[WN] Doe nu de test voor pssm symptomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Doe nu de test voor pssm symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 20:39

hier een link naar een test om te zien hoe hoog jouw paard scoort op pssm symptomen.
tuurlijk zijn niet alle symptomen direct pssm symptomen, maar het geeft een aardig beeld, de boodschap blijft natuurlijk testen! deze gegevens worden gebruikt om meer inzicht te krijgen en dus te geven over PSSM. het duurt maar even, en als je wilt: de resultaten in een pb aan: Sharalee Worms.

http://www.equine-dna.com/index.php/ext ... e-symptoms

Miss_Arie

Re: Doe nu de test voor pssm symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 01:18

een goede test om een idee te krijgen of je richting pssm 1 moet denken!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 06:06

Goed idee maar helaas is de website op mijn mobiel onbruikbaar door de donate banner die ervoor zit. Ik kan alleen maar doneren en verder niks, niet helemaal mijn bedoeling :-D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 07:54

mijn paard scoort 22% dus testen is aangeraden, misschien toch eens doen dan

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:30

ik vind sommige vragen een beetje overdreven. Welk paard gaat er bijvoorbeeld nu niet lekker liggen rollen in een paddock of wei na het werk? Heeft er soms eens neiging tot een dagje eens geen zin in trainen hebben? Word sjacherijnig als het op stal staat??? zweet flink tijdens de training??

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:11

rapido schreef:
ik vind sommige vragen een beetje overdreven. Welk paard gaat er bijvoorbeeld nu niet lekker liggen rollen in een paddock of wei na het werk? Heeft er soms eens neiging tot een dagje eens geen zin in trainen hebben? Word sjacherijnig als het op stal staat??? zweet flink tijdens de training??

ja dat ben ik met je eens.
ik denk dat je zulke dingen nu niet TE letterlijk moet nemen. maar meer in de trand van of jouw paard dat in vergelijking met andere meer heeft of niet.

maar ik heb zelf een pssm 1 positief paard gehad en veel vragen had ik met hem nee beantwoord, terwijl hij het wel had.

vaak willen rollen was niet van toepassing, veel struikelen ook niet, problemen met hoeven optillen totaal niet. ook wilde hij altijd werken, en heeft nooit nukkig gedaan op het zadel. en zo zijn er nog een heel aan tal dingen die niet in het beeld pasten. maar andere weer wel.

het is gewoon lastig omdat pssm 1 bij veel paarden zich heel anders uit, en hele andere symptomen vertoont.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:47

rapido schreef:

Classy niet, maar als je 1 of 2 symptomen met "ja" beantwoord is dat nog geen punt.
Het idee er achter is ook dat als je paard een aantal van de symptomen toont, dat de kans dan groter is dat er iets mis is.
Aan het einde van de test zie dat boven de 20% het heel verstandig is om te testen (dat is dus 8 op meer met "ja")
Hoe hoger het percentage, hoe belangrijker het is om te testen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:48

Heb alle vragen beantwoord en kwam op een nette 14% uit gelukkig maar bij sommige vragen had ik echt mijn vraagtekens of dat sommige mensen niet gelijk in de paniek schieten als je paard eens kribbig is tijdens aansingelen of aan 1 kant wat vaster zit dan aan de andere kant wat ook normaal is overigens!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:13

ik heb onze drie verloren appies ook door de test gedaan: mijn beide positief geteste paardjes kwamen op 63% en 67%, de negatief geteste maar p2 verdachte ruin kwam over de 83%...als er ooit een dna test komt voor p2, doen we dat op hem, durf bijna te wedden dat hij positief zal testen.ook hij mankeerde veel meer dan eventueel pssm2, maar, op het pssm dieet ging hij enorm vooruit, werd gewono echt een lieverd in de omgang...op zijn eigen manier dan, hij had ook toen nog veel pijn.

horselover39

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:25

Mijn paardje ook laten testen (5 panel test) gelukkig alles goed dus n/n.
Hij is een paardje van de bekende Red Pebbles :)

Ben helemaal blij met de uitslag.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 11:45

horselover39 schreef:
Mijn paardje ook laten testen (5 panel test) gelukkig alles goed dus n/n.
Hij is een paardje van de bekende Red Pebbles :)

Ben helemaal blij met de uitslag.

vind ik leuk *\o/* !!!!

horselover39

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:30

Thanks freeride