starten met endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muis98

starten met endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 14:44

Ik vroeg mij een aantal dingen af en dacht na een week topics lezen, foto's kijken en verdiepen in de endurance om toch maar eens een topic te starten met de laatste onbeantwoorde vragen die ik nog heb en natuurlijk in de hoop nog handige tips en tricks te horen O:)

Ik ben zelf al bijna 2 maanden trotse eigenaar van de draver merrie Une de Pink en wil ergens volgend jaar en heel misschien al dit jaar (vind ik zelf denk ik nog wat te vroeg) starten met misschien toch een paar endurance wedstrijden. Ik heb alleen wel een beetje een probleem. Hoewel ik een prachtig gebied heb om te trainen (vind ik zelf) namelijk het prachtige Ameland, zijn er maar een beperkt aantal routes en is het natuurlijk erg lastig om naar een wedstrijd toe te gaan (ivm boot en daardoor vaak extra reis dag en stalling). Nu vroeg ik me dus af wat jullie er van vinden als iemand een paard maar 1 of 2 keer per jaar op een wedstrijd uitbrengt. Ik wil dit namelijk puur voor mijn plezier doen en ook om eens te kunnen genieten van een andere omgeving op de rug van mijn zo onder hand al best wel vertrouwde paardje Una.

Verder vroeg ik mij af of endurance puur en alleen lange afstand rijden is of dat er af en toe ook eens een hindernis zou kunnen zijn (ben zelf namelijk als de dood voor springen). Is het eigenlijk ook verplicht alle 3 de gangen echt goed te beheersen? Una heeft namelijk nog erg veel moeite met de galop, hier ben ik natuurlijk wel mee bezig.

Omdat ik op dit moment nog niet het perfecte zadel heb voor Una (eigenlijk alles behalve perfect, licht niet heel slecht maar ook zeker niet mooi op haar) vroeg ik me af wat jullie zelf fijn vinden om mee te rijden! Ik rijd eigenlijk alleen maar buiten en wil vanaf het voorjaar Una ook een beetje dressuurmatig gaan rijden om haar bespiering te verbeteren en hopelijk ook mijn band met haar.

Ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen en ik ben zelf erg benieuwd of er eigenlijk veel mensen zijn die ook met dravers mee doen! Wat ik vaak zie als ik over endurance lees zijn namelijk toch wel veel arabieren! of valt dat eigenlijk wel mee?

Cchanny

Re: starten met endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:48

Endurance is puur de afstanden :)

Het is niet verplicht de drie gangen te beheersen.
Je moet wel zorgen dat het hartslag onder de 60 is.

Misschien kan je je wat inlezen op het endurance forum en op websites.

Wij rijden puur op western zadels of endurance zadels. Die zijn gemaakt/gebouwd om lange tochten te maken. alleen rijden er genoeg ook op engelse zadels. Het is net wat helemaal zelf wilt.

Er worden hier 4 dravers getraind voor endurance. Waarvan er 2 met pensioen zijn, maar nog wel lekker mee trainen met de 2 jonkies. :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:48

voor zover ik weet zijn er geen sprongen bij de endurence , das meer met TREC .
de meeste tijd stap je , met af en toe wat stukken draf, en soms een klein stukje galop . maar je mag zelf bepalen in welke gang, als de hartslag bij de checks maar goed is.
wil ergens over 2 jaar ook gaan starten met mijn fjordje.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:23

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:31

faunty schreef:
voor zover ik weet zijn er geen sprongen bij de endurence , das meer met TREC .
de meeste tijd stap je , met af en toe wat stukken draf, en soms een klein stukje galop . maar je mag zelf bepalen in welke gang, als de hartslag bij de checks maar goed is.
wil ergens over 2 jaar ook gaan starten met mijn fjordje.

Dit klopt niet helemaal... stappen doe je op het terrein onderweg stap je misschien een paar honderd meter. Je moet namelijk wel op de snelheid van minimaal 9 km per uur blijven.

Twee keer uitbrengen is net wat je zelf wilt TS. Kan prima. :j :)

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 15:40

dus als ik het goed begrijp wordt er onderweg vrijwel alleen maar gedraafd? en als ik in een ander topic de prijzen zag voor een lidmaatschap en dan in mijn achterhoofd de bij komende kosten voor het vervoer hou, zou het dan uit kunnen om dan inderdaad voor winstpunten te gaan rijden? of zou ik het dan bij de impuls klasse houden? want als ik het goed begrepen heb mag je die onbeperkt blijven rijden? en zijn dit ook echt leuke ritten of gaan die toch al snel vervelen? :? Zijn er trouwens endurance zadels die je gewoon met dressuurdekjes kan gebruiken? ik ben tot nu toe namelijk alleen nog maar van die lomp grote dingen tegen gekomen die met speciale westernachtige dekjes gebruikt moeten worden.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:45

Ik ben gewoon gestart met dressuur zadel als vzh zadel,
Ik rijd met azhar ook geen maandelijks wedstrijden. Vorig jaar maar 2x gereden, jaar daarvoor alleen impuls en ook maar 2x.. Dus daar is veder niks mis mee. Nu wel zo enthousiast geworden (pas op tis verslavend) dat ik heb besloten om dit jaar vaker te starten.
Juist arabieren EN dravers domineren de top, juist vanwege hun uithoudings vermogen. (rijden ook meerdere op bokt mee met een draver! bijv rox_en_wilvy)

Je moet je paard met snelheid een beetje kunnen inschatten.
Mijn azhar is 100% arabier maar toch werd ik vorig jaar in stap ingehaald door 2 tinkers in stap :')
Door zijn korte pootjes en koele karakter is het net een dieseltje.. Gaat ook niet harder dan nodig..
Dus rijden wij voornamelijk in draf met mooie rechte stukjes in een galopje. Maar ik reed de laatste wedstrijd ook gelijk op met een ander meisje die een draver had die draafde de hele tijd en ondanks dat ik galop ertussen had gingen we kwa snelheid gelijk op. Tis veder niet verplicht om te galopperen. ;)

Finish word 2km voor de Finish aangegeven (op 2km en op 1km) Daarin moet je zelf een beetje kunnen inschatten hoe veel jou paard aan stap nodig heeft om op adem te komen en zijn hartslag laag genoeg te krijgen. Ik rijd door tot 1,5/1km voor finish maar dat is dat ik heel veel tijd verlies aan mijn stap. (diesel gaat uit en hij loopt dan heeeeeeeeel sloom...) (eigenlijk een giller die arabier van mij)
Laatst bijgewerkt door Elmars_Floor op 12-01-15 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:45

Impuls zit precies hetzelfde in elkaar als de klasse I alleen rijd je niet voor het "klassement"
Vanaf klasse 2 gaat het anders.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:53

Finish voor impuls, k1 cen k2 is gelijk.. Aanbieden binnen de 10 minuten en dan HS (= hartslag) 60 of lager. Vanaf K3 is aanbieden binnen de 20 minuten na finish.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 15:53

ow wat leuk om te horen, ja dat er veel arabieren mee deden had ik inderdaad al gehoord maar veel dravers vind ik wel heel leuk! haha hmm ja dat stappen is inderdaad wat! Is ook bij mij denk ik een puntje van kritiek, op zich loopt ze goed door alleen is ze alles behalve wakker wat er voor zorgt dat ze haar voeten niet altijd even goed optilt, wat voor veel struikel partijen zorgt, daar gaan we gelukkig ook aan werken. Ook heb ik gemerkt dat ze juist het laatste stuk als ik haar eigenlijk wil gaan uitstappen zich heel erg gaat lopen opfokken, dat is vaak het stuk dat ze ook pas nat begint te worden.

Hebben jullie trouwens ook problemen als andere paarden jullie inhalen? ik ben bang dat dat bij mij en Una wel voor wat problemen zou kunnen zorgen, het maakt niet uit of er een paard bij haar loopt maar als ze een ander paard voor haar ziet lopen wat gaat draven wordt ze soms helemaal opgefokt! wat ze kan gaan uiten in stil staan en dan alle kanten op loopt te draaien, omdat ik haar licht in hou anders gaat ze namelijk kei hard draven :')

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:56

AlexVB schreef:
Finish voor impuls, k1 cen k2 is gelijk.. Aanbieden binnen de 10 minuten en dan HS (= hartslag) 60 of lager. Vanaf K3 is aanbieden binnen de 20 minuten na finish.

Ow echt? Had me daar nog niet in verdiept :o
Hoorde altijd dat klasse1 veel meer verschil maakt dan klasse2.. :P
Ach ik rijd dit jaar nog een rondje klasse1 en volgend jaar ook meer tijd voor alles dus dan pas klasse 2.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:01

nickert schreef:
Hebben jullie trouwens ook problemen als andere paarden jullie inhalen? ik ben bang dat dat bij mij en Una wel voor wat problemen zou kunnen zorgen, het maakt niet uit of er een paard bij haar loopt maar als ze een ander paard voor haar ziet lopen wat gaat draven wordt ze soms helemaal opgefokt! wat ze kan gaan uiten in stil staan en dan alle kanten op loopt te draaien, omdat ik haar licht in hou anders gaat ze namelijk kei hard draven :')

Ik rijd altijd alleen maar heb de ultieme dooie arabier :')
Iedereen kan me altijd gewoon inhalen, draf of galop, tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:04

Het enige verschil tussen de K1 en K2 is dat er na de 1ste lus je mag aanbieden na 20 minuten bij binnenkomst en dat daarna je verplichte rusttijd in gaat. Deze verschilt van wedstijd tot wedstrijd..

Mijn (r)Arabier is nog jong en laat zich af en toe wel eens opfokken. Ook als hij nodig moet gaat het tempo omhoog. Maar we werken eraan en het gaat telkens beter..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:07

Die van mij kan zich ook behoorlijk opfokken. :+

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:12

Ligt aan het ras Alison..

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 16:13

is daar met training wat aan te doen? of gewoon een kwestie van er op proberen te blijven zitten en zo rustig mogelijk door gaan?

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:16

Daar is met training zeker wat aan te doen. Ik doe regelmatig - lees 5x in de week - grondwerk en werken aan de hand. Bij Genghis heeft dit effect. Ook doen we regelmatig een dressuurles volgen als aanvulling op het grondwerk. Dit helpt ons goed. Voor jou kan iets anders zijn wat helpt. Dressuurles is sowieso aan te raden omdat op regelmatige basis te doen en vol te houden..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:21

Aan zijn vader ook denk ik. :') Maar het ligt ook echt aan de dag zelf, soms ben ik gewoon verrast zo braaf :))

Ja hoor met training is er zeker wat aan te doen, ook in de wedstrijden zelf leren ze er weer van. :)

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:24

Azhar is alleen druk zodra ik van start ga en dan alleen druk in hinniken en tegen de hand zijn, gaat gelukkig niet harder. Alleen menners, koeien en dergelijke (onverwachte fietsers) kunnen best spannend zijn.. :P

Maar we hebben zijn moeder ook en die is echt het tegen overgestelde van mijn ruin azhar. Die word heet, druk, draaien, dribbelen, bom van energie, niet stappen inderdaad maar net blijven draven wil wil wil wil lopen!! haha.. pff en als mijn zusje zo naast me rijd denk ik laat mij maar gaan met mijn slome geit van een paard :P
Wij hebben haar 10 jaar in ons bezit.. altijd een heet hoofd geweest. Veel power in haar kont. Ondanks bij ons 5x in de week dressuur, 1x springen, en 1 rustdagje is ze in de bak onder het zadel rustig maar in het bos en bij het springen gaat die knop om.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:37

Enjoy the ride is ook een leuk principe :)
Met misschien wel minder kosten

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 17:04

is inderdaad een erg leuk princiepe, alleen vind ik persoonlijk de endurance toch wat uitdagender klinken als ik alles zo lees. Aangezien ik eigenlijk toch ook wel een beetje mee doe voor het wedstrijd element. Altijd dressuur gereden maar dat was toch niks voor mij maar mis toch wel een klein beetje de spanning en druk van een wedstrijd al is dat bij endurance volgens mij wel veel minder dan bij dressuur of springen :')

Voelen jullie trouwens wel eens wedstrijd druk bij endurance?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:08

Ja als het paard druk is geweest of als het belachelijk warm is, dan hoop je dat op tijd de hartslag om laag is.
Anders krijg je strafpunten of gediskwalificeerd

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:48

Een vriendin van mij rijd ook jaarlijks alleen een paar klasse o wedstrijdjes mee, zij heeft geen zin/tijd om vaker mee te doen, niks mis mee toch?
Maar zoals eerder gezegd is endurance heel verslavend.

Totaal geen wedstrijddruk bij endurance vind ik , alleen de voorkeuring vind ik altijd spannend want wat als de DA je paard niet rad vind lopen ,dan mag je niet meedoen en ben je dus dat hele eind voor niks gereden.

Gewoon lekker mee doen en genieten van je rit vind ik het belangrijkste en natuurlijk een fit paard hebben op de finish.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:34

Hoi hoi,

Gefeliciteerd met je paardje. Er doen zat dravers mee in de endurance. Mijn vriendin heeft ook een draver en wij gaan dit jaar veel samen rijden. Maar wat zal dat een gedoe voor je zijn. Ik weet hoe lang het duurt om met de boot over te gaan en dan moet je nog naar de wedstrijd en daar zal je ongeveer 2 uur van tevoren aanwezig moeten zijn. Ik wil je niet ontmoedigen, maar het is best een hele onderneming. Daarom snap ik ook dat 1 à 2 x per jaar zat is voor je. Het is wel onwijs leuk en echt de moeite waard. Misschien zou je een vakantie kunnen koppelen aan een wedstrijd? Dat je er alvast bent bijvoorbeeld. Succes! En ik zou zeggen vraag maar raak. Er zijn zat mensen hier op Bokt die endurance rijden zoals je ziet +:)+

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:41

Het afgelopen jaar heb ik twee keer meegedaan aan een kennismakingsklasse endurance. Dat ging prima. In de kennismakingsklasse moet je tussen de 8 en 12 kilometer gemiddeld zitten. Ik zat tegen de 10 kilometer aan.

Mijn paard is een arabier, en stapt best vlot door. In stap haalt hij al 7 a 8 kilometer (naast de fiets met snelheidsmeter gemeten). Best vlot dus. In draf zit hij al richting de 15, dus dat is te hard voor het gemiddelde. Wij stappen dus best wat stukken. Je kan makkelijk rondkomen als je alleen maar stapt of draaft. Sterker nog, ik heb het meegemaakt dat er een draver voorbij kwam, die te hard ging! In draf.

Je kan van tevoren eens kijken hoe hard je paard gaat in stap en in draf, naast de fiets of zo. Aan de hand van het aantal kilometers kun je uitrekenen binnen hoeveel tijd je ongeveer gefinished moet zijn. Zo heb ik het gedaan.

Ik rij met een veelzijdigheidszadel. Voor het eerste begin is dat goed genoeg. Je hebt in het noorden van het land best wat endurance waar je aan mee kan doen. Wij hebben de vechtdalrit gedaan. Dat is in Ommen. Je kunt daar ook overnachten met je paard. Ik denk wel dat je, als je van Ameland komt, inderdaad beter kan overnachten. Bij de start kun je ook vragen of je met iemand mee mag rijden. Meestal mag dat, en dan heb je een maatje, zodat je paard niet alleen maar wordt ingehaald.