Bij mijn Solid paint bred van 16 jaar is begin januari dit jaar geconstateerd dat hij tegen insuline resistentie aanzat, gezien zijn moeder ppid/ de ziekte van cushing gehad heeft gingen bij ons de alarm bellen af en zijn wij direct van het huidige voer (cavalor strucomix original) overgestapt naar voer wat beter op hem gemeten werd door de dierenarts. Van de dierenarts kregen wij een pot phytonics gluco balance mee om de suikerspiegel te reguleren. Vanaf januari stond hij dus op Hugho kruidenbrok, de granenmix en de luzerne grof.. Dit leek hij in het begin goed te eten tot hij na een maand de granen werkelijk zijn voerbak uit begon te gooien.. Vervolgens dus van Hugho afgestapt en over gegaan op Cavalor Fiber Force in combinatie met Equifirst Linamix omdat paarden met insuline resistentie baat zouden hebben bij een olierijk dieet. Mijn paard is altijd al cool in het hoofd geweest maar werd maand na maand steeds lustelozer en heeft werkelijk waar nergens meer zin in. Twee weken geleden hebben we de Equifirst linamix er ook vanaf gehaald omdat ik over dit voer toch ook mijn vraagtekens kreeg m.b.t. de vele olie wat er in zit wat weer niet optimaal gebruikt kan worden in het lichaam doordat hij te weinig vitamine e zou krijgen en de negatieve verhalen over dit voer op meerdere topics. Het lijkt er dus op dat mijn paard door het suikerarm (8% suiker/zetmeel) voeren steeds minder energie heeft en ook qua lichaam echt zijn spieren aan het opeten is. (was altijd type bodybuilder en nu sinds de laatste maanden neemt dit echt af).
Nu heb ik hem begin oktober laten testen op ppid/cushing en helaas werd hij positief getest. pmol/L = 23. Waar ik ook weer mijn vraagtekens bij heb omdat elk paard in deze periode een piek schijnt te hebben en hij op lusteloos zijn na eigenlijk geen symptomen van cushing heeft. Ik heb hem laten meten omdat ik bij een negatieve uitslag hem toch weer een voer met meer suiker wilde gaan geven.
Vorige week begon mijn paard na het rijden, in de paddock inene uit het niets aan het hek te luchtzuigen, wat hij nog nooit gedaan heeft, dus de gedachte was pijn / maagzweer??
Hiervoor afgelopen vrijdag naar de dierenarts lgegaan en inderdaad kwam zijn maag er slecht uit terwijl hij in september nog nagelopen was en alle organen goed gemeten werden. Nu dus een poeder mee gekregen voor de maag.
Mijn paard is qua werk niet veranderd sinds hij tegen de IR aanzit en op cushing positief gemeten is.
Hij loopt in principe elke dag. Niet elke dag rijden maar wel om en om in combinatie met longeren en de stapmolen of een buitenrit.
Het voerschema wat hij per dag krijgt is als volgt:
06:00u twee handjes Cavalor Fiber Force met een schep phytonics gastri comp (voor zijn maag)
11:30u twee handjes Cavalor Fiber Force met een schep phytonics gluco balance (voor cushing en IR)
16:30u twee handjes Cavalor Fiber Force met een schep phytonics gastri comp
20:30u twee handjes Cavalor Fiber Force met een pompje Chevivit (vitamine e/selenium + omega 3, krijgt hij nu 1 week i.v.m. spierafname en weinig vitamine e in zijn voer)
Deze voerbeurten krijgt hij in combinatie met klaar gezette hooi manden. Dus 4 manden hooi per dag, in totaal 8 a 9 kilo hooi. voordroog hooi uit plastic waardes onbekend.
Zouden jullie met me mee willen denken hoe en wat nu het beste zou kunnen zijn want het lijkt er op dat er alleen maar poedertjes bij komen, maar dat er geen verbetering komt.......
Alvast bedankt voor het doorlezen, ook al heb ik niet echt gelet op alle komma's en punten