[WN] Overschakelen naar western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Overschakelen naar western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 07:25

Mijn pa (wordt 60) begint stilaan wat meer last te krijgen van z'n rug tijdens het paardrijden. Hij maakt met z'n vriendengroep vaak lange buitenritten met onze draversmerrie (die trouwens een goede galop heeft). Hij moet ook echt erg 'werken' om haar in de hand te houden: ze heeft altijd geleerd van te racen en te blijven rennen, dit doet ze het allerliefste. In groep mag dit niet, dus is er weinig heel ontspannends aan voor mijn pa.
Ze heeft ook een erg harde draf. Ze kan ook echt haar bit vastnemen en daar gewoon doorheen rennen, daar haalt ze nog eens extra kracht uit.
(Door de jaren heen vele soorten bitten geprobeerd en het enige waar ze momenteel nog mee tegen te houden valt in die rengalop of rendraf is een combinatiebit van Myler.

Enkele van z'n vrienden zijn overgestapt naar een westernzadel en met een aantal zouden ze nu basis westernlessen willen nemen.
Zijn merrie is inmiddels bijna 20...

Vraagjes:
Zouden jullie nog opnieuw starten in een totaal andere discipline, op die paardenleeftijd?
Kan zo'n paard (in de piste is ze een schat, daarbuiten gaat ze erg hard en is ze amper tegen te houden) nog omschakelen?
Is een westernzadel en dito manier van rijden beter voor de rug van de ruiter? (Comfort)
Paardje heeft ook (door leeftijd) een wat ingezakte rug en hoge schoft, lijkt me ook niet eenvoudig om een goed zadel voor te vinden.

De allerbeste optie zou zijn: nieuw westernpaardje voor pa (hij is zo ontzettend 'ingehouden jaloers' op mijn manier van rijden en de manier waarop mijn paardje is opgeleerd. Ontspannen buitenritten, koel in de kop paardje, lange teugels zelfs in galop mogelijk,...)
Helaas hebben de maar weide / paddock en stallen voor max. 2 paarden...

Misschien heeft iemand soortgelijke ervaring?

Rumpleteaser

Re: Overschakelen naar western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:43

Voor je vader: tuurlijk! Zeker doen! Bij ons op stal hebben we zelfs een aantal praktijkvoorbeelden van heren van die leeftijd en ook nog een stuk ouder.

Voor je paard: ik denk dat het niet zozeer van de discipline afhangt, maar wel van de training en opvoeding. Dus misschien is het een idee dat het paard 1x per week door iemand anders wordt gereden/getraind? Of dat je vader wat vaker les gaat nemen? En anders zou ik toch aanraden om voor je vader een braverd aan te schaffen, zodat het paardrijden ontspannen en genieten blijft.

Westernzadel/ manier van rijden: goed westernrijden is net als bij dressuur ook: een goede houding. Dus netjes rechtop en schouders/hakken in 1 lijn. Maar voor je vader zou ik zeggen: lekker boeien :D Als hij geen ambities heeft en gewoon lekker wil genieten, zou ik me daar niet al te druk over maken. Een westernzadel KAN meer steun geven, dat is een kwestie van een goed passend zadel voor paard EN ruiter en zoeken.

Misschien is het een idee dat je vader eerst eens wat westernlessen gaat nemen. Op een ander paard. Om eens te kijken of het echt bevalt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:11

Op zich maakt het voor een paard niets uit of er een westernzadel of een engels zadel op ligt. Het rennerige zal er dus door de zadelsoort niet uitgaan.

Maar misschien is er onderhand meer aan de hand;
1. Past het zadel wel goed/heeft het paard geen last van zijn rug.
2. Hoe staat het met de rijkunst van je vader; kan hij goed in balans rijden of hotsebotst hij wat.
3. Zijn de tanden/kiezen van het paard in orde.

Een paard met een ingezakte rug/hoge schoft is idd geen makkelijk zoektocht voor western én engels om iets passends te vinden. Gevolg is zie onder 1. :)

Als de 3 bovengenoemde punten zijn uitgesloten kun je pas gaan denken aan omscholen naar western met behulp van een goede trainer (en die zijn al dun gezaaid).

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 08:40

Beetje achtergrond:
Mijn vader heeft vroeger paarden gereden voor de eigenaar van een stal (in zijn 'jeugdjaren').
Hij heeft heel zijn leven lang paardgereden, zonder stop.
Met onze vorige merrie deed hij 'military' (wat nu 'eventing' heet). Hij kan erg goed rijden.
Hij is wel opgegroeid in de tijd dat er van grondwerk nog niet echt sprake was, dus daar heeft ie geen kaas van gegeten.
Hij is wel erg correct in de omgang met de paarden (hij heeft géén harde hand) en ik vertrouw hem mijn Dixie voor de volle 100% toe.
(Hij zal ook eerder naar de veearts lopen/bellen, dan zelf naar de dokter te gaan.)

Aangezien we al heel lang met dit probleem kampen (maar hij vond dit vroeger niet zo'n immens probleem, helaas brengt de leeftijd ook wat sleet mee bij de mens en werkt het lichaam niet meer zoals een 18-jarige), is het zadel begin dit jaar nog nagekeken.
De tandarts is in juni nog geweest.

Ik zeg altijd: "Pa, je moet het eens proberen, op de mijne... Je zal meteen verkocht zijn."
Zijn antwoord is steevast: "Neen... Want ik WEET dat het me erg zal bevallen... en dan wil ik misschien niet meer terug. En wat dan met Lya...?"
(Verkopen / weggeven is niet echt een optie, want het is geen beginnelingenpaard.
Iemand die een paard van tegen de 20 aan koopt, wil een rustig leerpaard.)

Eén van z'n vrienden geeft westernles en daar zouden ze met een aantal een basisje willen aanleren.
(Al weet ik niet goed hoe hij dat met zijn merrie zal aanpakken...) Een paard van tegen de 20 zet je niet even nog in training om om te scholen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:45

OK duidelijk :) Dank voor de info.

In dat geval zou ik het zeker proberen, want ook een 20-jarige is niet te oud om te leren al zal de manier waarop misschien wel een wat andere aanpak nodig hebben.
Daarom is een goede trainer heel belangrijk. Eentje die niet direkt uitgaat van het principe 'jij moet niet zeuren en gewoon luisteren, want je kent de basis al'. Vooral ook omdat bakwerk dus geen probleem is en ook heus niet alle westernpaarden zijn 'buiten' allemaal even rustig ;)

Als het de merrie haar karakter is om snel te gaan (erfelijk belast) dan zul je dat er niet 1-2-3 uit krijgen, misschien dat je met laag rijden wat rust er in krijgt, maar ook met het aanpassen van voer kun je misschien iets bereiken (minder energierijk).

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 10:13

We beperken krachtvoer waardoor ze heet wordt tot een minimum.
Onbeperkt hooi (gewoon en voordroog ter afwisseling), dagelijks geweekte bietenpulp met een handje Fiber Force erdoor en een liksteen.

Ze is inderdaad gefokt om te 'gaan' en te 'blijven gaan'. Dus dat krijg je er niet zomaar uit.
Ik bespreek eens met mijn pa of het mogelijk is misschien samen wat lessen te nemen. (Dat is voor een 60-jarige man misschien een minder grote stap, dan alleen te gaan lessen - wat hij al in geen jaren meer gedaan heeft.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:24

Samen lessen is gezellig :) en hij kan dan ook zien wat het eindplaatje zou moeten zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:51

Ik zou ook gaan kijken of je vader wat kan gaan lessen met de 20jarige. Als het bakwerk goed gaat, kan hij dat buiten ook meer gebruiken.
Wij hebben onze oude merrie terug, die is nu 21 en we hebben haar gewoon weer opgebouwd voor wat werkjes. Ze barstte nog va energie en geniet alle aandacht en mee naar buiten. We doen wel rustig aan en korte werkjes in de bak. Ze hoeft niet te stoppen en spinnen.

Mijn d-pony ruin van 16 is altijd western gereden en super braaf. Hij is al even geblesseerd en ik rij alleen nog wat ritjes met hem. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel merk dat we niet meer trainen. Voorheen trainde ik buiten ook wel wat, maar nu zijn het alleen ritjes. Hij begint wat minder te reageren op mn hulpen. Als ik hem corrigeer is het wel weer oke, maar je merkt dat we niks meer doen en ik ook minder consequent ben. Maar nogmaals, ik kan wel steeds weer terugpakken naar een basis die er wel in zit en dan is het wel weer oke. Er gebeuren geen gekke dingen zolang ik dat niet wil.

Wij hadden zo een 20jr geleden een draver omgeschoold naar western en die deed het best leuk. Was buiten braaf, maar wat een krachtig paard.

Als de rug wat doorgezakt is zou ik ook wat training doen bijv aan de longe. Als je op een rug wil zitten, is het wel fijn en beter dat je die zo goed mogelijk in orde houdt. Evt lekker masseren ook. Dat doen we nu bij onze merrie en ze heeft daar duidelijk baat bij.

Een goed passend zadel vinden is moeilijk, maar een goede zadelpasser kan je wel helpen en met een goede pad erbij, kun je nog lang en fijn rijden samen.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 17:12

Bedankt voor de tips!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:03

succes samen