[WN] Starten met western, en nu? (Zuid-limburg)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Starten met western, en nu? (Zuid-limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:36

Hallo,
Ik ben al sinds het begin dat ik rij gek van western.
Maar van moeder moest ik eerst ''gewoon'' leren rijden voordat ik western ging rijden.
Inmiddels zijn we 9 jaar verder, maar western gaan rijden kriebelt nog steeds.

Ik ben helemaal enthousiast van het principe van western, maar ben ervan overtuigd dat western niet DE ideale manier is.
Momenteel doe ik vooral dressuur op L/M niveau en af en toe springen (tot 1.10 parcours)
Maar ook schapen drijven met mijn pony en crossen.

Ik heb hier in de buurt al eens gekeken en Centrum Hagenback lijkt mij wel iets (is enigszins in de buurt)

- In de lessen verwacht ik geen moeilijke oefeningen als spinnen als stops maken, het zou wel super zijn maar het lijkt mij niet erg realistisch.
- Ik verwacht paardjes die fijn te rijden zijn, en dus niet helemaal stomp gereden zijn.
- Zelf doe ik al Cutting, dus dat is voor mij niet van belang, dat heb ik met heb ik mijzelf al geleerd.
- ik zoek les voor 1 a 2 keer per week.

Nu heb ik meteen een aantal vraagjes:
- wat is nu het verschil tussen reining, trail, pleasure en horsemanship?
- wat zou voor mijn eisen het geschiktste zijn?
- gaat western rijden goed samen met springen en dressuur?
- is het realistisch om na een jaartje les een western gereden bijrijpaardje te zoeken of ben je dan nog neit handig genoeg? (Want ik ben niet iemand die eeuwig op een manege wil blijven rijden)
- heeft iemand ervaring met Stal Hagenback?

Avast bedankt!

quarterH

Re: Starten met western, en nu? (Zuid-limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:28

het nadeel van alle manegelessen is dat je er niet echt leer rijden, je leert op een paard zitten en stap draf galop doen. dat is heel wat anders dan echt leren rijden.
dat is bij hagenbeck zeker niet anders helaas..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 20:34

Oké, dat is wel erg jammer!
Daar ben ik namelijk niet naar opzoek.

Heb jij enig idee hoe ik het dan kan aanpakken?
Zou je gewoon iemand die western rijd kunnen vragen om van de eigenaar lessen te krijgen op zijn of haar paard? Of zit engels en western zoveel uit elkaar dat je niet zomaar even op een ''echt'' westernpaard kunt stappen?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:39

Hagebeck is vreselijk. Spreek helaas uit ervaring.

Zou toch wel echt naar een bevoegd persoon gaan voor rijles. Maarja, ik zoek nu ook al een hele tijd een goede stal voor rijles en vind Brunssum ook maar tegenvallen. Maar voor prive les zou dit wel een redelijke optie zijn eigenlijk vooral als het je eerste les western wordt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 20:46

Oké, helaas valt dicht bij dan al af.
Is Brunssum wel geschikt door de eerste lessen? Dus bijvoorbeeld het leren sturen op de westernmanier of zijn de paarden gewoon zoals zoveel manegepaarden hard in de mond en kan ik er eigenlijk niet echt wat van leren?
Privéles was ik inderdaad eventueel van plan ja.

Eventueel zou trouwens ook eventueel naar belgie of duitsland kunnen uitwijken, ik weet niet od daar goede maneges zitten?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:06

Je kunt altijd eerst gaan kijken tijdens de lessen om te zien of het je aanspreekt, dat heb ik toen ook gedaan. Ik vond de lessen er mooi en verzorgd uitzien maar toen ik zelf reed viel het enorm tegen. Maar dit is wel alweer enkele jaren geleden dus het kan zijn dat ze nu anders bezig zijn. Priveles kun je altijd eens proberen, op zich is het nooit weggegooid. Zou ook graag een leuke stal vinden voor rijlessen in de buurt maar volgens mij is de enige degelijke alweer rond Antwerpen en dat is niet haalbaar voor mij (ouder die met trailer moet rijden en niet ver wilt gaan etc)
Dus ben stiekem ook benieuwd of iemand nog opties heeft. Er is kortgeleden nog een topic geplaatst over een manege in Limburg waar nog niet veel antwoorden geplaatst zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 06:38

Ik snap niet dat je al cutting rijdt, maar geen western??

Goede manegelessen zijn er weinig. Van lone star stables (Arendonk BE) hoor ik goede dingen.
Goede westerntrainers zijn er al een pak meer.
Soms zie ik wel eens paarden aangeboden staan die western gereden zijn en die een bijrijder ofzoiets zoeken.
Als je een goed genoege basis hebt in dressuur, moet de overschakeling best mee vallen.

De verschillen tussen de disciplines kan je perfect via Google of wiki vinden.
Welke richting je uit gaat zal je toch moeten uittesten.
Met 1zelfde paard dressuur en western rijden is moeilijk. Basis kan alles.
Maar als je wat verder wil geraak je in de knoop.

Ik zou zelf eens gaan rijden op de maneges die je hier noemt. Ik heb heel goede ervaringen met de eigenaars van de maneges, maar heb nooit manege lessen gezien, dus daarover durf ik niks zeggen.

Zoek iemand die lespaarden heeft en neem privéles. Sowieso van betere kwaliteit dan een groepsles.

Succes

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 06:45

Kan niet echt je vragen beantwoorden, maar misschien heb je er iets aan.

Ik maak uit je verhaal op dat je ook zelf een paard hebt? Ik ben net 2 week geleden begonnen met westernlessen (via een trainer, niet op een manege oid). Ik rij normaal recreatie, en met slecht weer basis dressuur en af en toe een sprongetje.

Nu vindt mijn paard dressuur gewoon niks aan, en western leek mij leuk. Dus knoop door gehakt en hup een afspraak gemaakt, voor mijn paard is dit leuker. Hij reageert makkelijker en wil weer graag meedenken en meewerken. Daarnaast rijd een vriendin heel af en toe wel eens dressuur op hem.

En ondanks dat hij dit minder vindt om te doen, heeft hij geen moeite met de veranderingen.

Er van uit gaand dat je een eigen paard heb, zal ik een goede trainer zoeken. En lekker met je eigen paard gaan lessen.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:31

tim in merkelbeek is wel ok, om de beginselen aan te leren. hoofdzakelijk is hij cutting gericht, ligt er natuurlijk aan welke richting je opwil. maar voor het begin is het geen probleem, heeft verschillende lespaarden. heb er ook een paar keer gereden, zodat ik er een beetje in bleef. heb deze zomer onze eigen ingereden.
komende zondag rijdt ik dan mijn eerste les. trainster komt dan naar mijn locatie.
er zijn helaas niet veel lessen met lespaarden, het meeste is toch echt met eigen paard.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 17:27

Bedankt voor de tips!
Ik wil inderdaad eens een lesje gaan volgen o peen paar stallen.

Ik heb inderdaad een eigen pony, maar daar ben ik te groot voor aan het worden en rijd ik dus maar 1 a 2 keer per week, en dan doe ik schapen drijven, dus die wil ik niet meer met western lastigvallen.

Ik doe inderdaad een soort cutting.
Daar onder versta ik schapen bij elkaar drijven in steile helligen en soms ook 1tje of een paar uit de kudde halen.
Dit doe ik aan de hand van stemcommando's, met hulp van teugelhulpen (omdat ik te lang ben kom ik niet meer zo goed aan haar met mijn been)

Hier even om een beeld te geven.
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:36

Met je eigen pony zal hem niet gaan worden lijkt me, je bent eigenlijk naar mijn bescheiden mening al te lang om te rijden. Maar in je profiel staan ook verschillende andere paarden waar je op rijdt. Mag je er daar niet eentje omscholen met goede begeleiding? Alhoewel dat wel een duur grapje wordt als je daar ook tuig voor moet regelen. Of mss kun je een western gereden bijrijdpaard vinden waar je mee mag gaan lessen?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:45

Ik durf met zekerheid te zeggen dat ik er niet eentje mag omscholen.
Het tuig zou niet zo een probleem zijn, dan zou ik een 2e hands barefoot westernmodel aanschaffen :j
Misschien is een western gereden bijrijpaard wel iets ja :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:44

Cutting is wel iets meer dan schapen drijven hoor. Is wel leuk wat je doet, maar cutting heb je echt lessen in en gaat even iets verder nog. Op een barefoot zou ik het in ieder geval ook niet gaan doen.

Ga ergens lessen en proberen. In Limburg, Brabant en Belgie zijn wel stallen waar je kan proberen. Je ziet snel genoeg hoe het gaat en kan dan elders kijken. Ik zou eerste keer kijken en dan pas les afspreken. Bij diverse stallen heb je ook lessen met werken met vee.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:51

Spirithorses iets voor je?

Heel geschikt adres om een goede basis mee te krijgen imo. :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 16:15

Nee, dat spreekt mij helaas totaal niet aan.
Ik wil geen natural adres.
Ik zie staan ''zonder gebruik van bit, zweep, sporen en hoefijzers.''
Dat gedoe spreekt mij niet aan.
Ook dat alle paarden met sidepull worden gereden omdat de eigenaren dat blijkbaar het beste vinden vind ik verkeerd, want ik geloof niet dat ieder paard het beste loopt op een sudepull.
Sporen zijn echt niet erg zelf bijna noodzakelijk op Z2 niveau of hoger.
Dus het getuigd mij niet als een manege met eigenaren die weten hoe sporen gebruikt worden.
Ook worden paarden die 1 nachtje komen logeren niet geaccepteerd als ze neit ijzerloos staan en bitloos worden gereden :')

Al met al lijkt mij dit helemaal niet geschikt voor.
Ik heb nochtans helemaal niets ertegen, sterker nog: ik rijd zelf ook wel eens tuigloos en ik rijd sommige paarden ook bitloos.
Maar ik hou écht niet van deze overdreven vorm.
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 08-10-14 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:32

Natuurlijk is het een adres dat je moet liggen, maar ik wil nog wel even reageren want 'dat gedoe' en 'deze overdreven vorm' is imo niet helemaal terecht. Ik vind de lessen er namelijk prima in elkaar steken. Jij vraagt imo om 'basisles' (leren sturen, geen moeilijke manouvres) zonder afgestompte paarden. Dat bieden ze volgens mij. :)
That's all. Geen natural adres is verder helder, maar dit moest ik toch even 'rechtzetten' hoor. :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 16:37

Ik geloof je dat de lessen oké zijn.
Maar ik moet er wel met een goed gevoel lessen kunnen volgen
Zonder dat er zoveel dingen zijn waar ik het niet mee eens ben.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:38

Ja natuurlijk, dan is het gewoon geen geschikt adres voor jou, dat kan best.
Maar ik wilde het wel even rechtzetten, dat vind ik wel zo eerlijk. :)

Ik hoop dat je snel iets vindt!

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:49

Ik zou een bijrijd paard zoeken, heb ik ook gedaan en daarmee ga ik naar de westernles! :) Leuk en leerzaam!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:30

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 21:24

Ik heb inmiddels via via ene vrouw leren kennen die haar paard in belgie (Teuven) op een westernstal heeft staan, zondag ga ik het uitproberen. *\o/*
Haar paard is wel nog jong, en kent niet zo heel erg veel, maar het geeft wellicht al een leuk beeld.
Ik verheug mij er enorm op.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:11

Leuk! Veel plezier!