[WN] Western informatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xRodrigro

Western informatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 00:45

ik hoop dat ik het hier kan plaatsen,want actief met openen van topics ben ik niet en helemaal niet hier :P :o

Ik heb altijd al van jongs af aan dressuur gereden en het enige ras waar ik mijn hart aan verloren had waren Friezen omdat ik al van kind op een fries zat, zo ging ik ook opzoek naar een toffe fries om zelf te kopen
en op mijn pad kwam ik een paint merrie tegen... en ik was helemaal verkocht... <3

sindsdien denk ik alleen nog maar aan Western :P .... en wil ik het overwegen om mijn stap
van dressuur naar western te brengen!

maar hiervoor wil ik wel wat meer informatie over western
omdat ik daar echt niets over weet, maar toch mijn hart heb verloren aan die paint merrie
zo ben ik meer gaan zoeken naar het ras,en was ik helemaal in de wolken

Alle informatie en ervaringen is welkom!!
bv :
Het rijden
De spullen ( bv, onder dat zadel leg je geen dressuurdoek :P :') )
dat 1hand rijden, is dat constant?
zit er verschil in de bitten? ik zie heel vaak lange bitten, ipv met wat ik rijd een appelbit
De rassen bv
en evt. stallen die goede western paarden verkopen

Ik zoek gewoon goede informatie over het western rijden
en wil geen discussie starten dat ik beter bij Dressuur kan blijven en het 'westernbloed' niet heb enz
dit heb ik al genoeg mogen horen
Evt mijn excuses als ik wat/veel dom over kom
maar ik heb toch liever dat ik eerst genoeg weet voor ik meteen een paint koop,met spullen enz waar ik niets over weet
Alvast bedankt :)

TurdusMerula

Re: Western informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 00:50

Begin jezelf een met inlezen, bv hier op Bokt op WN AM (heel veel topics over switchen van ressuur naar western), in de Wiki, via iverse sites, enz. :)

xRodrigro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 00:55

Oké :)
ik open altijd te snel een topic op andere sites,blijkbaar hier nu ook..Sorry

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 01:20

Veel lezen en op YouTube kijken.

Western is een verzamelnaam van verschillende onderdelen.

Van morgen t/m zondag is er een groot western evenement in Wanroij. Is even rijden, maar dan zie je diverse paarden en disciplines. Kijk eens op www.swrn.info

Je hebt diverse verenigingen. Bij de WRAN zie je alle rassen. Dan heb je nog rassenverenigingen zoals de paints, quarters, appaloosa's en aabieren. Voor alleen reining heb je de DRHA. Daar mag je met elk ras starten, maar zie je voornamelij quarters en paints.

De onderdelen die je hier veel ziet is; reining, pleasure, trail, horsemanship enz. Vind je allemaal terug op de site.

De meeste paarden zijn gefokt voor het doel wat men ermee wil doen, maar kan ook all round zijn. ER zit nog behoorlijk veel verschil in bouw, beweging etc.

Qua tack is een goed passend westernzadel enorm belangrijk. Western zadels hebben geen kussens. Er zit een boom in die de pasvorm bepaald. Die boom zie je niet, dus het is moeilijk te zien met het blote oog of een zadel goed past. Euro-horse komt aan huis passen en heeft van veel zadels een kale boom die ze kan passen. Maar er zijn ook veel die passen met een soort vissegraat. Die vouw je om de rug van het paard en leg je daarna in het zadel om te zien hoe die vorm overeen komt over de gehele rug.
Een beetje 2e hands zie je va 600/800 tot..........wat je wil. Nieuw moet je aan 2000 euro en meer denken. Eerder meer.

Een goede pad is belangrijk. Het is wel van persoonlijke voorkeur waar mensen mee trainen. Neopreen, fleece, wol, wolvilt. Geen doek nemen en die opvouwen en geen dressuurdekje. Die zijn allemaal niet dempend genoeg.

Hoofdstel kan heel simpel. Dan begin je met een 50 euro zonder tierelantijnen. Teugels zijn weer apart, ook va 50 euro. Neusriem kan, is apart.
Je hoort te beginnen met een snaffle ( trensje ) Veel mensen rijden met een simpele d snaffle of Billy Allen. Laatste is een dubbel gebroken bitje.
Als je een paard hebt wat super loopt op je trensje, lekker die aan je hoofdstel doen. pas bij wedstrijden krijg je met regels te maken wat wel of niet mag. Daarvoor ga je natuurlijk al met showlegal bit trainen, maar voor het begin is een simpel bitje goed.
Je begint op 2 handen en rijdt je paard ook netjes rond en over de rug. Overgangen, buigen, zijgangen, verruimen, dat is niet zoveel anders.
Je zit wat anders en je teugels hou je anders vast, maar daarvoor heb je les.
Aan je snaffle moet wel een kinriempje.

Met een paard, zadel, pad, hoofdstel en les kun je beginnen. evt beenbeschermers die je voorkeur hebben.
Meestal merk je na een tijdje waar je voorkeur naar uitgaat. In het proces verander je ene keer van zadel, of vaker, je koopt wat hoofdstelletjes en pads bij. En je weet waar de shows zijn om te gaan kijken. Ook leuk en interessant zijn clinics.

Iedereen en elk paard kan beginnen met western. Hoe ver je komt en wat je wil, hangt van veel dingen af. dat is in de dressuur niet anders.

De lange bitten, dus scharen bitten, ofwel shanks komen later. Dat is inderdaad bedoeld om op 1 hand te gaan rijden, maar tijdens training kan en mag je die gewoon op 2 handen gebruiken. Dat is van latere zorg, want dat zijn geen bitten om ''zomaar'' mee te rijden.

Sporen hangen van jezelf en het paard af. En zoiets als lichtrijden kan en mag gewoon, doen de meesten tijdens de training, niks raars aan.

Ga wat rondkijken en dan komt het vanzelf. Laat je niks wijsmaken of goedkope troep aansmeren.

Als je een leuke trainer of stal vind, heb je ook goede begeleiding bij het kopen van spullen en paarden. Ook hoor je vaak wel waar de evenementen zijn. Een paar eerste lessen kennismaken op een getraind paard is altijd wel leuk.

Western is ook werken en leren, maar hartstikke leuk. Succes!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:02

Hallo, jouw vragen zijn heel natuurlijk als je de stap naar de western wereld gaat zetten.
Proficiat met je paint, mijn dochter heeft ook een paint merrie, over paints kan je info vinden op www.apha.com de website van het paint stamboek in de VS en op www.dphc.nl de Nederlandse afdeling, in Belgie is er geen afdeling.

Ik zou je ook aanraden om naar enkele wedstrijden te gaan kijken dan kan je kennis maken met ruiters, materiaal en kan je de sfeer opsnuiven.
Kijk eens op www.prab.be dit is de website van een Vlaamse vereniging die western wedstrijden organiseert met verschillende niveau's en disciplines.
Van 18 tem 21 september zijn er reining wedstrijden in Destelbergen op de Llyda stables, hier kan je enkele van de beste reining ruiters ter wereld aan het werk zien. Reining is een van de vele western wedstrijd disciplines.
Er staan ook steeds een aantal stalletjes met materiaal zo kan je eens zien wat er zoal bestaat.

ik heb gezien dat je in Belgie woont, Mijn dochter woont in de Kempen, waar woon jij ?
Misschien kan je eens tot bij mijn dochter komen om zo kennis te maken met het western rijden.

Denk er wel aan western rijden is verslavend. :)

Roxanne17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:37

Ik vind vooral mooi hoe de paarden er uit zien bij western :o
Het lijkt me ook best moeilijk :\
Maar ja wie ben ik nou ik heb enkel verstand van tekenen ( nadruk beetje ). :P

Ps. Sorry weet niet hoe je foto kan plaatsen .

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:42

Waar kom je vandaan (in België)?
Ik rijd zelf thuis en in Destelbergen (Ll*yda Stables).

xRodrigro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 20:06

superpony schreef:
Veel lezen en op YouTube kijken.

Western is een verzamelnaam van verschillende onderdelen.

Van morgen t/m zondag is er een groot western evenement in Wanroij. Is even rijden, maar dan zie je diverse paarden en disciplines. Kijk eens op http://www.swrn.info

Je hebt diverse verenigingen. Bij de WRAN zie je alle rassen. Dan heb je nog rassenverenigingen zoals de paints, quarters, appaloosa's en aabieren. Voor alleen reining heb je de DRHA. Daar mag je met elk ras starten, maar zie je voornamelij quarters en paints.

De onderdelen die je hier veel ziet is; reining, pleasure, trail, horsemanship enz. Vind je allemaal terug op de site.

De meeste paarden zijn gefokt voor het doel wat men ermee wil doen, maar kan ook all round zijn. ER zit nog behoorlijk veel verschil in bouw, beweging etc.

Qua tack is een goed passend westernzadel enorm belangrijk. Western zadels hebben geen kussens. Er zit een boom in die de pasvorm bepaald. Die boom zie je niet, dus het is moeilijk te zien met het blote oog of een zadel goed past. Euro-horse komt aan huis passen en heeft van veel zadels een kale boom die ze kan passen. Maar er zijn ook veel die passen met een soort vissegraat. Die vouw je om de rug van het paard en leg je daarna in het zadel om te zien hoe die vorm overeen komt over de gehele rug.
Een beetje 2e hands zie je va 600/800 tot..........wat je wil. Nieuw moet je aan 2000 euro en meer denken. Eerder meer.

Een goede pad is belangrijk. Het is wel van persoonlijke voorkeur waar mensen mee trainen. Neopreen, fleece, wol, wolvilt. Geen doek nemen en die opvouwen en geen dressuurdekje. Die zijn allemaal niet dempend genoeg.

Hoofdstel kan heel simpel. Dan begin je met een 50 euro zonder tierelantijnen. Teugels zijn weer apart, ook va 50 euro. Neusriem kan, is apart.
Je hoort te beginnen met een snaffle ( trensje ) Veel mensen rijden met een simpele d snaffle of Billy Allen. Laatste is een dubbel gebroken bitje.
Als je een paard hebt wat super loopt op je trensje, lekker die aan je hoofdstel doen. pas bij wedstrijden krijg je met regels te maken wat wel of niet mag. Daarvoor ga je natuurlijk al met showlegal bit trainen, maar voor het begin is een simpel bitje goed.
Je begint op 2 handen en rijdt je paard ook netjes rond en over de rug. Overgangen, buigen, zijgangen, verruimen, dat is niet zoveel anders.
Je zit wat anders en je teugels hou je anders vast, maar daarvoor heb je les.
Aan je snaffle moet wel een kinriempje.

Met een paard, zadel, pad, hoofdstel en les kun je beginnen. evt beenbeschermers die je voorkeur hebben.
Meestal merk je na een tijdje waar je voorkeur naar uitgaat. In het proces verander je ene keer van zadel, of vaker, je koopt wat hoofdstelletjes en pads bij. En je weet waar de shows zijn om te gaan kijken. Ook leuk en interessant zijn clinics.

Iedereen en elk paard kan beginnen met western. Hoe ver je komt en wat je wil, hangt van veel dingen af. dat is in de dressuur niet anders.

De lange bitten, dus scharen bitten, ofwel shanks komen later. Dat is inderdaad bedoeld om op 1 hand te gaan rijden, maar tijdens training kan en mag je die gewoon op 2 handen gebruiken. Dat is van latere zorg, want dat zijn geen bitten om ''zomaar'' mee te rijden.

Sporen hangen van jezelf en het paard af. En zoiets als lichtrijden kan en mag gewoon, doen de meesten tijdens de training, niks raars aan.

Ga wat rondkijken en dan komt het vanzelf. Laat je niks wijsmaken of goedkope troep aansmeren.

Als je een leuke trainer of stal vind, heb je ook goede begeleiding bij het kopen van spullen en paarden. Ook hoor je vaak wel waar de evenementen zijn. Een paar eerste lessen kennismaken op een getraind paard is altijd wel leuk.

Western is ook werken en leren, maar hartstikke leuk. Succes!

Wow, bedankt! _/-\o_
hier heb ik echt veel aan! :D :D

Marc : Ik woon zelf ook in de kempen :)

Annekexxx : De kempen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:33

Probeer of je het boek van Antje Holtappel : Go West! te pakken kunt krijgen, daarin staat heel veel informatie over westernrijden, over de zadels, over de diverse onderdelen etc. Een erg leuk boek!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:18

Belangrijkere vraag: wil je wedstrijden rijden of recreatief buiten rijden?
Voor dat laatste heb je geen info nodig, koop gewoon een goed passend zadel (al dan niet western) en ga gewoon lekker buiten rijden :)
1 hand heeft op zich niks te maken met het westernrijden an sich, je kunt ook op twee handen met een (dubbel) gebroken trens gaan rijden :)
Met je appelbit is prima, als het past :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 07:40

superpony schreef:
Van morgen t/m zondag is er een groot western evenement in Wanroij. Is even rijden, maar dan zie je diverse paarden en disciplines. Kijk eens op http://www.swrn.info

Daar is niet veel te doen, je kunt beter naar het NK van de Paints (20-21 sept) gaan of naar het NK van de NQHA (3 t/m 5 oktober)
Of bezoek anders een DRHA show als je reining leuk vindt :)
http://www.drha.nl

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:17

Vandaag is een leuke dag bijvoorbeeld. Het hoeft niet druk te zijn en van het allerhoogste niveau om een indruk te krijgen.
NQHA of Paints is niet veel drukker of beter per se.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:27

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:35

Het wordt vandaag sowieso drukker en vast gezellig. TS zal toch naar verschillende shows moeten gaan om een goede indruk te krijgen.
Het is heel persoonlijk, maar ik vind de quartershows erg saai bijv. Daarmee wil ik niet zeggen dat het NK van dit weekend ook niet veranderd is in de loop der jaren.
DRHA shows zijn zeker de moeite waard als ts interesse heeft in de reining. Maar ook daar even goed kijken naar het programma. Het is als starter leuk om wat ervaren ruiters te zien, maar ook de GAG.
TS is geinteresseerd in de western, dus zo een dag als vandaag met stands en de sfeer van een western wedstrijd geeft wel een indruk.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:04

Ik deel je mening niet zoals ik al zei :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:35

Western rijden is toch alles wat met op koeien passen te maken heeft in een officiële vorm gegoten ?
En verder is het paard een paard dus komen de hulpen allemaal wel een eind overeen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:19

Euh, nee :D
Op beide zinnen :D

Broncoyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:45

rossfechten google eens op wat is westernrijden, en je vindt wel wat je weten wil.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 16-09-14 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel uit tekst gehaald.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:36

Okay
Gevonden, je moet engelse woorden gebruiken, en hanteert ze scherpe sporen, een scherp bid en een zadel voor luie mensen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:33

Rom, wij waren er vandaag vanaf de reining. Was jij er ook? Wij komen al een jaar of 20 op westernshows en zien ook wel verschillen, maar dat hou je.
Vandaag was er genoeg volk en de sfeer was goed. Als mensen beginnen met engels kijken ze ook niet alleen naar de Grand prix en dan nog........

Als je een indruk wil van western is het juist leuk de sfeer van shows mee te krijgen die was vandaag goed. Dat zal do, vrij en morgen rustiger zijn, maar dat mag. Ik zie bij de rassenshows in Nederland nou niet zoveel meer niveau en ook niet meer sfeer.

Het gaat ts om een indruk.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:47

Rossfechten schreef:
Okay
Gevonden, je moet engelse woorden gebruiken, en hanteert ze scherpe sporen, een scherp bid en een zadel voor luie mensen.

_O- +:)+ Sow dat heb jij scherp gezien zeg. 8-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 05:16

Rossfechten schreef:
Okay

En vooral dat scherp bidden heb je idd wel nodig als je met ze scherpe sporen in een lui zadel kruipt :j

ThatCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 06:07

Zelf rijd ik sinds een paar maanden western bij The White Socks Stables hier verkopen ze ook paarden.
Je hebt vooral heel veel onderdelen maar je moet beginnen met de basis, bedenk wel dat western paarden misschien(Ben niet helemaal zeker hoor!) wat duurder zijn dan een gewoon dressuurpaard en de zadels zijn ook duurder.
Ik ben nu zelf nog beginner-Basis ik hoop nog verder te komen wat ik ook wel ga proberen. Ik vindt zelf dat je veel relaxter doet en zo.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 07:20

superpony schreef:
Rom, wij waren er vandaag vanaf de reining. Was jij er ook? Wij komen al een jaar of 20 op westernshows en zien ook wel verschillen, maar dat hou je.
Vandaag was er genoeg volk en de sfeer was goed. Als mensen beginnen met engels kijken ze ook niet alleen naar de Grand prix en dan nog........

Als je een indruk wil van western is het juist leuk de sfeer van shows mee te krijgen die was vandaag goed. Dat zal do, vrij en morgen rustiger zijn, maar dat mag. Ik zie bij de rassenshows in Nederland nou niet zoveel meer niveau en ook niet meer sfeer.

Het gaat ts om een indruk.

Ik snap niet zo goed waarom je me wilt overtuigen hoor, ik blijf het met je oneens :D
IK heb alleen mijn mening gegeven, blijkbaar heb je moeite met dat te accepteren? Dat jij het wel leuk vind is je goed recht :)
Laatst bijgewerkt door Mondy op 16-09-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel uit tekst gehaald.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 09:10

Wat een negatieve zin heeft dit topic gekregen :n

Ts ik zou eens een paar lessen nemen en zien of het je bevalt! Denk er goed over na want western is niet gewoon teugels losgooien en gaan. Er zit veel training in, wat bij engels natuurlijk ook zo is!