Een hele poos geleden al weer had ik hier mijn handjevol lessen met mijn voormalig bijrijdpaard gepost en heb ik mogen proeven van het western. Omdat ik voor mij en mijn shetlandermerrie een beter plekje aangeboden kreeg, moest ik per direct stoppen en is paardrijden er nauwelijks meer van gekomen.
Maarja, door schuld van Amanda (
) had ik al te veel geproefd en wilde ik graag verder. Maakte niet uit of dat in het zadel was, of er gewoon ouderwets naast. Na het proeven van de sfeer op voor mij eerste georganiseerde DAWRA, en het zien van de At Halter onderdelen wist ik genoeg. Twee weken geleden was Paulette Zorn weer in Strijen voor een les dag georganiseerd door Amanda met verschillende combinaties. Een dag van te voren zag ik dat er nog plek was. Gevraagd, en jahoor! Paulette wilde mij en Kees de beginselen van Showmanship at halter leren. (En hopelijk binnenkort de mogelijkheid tot Trail at Halter
)Shetlanderruin Kees heb ik nu ongeveer een maandje en voor ons allebei voor het eerst les in Showmanship. Het enthousiasme van Kees was erg aanstekelijk en we hebben ons zeer vermaakt. En een ding is zeker, wij gaan hier thuis lekker mee verder oefenen!
Wat doe je als eerste net voordat de les begint? Je gaat de bak verkennen, en daarbij hoort natuurlijk ook een uitgebreide bodeminspectie! Na 3x rollen was de bodem dan ook goedgekeurd en konden we beginnen.

Om dan te beginnen met wandelen. Lastig, want ik loop al te snel. Kleinere langzamere passen maken. En ondertussen ruimte bewaren tussen Kees en mij. Niet scheeflopen en tempo van Kees constant. Gaat lukken!
En ondertussen plakt Kees aan mijn been.
Even luisteren naar de uitleg. Pretletter

Verder met de uitleg, hoe moet ik staan. Hoe leid je, en hoe vraag je achteruit.
In die korte tijd dat ik Kees heb nog nauwelijks achteruit gevraagd. Maar hij liep als een trein achterwaarts. Omdat Kees de neiging heeft om scheef te draaien, of juist heél graag naar mij, moet ik daar wel alert op zijn.

Om verder te gaan met een gang harder, Draf. En daar komt het enthousiasme naar boven.
Dat ging wat te hard, en onrustig. Werkpuntje
Hier loop ik net wat te ver maar zit de rust er in.

Maar zodra ik de buitenbocht moet nemen op de andere hand lijkt het een wedstrijd te worden

Moment van stilstaan, en blijven
En uitleg over de inspection.

Nog steeds onvermoeibaar gaan we door. Stoelen worden pionen en we oefenen wat simpele basis Patterns. Stappen, cirkel draven, stilstaan, achterwaarts. (niet de juiste termen, die blijven nog niet zo hangen
)Verbeterpuntjes, wat gaat goed? Wat heeft nog werk?

Begin van side pass

Nadenken en concentratie van beide

En dan het verdiende rustmoment. Weer klaar voor de dag!

Ik hoop dat jullie meegenoten hebben. En wie weet tot ooit!

Met vele malen dank aan Amanda voor de foto's!