Eerste keer endurance, impulsrubriek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Eerste keer endurance, impulsrubriek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 19:10

Hallo bokkers,
Gister was het dan eindelijk zover. Mijn eerste endurance wedstrijd! Ik was mega zenuwachtig en wist niet wat me te wachten stond. De dag is heel soepel verlopen, al vond ik het wel een heftige dag zo met al die keuringen etc. Mijn eerste vraag was hoe mijn paard het zou doen op vreemd terrein in een zelfgemaakte paddock. Ik hoopte maar dat ze het goed zou doen en niet zou willen uitbreken of iets dergelijks :7 ze heeft me hierin volledig verrast. Ze vond het geen enkel probleem. Sterker nog, die paddock was eigenlijk meteen haar eigen plekje waar ze ging eten alsof ze thuis stond.

Afbeelding

Even samen op de foto, ik was trots!

Afbeelding

Als eerste ben ik naar het wedstrijd secretariaat gegaan waar ik mijn hesje en vetkaart kreeg. Ik had daarna nog ruim anderhalfuur voordat ik moest starten. Ik heb rustig mn paard gepoetst, wat gegeten, nog even de route bekeken etc. Een halfuur later ben ik naar de voorkeuring gegaan. Ze had een hartslag van 52, best hoog! Maar het was natuurlijk allemaal spannend. Alles was verder prima in orde, een A voor locomotie. Toen terug gegaan naar onze trailer en daar langzaam begonnen met opzadelen.
Een halfuur voor de starttijd ben ik erop gegaan om los te stappen!

Afbeelding

Om 11.18 zijn we gestart. Ik reed samen met een meisje van 13 die mij had benaderd omdat ze niet alleen mocht rijden. Was achteraf heel fijn, want zij had al 5 impulsrubrieken gereden en ik kon mooi achter haar fanatieke pony aan rijden.

Afbeelding

Onderweg ging het super. Ondanks dat het modderig was met veel plassen heb ik echt genoten. Mn merrie deed het geweldig, in het begin een beetje sloompjes voor haar doen vond ik, pas na een tijdje begon ze los te komen en werd ze steeds fanatieker. De tijd ging heel snel voorbij, na 12 km zag ik mijn "groom" (ouders) alweer staan. Star wilde niks drinken, we hebben haar hals een beetje gekoeld. Ze had er nog weinig moeite mee. Na het groompoint werd ze even heel heet, ik kon haar soms moeilijk houden en ze pakte iedere keer vanuit de draf ineens de galop en wilde dan moeilijk terug. Dit was denk ik ook omdat er voor ons in de verte constant andere paarden in zicht waren. We hebben eigenlijk 95% van de rit gedraaft, afentoe hele kleine stukken gestapt. Voor we het wisten was de laatste kilometer al in zicht en gingen we over tot stap. Helaas was Star hier weer heel drammerig omdat we met meerdere paarden in een groep reden, ze wilde voorop! Hierdoor moest ik haar inhouden en ging zij zich weer druk maken. We waren bijna te vroeg bij de finish dus moesten heel rustig het laatste stuk stappen. (voor zover dit lukte) Bij de finish heb ik haar meteen aangeboden, hartslag 72, oei! Na 10 minuten weer en toen hartslag 56, yes!!

Daarna eten gegegeven en na een halfuur naar de nakeuring. Hartslag ineens 76, whut!!?? Dat betekend een diskwalificatie. Ik snapte er allemaal weinig van, dus ik vroeg wat voor gevolgen dit zou hebben. Ik moest maar gewoon doorgaan naar de volgende dierenartsen (waar je voor moet draven). Ik ging erheen, ik gaf de vetkaart en draafde voor. Was helemaal goed allemaal! En ik mocht weer gaan. Ik was even in de war, en die hartslag dan? Het was alleen zo druk daar en veel mensen stonden te wachten dus heb ik Star eerst terug gezet. Daarna ben ik terug gegaan en heb ik uitgelegd dat de hartslag bij de nakeuring ineens zo hoog was. Dat vonden ze ook vreemd en hadden ze niet in de gaten gehad. Ze controleerde de hartslag nog een keer en nu was ie 50. Ze wisten niet waarom het in de eerste instantie zo hoog was, maar vonden het goed dat ik terug was gekomen om het te checken.

Helaas werd er een streep gezet door mijn goedgekeurd vakje, en een vinkje bij diskwalificatie :(

Achteraf gezien heb ik in het topic van de wedstrijd al gehoord dat het er aan kan hebben gelegen dat ik haar meteen muesli heb gegeven en hooi achteraf, en haar een zweetdeken + regendeken op heb gedaan (ze had het nog te warm wss) Ik baal hier wel een beetje van, want ben benieuwd hoe we het hadden gedaan als haar hartslag niet ineens zo hoog was. Vandaag even naar de uitslag gekeken en daar stonden we onderaan, diskwalificatie met hartslag 76, verder niks! Terwijl ze stoer de rit heeft uitgelopen en eigenlijk na 10 minuten een hartslag van 56 had. Dat deed wel even pijn :D Maar ik heb de mijn doel bereikt: meedoen aan een wedstrijd en m goed uitrijden!

Ik ben in Maart zeker weer van de partij. Ik wil tussendoor graag een clinic volgen om wat meer ervaring op te doen. Ook ga ik meer trainen, aan gezien ik dit nu niet echt had gedaan.

In het algemeen een super dag, met een leuke sfeer, behulpzame mensen en redelijk droog weer *\o/*

Maflinger_S

Re: Eerste keer endurance, impulsrubriek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:17

Wat een leuk verslag, leuk om zo een eerste ervaring in de endurance mee te beleven. Jammer van de diskwalificatie maar je hebt er wel veel van geleerd.

Misschien nog een domme vraag maar waarom rij je je paard eerst los voordat je aan de endurancerit zelf begint? Je kunt de rit toch ook rustig beginnen met losrijden?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 19:19

Maflinger_S schreef:
Wat een leuk verslag, leuk om zo een eerste ervaring in de endurance mee te beleven. Jammer van de diskwalificatie maar je hebt er wel veel van geleerd.

Misschien nog een domme vraag maar waarom rij je je paard eerst los voordat je aan de endurancerit zelf begint? Je kunt de rit toch ook rustig beginnen met losrijden?

Ik heb eigenlijk gewoon van te voren los gestapt, omdat je bij de finish dravend weg rijd! Ik weet zelf niet eens of het een regel is om weg te draven, maar dit is wel wat ik iedereen zag doen, dus denk haast van wel :+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:30

Dank je wel en nog veel plezier met je knolletje!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:35

Wat super leuk zeg! Dat er nog maar veel KM's mogen volgen. :j

Wegdraven is niet verplicht hoor, maar wel iets wat veel mensen doen om meteen te beginnen met een hoog tempo omdat ze een bepaald KM/h willen bereiken. :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 19:59

Aha, weet ik dat ook weer :)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:46

Fijn dat je rit zo goed gegaan is en ach van zulke fouten leer je weer en dat doe je volgende keer beter.

Eten en drinken geven na het rijden en voor de nakeuring is net goed, liefst slobber zodat ze veel vocht binnen krijgen maar idd de warmte van je paard moet wel weg kunnen.

Ik denk dat ik naast jou stond op de parkeerplaats nu ik je foto's zie , blauwe trailer en pony in oogverblindend roze.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 10:41

risky schreef:
Fijn dat je rit zo goed gegaan is en ach van zulke fouten leer je weer en dat doe je volgende keer beter.

Eten en drinken geven na het rijden en voor de nakeuring is net goed, liefst slobber zodat ze veel vocht binnen krijgen maar idd de warmte van je paard moet wel weg kunnen.

Ik denk dat ik naast jou stond op de parkeerplaats nu ik je foto's zie , blauwe trailer en pony in oogverblindend roze.

Ohja dat klopt volgens mij!! super leuk :)
Ja idd hier heb ik zeker van geleerd, de volgende keer beter.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:21

Maflinger_S schreef:

De tijd begint met lopen als je mag starten. ga je stappend starten moet je de rest van de rit veel harder rijden wil je op gemiddelde binnen de tijd uitkomen. Van tevoren instappen s dus veel praktischer en zo lang mogelijk doordraven zorgt ook dat je gemiddelde hoger uitkomt zonder dat je harder hoeft te rijden.

Leuk verslag!
Voor de nakeuring check ik mijn pony haar hartslag altijd even. Ze heeft het altijd eerder te warm dan te koud. Mocht ze nog erg warm voelen koel ik soms nog eventjes over de hals.
Wat j ook kunt doen is alleen een deken over de kont gooien zodat die niet stijf wordt.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 13:05

Jep, de volgende keer gooi ik gewoon alleen de zweetdeken over haar kont zodat ze lekker kan luchten. Ze zal het idd eerder te warm hebben gehad dan te koud. Ik ga haar ook gewoon tussen de finish en nakeuring alleen een appeltje geven als beloning, dan krijgt ze daarna wel lekker haar muesli en hooi!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:12

Leuk !!

Ik heb daar ook gestart in de impuls (eerste keer).
Heb hem ook goed uitgereden en waardes waren dik in orde.

Was prima georganiseerd vond ik en het weer zat mee vond ik.

Volgend seizoen officieel starten :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:15

Leuk hoor!

Het is altijd even puzzelen wat je wel en niet kunt doen. Die van mij poept zichzelf helemaal leeg tijdens een rit en heeft dan altijd minder/weinig darmgeluiden. Hij moet dus na de finish wel echt eten, anders is ie bij de nakeuring nog leeg. Zo leer je iedere keer weer wat, dat is ook het leuke van de sport, je kent je paard zo goed straks! Op naar de volgende keer, veel plezier!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 13:17

Mirranda schreef:
Leuk !!

Ik heb daar ook gestart in de impuls (eerste keer).
Heb hem ook goed uitgereden en waardes waren dik in orde.

Was prima georganiseerd vond ik en het weer zat mee vond ik.

Volgend seizoen officieel starten :D

Super leuk! :) Ik ben er ook heel enthousiast over. Ik zoek nog steeds iemand die zijn/haar paard dichtbij mijn paard heeft staan om samen te kunnen trainen. Lijkt me een stuk fijner. Dan kun je ook samen naar wedstrijden gaan enzo!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:20

Om eten te verteren gaat de hartslag ook omhoog en inderdaad door warmte ook.
Gras of hooi kun je wel geven. ( Voor de darmgeluiden)Ik heb het een keer gehad toen kwam ik bij de finish uit het bos ( schaduw) bij de open plek ( zon) om de pony aan te bieden zonder extra te koelen... Fout :P
Toen kon ik dus ook extra wachten.

Koel trouwens tijdens de rit ook veel en vlak voor het aanbieden ook. Je grooms kunnen je al tegemoet komen met flessen water. Al stappend gewoon koelen. Zoveel mogelijk. Op de achterbenen aan de binnenkant ( de dijen zeg maar) lopen 2 grote aderen waar bloed door heen gaat. Als je stil staat op een groompunt of moet / wilt wachten bij de finish daar ook zoveel mogelijk koelen. Dan daalt de temperatuur en daarmee de hartslag sneller.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:34

leuk verslag, gave foto's! ontzettend stoer van je +:)+ veel plezier samen *\o/*

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:02

bij de impulsrubriek scoor je geen punten voor een hogere klasse.
Door de te hoge hartslag mis je nu een leuke klassering.
Maar heel veel belangrijker is dat je heel veel geleerd hebt.

Mooi verslag en goed gedaan, jammer dat er geen kers op de taart is, maar die komt volgend jaar wel :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 15:38

BMHP schreef:
bij de impulsrubriek scoor je geen punten voor een hogere klasse.
Door de te hoge hartslag mis je nu een leuke klassering.
Maar heel veel belangrijker is dat je heel veel geleerd hebt.

Mooi verslag en goed gedaan, jammer dat er geen kers op de taart is, maar die komt volgend jaar wel :)

Klopt,
maar ik was wel benieuwd naar de klassering, gewoon om een beeld te krijgen hoe je het hebt gedaan. Het meisje waarmee ik reed is tweede geworden.

Maar inderdaad, het ging zeker niet om winnen maar om ervaring, ik ben nog steeds heel tevreden over de wedstrijd en trots op mijn merrie. We gaan alleen maar meer oefenen samen zodat we volgend jaar er helemaal klaar voor zijn!

repin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:54

Moos99 schreef:
Ik ben in Maart zeker weer van de partij. Ik wil tussendoor graag een clinic volgen om wat meer ervaring op te doen. Ook ga ik meer trainen, aan gezien ik dit nu niet echt had gedaan.

In de winter, buiten het wedstrijdseizoen, zijn er altijd meerdere mogelijkheden. Onder andere: Donna Oudshoorn organiseert altijd workshops (loopt een topic over op Bokt, bij mijn weten), Esther Groen doet veel (adverteert vooral op het enduranceforum) en vanuit de Endurancevereniging worden clinics verzorgd (aankondigingen via de website en het enduranceforum). Deze laatste zijn gratis voor leden van de KEV.
Allemaal aanraders! :j

Fijn dat het ondanks de te hoge HF een mooie dag is geweest! +:)+

Ssooffzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:58

Super gedaan ! Jammer van de diskwalificatie mar je hebt er in ieder geval weer een ervaring bij !