[WN] Altijd engels gereden, maar nu toch even nadenken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Altijd engels gereden, maar nu toch even nadenken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 11:14

Bijna acht jaar engels rijden op een manege en tóch twijfel ik. Ik ben reeds vier maanden bezig met een haflingermerrie van tien terug de kneepjes bij te brengen (een gewicht verdroeg ze wel, maar ho maar, beenhulpen, zit, teugels?) en dat gaat heel erg goed. Zo goed dat ik soms denk - waarom geen western? Uiteindelijk ben ik nooit echt zwaar geïnteresseerd geweest in dressuur, hoge dressuur, voltige of springen. Het was me allemaal te ongecontroleerd, té saai. Dressuur is wel prachtig om naar te kijken (Ondertussen al eens VIP geweest in Brussel tijdens de show van de rijschool van Wenen), en ik ben er zeker van dat die controle goed moet voelen, maar toch wringt het ergens.

Velen hebben me destijds gelabeld als "te zacht met de teugels, te zacht met de hulpen". En nu ik een "eigen" paard heb om me volledig over te ontfermen, ben ik dan maar meteen gaan rijden op de manier waarop de instructeurs nooit wilden dat ik reed - met losse teugel en heel zachte hulpen. Ondertussen rijd ik Lana al vier maand op losse teugel, en heb ik haar maar één keer met trens gereden, op contact. Ze weet nu zo goed wat ze moet doen met de losse teugel dat je haar met niet meer dan je pinkjes kan rijden op contact. Een vinger meer en ze stopt. Zo heb ik het haar immers geleerd. Ze begint zelfs de beginsels van reining en sturen op zit op te nemen, en ik ben zo trots op haar! Ik heb haar net zo beleerd omdat ik zo geïnteresseerd was in NH. Uiteindelijk liep die western-invloed toch ook over in het rijden, en hier ben ik dan. Nooit westernles gehad, maar ondertussen wel een paard dat op volledig losse teugel te sturen valt en vanuit galop kan halthouden. Wat te doen, wat te doen....

Haar eigenaar is er heel blij mee dat ik met haar werk, en heeft ook subtiel even gezegd dat westernzadels erg goed zitten en met losse teugel rijden toch veel relaxter is. Hij heeft altijd cross gereden met zijn vorige paarden, en ik ben dan weer meer van het "actie-maar op de grond" type. Een sprongetje neem ik graag, en Lana ook, maar dat is voor de jol, voor de fun. En de eigenaar begrijpt dat volkomen. Maar hoewel hij het niet erg zou vinden om alles voor haar te gaan halen (onlangs nog met drie trenshoofdstellen afgekomen), vindt ik het toch een beetje erg. Ze heeft een vzh zadel, en een militair zadel (van het Belgische leger nota bene, en het past!). Maar uiteindelijk lijkt western me zo super :') En vooral de behendigheid die die paarden moeten hebben, en die interessante trail en horsemanship wedstrijden die ik af en toe eens tegenkom... dat doet me toch zwijmelen.

Doen of niet? Voorstellen aan de eigenaar of niet? Ik zit volledig in de knoop...

maximuss

Re: Altijd engels gereden, maar nu toch even nadenken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:20

Ik denk dat je nog niet weet hoe "echt" rijden voelt ;-). Je hoeft echt geen overstap naar western te maken omdat je een fijn gereden paard hebt. Mijn paarden zijn ook allemaal op zithulpen en losse teugels geleerd en gereden en helemaal niet western. Een ontspannen paard dat met minimale hulpen te rijden is is nu eenmaal het doel van de klassieke dressuur (in tegenstelling tot de huidige wedstrijddressuur en het manege getrek en gesleur).

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:28

Ik heb een beetje de indruk dat je wat teveel in hokjes denkt ... Western is relax, lange teugel, zachtere hulpen en dressuur is hard, ongecontroleerd, strak in de mond. Sorry, maar volgens mij ben jij al veel slechte instructeurs tegen gekomen ... Western kan ook hard zijn, net zoals dressuur zacht kan zijn. En nog een grotere sorry, maar elk getraind paard (western, dressuur, jumping, ...) kan vanuit galop halthouden, ook met losse teugel, de finesse is om dit op de achterhand te doen en niet volledig de rem erop te zetten.

Ik plak op mijzelf de naam "dresuurruiter", maar wees er maar zeker van dat mijn paard perfect op zit te rijden valt en dat ook met lange teugel.

Bij de basis maakt het eigenlijk niet uit of je er het woord dressuur of western op plakt. Elk paard moet vanuit de achterhand met een ontspannen rug in aanleuning lopen en soepel door het lijf bewegen. Het is maar hoe je het uitbouwt dat je later evolueert naar een dressuurproef of een reiningproef. Maar het begin, de basis, elk pas opgeleerd paard loopt hetzelfde en moet hetzelfde aanleren.

Of je er dus een vzh zadel of een western oplegd, een bit insteekt of niet, ... rij gewoon op de manier dat voor jou het beste aanvoelt en zorg vooral dat er gefocust wordt op hoe je paard beweegt (achterhand, soepelheid, aan de hulpen, ruggebruik, ...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:34

Je hebt een verkeerd beeld van western rijden. Vind dit geen goede drijfveer om overstap te maken van engels naar western.
Misschien is het slim om een keer een western les te nemen van een goede trainer, zodat je meer begrijpt wat western training in houdt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:15

@Skyefate : het klinkt alsof je goed bezig bent, dus ga lekker door op de manier zoals jou en je paard blijkbaar goed passen. Daar hoef je ook geen etiketje aan te hangen :)

Een westernzadel kán lekker zitten, net als een engels zadel knap beroerd kan zitten (en andersom) :D
Het zit wel anders :). Wil je ervaren hoe anders probeer dan eens een zadel te lenen om uit te proberen of een testzadel aan te vragen.
Je zult er iig wel snel achter komen dat een goed passend western zadel minder makkelijk te vinden is dan de engelse variant. Zeker op een paard met een korte rug.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:43

Western is niet met een lange teugel rondhobbelen en bijna niet aan je paard komen. Je moet er heel wat aanzitten, en heus niet altijd zachtjes , om ze bij elkaar te leren lopen. Ik zou zeggen : neem eens een paar lesjes, want je hebt er een totaal verkeerd beeld van...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:49

Niemand heeft TS ooit zien rijden en kan zich dus geen oordeel vormen hoe het paard loopt.

meremeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 14:53

Zoals ik het zo lees rij je heel erg in de stijl waarop ik western les heb ja, maar voor de echte overstap zit er nog veel meer techniek en idee achter. Als je geen ambitie hebt om volop dressuur te gaan rijden en western je leuk lijkt zou ik je zeker aanraden de overstap te maken, dit kan alleen omdat je het zadel lekkerder vindt of omdat je echt wilt gaan lessen er in ook. Het is allemaal mogelijk.

Als jij denkt ik zit ook lekker op mijn dressuurzadel nu en wil gewoon alleen deze basis aanhouden kan dat ook prima, in mijn ogen hoeft niet alles in een hokje maar gaat het uiteindelijk om je eigen rijstijl.
En zoals anderen al zeiden er zijn ook krap beroerde western zadels. Ik heb zelf wel altijd het idee dat een western zadel steviger zit en met een dressuurzadel voel ik me minder stevig en beperkter als het paard bijvoorbeeld een gekke sprong maakt. Dit is puur gewenning dus op zich zou dat niks te maken kunnen hebben, maar misschien vind jij dit ook wel.

Maak lekker de keuze wat jij het lekkerst vindt rijden en jij je prettig bij voelt. Ik heb ook jaren recreatief dressuur gereden paarden verzorgt en die reed ik dan ook gewoon op mijn geleerde western manier met een dressuur zadel, werkt ook prima.
Hoop dat je er wat aan hebt en veel plezier met je paardje! :)

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:16

Als je hier écht zo geïnteresseerd in bent en er al zo mee bezig bent, dan waarom niet?
Ikzelf rij nu ook sinds 1,5 jaar western en vind het een pak beter dan Engels. Wel is het bij mij zo dat als ik een eigen paard zou hebben, ik terug Engels zou rijden, puur voor de competitie omdat ik heel graag dressuur en jumping doe. Maar inderdaad, je hebt gelijk, ook trail en horsemanship zijn fantastisch om te doen, onlangs heb ik (zonder te oefenen! en niet op m'n verzorgpaard omdat dat op het moment niet kon) meegedaan aan het clubkampioenschap van onze westernstal, 2x 2de plaats met trail en horsemanship, en wat was ik blij! Ook NH is natuurlijk supertof!
Ik zou er zeker voor gaan (maar pak dan wel les!).

edit: Je kan idd zoals hierboven gezegd ook gwn met een dressuur zadel en/of hoofdstel western rijden, deze heb je enkel nodig wanneer je verder wilt gaan in de competitie! Ik rij meestal met een westernzadel en een gewoon dressuurhoofdstel met een (enkel) gebroken trens.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 00:06

Dankjewel voor de reacties! Het is zeker dat ik niet graag zo in hokjes denk, maar ja, wat moet je anders, in de paardenwereld is niet veel keuze behalve bij het recreatief rijden. Uiteindelijk eens een paar goede babbels gehad omdat een vriendin me graag eens in de showring zou willen meenemen als dressuurruiter om te zien hoe dat allemaal gaat. Want daarom twijfel ik net - in de dressuur zijn de jury's tegenwoordig zo ongelofelijk gebrand op die krul. Wat maakt het uit als het paard tegen zijn benen ketst en constant met de staart zwiept, een krul is een krul, en blijkbaar is dat nageeflijk. Maar ik doe alles liever rustig aan en vindt losse teugel ook veel juister voelen. Op contact rijden is een totaal ander gevoel en na vier maanden is dat ook terug even wennen, maar ergens doe ik beiden graag. Jammer dat er zoveel controverse is in de dressuur tegenwoordig en jammer dat er niet veel westernlessen worden gegeven hier in het centrum van België. Ik zou het dolgraag eens proberen, western, maar dan de kant die me goeddunkt - de reining kant, de freestyle. De pleasure ziet er een beetje kreupel uit laten we zeggen :')

En dat is nu ook zo'n probleem - probeer maar een dressuurinstructrice te vinden in deze regio die niet zegt "je moet beton in je handen hebben" of "van links naar rechts zagen, dan komt hij onderin". En ja, dressuurzadels zouden immers beter kunnen passen, ze is een traditioneel type haflinger, absoluut geen sportpaardje maar een halve koudbloed. En da's ook een idee, western, maar met engels tuig! Moet er ook weer eens heel anders uitzien, een paard met zijn neusje ontspannen laag zien lopen aan losse teugel, in de galop, in engels tuig. Da's pas een statement. :') Als ik iemand zover krijg eens te komen filmen terwijl ik met haar oefen op zit in haar (prachtig) bruin tuig, dan zal ik dat ook even laten zien aan de gegadigden hier :D Ik vindt het ook zo jammer dat bruine dressuurzadels zo duur zijn en moeilijk te vinden... ze heeft zo'n prachtig hoofdstel dat er bij zou passen! En dan is er nog eens de kwestie van een dressuurzadel vinden dat haar past qua boom, mevrouw heeft amper een schoft :p

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:06

En toch heb je een verkeerd idee :) ik rij western en mijn paard loopt niet met zijn neusje laag ontspannen met losse teugel. Er gaat heel veel training aan vooraf :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:29

@Brittneyx : bij de meesten, maar waarom zou het ook niet anders kunnen ???
Sommige paarden hebben van nature zulke gangen.
Het gevaar bestaat dat ze minder gaan dragen op de achterhand en op de voorhand gaan lopen. Het zgn sjokken :) en om dat goed te krijgen (en te houden) gaat het meeste werk in zitten.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:58

DubbelDun schreef:
@Brittneyx : bij de meesten, maar waarom zou het ook niet anders kunnen ???
Sommige paarden hebben van nature zulke gangen.
Het gevaar bestaat dat ze minder gaan dragen op de achterhand en op de voorhand gaan lopen. Het zgn sjokken :) en om dat goed te krijgen (en te houden) gaat het meeste werk in zitten.

Het kan natuurlijk wel anders maar het zou me verbazen dat de meesten veel moeten trainen dat iemand die van oorsprong engels rijd, zijn paard met losse teugel rijd en dat hij dan plots de beginselen van reining doet :)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:21

http://www.aqha.com/Showing/Youth-World ... ashx?w=350
western rijden in 'Engels' tuig wordt ook gedaan, google maar eens op hunter under saddle ;)
Ik ben heel benieuwd naar foto's of een filmpje van je paard. Er zijn niet veel paarden die uit zichzelf met een lang teugeltje goed op de achterhand lopen. Daar gaat over het algemeen eerst een lange training met contact aan vooraf. Als je reining wilt rijden kom je nergens als je alleen maar 'rondsjokt' aan een los teugeltje. Deze trainingen zijn minstens zo pittig als een dressuurtraining, met veel tempowisselingen, zijgangen etc etc. Dat gaat niet allemaal op lange teugel, tenminste niet als je oefeningen correct wilt uitvoeren, helaas.

Leuk dat je zo enthousiast bent hoor, maar ik zou gewoon een keertje bij een (reining) trainer gaan kijken, of desnoods naar een wedstrijd gaan en bij het inrijden(!!) gaan kijken, dan krijg je misschien een beter beeld :) ook op youtube zijn er wel filmpjes te vinden.
succes :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:33

Dat je paard aan de losse teugel loopt, betekent niet dat je western rijdt. Het klinkt een beetje alsof western heel simpel is, voornamelijk omdat je je paard blijkbaar wel zo beleerd en nog nooit een westernles hebt gehad.

Ik denk dan ook dat je helemaal voorbij gaat aan het concept "western". Het is heel wat meer namelijk dan een beetje met losse teugel rijden. Je zegt dat je hem rond kan sturen, dat is mooi, maar dat betekent niet dat je paard "in frame" loopt (en blijft lopen) en dat hij recht is.
Daarnaast zeg je dat de beginselen van de reining er al in zitten. Ik neem aan dat de de stop vanuit galop bedoeld daarmee? Fout, ook dat is geen western. Een slidingstop in de reining is heel wat anders dan je paard halt vragen vanuit galop. Daarnaast zijn de pleasurepaarden zeker niet kreupel.

Geloof mij, ik rijdt nu 2,5 jaar met het grootste gedeelte op eigen paard met regelmatig les van een van de toppers van Nederland, 4 a 5 dagen per week volop trainen en oefenen, en ik ben nog beginner.
Ik was net ver genoeg om te gaan denken aan een beginners wedstrijd (GAG).

Houdt jezelf dus niet voor de gek. Western is heel wat meer dan jij voor doet komen. Voordat je eventueel een overstap gaat maken zou ik mij goed gaan verdiepen erin, en in de verschillende disciplines.
Onthoudt: basis is bij iedere discipline nagenoeg hetzelfde, voor zowel dressuur als western.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:00

Mijn merrie kan ook prima met los teugeltje uit galop gaan halthouden, maar zonder hulp maakt ze het zich wel heel gemakkelijk en doet ze alles van op de voorhand. Dit is bij dressuuur dus niet de bedoeling.
Ik hoor uit je uitleg toch dat je niet zo een goede instructie hebt gehad. Anders had je wel geleerd hoe je paard wel nageefelijk krijgt zonder te moeten trekken of zagen.
In elke dicipline komt er veel meer bij kijken dan enkel nageefelijkheid en reactie op de hulpen, maar als jou dat allemaal niet aanspreekt hoeft dat ook allemaal niet en kun je ook VD, grondwerk en buitenritten gaan maken.

Misschien toch eens nadenken van wat je echt graag wilt met je paard en van daar uit je keuze gaan maken. Als jij een fijn te rijden recreatiepaard wilt heeft het geen zin om maandelijks een heel budget aan instructie te gaan spenderen, maar als je toch echt de sport wilt gaan uitoefenen dan zul je eerst al moeten kiezen welke tak van de sport, op welke manier en of die realistisch is, want hoe jij het beschrijft krijg ik als beeld een paardje die met hangend hoofd braafjes zijn rondje loopt en waar verder niet al te veel aan gevraagd wordt. Daar is niets mis mee, maar in de sport wordt er wel iets meer gevraagd en moet je soms al iets veeleisender zijn met je paard. Kijk eens naar western reining, pleasure filpmjes, dressuur filmpjes, springen en je zult zien dat het heel verschillend is qua training, maar dat ze er allemaal even onvriendelijk of vriendelijk kunnen uitzien.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:28

Voorgaande reacties hebben eigenlijk alles al gezegd ... Rondsjokken aan lange teugel is nog dressuur nog western.

Skyefate schreef:
En dat is nu ook zo'n probleem - probeer maar een dressuurinstructrice te vinden in deze regio die niet zegt "je moet beton in je handen hebben" of "van links naar rechts zagen, dan komt hij onderin".

Ahum, ik lees dat je vanuit "midden België" komt, wel ik toevallig ook. Je bent mij of mijn lesgeefsters duidelijk nog niet tegengekomen, want dan had je dat beeld niet van dressuur ;)
EERST moet die achterhand in orde zijn. Of je nu dressuur, western, jumping of weet ik veel wat wilt rijden. En neen, dat is niet op 1-2-3 in orde. Daar gaan uuuren training aan vooraf zonder ook maar iets in die mond te gaan friemelen.
Maar dan moet jij het doorzettingsvermogen, het geduld en de passie hebben om dat bij je paard in orde te krijgen en dan pas kan je gaan kijken in welke richting je verder wilt trainen en in welke sport je op wedstrijd wilt gaan.