[WN] Zwangerschap en westernrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Zwangerschap en westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 16:25

Misschien een vreemde vraag...
Er zijn wellicht al heel wat topics over zwanger zijn en paardrijden...
Maar ik vroeg me af of er specifiek in de westernwereld (ander zadel, andere manier van rijden) mensen zijn die zwanger geweest zijn en bleven rijden.

Ik ben zelf 32 en ik denk niet dat ik ooit met zekerheid zal weten of ik wel klaar ben voor kids.
Ik zou wel willen (misschien), maar ik verzin steeds maar excuses om er niet aan te beginnen - omdat ik bang ben ontzettend veel dingen aan de kant te zullen moeten schuiven:
paardrijden - duiken - motorrijden - verre reizen ... eigenlijk alles wat ik graag doe.
Mijn vriend begint er soms wel eens over... Maar voor een man is dat toch allemaal gemakkelijker hoor. Misschien moet ik in een volgend leven toch maar geboren worden als man...

Duiken en motorrijden zijn uitgesloten, maar ik vroeg me af of paardrijden een optie bleef.
Tot hoelang voor de (ieuw!) bevalling en vanaf hoeveel tijd erna reden jullie?
(Ik heb het niet over intensieve wedstrijdtrainingen, maar wat buitenritjes en bakwerk.)

Het feit dat ik een hele tijd lang niet zou kunnen paardrijden, is nog een extra element om er niet aan te beginnen... en ik word er intussen niet jonger op.

Ervaringsdeskundigen? :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:28

Het is denk ik heeeeeeel persoonlijk.
Zelf ben ik nooit zwanger geweest en ik ken twee meiden die tot heel lang zijn doorgereden.
Echt met dikke buiken zeg maar :D Totdat ze het zelf niet meer fijn vonden (pijnlijk).
Ze sprongen er weer op na de bevalling zodra dat van hun verloskundige/arts (?) mocht :)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:30

Al een aantal jaar geleden (mijn kinderen zijn nu 7 en 9 ;) ) maar wat ik me nog herinner ;-) Ik heb alleen op mijn eigen, betrouwbare brave paard gereden, je moet er namelijk niet af vallen ;)
Ik heb behoorlijk intensief kunnen rijden tot een maand of 6 (ik reed een NK met vijf maanden zwanger, paste nog net (niet) in de showoutfit ;-) ), daarna ging draven/joggen niet meer, maar stap en galop nog wel. Toen galopperen ook niet meer fijn aanvoelde (met een maand of 7,5/8 denk ik), ben ik overgegaan op stapritjes en werken aan de dubbele lijnen. Mijn laatste stapritje was met 41 weken (mijn paard was braaf!), 3 dagen voor de bevalling. Ik moest me er met de hulp van een krukje ophijsen :P maar ging verder prima. Een week of 2-3 na de bevalling reed ik weer ;)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:50

mijn paard ging met 20 weken dood.maar heb tot 37 weken nog wel af en toe gereden. nu had ik een heel bescheiden buikje

Annekexxx

Re: Zwangerschap en westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 16:54

Aha! Dat is goed nieuws...
MOCHT (ik krijg al rillingen van het idee 'zwanger zijn' - dat zou 'k liever overslaan ;-)) ik ooit zwanger zijn,
denk ik dat ik (indien dit mogelijk is) wel zou willen blijven rijden tot zolang kan.
Hoelang duurt het daarna 'gemiddeld'? (Ik vermijd normaal zulke 'enge' onderwerpen.) :-)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:56

__Suzanne__ schreef:
Een week of 2-3 na de bevalling reed ik weer ;)

;)

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:58

Dat is inderdaad voor iedereen anders. Ik ben nu haast 18 weken zwanger en rijd nog maar heel weinig. Dit omdat ik door last van mijn bekken bijna niet meer de kracht heb om op mijn paard te klimmen. Als ik eenmaal zit is er weinig aan de hand. Vind het echter niet prettig om er zoveel moeite voor te doen en luister dus maar naar mijn lichaam.

Anderen rijden gewoon door totdat de buik in de weg gaat zitten.. ik denk dat je het pas weet als je zwanger bent.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:00

Waarom wil je kinderen dan? Je klinkt niet écht alsof je dat nou zo graag wilt, voor een ander moet je het niet doen hoor.

Als je zoveel bekkenistabiliteit krijgt als een vriendin van mij mag je blij zijn als je ooit nog kunt paardrijden. Je wilt niet straks je kinderen kwalijk nemen dat je door hen de dingen die je leuk vind niet meer kunt doen.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 17:08

Tja, goeie vraag - waarom wil iemand kinderen...
Ik kan daar niet meteen een goed antwoord op geven.
Ik heb 't altijd wel ergens gewild... maar ben niet 'durver' genoeg... Lijkt me allemaal zo eng haha. (Klink net als een tiener.)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:11

Tsja, je bent bang om dingen aan de kant te moeten schuiven. Dat is ook zo! Geeft niks natuurlijk, als je het echt liever wel wilt dan niet.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:15

ik heb keizersnee gehad. mocht 6 wk niet rijden..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:19

Annekexxx schreef:
Aha! Dat is goed nieuws...
MOCHT (ik krijg al rillingen van het idee 'zwanger zijn' - dat zou 'k liever overslaan ;-)) ik ooit zwanger zijn,
denk ik dat ik (indien dit mogelijk is) wel zou willen blijven rijden tot zolang kan.
Hoelang duurt het daarna 'gemiddeld'? (Ik vermijd normaal zulke 'enge' onderwerpen.) :-)

We hebben helemaal hetzelfde idee. Ergens zie ik wel kinderen in de toekomst. Of eentje toch, heb er ook niets tegen. Maar dat zwanger zijn en die bevaling zie ik absolúút niet zitten. Enige dat een pluspunt is, is dat ik in mijn sector ( knaagdieren) direct een jaar met verlof ben ...

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:23

Ik ben zelf meteen gestopt met rijden toen bleek dat ik zwanger was. Ontzettend braaf paard maar ging geregeld met hem onderuit als hij in de bossen zijn benen weer niet optilde. Dat risico wilde ik niet nemen.
Maarrrr, het zijn toch ook maar ongeveer 9 maanden? En in die tijd heb je genoeg om van je buik en andere dingen te genieten :D

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:47

Ik heb tijdens mijn beide zwangerschappen niet gereden omdat ik geen betrouwbaar paard in de buurt had, anders zou ik het zeker wel gedaan hebben.
Maar zoals al eerder gezegd, het is niet duidelijk te zeggen of en hoe lang je door kan rijden. Goed misselijk de eerste paar maanden kan ik me zo voorstellen dat je geen zin hebt in gehobbel. En zo zijn er nog tal van dingen te noemen. En post-zwangerschap geldt hetzelfde, zoveel factoren die mee kunnen spelen.

Ik vond het zwanger zijn geen pretje, die gierende hormonen vond ik echt ellendig. Maar... er zijn ook mensen die zich beter dan ooit voelen tijdens een zwangerschap. Ik vind het fijn om te lezen dat het er niet automatisch uit gegaan wordt van die roze wolk (vind ik persoonlijk echt een vreselijk cliché), alleen kan niemand je (helaas) van te voren zeggen hoe jouw zwangerschap zal gaan verlopen.

Verder ben ik, twee kinderen verder, echt wel voorzichtiger geworden. Meer doordacht is denk meer het goede woord. Maar dat ben ik ook omdat ik een zaak te runnen heb. En ook hier in is het aan iedereen zelf om te bepalen wat wel en niet kan. Uitgangspunt is dat jij doet waar jij je goed bij voelt. Het leven hoeft echt niet te stoppen als je kinderen hebt, het ligt er vooral aan hoe je het zelf invult ;)

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:43

Iik heb tot 5 weken voor de bevalling nog heerlijk rondgehobbeld, ja echt hobbelen, want rijden is er niet meer bij...
het is maar net hoe lekker je je erbij voelt!!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:58

de eerste zwangerschap hbe ik tot 6,5 maand gereden, minder intensief en met hulp van bijrijders
de 2e zwangerschap hbe ik tot 5 maanden gereden helaas toen niet meer verantwoord door een lichte bekkeninstabiliteit.
zat er na de eerste na 2 weken weer op en bij de 2e na 3 weken :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:01

ik heb met beide zwangerschappen 16 en 12 weken gereden, toen zat het niet lekker meer. 6 weken mag je na bevalling niet rijden ivm herstellen van je bekken. is heel erg paard, persoon en zwangerschaps afhankelijk. stapritjes hadden evt nog gekund maar draf en zeker galop zat echt niet lekker meer

en roze wolk??? echt niet, zwanger zijn is een heel mooi iets maar kan ook lastig en zwaar zijn, gelukkig zijn het maar max 40 weken en krijg je ( ook cliche) er ook iets moois voor terug
juist erna is het moeilijker vind ik om tijd te maken om te rijden, bespreek dat goed met je partner, aangezien je er ook niet vanuit kan gaan dat je baby gewoon meekan. heel naief, dat dacht ik bij de eerste wel, box regelen en ik kan rijden dacht ik, nou daar was de kleine het niet mee eens

Ik vind dat je een hoop vrijheid inlevert, maar je krijgt er heel andere ook ontzettend mooie dingen voor terug, moederliefde is echt iets wat je je van te voren niet voor kan stellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:07

Ik heb tot 38 weken ofzo gereden. Op t laatst alleen walk en jog op mn brave paard. En 2 weken na de bevalling zat ik er weer op. Maar mijn lichaam liet dat toe..

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:53

Ik hoor dus ook alleen de horror-verhalen van collega's met kids over het zwanger-zijn en de bevalling. Daar zie 'k zo tegenop. (Net als Duhelo.)

Als ik het kon doorschuiven naar mijn vriend... Graag! ;-) Dan had ik wellicht al een kind (alhoewel, misschien dat hij die optie niet zou zien zitten). ;-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:55

er zijn ook genoeg positieve verhalen, alleen hoor je die minder of onthoud je die niet
Op vandaag kun je zelfs pijnstilling krijgen en merk je er niks meer van
( ik heb zonder gedaan, maar dat bepaal je helemaal zelf)
ik moet eerlijk zeggen , bij de eerste heb ik complicaties tijdens de bevalling gehad en hechtingen gekregen vanwege een knip, maar de 2e floepte er zo uit en kon ik meteen alles weer. Als het mocht zat ik de dag erna alweer op het paard hoor

Maar toch, hoe cliché dat ook klinkt, je vergeet dat allemaal weer snel hoor.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:58

Jup, western rijden en zwanger zijn gaat gewoon prima! De eigenaresse van me oude bijrijdpony reed nog tot 6 weken voor haar bevalling op het paard. 6 weken na de bevalling mocht ze pas weer rijden van de dokter, 4 weken daarna reed ze alweer rustig verder. Uiteraard niet in knoetharde galop, maar gewoon rondje stappen en rustig verder bouwen. Het ene lichaam herstelt sneller als dat van een ander. Het ligt ook aan je eigen, maar mocht de dokter of verloskundige zeggen tot die tijd niet rijden, zou ik mij er wel aan houden.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:03

Ook ik heb tot ongeveer 3 weken voor mijn bevalling gewoon nog lekker bosritjes met mijn paardje kunnen doen (wel alleen eigen paard nog gereden die ik 100% vertrouwde). Ging eigenlijk gewoon heel lekker hoor. Mijn bevalling ging wat minder lekker waardoor ik erna wat langer niet heb kunnen rijden, week of 6 niet schat ik maar ach die waren ook weer zo om en je hebt dan natuurlijk ook gewoon even veel tijd nodig voor je kindje.

Vooral niet teveel naar de horrorverhalen luisteren hoor. Ik heb een prima zwangerschap gehad ben geen dag misselijk geweest en heb gewoon alles lekker doorlopen. Tuurlijk gaat die buik op het laatst als hij groot wordt weleens wat in de pad zitten maar ach er zijn ergere dingen. Het klinkt heel cliché maar je krijgt er iets heel moois voor terug. Ik geef het eerlijk toe ik heb ook heel lang getwijfeld over wel of geen kinderen willen, uiteindelijk met 31 jaar de knoop doorgehakt om er toch voor te gaan en nu hebben wij een geweldig lief dochtertje en zou ik NOOIT ANDERS meer willen!!!

Succes met je keuze. x

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:06

ik heb mijn paard ingeslapen met 24 weken, maar heb tot ongeveer 32 weken af en toe nog eens op een paard gezeten.
ik heb op zich een prima zwangerschap gehad, wel een enorme buik, alleen de laatste weken van 25 tot 37,5 (toen was hij er al) waren erg zwaar en heb ik veel in het zh doorgebracht.

en na ongeveer 2 weken na de bevalling zat ik er weer op.

en met 6 weken na de bevalling was ik weer een jong paard aan het proefrijden om te kopen :D

het is echt heel erg persoonlijk hoe lang je het volhoud, en daarna hoe snel je weer kan.
het gaat om wat je lichaam aangeeft, maar ook hoe veilig jij je nog voelt.

ik neem bijna elke dag mijn kleine man nu mee naar stal, maar dit is puur om even paard buiten te zetten en even te mesten. heel soms ook even losgooien, maar echt trainen met kleine erbij is gewoon geen doen. dus het hebben van een kindje en je paard blijven doen vergt af en toe wel wat plan werk, maar is echt wel te doen hoor!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:16

Haha ik was toen ik 24 was precies zo. Op mijn 26ste en 29ste moeder geworden. En ondanks dat echt wel pijnlijk en heftig was riep ik na beide bevallingen; Wauw wat ongelooflijk gaaf! Dit wil ik nog een keer :=

Echt de kick van de eerste kennismaking is zo groot. Letterlijk onbeschrijfelijk.

Tuurlijk snap ik dat er situaties zijn waarin een moeder dat niet meteen heeft. Maar bij een relatief goede bevalling (en die zijn gelukkig ver in de meerderheid in nl) is het echt de mooiste en grootste prestatie die je kan leveren.

Haha wat dat betreft wil ik er wel 10. In mijn geval zijn alle cliché s waar.

Maar ontopic: ik reed tot 13 weken, daarna voelde ik me er niet goed bij. Veel grondwerk gedaan en vriendin heeft hem soms gereden. Na 6 weken zat ik er weer zonder problemen erop.

Reizen kan je goed met kinderen want die zijn zo flexibel. Sta je versteld van. En een goede partner die jou tijd gunt voor jezelf is het belangrijkste.

Ik pak nu zelfs met twee kleine kinderen een hbo studie op in de avonduren en overdag 2 dagen stage. Dus waar een wil is is een weg. Je moet alleen goed plannen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:21

Bij de oudste reed ik met 6 maanden nog een wedstrijd en zelfs met 8,5 maand heb ik nog wel een keer op een paard gezeten, maar toen ik zwanger was van mijn jongste zoon was ik na 1 maand kotsmisselijk als ik op een paard ging zitten. Toen ben ik maar even een tijdje gestopt.
Met een dikke buik en een westernzadel werd het wel wat lastig op een gegeven moment.