[WN] Paard meer op de achterhand krijgen. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Paard meer op de achterhand krijgen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 08:41

Dixie is zoals vele quarters een ietsiepietsie overbouwd op de achterhand.
Ik merk dat ze in galop nogal snel de neiging heeft op de voorhand te vallen.
Hoe krijg ik haar rug ronder / meer op de achterhand?

Ik probeer er ook steeds mijn buitenbeen er goed bij te houden (ze durft anders wel eens in kruisgalop gaan op X - wellicht werd er veel geoefend op wissels waardoor ze daar niet altijd stabiel is).

Tips altijd welkom!
(Mijn leraar geeft ook zoveel tips, maar ik heb dit probleem nooit eerder gehad bij mijn andere paard - dus is het nogal veel om allemaal tegelijk op te letten. Ik zou er eigenlijk eens pen en papier moeten bij nemen en alles noteren.)

Kirrr

Re: Paard meer op de achterhand krijgen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:51

Een paard dat galopwissels kent, hoort nog niet in kruisgalop te gaan..
Eerder een probleem van instabiliteit, niet genoeg recht gericht, pijn, etc etc.

Ik zou eerder adviseren om een andere lesgever te zoeken. Een paard recht laten lopen en met stuwing vanuit de achterhand zou de basis moeten zijn voordat er aan andere oefeningen begonnen wordt..

Hoe voel je dat ze op de voorhand valt? Komt ze dan ook in het bit hangen?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:19

Overgangen tempowisselingen schijnovergangen en veel sb rijden hier ook in schakelen in tempo

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 09:28

Kirrr schreef:
Een paard dat galopwissels kent, hoort nog niet in kruisgalop te gaan..
Eerder een probleem van instabiliteit, niet genoeg recht gericht, pijn, etc etc.

Ik zou eerder adviseren om een andere lesgever te zoeken. Een paard recht laten lopen en met stuwing vanuit de achterhand zou de basis moeten zijn voordat er aan andere oefeningen begonnen wordt..

Hoe voel je dat ze op de voorhand valt? Komt ze dan ook in het bit hangen?

Die galopwissels werden geoefend bij de vorige eigenaar, niet bij mij.
Wij zijn gewoon nog met de basis bezig hoor: stap, draf, galop, buiging, wijken enz. (nog geen sliding stops of galopwissels).
Een andere lesgever? Het is juist DEZE BASIS waar we op aan het werken zijn.
Maar er komt zo veel info op me af in een uur les, dat ik vaak dingen vergeet... vandaar mijn vraag.

Het gaat idd om instabiliteit én verzet, maar ze doet het niet/amper (probeert een keertje en dan gedaan) bij mijn instructeur en echt alleen als ze geen zin heeft.
Pijn is het niet, rechtdoor verspringt ze niet in kruisgalop bv. en op buitenritten ook al niet.
Het heeft idd te maken met MIJ... vandaar dat ik graag tips vraag voor thuis. (Een week wachten om weer alles te vragen = een week vanalles verkeerd kunnen doen.)
Mijn lesgever zegt dat ze zich verzet tegen de druk van mijn buitenbeen, dus elke keer als ze in kruisgalop verspringt, moet ik haar meteen in stap zetten en extra veel 'buiging' van de achterhand vragen en dan opnieuw aanspringen.

Hoe voel ik dat ze op de voorhand valt: ze 'wipt' haar achterhand iets hoger op elke keer, waardoor het moeilijker relax zitten is.
Laatst bijgewerkt door Annekexxx op 02-10-14 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:31

Je hoeft je niet aangevallen te voelen.

Ik vind het altijd vreemd dat je naast je lesgever bokt nog nodig hebt voor standaard dingen..
Ik leer van mijn lesgever veel meer dan bokt ooit neer kan schrijven.. Als ik nog dingen op bokt moest vragen, dan zou ik een andere lesgever zoeken.
Maar dat is mijn mening uiteraard.

Succes verder.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 09:33

Ik voel me niet aangevallen, ik probeer gewoon even uit te leggen waarom ik dit vraag :-).
Ik krijg in een uur les (1 keer op de week - het is een eind rijden met de trailer en in deze omgeving rijdt amper iemand western) ZOVEEL informatie op me af, dat ik deze graag eens opgelijst zou zien.
Als ik thuis oefen, vergeet ik soms wel één van de handelingen...
(Het ligt dus meer aan MIJ, dan aan mijn lesgever.)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:40

Heel veel overgangen rijden! Daardoor moet het paard zich meer gaan sluiten en krijg je zelf ook meer controle.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 09:42

Dank je voor de tip, Riannetjehh.... Hier kan ik mee aan de slag.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:18

Degene die je de 'fout' ziet maken is de enige die correcte en nuttige tips kan geven.
Algemen tips kan je hier over bokt met de zoekfunctie perfect vinden.

Wat ook een optie is, is je abboneren op een aantal youtube channels.
Zoals deze http://www.youtube.com/watch?v=Z1gY3PuetpU.
Laat ik er wel even bijzeggen dat niet de manier is waarop ik mijn paarden rij.
Wel noemt hij een aantal fundamenteel belangrijke zaken.

Probeer zoveel mogelijk trainers te bekijken, daar leer je enorm veel van.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=BQ0uB0yxbAg

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:27

De dvd van Les Vogt, 5 easy pieces kun je zo vaak kijken als je wilt, en kun je op een simpele manier erg veel mee bereiken.
Vind ik zelf nog steeds de beste trainings dvd die er is.
( en ik heb een kast vol dvd's :D )
Er staan korte stukjes van op you tube, kun je even kijken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:21

door je paard veel met veel been tegen het bit te rijden met (zeker in begin) best wat snelheid help je hem zijn rug sterker e maken en buikspieren. dan gaat hij ook meer van achter lopen.

ik doe dit veel; even warmrijden aan lossere teugel. als ze warm zijn houd je hem voren vast (op zo'n manier dat hij nageeft maar wel nog tegen het bit loopt, als een stukje steun zeg maar) en gebruik je veel been om zijn rug omhoog te halen. ze hebben hier zeker in het begin best wat snelheid bij nodig om het wat makkelijker te maken. je laat dus niet los als hij nageeft maar blijft voren ondersteunen. als de rug sterker wordt en hij zichzelf beter gaat dragen kun je eerst beginnen met minder been maar op je zit de nselheid te rijden en later ook voren los te laten. gaat hij uit frame, pak je weer op en rijd hem weer een cirkel ofzo tegen het bit. op deze manier gaat hij steeds meer leren zichzelf te dragen.

ook nu nog is dit standaard onderdeel van mijn warm up. eerst even los laten lopen, dan tegen het bit en rug omhoog, en dan weer wat losser voren.

maar het blijft lastig uit te leggen via schrift. die je het namelijk verkeerd gaat hij alleen maar onder je vandaan lopen.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:47

Bedankt voor de tips!

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:17

Longeren jullie met een hulpteugel?
(Misschien is er wel een hulpteugel - ook al ben ik hier niet zo'n fan van - wat hiermee kan helpen?)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:38

Annekexxx schreef:
Ik voel me niet aangevallen, ik probeer gewoon even uit te leggen waarom ik dit vraag :-).
Ik krijg in een uur les (1 keer op de week - het is een eind rijden met de trailer en in deze omgeving rijdt amper iemand western) ZOVEEL informatie op me af, dat ik deze graag eens opgelijst zou zien.
Als ik thuis oefen, vergeet ik soms wel één van de handelingen...
(Het ligt dus meer aan MIJ, dan aan mijn lesgever.)

Ik heb niet alles gelezen. Maar misschien is het een optie om je les te filmen en terug te kunnen kijken? Doe ik af en toe (ook eigen trainen). Vanaf daar zie je soms veel makkelijker wat je 'fout' doet :)

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:46

Helaas ken ik daar niemand, aangezien het een ieder-voor-zich stal blijkt te zijn, maar wel dé ideale bodem daar. Ik rijd alleen met de trailer daarheen en na de les weer terug.
Zal het hier thuis eens vragen... (maar meestal rijd ik meteen na school - ik ben leerkracht sec.ond. en dan is er nog niemand thuis).

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:43

Je zou met een pessoa teugel kunnen longeren om de achterhand sterker te maken Maar ook dan overgangen tempowisselingen Houd hem actief van achteren Google maar een naar de pessoa

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:25

Vind je intructeur dat je paard met zijn hoofd omlaag moet lopen en werk je daar ook naartoe?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:02

In de bochten schouder meer voor de achterhand zetten met binnen been en buitenteugel en op de rechte stukken flink gas geven.

Verder ook in de draf goed over de rug rijden en in balans/rechtrichten.

Dit zegt mijn instructrice en werkt goed bij jou paard. Ik zou je instructice vragen om aan het einde van de les 1 of 2 tips te geven voor het oefenen thuis.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:16

van puur 'flink gas geven' gaat een paard niet zijn rug en achterhand gebruiken hoor...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:29

Ts vraagt ook niet om een volledige uitleg om haar paard meer op de achterhand te krijgen, daar heeft ze les voor. Ze vraagt om enkele tips. Die geef ik, en ik zet er expliciet bij dat dit voor mijn paard werkt.

Bij mijn paard is het echt nodig om haar in de galop goed naar voren te rijden, met name bij het losrijden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:14

Met longeren ga je dit niet oplossen. Het is m.i. een rijtechnisch probleem. Veel zijgangen oefenen maakt ze sterker. Renvers, travers, SB, zulke dingen. Dit kun je ook oefenen aan de dubbele longe. Van gewoon longeren ben ik geen fan. Ik doe dit alleen bij jonge paarden die pas zadelmak zijn om de overmoed er wat uit te hebben, maar de gevorderde paarden longeer ik nooit.
Je lesgever zal je zeker veel beter kunnen helpen dan bokt, denk ik zo ...

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:38

Transities!! Stap-draf-stap-draf etc. etc. draf-galop-draf etc.stap-galop-stap etc. Tellen. Steeds korter interval. Als je dit goed doet komt er stuwen vanuit de achterhand. Dat voel je. Benen en zit geven aan wat er gedaan moet worden. teugel is voor ondersteuning en begrenzing ,niet trekken, hij moet blijven lopen maar wel vanuit de achterhand.
Stop vragen en achterwaarts.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:40

En het tempo oncer controle blijven houden. Geen gas geven!!!!