[WN] Sporen verplicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SavvyPony

Sporen verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 16:52

Zijn sporen verplicht bij Western?

troi

Re: Sporen verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:05

Nee maar ze worden wel veel gebruikt. Een zweep zie je bij westernruiters bijna nooit.

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 17:10

Oh Oke!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 08:18

Veel western ruiters dragen sporen vooral omwille van het geluid dat ze maken, ze hangen er soms extra plaatjes aan om meer "gerinkel" te krijgen.
Veel paarden weten door dit gerinkel alleen al dat de ruiter sporen draagt en zijn extra gefocust op hun ruiter, zonder dat de sporen gebruikt worden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 19:32

Sorry maar wat een onzin dat laatste bericht!
Ik ken geen serieuze western ruiter die de sporen draagt voor het gerinkel... dat zijn de wannabee cowboys, niet de serieuze ruiters!

Bij veel disciplines wil je gedetaileerde reactie zonder dat teveel been gebruik te zien is en dan sporen gewoon veel handiger. Voor het paard om te begrijpen en voor de ruiter om minder zichtbaar hulpen te geven.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 01:27

Ha ha ha...helemaal met je eens @quarterH.
Er mag niet gereden worden met een zweep @troi, tenminste niet in de wedstrijden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 02:05

Haha, met jingle bobs zeker! :D

Maar zonder dollen, TS, als jij zonder sporen wilt rijden dan is dat absoluut geen probleem. Ik heb altijd wel respect voor mensen die zonder sporen rijden. Je ziet het alleen niet vaak.

Ik probeer het in de training altijd wel, maar op een gegeven moment pak ik ze er toch weer bij op de één of andere manier.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 07:54

Verplicht zeker niet.
Ik draag ze vanwege verminderde spierkracht in mijn benen. Met sporen kan ik een hele kleine hulp geven, zonder mijn kuit aan te spannen (is moeilijk en pijnlijk).
Daarbij is mijn haflinger wat lui in de buiging en maakt dankbaar gebruik van mijn niet zo sterke benen. Met spoortje kan ik hem net wat duidelijker maken dat hij toch écht om mijn been moet buigen.
Mijn bijrijdster rijdt vaak zonder spoortje en dat gaat ook prima.

Als jij weet hoe je met een spoortje om moet gaan, is het prima om daarmee te rijden. Maar zonder is zeker zo goed.