[WN] Basis verwerken in trailtraining?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Basis verwerken in trailtraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:59

Of is het zo dat je eerst een zekere basis moet hebben voordat je überhaupt aan trail denkt?
Zal het even verduidelijken: heb een pony waar altijd in het bos mee gereden is, letterlijk teugeltje los en laat maar lopen. Dressuurmatig is hij 0 maar omdat hij toch al wat ouder wordt (is nu 18) en toch wel wat probleempjes blijkt te hebben/gehad te hebben wil ik hem spiertechnisch toch nog wel wat soepeler maken/bijspijkeren. Maar dit moet wel plezierig blijven (ben nu een dik jaar serieuzer met hem bezig en hij is al veel vooruit gegaan). Op nieuwjaarsdag nog een enorme discussie met hem gehad tijdens het longeren, zo'n momenten komen vaker voor en wil ik liefst zo veel mogelijk voorkomen. Ben er nog niet uit of dit kan, maar wil proberen om het gymnastisch werk toch zo spelenderwijs mogelijk toe te passen. En laat meneer nu 1 ding super leuk vinden: balkjes - trailwerk. Nog liever doet hij extreme trail toestanden, maar dat is al moeilijker nabootsen :+

Nieuwjaarsdag dus ook met balkjes gaan werken om te proberen zijn mood terug te veranderen maar dan kom je in de situatie dat gewoon standaard erover draven veel te saai (of te moeilijk?) is en hij er dus uit zichzelf zijwaarts of achterwaarts over gaat :+ Omdat mij lijkt dat je daar ook best wel spieren voor nodig hebt denk ik dat het misschien wel interessant voor ons is om meer trailwerk te gaan doen. Echter wil ik dit niet zomaar met de natte vinger doen (kan natuurlijk wel wat dingen op de grond leggen en maken en hem daar over/doorheen sturen) maar wil ik het wel serieus aanpakken en er zoveel mogelijk uithalen waar hij beter/sterker/soepeler van wordt.

Alleen vraag ik mij dus af: kan dat zomaar? Of is daar nog veel meer basiswerk voor nodig? Moet je eerst bepaalde (dressuurmatige) oefeningen onder de knie hebben voordat je begint? Of komt alles wel vanzelf spelenderwijs erbij? Dat het met momenten moeilijk kan worden en we onszelf tegenkomen zal zeker wel, is ook niet erg, zolang je altijd maar terug kan naar iets wat hij leuk vindt ter afwisseling lukt dat best (moet ook, want zonder de grenzen op te zoeken kom je ook nergens natuurlijk).

En dan een vraag die erbij hoort: zijn er goede (trail)instructeurs in Belgisch Limburg? Mijn westernkennis is niet zo groot, kom ook niet zoveel tegen via internet maar zou toch graag begeleiding willen zodat ik niet zomaar wat aanmodder. Wedstrijden zijn mijn doel niet, het is puur ter afwisseling op het buitenrijden en wil op die manier hem soepel & sterk krijgen/houden. Heb ook niet de mogelijkheid om op verplaatsing te gaan met hem dus moet iemand zijn die 'aan huis' komt.

Alle info is welkom, want ik vind het nog vrij moeilijk om info te vinden (ken wel de filmpjes enzo, maar echt uitleg over hoe je dingen aanleert/aanpakt ... heb wel gezien dat er pas een boek uit is maar dat is in het duits en dat lukt toch net niet := ). Bedankt voor het lezen :)

Edit; nog even verduidelijken waarom ik op deze manier met hem wil werken: het is een typje dat graag het idee heeft dat hij het allemaal bedenkt en hij heeft veel zelfstandigheid nodig. Probeer dit nu ook toe te passen in het dressuurwerk en heb daardoor al veel verbetering maar het gaat met momenten nog te wisselend naar mijn zin. Ik zoek dus iets waar hij zich volledig (mentaal) in kan geven, zelf nadenken, 'puzzels oplossen', etc. Maar tegelijk wil ik wel aan dat lichaam (blijven) werken, alleen mag hij dat niet door hebben :Y) :))

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Basis verwerken in trailtraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:43

Juist in de trail zit veel basiswerk: schouder en heup omzetten, controle van alle vier de voeten, controle van tempo... etc. En ook bijvoorbeeld het achterwaarts moet je paard op een correcte manier doen, dus met de rug gebold, actief, maar niet te snel want je wilt op elk moment kunnen zeggen dat ie iets anders moet doen. Zo bestaat iets "simpels" als het hek openen en dichtdoen als je het opdeelt uit heel veel kleine vaardigheden: achterwaarts, schouder omzetten, heup omzetten, gecontroleerd voorwaarts. En dat alles het liefst op zo klein mogelijke hulpen.

Nou is spelen met balkjes natuurlijk altijd leuk: ik gebruik het ook veel want mijn ruin vindt het ook leuk om te moeten nadenken tijdens z'n werk. Maar om de dingen op een correctie manier uit te voeren zul je (zeker in het begin) toch iemand op de grond nodig hebben die weet hoe het eruit moet zien en jou op de precieze momenten aanwijzingen kan geven. Zeker als jouw doel is om je paard spiertechnisch goed te kunnen ondersteunen. Dus die instructie zou ik zeker als prioriteit stellen als je meer wilt leren.

En nog iets dat me opviel uit jouw stukje: je zegt dat je paard omdat ie meer uitdaging zoekt uit zichzelf dingen gaat verzinnen. Wees hier heel voorzichtig mee. Je wilt dat je paard te allen tijde op jou wacht. Dus pas als jij iets zegt (=een hulp geeft) mag hij iets gaan uitvoeren. Eerder niet. En ook niet iets anders dan wat jij op dat moment vraagt. Met één balkje kun je al heel veel verschillende dingen doen, zodat hij steeds iets anders moet doen dan anders en hij nooit kan voorspellen wat er nu weer komt. Je kunt er simpelweg overheen gaan in elke gang, maar je kunt er ook eens voor halthouden, of erboven halthouden, sidepass, twee passen sidepass en dan weer voorwaarts, verzin het maar :) Maar als ie iets doet waar jij niet om gevraagd hebt: wachten! Hij MAG niks zelf bedenken!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:32

Sluit me volledig aan bij Rije. Qua instructie: Je zou eens kunnen kijken of Nadieh Haarsma bij jou in de buurt komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:56

Dank jullie :)
Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon op zoek naar een western (trail?) instructeur en kunnen we er samen aan werken? Het is niet zo dat je al x aantal dingen moet kunnen voordat je met trail begint bv.? Zijn er eigenlijk aparte trailinstructeurs of kan iedere westerninstructeur mij helpen? Die naam ga ik eens opzoeken :)

Dat laatste wat Rije zegt ben ik het volledig mee eens :j En laat dat nu net de bron van onze discussies zijn ;) Meneer wil x terwijl ik y heb gevraagd, dus kan ik x niet toelaten want dan is het einde zoek. Ik los het dan op door eerst te zorgen dat ik y krijg, en daarna mag hij (op commando) x doen als beloning. Maar voordat ik soms bij die y ben .... Het is sowieso niet simpel te beschrijven via internet, zou je echt IRL moeten zien/meemaken, vandaar dat ik ook aan de slag wil met een instructeur die me hopelijk met alles (dus ook goed lichaamsgebruik ed) kan helpen :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:00

Met western heb je bij instructie meestal enigszins de verdeling in 'langzame' onderdelen (allround), waaronder trail, en reining. Ik zou het in jouw geval dus de allround kant opzoeken qua instructie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:16

Ok, dan heb ik al wat meer aanknopingspunten, merci :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:32

Ik heb wat zitten rond zoeken en ben bij een aantal namen uit gekomen. Heeft iemand hier een idee of dit wat kan zijn/of 1 van hen mij kan helpen? Zoek iemand met een open geest die out of the box kan denken en veel geduld heeft (pony reageert niet zo goed op standaard regeltjes en ik niet op druk :Y) ).

Vind verder wel weinig info over de mensen op zich, soms vind ik verschillende locaties bv., of een website die niet meer werkt. Dus vandaar dat ik even via hier wil proberen te kijken wie nog actief les geeft en wie ik dus kan contacteren :)

* Nadieh Haarsma = Arrows hier op bokt toch?
* Frans Verbruggen
* Tom Calié
* Steffi (Stephanie) Raspel
* BJ Western Horses

Ervaringen/info zijn dus altijd welkom, mag ook via pb voor wie dat liever wil ;)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:46

Nadieh is inderdaad Arrows op bokt en ik kan haar van harte aanbevelen! Haar facebookpagina: https://m.facebook.com/ArrowsAllAroundHorses
Ik heb zelf ook les van haar en leer veel over mezelf en het paard dat ik bijrijdt :) Wat ik je ook als extra tip wil meegeven: werk ook eens vanaf de grond met je pony. Showmanship en In Hand Trail zijn erg leuk om te doen en geven je veel inzicht in lichaamstaal. Bovendien is onbelast soepel maken ook fijn voor je pony! Succes :)

Edit: Nadieh komt ook op locatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:18

Dank je :)
Vanaf de grond zijn we ook bezig :j Ik werk via Parelli met hem maar hou me ook bezig met horse agility, lange lijnen, en dergelijke dus het is niet alleen rijden wat we doen :) Maar ook vanaf de grond heb ik soms ruzie met hem en weet ik niet altijd meteen hoe het beste te reageren, dus dan is een extra paar ogen en iemand met (meer) ervaring ook handig :)

(het is nu niet dat het een onmogelijke pony is waar ik niks mee kan, maar soms ... :') en ik zou het fijn vinden moesten dat zonder kunnen).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:40

Misschien spreekt Karen Rohlf je dan ook aan trouwens, combineert Parelli met wat meer gymnastiek.
Staat redelijk los van je topic maar kom er door je posts ineens bij. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:49

Klopt, zeg ik al heel lang van dat ik daarvan werk ga maken :j Maar doe het toch steeds niet :o Denk omdat ik het idee heb dat ik dat alleen (dus via internet) allemaal niet kan.. Maar langs de andere kant ben ik zo ook met Parelli begonnen en dat heeft toch wel best goed voor ons gewerkt ...Dus eigenlijk moet ik het gewoon doen :+ Waarschijnlijk vind ik daar ook antwoorden op mijn vragen :j En balkjes kunnen we altijd gebruiken natuurlijk :Y)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:33

Liesbeth Jorna zit in Nederland (wel verkeerde kant op voor jou) en Karen Rohlf komt ook heel af en toe naar NL.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:52

Willem Odendaal geeft bijv. clinics "Ranch Trail" , maar ook gewone trail lessen op locatie. De clinics geeft hij op manege de Buitenwijck in Stuifzand, privé lessen door heel Nederland. Willem let ook erg op basis en bouwt ook vandaar uit op. http://www.mellowmounts.nl/MellowMounts ... fault.aspx / http://manegedebuitenwijck.nl/index.php/site/western

Ik zie dat je in België woont, dan heb je waarschijnlijk niet veel aan bovenstaande. Je zou ook eens kunnen kijken of je een Working Equitation les/ clinic met obstakels kan volgen, Lotje Moerdijk doet dat bijv.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:39

Ik denk dat je met Nadieh een hele goede keus maakt.
Geeft fijn les met veel kennis en kijkt goed naar je paard en jou :j

Verder komt ze aan huis en zit ook bij jou in de buurt met lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:23

Dank jullie voor de tips.
Working Equitation heb ik ook al aan gedacht, maar denk dat je daar wel redelijk basis-niveau voor moet hebben en wij zijn nog niet eens B-waardig :o Is mijn doel ook helemaal niet, het is te laat om er echt wat van te verwachten, maar ik wil hem wel zo lang mogelijk goed houden en zodoende toch wat serieus ermee bezig zijn, maar wel zodat hij het leuk vindt, anders kan ik goede bedoelingen hebben zoveel ik wil maar dat komt dan toch niet bij hem aan ;)

Denk dat ik eens ga zien of een proeflesje van Nadieh mogelijk is, gewoon om te kijken of het klikt en of het op die manier wat zou kunnen worden. En daarnaast ga ik mij toch maar eens lid maken van de site van Karen Rohlf, wie weet. Zal in ieder geval wel weer inspiratie geven en kan altijd eens zien of Liesbeth met lesdagen ofzo ook eens deze richting uit komt :j