[SGW] Voor het eerst SGW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melis20

Voor het eerst SGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 13:58

Hallo allemaal,

volgend jaar (2015) wil ik graag een keer gaan crossen.
Ik heb me al een beetje in gelezen in de regels.
Wil binnenkort een keer gaan kijken bij een SGW wedstrijd.

Ik rij een tuigpaard van 10 jaar.
Ik ben L1 dressuur, L springen startgerechtigd, Klasse 2 endurance.

Ik wil in de zomer de KNHS instructieweken gaan volgen voor alround.

Nu wil ik een bodyprotector aanschaffen en heb die van Sir Lancelot gezien, heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Wat is nog meer handig om te weten?
Wat is leuk als eerste wedstrijd?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt.

Indy_Mouse_9

Re: Voor het eerst SGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:15

Ik heb nog niet bijzonder veel ervaring (redelijk aantal crosslessen en een paar oefencrossjes met 2 verschillende paarden), maar crossles is een goed idee :) Beide paarden hadden nog nooit gecrosst, en allebei hadden ze (in meer of mindere mate) last van "maar dat is toch geen hindernis! Dat kan ik niet springen!". Dan is t toch fijner als ze dat in een les doen dan in een wedstrijd :D

Een Sir Lancelot bodyprotector heb ik ook, al is het model wat ze nu verkopen wel een nieuwere/andere dan die die ik 5 jaar geleden heb gekocht. Ik ben er erg tevreden over, zit goed en ik voel me er altijd lekker veilig in.

Wbt wedstrijden, ik lees even mee wat mensen je daar voor tips voor gaan geven ;)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:10

Bp is voor iedereen anders wat fijn zit. Ik heb een aerowear outline

in welke regio wil je gaan crossen?

Sowieso is het wel prettig om een keer een bb of oefencross te rijden zodat je kan oefenen met starten en dergelijke

domosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:15

Qua bodyprotector moet je naar een winkel gaan en echt even voelen welke jou het beste zit. :j
Crosstrainingis inderdaad een goede voorbereidng voor als je echt wilt crossen.
Ook kan je je opgeven voor een oefencross om alvast de sfeer te proeven.
Ik heb dit jaar mijn debuut gemaakt in Gorssel. Heb daarna ook Schaijk en Bathmen gereden en Schaijk lijkt mij goedte doen als je net begint. Hier op bokt is een lijst met alle sgw en meningen (die mij gisteren werd toegewezen :Y) )
http://www.bokt.nl/wiki/Eventingwedstrijden

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 17:35

Ik woon zelf in de buurt van Emmen (Drenthe) maar op zich maakt het mij niet zo heel veel uit waar ik heen rijdt. Voor de endurance rijden we ook alle kanten op.

In het bos spring ik wel eens een boomstam en dat gaat prima, maar een waterbak? Hihi.
Hij heeft wel voor de wagen gelopen en marathon gedaan op zich niet bang voor water.

Weten jullie iemand hier in de regio die crosslessen geeft dat lijkt mij wel een strak plan om daar mee te beginnen.

Doen jullie ook galop training? Hoe lang zijn de crossen in de BB/B/L ongeveer?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:48

Een b cross is zo een 2km. Daar doe ik met mijn paard geen speciale conditietraining voor

het enige wat ik in die buurt weet zijn de regiotrainingen van oost, maar ik zit qua trainen niet in die buurt

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:50

Melis20 schreef:
Wat is leuk als eerste wedstrijd?

8 Maart in Baarle Nassau is er een oefencross.

en in utrecht een indoor cross datum weet ik alleen niet

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:53

Van het voorjaar zijn er trainings mogelijkheden in witteveen. Ongeveer 20 km van Emmen!
Er zijn tegenwoordig aardig wat crossen in het Noorden. Westerbork is een leuke om te beginnen maar is al vroeg in het jaar (april). Norg is pas september. Tussendoor zijn er nog Oenkerk en Vinkega maar die zijn in Friesland!

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 18:14

2km dat is niet zo heel lang, als je endurance gewend bent :)

Heb je een adres of site van die in Witteveen, Evony?

Wat houdt de veterinaire keuring in na de wedstrijd?
Heb ook een hartslag meter vanuit de endurance gebruiken jullie dat ook?

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:54

Leuk dat je ook wilt gaan crossen!

Meer informatie over de SirLancelot kun je vinden in dit topic: Bodyprotector SirLancelot

Bij de SGW heb je vaak de een veterinaire keuring na het springen en (10min) na de cross. Je paard wordt gecontroleerd op ademhaling en hartslag. De hartslag moet dan 60 of lager zijn. Je mag zelf geen hartslagmeter hebben. En je paard moet goed lopen in stap en draf. Volgens mij moet je zadel en beenbescherming af na de cross bij de keuring.

Ik zou zelf eerst crosstrainingen volgen. Het ene paard pakt het makkelijker op dan de ander. Crosshindernissen zijn toch heel anders dan een gewone springhindernis. Als je paard de crosshindernissen een beetje kent, dan zou ik pas een sgw of oefencross plannen. :)

Met mijn beide paarden heb ik het eerste jaar eerst voorjaar crosstrainingen gedaan en pas zomers voor het eerst gaan starten met een oefencross(en) en daarna pas officieel.

Een BB/B cross is inderdaad rond 2km

Ik zou inderdaad is bij een SGW gaan kijken om een indruk te krijgen. Het is helemaal leuk als je met iemand mee kan om te kijken hoe het gaat. Tijdplanning tussen alle onderdelen is soms nog best lastig heb ik ervaren haha. Jammer dat je niet in de buurt woont, anders had je zo met mij mee gemogen! ;)

edit: tekst aangepast

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:45

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:43

Dat heb ik inderdaad gelezen en al veel wijzer geworden. Bedankt voor de tip.

AmberB waar woon je dan of waar start je binnenkort? Ik werk in Amsterdam dus cross elke dag half Nederland door.
Kan best een keer een stukje rijden.

kikkerikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:45

hay

ja sgw is echt te gaaf ik doe nu Z het is gewoon zo gaaf!! je moet geen enkele keer twijfelen en je paard moet wel de drang hebben om te gaan. je mag dingen vragen hoor als je iets wilt weten

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:52

Kikkerikke Hoe gaat het met de keuring na de cross?
Ken het wel van de endurance en hoe hard rij je in de cross?

kikkerikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:55

Na de cross moet je na 10 minuten je paard laten keuren. Ze zijn er meestal niet zo nauw mee.
Je rijdt gemiddeld 500 meter per minuut in de B ligt het natuurlijk wat lager.
Je paard moet zich gewoon volop geven en echt tempo erin kunnen houden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:56

Snelheid is per klasse verschillend. Kun je allemaal vinden in het topic waarnaar ik linkte. Keuring na de cross moet je binnen tien minuten doen, anders volgt diskwalificatie. Meestal moeten zadel en beenbescherming af. Dan luistert de da naar de hartslag, je moet je paard opdraven en soms kijken ze ook in de mond en checken ze het vocht gehalte. Is dat allemaal goed is de keuring klaar. En ze zijn wel degelijk serieus bij de keuring. Is je paard kreupel/onregelmatig wordt ie gewoon afgekeurd en krijg je geen winstpunten.

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:56

Ik woon vlak bij Utrecht, maar ik start alleen outdoor SGW's, dus dat duurt nog even voor ik weer SGW ga starten. ;)