Velen hebben me destijds gelabeld als "te zacht met de teugels, te zacht met de hulpen". En nu ik een "eigen" paard heb om me volledig over te ontfermen, ben ik dan maar meteen gaan rijden op de manier waarop de instructeurs nooit wilden dat ik reed - met losse teugel en heel zachte hulpen. Ondertussen rijd ik Lana al vier maand op losse teugel, en heb ik haar maar één keer met trens gereden, op contact. Ze weet nu zo goed wat ze moet doen met de losse teugel dat je haar met niet meer dan je pinkjes kan rijden op contact. Een vinger meer en ze stopt. Zo heb ik het haar immers geleerd. Ze begint zelfs de beginsels van reining en sturen op zit op te nemen, en ik ben zo trots op haar! Ik heb haar net zo beleerd omdat ik zo geïnteresseerd was in NH. Uiteindelijk liep die western-invloed toch ook over in het rijden, en hier ben ik dan. Nooit westernles gehad, maar ondertussen wel een paard dat op volledig losse teugel te sturen valt en vanuit galop kan halthouden. Wat te doen, wat te doen....
Haar eigenaar is er heel blij mee dat ik met haar werk, en heeft ook subtiel even gezegd dat westernzadels erg goed zitten en met losse teugel rijden toch veel relaxter is. Hij heeft altijd cross gereden met zijn vorige paarden, en ik ben dan weer meer van het "actie-maar op de grond" type. Een sprongetje neem ik graag, en Lana ook, maar dat is voor de jol, voor de fun. En de eigenaar begrijpt dat volkomen. Maar hoewel hij het niet erg zou vinden om alles voor haar te gaan halen (onlangs nog met drie trenshoofdstellen afgekomen), vindt ik het toch een beetje erg. Ze heeft een vzh zadel, en een militair zadel (van het Belgische leger nota bene, en het past!). Maar uiteindelijk lijkt western me zo super
En vooral de behendigheid die die paarden moeten hebben, en die interessante trail en horsemanship wedstrijden die ik af en toe eens tegenkom... dat doet me toch zwijmelen.Doen of niet? Voorstellen aan de eigenaar of niet? Ik zit volledig in de knoop...
. Je hoeft echt geen overstap naar western te maken omdat je een fijn gereden paard hebt. Mijn paarden zijn ook allemaal op zithulpen en losse teugels geleerd en gereden en helemaal niet western. Een ontspannen paard dat met minimale hulpen te rijden is is nu eenmaal het doel van de klassieke dressuur (in tegenstelling tot de huidige wedstrijddressuur en het manege getrek en gesleur).