[WN] Paard western beleerd, ruiter niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Paard western beleerd, ruiter niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 17:51

Ik vroeg me wat af..
Kan je als ruiter zijnde, niet western 'beleerd', een westernpaardje kopen? (die dus western is opgeleid)..
Dat zou betekenen dat je uiteraard les moet nemen in western rijden maar kan je met zo'n paardje overweg of is het echt heel anders?

Iolanthe

Re: Paard western beleerd, ruiter niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:12

Als het een braaf dier is dat fouten door de vingers ziet, en je meteen les neemt, zou het wel te doen moeten zijn, denk ik.
Je hebt ook wel westernpaardjes die extreem gevoelig aan de hulpen zijn, dat is misschien een minder goed idee, omdat je dan sowieso onbewust vanalles vragen wat niet de bedoeling was.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:19

Ik ben na 8 jaar in de engelse stijl te rijden een half jaar terug begonnen met het bijrijden van een westernpaard die ook wedstrijden gelopen heeft, en het dus heel goed beheerst. Dit is eigenlijk vrijwel zonder problemen gegaan, je moet je alleen open stellen voor tips van anderen en wennen aan het op zit rijden ipv constant teugelcontact. Nu moet ik wel erbij zeggen dat het al een ouder paard is waar ik nu recreatief mee rijd. Of alles echt 100% volgens het westernboekje gaat bij ons weet ik dus niet.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:54

als de basis van het paard goed is , kan het door een trainer / instructeur wel weer goed gereden worden, als jou rijden verbeterd,verbeter je met je paard mee, dus als je fouten maakt kan het meestal wel weer goed komen ,er is genoeg te vinden voor een beginner op het net / youtube om te bekijken hoe het eruit moet zien, en dan met les nemen de praktijk leren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:53

Ik denk dat het geheel afhankelijk is van je eigen rijstijl en het niveau van het paard.
Ik denk dat er in de basis - afhankelijk van welke manier je engels rijdt - er geen extreem grote verschillen (zouden moeten) zijn. :)

Ik neem aan dat je gaat proefrijden op een paard dat je op het oog hebt, dus dat zal je ook wel info geven. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 00:02

Ja hoor dat kan.

Als je zelf western wil gaan rijden lijkt mij het zelfs verstandig dat je een ervaren paard neemt in deze richting.

En als je niet western wil gaan rijden school je hem om. Waarbij je natuurlijk moet beseffen dat dat tijd nodig heeft. Hij zal dan eerst "jouw"taal moeten leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 07:51

Als ik de enige ruiter zou zijn die op mijn paard zou kunnen rijden, dan heb ik echt iets compleet verkeerd gedaan :) Juist de ervaren westernpaarden zijn geschikt als leerpaarden. Al die jonge dingen waarmee mensen willen gaan leren, dat is vele male lastiger.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:15

Ja dat kan wel als je in het begin vooral lekker veel gaat lessen. Een ervaren paard zal soms wel dingen doen die je niet verwacht had of juist iets niet doen. Dan geef je onbewust verkeerde hulpen. Een goede instructeur kan je vertellen wat je dan verkeerd doet.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 11:34

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben me rustig aan aan het oriënteren op een paardje. Ik heb me nooit echt verdiept in westernrijden maar het heeft me wel altijd aangesproken.
Maar ik heb nog tijd zat om me te oriënteren, ik zal me ook eens wat meer verdiepen in western en in de buurt zoeken of ik een paar keer (of lessen) op een westernpaard kan rijden.

Ik zal voornamelijk recreatief gaan rijden, maar het nodige 'bakwerk' zal niet ontbreken. En ik word niet dolenthousiast van Engels dressuur.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:27

hollywood86 schreef:
Als ik de enige ruiter zou zijn die op mijn paard zou kunnen rijden, dan heb ik echt iets compleet verkeerd gedaan :) Juist de ervaren westernpaarden zijn geschikt als leerpaarden. Al die jonge dingen waarmee mensen willen gaan leren, dat is vele male lastiger.

ligt er wel een beetje aan wat voor "leerpaard" je krijgt aangeboden ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:29

Een ervaren paard is fijn om op te leren. Dit geld voor iedereen. Als dit een geschikt paard is dan zal deze jouw fouten vergeven en je zal er veel plezier aan beleven en veel vertrouwen in krijgen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:02

Je moet er wel rekening mee houden dat je het paard veel zal afleren of foute dingen zal aanleren.
En eens er fouten inzitten is het heel moeilijk om ze eruit te halen.
Dus mij lijkt het vooral belangrijk wat je doel ermee is.

Wil je gewoon plezier en leren western rijden, kan je best met een ouder beleerd paard starten.
Wil je later toch ook competitief aan de gang, dan zou ik western leren op lespaarden voordat je met je eigen paard start.
Je paard in training houden en daarnaast zelf rijden lost ook al een deel van de fouten op.
Sowieso met goede begeleiding werken.

Een paard die je fouten vergeeft bestaat helemaal niet. Een paard kan niet denken, 'oei zij moet western nog leren ik zal maar extra braaf zijn'.
Wel heb je gevoelige en minder gevoelige paarden.
Maar sowieso elk paard ga je dingen afleren en 'verkeerde' dingen aanleren.

Is daar iets mis mee? Absoluut niet, iedereen moet het toch kunnen leren.
En het is niet omdat het niet via het boekje is, dat je er geen plezier aan kan hebben.
Maar wel iets om rekening mee te houden als je eentje koopt.

Succes!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:30

wat een banketstaaf verhaal is dit nu weer,een paard trainen is het paard een vraag stellen,als je de vraag niet goed stelt komt er een niet goed antwoord, als je leert om de vraag goed te stellen komt (ook later ) het goede antwoord vanzelf weer terug, als, zo als boven al geschreven is, de basis goed is.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:39

Ik heb mijn paard ook gekocht terwijl ik helemaal niet een hoog niveau had. Maar had daarvoor enkele lessen dressuur en enkele lessen western basis gevolgd. Bij mij was de keuze direct duidelijk. Door eenfamilielid een gepast paard ggevonden van 7 jaar toen. Kon alles. Was braaf genoeg voor mij om ermee te rijden. Maar heb wel op zeer regelmatige basis les gevolgd om geen fouten zaken aan te leren. Paard was gevoelig aan de hulpen maar de combinatie lukte.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 22:47

Goed om te lezen allemaal.

Ik heb dinsdagavond een eerste westernles. Ben heel benieuwd:)