vinden zijn en daar aan de hand gaan oefenen, of aan de rand van plassen waar je met het paard mag komen.. dan hoef je niet persee op een crossterrein aan de slag te gaan

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:56

In het Haarlemmermeerse bos zit ook een mooie waterplas om te oefenen. Het is een soort strandje, met helder water waardoor ze de bodem goed kunnen zien. Het mooiste zou zijn als je een paard meeneemt wat al bekend is met water zodat je daar mooi gebruik van kunt maken om het jouw paard te leren.

De waterbak in het Amsterdamse Bos vind ik persoonlijk een vieze modderplas, en deze is in het midden vaak te diep om een onervaren paard vertrouwen te geven.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:51

Lisa91 schreef:
In het Haarlemmermeerse bos zit ook een mooie waterplas om te oefenen. Het is een soort strandje, met helder water waardoor ze de bodem goed kunnen zien. Het mooiste zou zijn als je een paard meeneemt wat al bekend is met water zodat je daar mooi gebruik van kunt maken om het jouw paard te leren.

De waterbak in het Amsterdamse Bos vind ik persoonlijk een vieze modderplas, en deze is in het midden vaak te diep om een onervaren paard vertrouwen te geven.

die was ik idd vergeten, dat is een veel betere optie lisa.
Die heeft net een mooi oppervlakte om lekker rondom te wandelen aan de hand, niet te diep en relatief helder.. als je rond gaat, dan kun je af en toe even naar het water toe om te oefenen en dan weer van het water af en doorlopen om te ontstressen als het nodig is.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 23:03

denice schreef:
Bij ons op het verenigingsterrein. Drie keer per jaar hebben wij oefendag en er worden dan hindernissen, een vaardigheid en de waterbak uitgezet. Je mag onbeperkt oefenen.

Het is bij Zoetermeer, erg leuk en gezellig!

@Ikaw ik hou het in mijn achterhoofd :) Iig goed om te weten dat daar ook een waterbak is.

@Jowien dat wist ik niet, goed om te weten! Strand heb ik nog nooit geprobeerd met haar. Het liefst zou ik gewoon een ondiepe kleine waterbak willen om te oefenen, zodat ze er doorheen kan gaan.

@Denice waar is dat precies? Je bedoelt nu niet het cross terrein van moordrecht, toch?

@Lisa bedankt voor je tip! Wel een stukje verder weg dan het amsterdamse bos, maar het is met de trailer wel te doen.

@Elena dat is wel waar, maar als ik de keuze heb dan oefen ik (veel) liever de allereerste keer ergens waar het terrein afgesloten is. Jouw optie en genoemde opties zijn wel nuttig voor als ze er wel al eens doorheen is geweest. Ze is namelijk nog nooit door een waterbak gegaan, omdat ik meestal stop omdat ik bang ben dat ik mijn paard kwijt ben als ik er af val/ze zich los trekt. In een bos heb je wel een probleem als je je paard kwijt bent. Op een terrein kan je net even wat meer doorzetten zonder daar bang voor te zijn :)

Super bedankt voor alle tips tot nu toe, erg nuttig :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 07:48

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 07:56

De vijfsprong in Lunteren, betaal je 10 euro mag je zo lang als je wil oefenen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:25

Is bij Renswoude ook. Instructie is niet verplicht maar als je het terrein op gaat moet je wel iemand mee hebben ivm de veiligheid. Ik zou als ik zelf tegen zo'n probleem aanliep les toch wel fijn vinden. Liefst met een braaf paard erbij die altijd het water in gaat zodat je mee kan liften.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:35

Andere instructie zoeken.
Zijn er bij jullie geen regiotrainingen SGW georganiseerd vanuit de KNHS?
Niet opgeven hoor crossen is zo leuk!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:40

Pff lekkere instructie zeg. Ons paard had er eerst ook veel moeite mee, maar toen gaf de instructeur de tip om af te stappen en ernaast de waterbak in te lopen. Daarna vond hij de waterbak super leuk terwijl hij er eerst niet in de buurt wilde komen.
Wij gaan altijd in Moordrecht daar geven ze fijn les. Je moet wel altijd met instructie gaan.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:40

Bij Gert & Alice Naber kan je ook heel goed les krijgen

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 17:45

denice schreef:
Nee, ik zie net dat je crossen er op bedoelt. Wij zijn een menterrein, maar je mag best eens de waterbak komen oefenen.

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 434&type=3

Hier een link naar wat foto's van de waterbak.

Ok! Voor de waterbak maakt het voor mij niet uit of het een cross terrein is of niet hoor, dus jullie waterbak zou prima geschikt zijn. Bedankt voor je tip :)

@Davinci dat zijn bekende namen :) waar zitten zij ook alweer?

@Brechtje ernaast heb ik ook al geprobeerd. Met een ander paard voorop ook. Het maakte tot nu toe eigenlijk niet uit wat je deed, al ga je op je kop staan en je doet een regendans in de waterbak, ze gaat er niet in :+

@esje: dat dacht ik ook :) Het is ook leuk voor de afwisseling. We zetten nog wel even door hoor :) Volgens mij wordt er vanuit de knhs niet heel veel rond Amsterdam qua sgw georganiseerd. Behalve de sgw cross in het amsterdamse bos maar dat is wat te hoog gegrepen voor ons.

@susan ok! Ik zal sowieso iemand meenemen, dus dat is geen probleem.

Ik heb ook via pb al heel wat tips gekregen van instructeurs die wel zouden kunnen helpen *\o/* Ik denk dat ik dan toch maar eerst weer eens een poging met 1 van genoemde instructeurs ga doen. Mocht dat ook niet goed uit pakken, dan kan ik altijd nog zelf nog aan de slag daarna :) Bedankt voor alle tips!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:54

Alice en Gert Naber zitten in biddinghuizen. Ik ben persoonlijk heel tevreden over hun lessen