[SGW] Borsttuig/borstriem: met of zonder elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Borsttuig/borstriem: met of zonder elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 08:50

Er is mij onlangs aangeraden voor ons 5j paard een borstriem te gebruiken, aangezien het zadel steeds naar achter zakt. Ik zou graag dit type gebruiken:

http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... rtuig.html

Nu vraag ik me af, of ik best zo één met een elastiek neem of zonder (zoals die van Divoza)?

Met elastiek is dan bvb zo:

http://www.eventingshop.be/catalog/prod ... cts_id=490

Doel is het voorkomen dat het zadel naar achter schuift (ook bij gewoon werk en springen), maar ik wil wel dat het ook nog "fijn" zit in de cross, en neig daarom daar één met elastiek. Vraag me alleen af of die wel even goed het zadel op z'n plek houdt.

Hebben jullie ervaringen met dit soort model van borstriem, en met of zonder elastiek?

Alvast bedankt :)

Anoniem

Re: Borsttuig/borstriem: met of zonder elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:55

Bij normaal werk hoort het zadel gewoon te blijven liggen. Wanneer dit niet het geval is past het waarschijnlijk niet goed.

Dat je zadel iets naar achter schuift bij het rijden van op sprongen enz. Dat kan ik nog wel indenken. Maar wanneer het zadel in normaal werk naar achter schuift zou ik het laten controleren ipv een voortuig te kopen.

Wanneer je toch een voortuig aanschaft zou ik er 1 met elastiek kopen. Lijkt mij wat comfortabeler voor de schouder.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 09:01

Zadel schuift vooral omdat het paard een wat holle rug heeft. Zit eraan te denken ook een prolite pad of iets dergelijks te kopen. Zadel past voor de rest wel goed. Dacht ook al dat elastiek iets vriendelijker was, maar dacht misschien minder efficiënt.

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:32

Als je een voortuig aanschaft zou ik persoonlijk voor eentje met elastiek gaan, ik heb een voortuig/martingaal gecombineerde van Schockemöhle met elastiek, heel fijn en voor de schouders van je paardje lijkt het me ook beter:)