[WN] voeding / probleem bij mijn SPB van 16 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

painthorselover

voeding / probleem bij mijn SPB van 16 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 19:49

Hallo Allemaal.. Ik ben eigenlijk nooit actief op bokt in de zin van topics plaatsen en antwoorden maar zit nu met de handen in het haar dus dacht, laat ik eens een poging wagen. Ik heb dit topic ook geplaatst bij voeding/supplementen maar ik denk dat het hier beter op zijn plaats staat aangezien het een paard betreft wat ook reining gereden wordt?? Zo niet, hoor ik het graag of mag het verplaatst worden.

Bij mijn Solid paint bred van 16 jaar is begin januari dit jaar geconstateerd dat hij tegen insuline resistentie aanzat, gezien zijn moeder ppid/ de ziekte van cushing gehad heeft gingen bij ons de alarm bellen af en zijn wij direct van het huidige voer (cavalor strucomix original) overgestapt naar voer wat beter op hem gemeten werd door de dierenarts. Van de dierenarts kregen wij een pot phytonics gluco balance mee om de suikerspiegel te reguleren. Vanaf januari stond hij dus op Hugho kruidenbrok, de granenmix en de luzerne grof.. Dit leek hij in het begin goed te eten tot hij na een maand de granen werkelijk zijn voerbak uit begon te gooien.. Vervolgens dus van Hugho afgestapt en over gegaan op Cavalor Fiber Force in combinatie met Equifirst Linamix omdat paarden met insuline resistentie baat zouden hebben bij een olierijk dieet. Mijn paard is altijd al cool in het hoofd geweest maar werd maand na maand steeds lustelozer en heeft werkelijk waar nergens meer zin in. Twee weken geleden hebben we de Equifirst linamix er ook vanaf gehaald omdat ik over dit voer toch ook mijn vraagtekens kreeg m.b.t. de vele olie wat er in zit wat weer niet optimaal gebruikt kan worden in het lichaam doordat hij te weinig vitamine e zou krijgen en de negatieve verhalen over dit voer op meerdere topics. Het lijkt er dus op dat mijn paard door het suikerarm (8% suiker/zetmeel) voeren steeds minder energie heeft en ook qua lichaam echt zijn spieren aan het opeten is. (was altijd type bodybuilder en nu sinds de laatste maanden neemt dit echt af).

Nu heb ik hem begin oktober laten testen op ppid/cushing en helaas werd hij positief getest. pmol/L = 23. Waar ik ook weer mijn vraagtekens bij heb omdat elk paard in deze periode een piek schijnt te hebben en hij op lusteloos zijn na eigenlijk geen symptomen van cushing heeft. Ik heb hem laten meten omdat ik bij een negatieve uitslag hem toch weer een voer met meer suiker wilde gaan geven.
Vorige week begon mijn paard na het rijden, in de paddock inene uit het niets aan het hek te luchtzuigen, wat hij nog nooit gedaan heeft, dus de gedachte was pijn / maagzweer??
Hiervoor afgelopen vrijdag naar de dierenarts lgegaan en inderdaad kwam zijn maag er slecht uit terwijl hij in september nog nagelopen was en alle organen goed gemeten werden. Nu dus een poeder mee gekregen voor de maag.

Mijn paard is qua werk niet veranderd sinds hij tegen de IR aanzit en op cushing positief gemeten is.
Hij loopt in principe elke dag. Niet elke dag rijden maar wel om en om in combinatie met longeren en de stapmolen of een buitenrit.

Het voerschema wat hij per dag krijgt is als volgt:
06:00u twee handjes Cavalor Fiber Force met een schep phytonics gastri comp (voor zijn maag)
11:30u twee handjes Cavalor Fiber Force met een schep phytonics gluco balance (voor cushing en IR)
16:30u twee handjes Cavalor Fiber Force met een schep phytonics gastri comp
20:30u twee handjes Cavalor Fiber Force met een pompje Chevivit (vitamine e/selenium + omega 3, krijgt hij nu 1 week i.v.m. spierafname en weinig vitamine e in zijn voer)

Deze voerbeurten krijgt hij in combinatie met klaar gezette hooi manden. Dus 4 manden hooi per dag, in totaal 8 a 9 kilo hooi. voordroog hooi uit plastic waardes onbekend.

Zouden jullie met me mee willen denken hoe en wat nu het beste zou kunnen zijn want het lijkt er op dat er alleen maar poedertjes bij komen, maar dat er geen verbetering komt.......
Alvast bedankt voor het doorlezen, ook al heb ik niet echt gelet op alle komma's en punten :7

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 07:52

Ik zou beginnen met onbeperkt ruwvoer, liefst in een slowfeeder zodat hij er wat langer over doet. Zeker goed als ie last van zijn maag heeft.

8 à 9 kilo voordroog is erg weinig. uitgaande van 60 à 70% droge stof is dit niet meer dan 6 kilo droge stof. Beetje paint van type body builer weegt al snel 600 kilo. Als z'n spieren wegvallen mag ie al snel 2% van zijn gewicht aan droge stof in ruwvoer hebben, dat is 12 kilo. 2x zo veel dus.

Met het beetje krachtvoer dat jij geeft maakt de hoeveelheid suiker hiervan echt niet zo veel uit voor zijn energie niveau, dat is echt maar een heel beperkt deel van zijn rantsoen.

Ik heb mijn paard juist weer vol in zijn spieren en vol energie gekregen op een rantsoen van heel veel ruwvoer, beetje linamix, luzerne, suikerarme muesli en vitamine brokje.

Als ik jou was zou ik me voorlopig concentreren op veel (onbeperkt!) ruwvoer en me niet zo druk te maken over de rest. Krijgt je paard medicatie voor de cushing? Er zijn paarden die daar zeer goed op reageren.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:45

Wat bedoel je met " Hiervoor afgelopen vrijdag naar de dierenarts gegaan en inderdaad kwam zijn maag er slecht uit terwijl hij in september nog nagelopen was en alle organen goed gemeten werden. Nu dus een poeder mee gekregen voor de maag."

Wat is goed gemeten? Bloedtesten gedaan of zo?

Verder zou ik die voordroog/kuil stoppen en echt hooi gaan voeren, dat kan al een enorm verschil gaan maken.

Romkabouter

Re: voeding / probleem bij mijn SPB van 16 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:49

Ik zou om te beginnen naar een holistisch dierenarts gaan en de 5-panel test laten doen

painthorselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 14:33

Ik loop nu sinds een jaar bij een holistisch dierenarts, En zij kon mij begin januari dit jaar vertellen dat mijn paard tegen insuline resistentie aan zat. Daarvoor is hij dus op de gluco balance van phytonics gegaan, en krijgt dit nog in onderhoud dosering dus 1 schepje per dag (ik weet dat een paard daar ook van kan invallen omdat de stofwisseling omhoog gaat). Laatste keer met het consult in september werd alles op hem goed gemeten en ook werd afgelopen vrijdag alles d.m.v. de lecher antenne goed gemeten op zijn maag na. Ik heb uiteraard gevraagd om een algemeen bloedonderzoek maar de dierenarts kon mij vertellen dat dat niet nodig is omdat zij geen tekorten verwacht. Nu komt ze 3 november bij ons op stal en ga ik haar alsnog vragen om de bloedtest!

Ik kan hem wel meer voordroog geven, maar hij eet niet meer, hij laat nu zelfs al vaak in 24 uur een halve emmer liggen in zijn stal...... Ik heb ook een tijd kleine baaltjes hooi zelf gekocht en daar at hij nog minder van, dat werd bodembedekking in zijn stal! Dure hobby dus! Ook nog duits kruiden hooi geprobeerd, een hele grote baal en ook dat at hij niet!!!! Dus vertel mij maar wat ik dan meer moet geven??

Vandaag na contact gehad te hebben met Marstall een zak marstall condicion gehaald. Dit om de eiwitten en vitamine e voor de spieren omhoog te krijgen.
IR is omkeerbaar en de laatste twee keren was er op mijn paard en zeker nu na het invallen geen sprake van IR. Mijn paard zat tegen IR aan maar heeft het "niet" gehad. Nu mijn paard inteert op zijn spiermassa heeft hij wel zetmeel nodig, anders hou ik geen paard meer over?? Tevens moet de lever van mijn paard bij te weinig zetmeel extra hard werken om toch glycogeen te kunnen produceren?!?!

De 5-panel test heb ik nog niet laten doen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:16

Wat bij mij super goed gewerkt heeft is http://www.jepaardgezondenfit.nl Alles zit er zo dicht mogelijk naast hooi in. Wil je iets extra kan je nog omhoog. Ik heb voor 1 paard wat schraal op de bovenlijn was nu bodybuilder maar daar wordt hij best wakker van:) Dus de volgende ronde staat die op balancer pro. De andere zijn sobere rassen en staan op Balancer. Ze doen het hier allemaal super goed op. En als ze te dik waren vallen ze af en als ze aan moeten komen zoals mijn ruin en iets extra nodig krijgt hij balancer pro/bodybuilder. Werkt super goed tot nu toe bij mij! Mijn paarden likken de bodem uit de bak als ze dit krijgen.

Is wat duurder maar als je alle losse spullen per keer op telt dus ook je suppelementen ben je ook duur uit. En je voert er heel weinig van en dat was wennen. Ik geef het mijn ruin in 2 porties per dag.

Verder hebben die wel onbeperkt hooi er naast zodat hun lichaam blijft werken met vezels. Mijn paard knapt echt goed op nu. Op advies heb ik tijdelijk ook 150gram lijnzaadvlokken gegeven maar dat is niet meer nodig. HIj doet het goed op de bodybuilder zelfs zo goed dat ik hem 1 stap terug zet naar Balancer pro volgende ronde.

Ik ben nu wel voor het kauw werk dit aan het bij geven. http://www.futternatur.de/index2.php Maar...weet nog niet of ik dat houdt want dat doe ik nu 2 weken. En ze eten het niet heel graag tot nu toe. Maar daar zitten juist geen granen, zetmeel, suikers in. Is heel droog en ziet alles goed er in zitten geen stof. Kauwen vinden ze niet zo leuk erop tot nu toe. Dus weet niet of ik dit doorzet. Maar vertraagd wel de tijd met brokjes eten van Balancer. Leveren was ook prijzig voor transport. Moet hier nog zien wat lange termijn alleen winter maanden extra doet bij de paarden. Want de Balancer en Bodybuilder doen het heel erg goed al.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:26

Heb onderzoek gedaan op het internet en veschillende studies bekeken.
In voordroog zit er meer Enterobacteriae Spp. die leidt tot insuline resistentie en overgewicht
In voordroog zit er meer Clostridium spp, een bacteriegroep. Leidt tot het ontwikkelen van botuline bacterien (=> botulisme), water bij de mest of diarree en opgeblazen buik.
(Wil ik wel bij vermelden dat het woord bacterie niet per definitie slecht is, er bestaan zowel goeie als slechte bacteriën)
Botulisme komt enkel voor als er genoeg bacteriën (Clostridium botulinum) aanwezig zijn.

https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... SC2012.pdf

en

[VS] Is voordroog wel geschikt als paardenvoer? (artikel)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:55

De meeste voordroog/ kuil is niet geschikt als paardenvoer, zie reactie hierboven! Zeker als de waardes ervan niet bekend zijn is het oppassen geblazen. Weet je van wat voor weiland het komt, hoeveel is het bemest, hoe lang heeft het gedroogd, is het kort of langstengelig? Beter overstappen op goed, langstengelig droog hooi, beter voor het paard in het algemeen maar ook bijv. voor de tanden ( voordroog is zachter en wil nog wel eens tussen de tanden blijven zitten!). Daar kan je dan onbeperkt van voeren.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:55

Dan zou ik eens beginnen met het naar een reguliere dierenarts te gaan. Ik vind het altijd super knap dat een holistische arts aan de buitenkant kan meten wat er mis is, huhum. Ken ook zo'n verhaal over een paard wat volgens de holistische arts darm kanker zou hebben en dood ging. Tja gelukkig werden die eigenaren wel wijs en zijn naar een reguliere arts gegaan, na een paar (bloed)testen (echt meten) kwam er uit dat het dier een mijt infectie had. Het arme dier is daar voor behandeld en gelukkig weer opgeknapt.
Het enige wat die holistische arts goed had was dat het paard dood zou gaan. Want het had niet veel langer moeten duren en dan was het aan de mijt infectie bezweken! Van darm kanker was totaal geen sprake! Dus mijn advies ophouden met het spelen met de gezondheid van je paard en echte onderzoeken laten verrichten voor het dadelijk te laat is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:16

Kwakzalvers heb je in elke vorm van gezondsheidszorg, ook in de klassieke (ik noem bewust niet "regulier").
Dit nog naast de ontelbare foutieve diagnoses van klassieke en holistische arsten (bij dier of mens)
Met alleen klassieke onderzoeken zo ons paard allang dood zijn geweest bijvoorbeeld.

Combineren is het devies, het is niet het 1 of het ander.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:29

Ja dat is ook zo maar dat doet haast niemand. Als je zo aan het klungelen bent en je paard wordt alleen maar slechter lijkt het mij,op zijn lichtst uitgedrukt, heel verstandig er eens iemand anders naar te laten kijken.

Ik gebruik bijna altijd een arts die in beide disciplines is opgeleid. Maar belangrijk vind ik dat er minimaal een klassieke veterinaire opleiding is gevolgd.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:03

Bij PPID werd bij mij prascend voorgeschreven om de ACTH waarden terug op peil te krijgen, wat nu na 2 maanden ook lijkt te lukken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:40

Adrienne schreef:
Maar belangrijk vind ik dat er minimaal een klassieke veterinaire opleiding is gevolgd.

Dat vind ik juist een manco.
Ik heb liever 2, iemand die klassiek is, is vaak al te veel in de box geconditioneerd.
Vaak he, niet altijd ;)
Sowieso hou ik van het 4 (of meer) ogen principe

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:50

Romkabouter schreef:
Adrienne schreef:
Maar belangrijk vind ik dat er minimaal een klassieke veterinaire opleiding is gevolgd.

Ik heb liever 2, iemand die klassiek is, is vaak al te veel in de box geconditioneerd.
Vaak he, niet altijd ;)

Iemand zonder klassieke veterinaire opleiding blijft van mijn dieren af. Ik heb een klassiek opgeleide veearts die zich continu bijschoolt. Elk probleem wordt adequaat en snel opgelost. PPID, ectopische tand, chronische sinusitis, sarcoid, ...
Hoe gaat iemand zonder klassieke opleiding een probleem als een ectopische tand oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:09

Er zijn hier juist Centrale topics over ; Centraal topic Insuline Resistentie en Centraal topic Cushing/PPID, waarom steek je daar je licht niet eens op, voor wat meer info?

Verder ben ook ik geen voorstander van voordroog/kuil met een IR paard en verder zou je als paardlief zo wie zo zijn hooi zo slecht eet misschien eens naar de Seniores Priores kunnen gaan kijken?
Als je paard nou zo inteert, dan zou ik mij gewoon niet zo blind staren op die onder de 10% suikers te blijven zitten, maar daar toch wat flexibeler mee omgaan.

Ook vraag ik mij af, wie er dan eigenlijk IR heeft geconstateerd? daar zijn namelijk ook bloedtesten voor, die daar uitsluitsel over kunnen geven.

Wat de PPID betreft; ik zou die waarde toch niet helemaal negeren als ik jou was en je toch wat meer gaan inlezen over deze ziekte...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:42

Callisto04 schreef:
Hoe gaat iemand zonder klassieke opleiding een probleem als een ectopische tand oplossen?

En daarom hebben wij er dus twee :D
Eentje zonder klassieke "oogkleppen" die verder kijkt dan alleen de vaak zeer plaatselijke blessure en eentje die de problemen die jij noemt kan oplossen :)
Beide erg kundig in hun vakgebied :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:53

Ik ben niet bekend met Cushing, maar is dat een hoge waarde? Wat vond de dierenarts er van? Is het een idee om Cushingmedicijnen te proberen om te zien of je paard daar beter van wordt?
Omdat je paard zo'n lastige eter is ... zijn zijn tanden recentelijk nog nagekeken?
Is er al getest op Lyme? Dat komt ook meer voor dan je zou denken en kan ook hele rare klachten geven (incl maagklachten).
Leverbot hoor je ook steeds vaker, vooral bij paarden die terugvallen in spiermassa en "ellendig" tonen.

painthorselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 16:36

Ik heb de moeder van dit paardje ook in bezit gehad, en zij is bijna 5 jaar terug ingeslapen door PPID en de chronische hoefbevangenheid wat zij daarbij had. Zij is onder behandeling geweest van Visdonk in Roosendaal en ook hebben de gebroeders van Nassau haar altijd beslagen. Tevens heeft zij voor haar PPID Pergolide gekregen en die medicijnen hebben haar niet veel goed gedaan. Van nassau noemde haar een paard van de dag, het kon elk moment over zijn. Uiteindelijk is zij ingeslapen omdat haar hoefbeen zo goed als door de zool kwam.

Ik heb heus wel nagedacht over Prascend geven, maar in overleg met de dierenarts besloten dit niet te gaan doen.

Ik heb afgelopen dinsdag een zak Marstall Condicion gehaald na overleg met een adviseur van Marstall en hij komt ondanks dat hij maar een kattenvoer bekertje per dag krijgt nu al een stuk vrolijker zijn box uit. Dit kattenbekertje nu verdeeld over vier bakjes bij zijn fiber force om hem langzaam aan om te gaan zetten van fiber force naar marstall.

Tanden/kiezen worden elk jaar gedaan door Daan Staller.

3 November komt de dierenarts op stal, en dan word er uiteraard alsnog een uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Ook ga ik dan navragen over Lyme en Leverbot :j

Wat betreft het voordroog kuil/hooi, ben ik het met jullie eens. Maar.. ik kan wel hooi blijven kopen maar als hij het als stalbedekking gebruikt zie ik daar de meerwaarde niet van in?

Tevens heb ik bewust de keuze gemaakt om van reguliere dierenarts naar holistisch dierenarts over te stappen, dit i.v.m. vele fouten die ook gemaakt zijn door reguliere dierenartsen! Ook zijn de holistische dierenartsen van de praktijk waar ik kom allemaal minimaal geschoold via Universiteit Utrecht en dus allen gediplomeerd dierenarts.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:53

TS afgezien van het krachtvoer wat je geeft is het denk ik een goede stap om luzerne aan het dieet toe te voegen. zeker gezien dat hij last van zijn maag heeft en je ook supplement daarvoor geeft. Luzerne helpt alleen maar de darm- en maagwerking te verbeteren en het bevat ook de eiwitten die je paard zijn spieren nodig hebben.

een uitgebreid bloedonderzoek lijkt me zeker een goed idee!
en misschien kunnen de spierwaardes je ook wel het een en ander vertellen.

je paard is duidelijk een moeilijke eter, maar geeft hij het uiteindelijk niet op?
ik bedoel dat wanneer je geen ander hooi geeft hij het uiteindelijk wel gewoon zal gaan eten?
natuurlijk kiezen paarden voor het lekkerste als ze kunnen kiezen, maar dat is vaak niet het beste.

cushing ben ik verder niet echt mee bekend en kan ik ook niks zinnigs over zeggen.
ik weet wel dat dat Gluco Balance al meerdere paarden met zware IR heeft geholpen, en ik ken zelfs een geval waarbij het helemaal is overwonnen en niet meer aanwezig is.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:49

Callisto04 schreef:
Romkabouter schreef:
Vaak he, niet altijd ;)

Iemand zonder klassieke veterinaire opleiding blijft van mijn dieren af. Ik heb een klassiek opgeleide veearts die zich continu bijschoolt. Elk probleem wordt adequaat en snel opgelost. PPID, ectopische tand, chronische sinusitis, sarcoid, ...

Zo denk ik er ook over, geen klassieke opleiding,is geen officieel arts en blijft dus met zijn of haar tengels van mijn dieren. Wij gaan naar een klassiek geschoolde arts met extra specialisaties in bv acupunctuur osteopathie en kruiden geneeskunde. Die bekijkt inderdaad het hele plaatje en lost het vervolgens op door te kiezen voor de op dat moment en voor dat dier beste oplossing en dat kan volgens de klassieke of volgens de alternatieve "school" zijn.