[WN] Paard galoppeert wel buiten maar niet in bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Paard galoppeert wel buiten maar niet in bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 16:40

Heyhoi,

Ik loop al een tijdje (bijna een half jaar) tegen een probleem aan met mijn western beleerde bijrijdpaard. Ze vertikt het om in een bak te galopperen. Als we buiten in de velden zijn is het geen probleem en galoppeert ze na een paar flinke drafpassen braaf aan, ook bochten maken tijdens het galopperen buiten gaat prima, maar in de bak blijft ze als een gek draven, de overgang naar galop komt niet. Helaas mag ik niet alleen met haar naar buiten dus kan ik niet zo vaak naar buiten. Toch zou ik graag haar galop kunnen oefenen in de bak. Ik heb dit speciaal bij western gezet aangezien ze western beleerd is en dat misschien anders is qua hulpen. Ik heb er al eens een ervaren lesgeefster heen laten kijken maar deze zei ook dat het simpelweg een heel eigenwijs dier is en dat het met de tijd wel zal komen. Na een half jaar denk ik dat het wel lang genoeg geduurd heeft...
Oh, ook niet onbelangrijk is dat de eigenaresse tegen het gebruik van de zweep is, en dat dus helaas geen optie is.

Wie heeft tips?!

tamary

Re: Paard galoppeert wel buiten maar niet in bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:43

Kan ze wel aan de longe galopperen?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 16:45

Ik heb nog nooit een paard gelongeerd dus dat weet ik niet. Volgens de eigenaresse is longeren niet nodig. Maar aangezien ze buiten ook gewoon bochten kan maken in de galop lijkt me dat ze het wel kan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:46

Galoppeert ze bij de eigenaresse wel in de bak?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 16:49

De eigenaresse heeft haar al zeker 13 maanden niet meer gereden door gezondheidsklachten van haar kant. Ik ben dikke 5 maanden geleden begonnen met grondwerken en toen stond ze al 8 maanden stil. In het begin ging het zelfs letterlijk drie stappen naar voren twee stappen terug met het rijden.

Maar de eigenaresse zegt dat toen ze haar nog reed ze het wel deed. Ook niet graag en niet makkelijk maar ze deed het wel. Dit komt ook omdat de eigenaresse haar vanaf veulen heeft en zelf ingereden heeft. Ik ben de eerste die haar zover kon krijgen om te bewegen, andere mensen die het geprobeerd hebben stonden alleen maar stil en kregen haar geen stap vooruit.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:51

Je geeft zelf aan dat je misschien met andere hulpen aan de gang moet.. Misschien dat het dan toch verstandig is eens iemand anders die er verstand van heeft naar te laten kijken

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 16:53

Zoals al in de OP staat hebben er al twee ervaren instructrices heen gekeken, dit baatte helaas niet. Bij een van de twee kreeg ik wel drie pasjes galop maar toen weer meteen stilstand en protesteren.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:54

Protest gebeurd niet zomaar, is ze nagekeken?

En wat werd er vervolgens Door deze mensen gezegd?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:55

heb je les ? neem een goede instructeur

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:56

Het is een fjord... Toch? Misschien gewoon super eigenwijs. Hoe is ze met overgangen rijden? Maak anders veel overgangen en houd haar goed actief.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:56

Les nemen?
Wat zeggen die instructrices die je er naar hebt laten kijken dan?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:57

Mist ze kracht. buiten galopperen is niet te vergelijken met galopperen in de bak.
Je zegt buiten neemt ze flinke draf passen.

Hoe galoppeer je aan ?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:57

MorganeR schreef:
Heyhoi,

Ik loop al een tijdje (bijna een half jaar) tegen een probleem aan met mijn western beleerde bijrijdpaard. Ze vertikt het om in een bak te galopperen. Als we buiten in de velden zijn is het geen probleem en galoppeert ze na een paar flinke drafpassen braaf aan, ook bochten maken tijdens het galopperen buiten gaat prima, maar in de bak blijft ze als een gek draven, de overgang naar galop komt niet. Helaas mag ik niet alleen met haar naar buiten dus kan ik niet zo vaak naar buiten. Toch zou ik graag haar galop kunnen oefenen in de bak. Ik heb dit speciaal bij western gezet aangezien ze western beleerd is en dat misschien anders is qua hulpen. Ik heb er al eens een ervaren lesgeefster heen laten kijken maar deze zei ook dat het simpelweg een heel eigenwijs dier is en dat het met de tijd wel zal komen. Na een half jaar denk ik dat het wel lang genoeg geduurd heeft...
Oh, ook niet onbelangrijk is dat de eigenaresse tegen het gebruik van de zweep is, en dat dus helaas geen optie is.

Wie heeft tips?!

OP even lezen...

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:58

Kun je niet vragen of de eigenaresse je kan helpen? Als zij het paard ook heeft ingereden, kan het misschien daar ergens mis zijn gegaan met de hulpen. Het kan een heel subtiel verschil zijn tussen jouw hulp en die van de eigenaresse. Lijkt me dat de eigenaresse ook wil dat haar paard gewoon braaf in galop gaat in de bak..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:01

Wat een onzin... Eigenwijzigheid. Dan duurt het geen half jaar of langer dat je er geen galop uitkrijgt. Zou zelf dan geen vertrouwen hebben in een instructrice die dat zegt...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:03

Er zijn vele oefeningen waar je de buikspieren mee traint, en je paard leert om het bekken te kantelen. Ook het ietwat naar binnen brengen vd achterhand kun je trainen. Dit heb je later nodig in de galop. Ik zou onder begeleiding van een goed en geduldig lesgeefmens deze oefeningen aanleren en zo aan de slag gaan. Dan komt de rest vanzelf.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:04

Ik denk dat eigenwijs heid wel een tijd kan duren (ligt er natuurlijk aan wat je allemaal geprobeerd hebt om het op te lossen) maar als je gewoon zo door gaat zullen fjorden gou genoeg door hebben dat ze bij jou niet hoeven te galopperen...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 18:18

Het gaat hier inderdaad om een fjord. Ze is ontzettend eigenwijs. Het protest is dan ook puur naar het midden van de bak proberen te lopen/springen en stil staan. Het zadel is op maat gemaakt en pas nog nagekeken, haar hoeven zijn prima en ze is ook niet (ontzettend) scheef oid.
De eigenaresse heeft het wel eens geprobeerd om haar op stemcommando aan te laten springen met mij erop, maar dat resulteerde ook in stil staan. Ik zal haar dus op een of andere manier moeten overtuigen.

Overgangen gaan eigenlijk hartstikke makkelijk, ik hoef maar een beetje druk met mijn kuiten te geven of met mijn zit naar voren te 'duwen' en ze draaft gewoon goed voorwaarts aan. Allen de galop vertikt ze. Ook van draf naar stap gaat op hele lichte teugeldruk of alleen maar "prrrrt" (ik ga ook vaak met haar joggen en hierbij vind ik het stemcommando makkelijker dan dat ik aan het touw moet zitten om haar terug te krijgen.)

Buiten galoppeer ik simpelweg op een lang stuk aan door aan te draven en dan weer een beetje druk geven met mijn kuiten. En hoppa, galop. In de bak kan ik dit ook doen maar gaat het dan ipv naar galop naar een middendraf of rendraf.
Laatst bijgewerkt door Nala op 16-10-14 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:19

Hoe gaat het met veel overgangen rijden? En hoe ga jij zitten als je gaat aangaloperen? Word je dan gespannen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:20

Hoe galoppeer je aan? Waar in de bak? Wat zijn je hulpen?

Ik heb ook een eigenwijze haflinger, maar die galoppeert gewoon aan hoor. :+
Ik zou eerder denken dat jij iets niet goed doet, ze ergens last van heeft of balans en bespiering mist en het daarom moeilijk vindt.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:21

Ik bedoel ook zeker niet dat eigenwijze paarden niet hoeven of kunnen galopperen hoor :P

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 18:24

Ik open mijn binnenhand een heel klein beetje (dus niet genoeg om te wenden maar wel om aan te geven dat ik iets ga vragen), leg mijn buitenbeen aan en "duw" haar dan met mijn binnenbeen, precies zoals de eigenaresse het me uitgelegd heeft. Helaas werkt dat niet.

Haha nee natuurlijk niet xLianneZorro, maar ik bedoel alleen maar dat het dus geen pijn is. Ze heeft een keer echt last gehad van het zadel omdat het dekje een klein beetje was verschoven en dit was heel duidelijk en anders te merken.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik in de bak een beetje gespannen ben omdat ik al eens eerder vanuit galop van een fjord gevallen ben, aangezien deze plots blijft staan. Ik probeer zo ontspannen mogelijk te zijn maar ergens kruipt die spanning er toch in.

Letterlijk gesprek tussen mij en de eigenaresse: "Is er iets wat Tara niet graag doet?" "Galopperen" "Oh, waarom niet dan? Vindt ze het moeilijk?" "Nee ze is gewoon hartstikke lui"

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:33

Galoperen in de bak kan hartstikke moeilijk zijn als het paard de juiste bespiering mist; het bekken niet (goed) kan kantelen, of niet goed kan inbuigen.

Mijn merrie kon eerst ook niet fatsoenlijk galoperen, nu gaat het al stukken beter. Maar eerst weigerde zij ook, ze was bang om haar evenwicht te verliezen in de bochten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 18:35

Dit zou natuurlijk heel goed kunnen. We zijn ook hard bezig haar overgewicht terug te dringen en haar lichaam wordt al weer wat dikker van de spieren ipv het vet.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:37

Hoevaak rijd je haar? (je was toch de enigste die haar reed)