Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
simpel zelf te maken en valt ook gewoon om als het eens misgaat.
een doek over de hindernis kan inderdaad geen kwaad! Maar heb al vaker bokkers gezien die met de beste bedoelingen zelf aan de slag willen met een eventinghindernis, en dat is uiteraard niet verstandig!
. 

billionache schreef:Galop moet niet piekfijn in orde zijn hoor technisch, tenzij voor het dressuurdeel. En voor het springen is het handig als de galop goed gecontroleerd is
Met galoptraining bedoel ik aan de conditie werken. Bij een SGW moet je paard soms tot 6-7 minuten aan één stuk kunnen blijven galoperen, inclusief op en af hellingen en daarbij ook nog eens een aantal hindernissen springen uiteraard. Dat vergt een goede uithouding!
billionache schreef:Zelf hindernissen maken zou ik niet doen eerlijk gezegd. Vergeet niet dat SGW-hindernissen vaak gemaakt zijn van zeer breekbaar hout en op een manier waardoor het paard makkelijk wegschuift of niet kan blijven hangen... Ik zou hiermee dus niet zelf aanmodderen maar dit overlaten aan professionals
Belangrijk is dat de hindernissen goed vast staan, zodat de hindernis tijdens een val of wanneer paard een been laat hangen, niet mee gaat rollen. Dit is thuis vaak lastig te realiseren. Een container is geen drama, maar met pallets die kunnen schuiven en waar een been tussen de latten past, moet je bv wel heel voorzichtig zijn.Freggle_Edge schreef:billionache schreef:Zelf hindernissen maken zou ik niet doen eerlijk gezegd. Vergeet niet dat SGW-hindernissen vaak gemaakt zijn van zeer breekbaar hout en op een manier waardoor het paard makkelijk wegschuift of niet kan blijven hangen... Ik zou hiermee dus niet zelf aanmodderen maar dit overlaten aan professionals
Een boomstam is een boomstam hoor, ook in de cross. Die is echt niet gevuld met watten.Belangrijk is dat de hindernissen goed vast staan, zodat de hindernis tijdens een val of wanneer paard een been laat hangen, niet mee gaat rollen. Dit is thuis vaak lastig te realiseren. Een container is geen drama, maar met pallets die kunnen schuiven en waar een been tussen de latten past, moet je bv wel heel voorzichtig zijn.
Een paard met een normale conditie moet een B cross prima aankunnen. Als je met regelmaat een goede buitenrit rijdt met lekkere lange galopstukken en hij komt fris en fruitig thuis, dan kun je r van uit gaan dat hij de prima aankan.
Freggle_Edge schreef:Als je een balansprobleem hebt, ga dan lekker veel galopperen in verlichte zit en veel tempowisselingen rijden. Kan gewoon in de bak. Beugels goed kort maken, dat is wennen maar dat is voor een goede balans wel belangrijk. Draven is ook heel goed om conditie op te bouwen.
Freggle_Edge schreef:Als je een balansprobleem hebt, ga dan lekker veel galopperen in verlichte zit en veel tempowisselingen rijden. Kan gewoon in de bak. Beugels goed kort maken, dat is wennen maar dat is voor een goede balans wel belangrijk. Draven is ook heel goed om conditie op te bouwen.
eefj33 schreef:Freggle_Edge schreef:Als je een balansprobleem hebt, ga dan lekker veel galopperen in verlichte zit en veel tempowisselingen rijden. Kan gewoon in de bak. Beugels goed kort maken, dat is wennen maar dat is voor een goede balans wel belangrijk. Draven is ook heel goed om conditie op te bouwen.
Maar dit kan natuurlijk ook lekker op buitenrit. Helemaal als je lange rechte stukken tot je beschikking hebt. Ik las dat je het over duinen hebt, zit je aan het strand?
_Elke schreef:je klinkt lekker enthousiast, heel goed! Thuis kun je inderdaad niet echt super veel doen qua hindernissen. Dan zou ik toch naar terreinen gaan en oefencrossjes.
Maar die conditie moet inderdaad wel wat beter ja haha maar dat geef je zelf al aan. Met crossen zit je altijd tussen de hindernissen in de verlichte zit om de rug van je paard te ontlasten. Als je naar buiten gaat om galop training te doen, doe je beugels 2 a 3 gaten korter en ga echt in de beugels staan en blijf met je bovenlichaam dicht bij je paard. 'Voel' hem echt onder je door galopperen! Als je dit een tijdje kunt vol houden geeft dat echt een gaaf gevoel.
Wel rustig opbouwen, eerst een minuutje galopperen en dat rustig opbouwen naar 4 a 5 minuten. Daarin kun je dan ook weer gaan schakelen. In die minuut 30 sec gas vooruit en ook weer terug.
Als je dit regelmatig doet dan komt je paard steeds fitter thuis, geef hem dan wel weer de tijd om te herstellen. Niet elke dag dit doen haha maar dat snap je denk ik wel ..
Succes!!
. Je geeft hier echt goede tips, dankjewel. Ik hoop echt onwijs dat het werkt! billionache schreef:Tja bij eventing moet je paard een behoorlijke conditie hebben, een dag eventingwedstrijd is niet niks. Dressuren, springen en crossen. Ik heb zelf een tijdje gegroomd op een eventingstal, alle paarden moesten daar toch dagelijks getraind worden, al dan niet intensief, met 1 dag per week rust. Galoptraining is sowieso een must denk ik. Dat kan je gewoon 'thuis' in het bos doen.
Verder bestaan er verschillende SGW-terreinen waar je kan oefenen op de echte hindernissen. Een andere optie is er vrees ik, dus je zult je wel moeten verplaatsen. Hoeft niet elke week uiteraard. De eventingruiters die ik ken gaan max 1x om de twee weken op locatie trainen gericht op de SGW.