Hoi, Op de manege waar ik reed worden nu westenlessen gegeven. Maar dan met manegepaarden waar normaal dressuurles mee wordt gegeven. Er wordt tijdens de westernles met dresuurzadels gereden maar wel met andere hoofdstellen. Ik dacht dat als je eerst dressuur rijdt en als je dan western wilt rijden, dat je je paard moet omscholen. Maar op die manege doen ze het allebei. Dus is het dan wel echt western?
plantje01
Geplaatst: 12-09-14 13:14
Lijkt mij niet dat je dan échte westernlessen krijgt. Die paarden hebben bijvoorbeeld niet de rustige draf als nature en zullen wat meer op de mond gereden moeten worden.
sanne1992
Geplaatst: 12-09-14 13:15
In de western heb je ook de hunter klasse volgens mij. Dus ja denk dat het wel echt western is.
Glossy227
Geplaatst: 12-09-14 13:15
Tot op zeker niveau is het mogelijk dat 1 paard zowel dressuur als western kan lopen. En tot op zeker niveau is het ook wel mogelijk een dressuur zadel te gebruiken, al is een western zadel natuurlijk wel veel prettiger. Maar hoe het op jou manege zit dat kunnen we natuurlijk niet zo via de pc zeggen. Kun je meer vertellen over hoe de lessen worden gegeven, wat er anders is dan in de dressuur les? Of misschien op welke manege je rijdt? (eventueel per PB om geen namen te noemen in het topic)
Rumpleteaser
Geplaatst: 12-09-14 13:17
Western rijden is een hele andere techniek dan dressuur. In principe maakt het niet uit welk hoofdstel je om doet of welk zadel je op doet. Als die paarden zijn omgeschoold, dan kan het best. Maar daarvoor staat hier te weinig informatie
Mocht je nog een leuke westernmanege zoeken met echt westerngereden paarden, dan weet ik er nog wel eentje
Niina
Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-14 13:34
Oke, bedankt allemaal zelf weet ik ook niet veel over de lessen, omdat ik niet meer op die manege rij. Maar ik vroeg me gewoon af of dressuur-getrainde paarden ook western kunnen worden gereden.
Western is hipper aan het worden en ik snap dat ook maneges hiervan een graantje willen meepikken. Maar ik ben bang dat als hiervoor niet wn getrainde paarden gebruikt worden je niet zo bijster veel western leert rijden. Als ik mag gokken zul je vooral leren sjokken aan een lange teugel.. Ontzettend zonde!
idd zonde..als je dan zo graag van je geld af wil, weet ik nog wel een adresje..
als je echt western wil leren rijden, ga dan naar een echte westernmanege toe. waar western geschoolde paarden wonen en waar je alles vanaf het begin leert... vele malen leuker.
sanne1992: Hunter is inderdaad en onderdeel in de western sport, maar is niet te vergelijken met dressuur. Het enige wat redelijk overeen komt is de optoming en de kleding, als is dit meer gericht naar de jacht dan naar de dressuur.
Ik weet over welke manege dit gaat, een collega van mij heeft daar gereden. Wat ik heb begrepen gaat dit vooral om met 1 hand rijden en doorzitten in draf: Het stereotype beeld wat een leek heeft van western. Want western is uiteraard niet meer dan in luie stoelzit op je paard rondhobbelen.
liliekska
Geplaatst: 19-09-14 15:41
bij ons doen ze het ook allebei, maar dit is dan ook wel zao getraind. er zijn ook ruiters in de l2 van western met manegepaarden hier van stal. maargoed deze paarden zijn dus wel voor allebei getraind en met western zadels enzo. als ze het zo vanuithet niets doen zijn ze waarschijnlijk niet western getraind.