[WN] welk western zadel is geschikt voor mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kainda

welk western zadel is geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 10:09

Ik kan door mijn ziekte al jaren niet meer rijden.
Nu zou ik heel graag weer wat stap en draf ritjes maken bij ons
in de rijbak.

De pony van mijn dochter is een forse New Forest pony.
Weinig schoft en veel front, geen lange rug.

Als het rijden niet lukt is het zonde om een duur zadel aan te schaffen.
Ik heb dan ook niet veel eisen. Het zadel moet voor mij comfortabel zitten ivm met
veel operaties aan mijn been. En natuurlijk fijn liggen op de pony.

Wie kan mij hier in adviseren?

Of heeft iemand een leuk zadel liggen die ik een weekje mag proberen voor aankoop?
Omgeving Emmen.

Alvast bedankt :)

Sure_lee

Re: welk western zadel is geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:15

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:26

Kan je evelien van eurohorse niet vragen of ze een keer in de buurt is?:) ze komt langs met een hele vrachtwagen vol, en is heel kundig!
Misschien kan ze je ook wel helpen met een zadel specifiek voor je problemen, en kan je die dan tijdje uitproberen? Weet niet of ze dat doet, maar je kan het wellicht vragen;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:17

@kainda: heb je al eens wat westernzadels (en hun verschillende zittingen) geprobeerd, want je hebt zoveel keus dat het haast ondoenlijk is om van niets een zadel aan te raden.
Van een aantal boomloze zadels kun je een testzadel aanvragen (ik heb bijv. een Bob Marshall liggen hier voor), maar de officiële dealer Alida Hadders zit redelijk bij je in de buurt.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 14:46

Bedankt voor de reacties.

Ik heb nog nooit op een westernzadel gereden.
Wij rijden "engels"

Ik informeer hier ook omdat we er totaal geen verstand van hebben.
En in principe kan alles ons worden "aangesmeerd" zonder dat we doorhebben
dat er misschien iemand niet eerlijk is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:52

Zit er geen westernmanege bij je in de buurt dat je eens kunt gaan proefzitten op de diverse zadels die ze daar dan ongetwijfeld hebben.
Het nadeel van het rijden met een 'handicap' is dat je niet genoeg hebt aan even op een bok een zadel proberen, maar dat je er vaak een uurtje in moet zitten/bewegen en dan nog merk je misschien uren later pas of je er last van krijgt of niet.
Ik zou dus echt een testzadel aanraden, die heb je een week om te proberen en dat moet toch wel voldoende zijn om je een mening te vormen. Helaas zijn er van boomzadels geen testzadels te krijgen, alleen van boomloos.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 02:10

HOi Kainda, Wij wonen niet meer dichtbij, dus kunnen je helaas niet laten proefrijden.

Er zijn wel wat western ruiters, maar die moet je maar net kennen en dat ze het willen laten proberen.

Een westernzadel kijkt echt heel nauw qua pasvorm. Jullie kennende wil je echt geen rotzooi op je pony hebben en zal het voor jezelf ook erg tegenvallen.
Een goed western zadel kan best 2e hands gekocht worden. Beter een goede 2e hands, dan een slechte nieuwe. De engelse shops kunnen je niet adviseren en verkopen ook geen kwaliteit in western tack.

Buiten dat is de rest ook belangrijk. Een goede pad is belangrijk en kost ook wat. Daarnaast sowieso extra lange teugels of split reins, al dan niet met western hoofdstel. Je kan evt met losse neusriem eronder rijden.

Of het je helpt, durf ik zo niet te zeggen. Laatst ging iemand mee op onze merrie en zij heeft nog nooit op een western zadel gezeten. Zij had achteraf last van haar knieen, maar ik verwacht dat dit aan andere dingen lag. Onze fenders zijn goed gedraaid, maar wij hebben zelf wel de voeten iets verder in de beugels. Verder is een goede ontspannen zit wel prettiger, maar is de eerste keren misschien lastig.

Als je echt aanpassingen nodig hebt is het de moeite waard om naar Country Mill in Nijkerk te rijden. Is wel 200km, maar hij maakt ook aangepaste zadels of kleine aanpassingen op zadels.
Is het simpel op te lossen, heb je ook speciale beugels bijvoorbeeld.

Om gewoon een keer te proberen, denk ik dat een ritje naar Alteveer wel de moeite is. Is niet gek ver en daar zit iemand met quarters en goede western tack. Zij verkoopt ook regelmatig wat mooiere en betere spullen. Ik denk dat zij ook open staat om wat te proberen voor je gaat kopen. Maar dat durf ik niet te beloven.

Verder weet ik zo alleen wat particulieren of toch wel weer ietsje verder weg.

Succes

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:25

Ik weet niet wat voor ziekte je hebt en gaat ons ook verder niet aan maar ik zou dan wel voor een zadel mét boom gaan!
Boomloos zadel zal leuk op je paard passen maar als je zelf niet stabiel bent zit het voor geen meter! Om over flinke spierpijn na een rit maar niet te spreken!
Maar goed, dat is mijn ervaring.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:52

@rapido: hoe kom je aan die 'wijsheid' ??
Een goed boomloos zadel is niet onstabieler dan eentje met boom en qua spierpijn maakt het ook niets uit.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:04

Ik zou zeker boomloos niet uitsluiten. Daar is veel info over te vinden en je kunt van de meeste merken testzadels aanvragen. Kijk ook op [HAR] [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Wil je een boomzadel western, dan zou ik contact opnemen met Evelien van Eurohorse. Zij reist het hele land door. Leg haar van tevoren je probleem uit, dan kan ze daar misschien iets mee, en geef je budget door. Zij heeft ook goede tweedehands merkzadels.

En: Probeer bij kennissen, in je omgeving, wat zadels uit.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 18:48

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik kan hier zeker wat mee.
Heb ook al een fijne reactie via pb gehad.

Mijn ziekte is zeldzaam en heet hme/mo.
Ik heb extra botgroei aan mijn botten en daar ben ik vaak aan geholpen.
Mijn rechterbeen is erg slecht. Vergroeiingen en beschadigde zenuwen.

Een fijn zadel is dus erg belangrijk. Waar mijn been dus geen drukkingen krijgt door bijv. harde
stukken leer oid.

Ik ben niet van plan om fanatiek te gaan rijden, maar wil zo graag weer een beetje "hobbelen".
Al is het alleen maar wat stappen.

Mijn dressuurzadel zit prima hoor, maar een westernzadel lijkt me heerlijk zitten :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:54

Afhankelijk van het soort zadel zou dat ook kunnen, maar mijn ervaring met boomzadels is dat die een stuk harder zitten dan boomloos. Ook niet alle boomloosjes zijn lekker zacht, maar daarbij heb je wel vaker een hele zachte zitting.
Misschien dat een bontje op het zadel ook nog een optie is ??

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:14

DubbelDun schreef:
@rapido: hoe kom je aan die 'wijsheid' ??
Een goed boomloos zadel is niet onstabieler dan eentje met boom en qua spierpijn maakt het ook niets uit.

,,Wijsheid,, uit eigen ervaring van toen ik nog recreatief reed! heb 2x een boomloos zadel gehad. 1x een Barefoot en 1x een Bob Marshall
Beide leuke zadels, lekker zacht en niks op aan te merken maar om er op te rijden moet je zelf echt goed stabiel en gezond zijn is mijn mening mits je alleen stap ritjes maakt.
Ik had altijd pijn in mijn lijf na een boomloos ritje omdat ik moeilijk mijn balans kon houden wat met een boom zadel dus niet het geval is.
Mijn lichaam is ook niet in orde door een auto-immuun ziekte dus kan iemand die zijn lijf ook niet o.k is echt wel advies geven. Rijden doe je voor je plezier en als elke spier en gewricht in je lijf je pijn doet na een ritje die jou juist ontspanning moet brengen dan heb je er al snel geen zin meer in.

Jammer dat je zo in de verdediging schiet als iemand een negatieve ervaring met boomloos deeld!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:28

@rapido : ondanks dat jij blijkbaar een goed onderbouwde redenen hebt is het voor veel mensen van 'horen zeggen' of 1x op boomloos gereden en meteen alle boomloos maar afgeschreven bij een negatieve ervaring.
Dat is gewoon zonde van het concept.

In tegenstelling aan die van jouw is mijn ervaring dus heel anders:
ik heb geen 'overstap' problemen gehad en voelde me meteen 'thuis' op boomloos, kan goed in balans lichtrijden en mijn rug (die bepaald niet de gezondste en jongste meer is :D ) goed 'trainen' om los te worden.

Ieder persoon kan dus zijn eigen ervaring hebben en TS moet dat echt zelf ondervinden.